2021-10-31, 01:04
Medlem
Veckomöten är bara för att cheferna ska ha något att göra. Totalt meninglöst.

Har suttit på 100- tals möten och inget har blivit sagt eller gjort.

Låt arbetarna träffas en gång per månad istället och förklara vad som funkar och inte fungerar.
Citera
2021-10-31, 02:10
Medlem
Hade såna möten på ett tidigare jobb. Vi blev uppdelade i två grupper så hälften gick vid två olika tider. Brukade aldrig gå utan om någon frågade så hade jag gått vid förra gruppens möte. Ingen märkte något
Citera
2021-10-31, 02:27
Medlem
Skaffa dig ett riktigt jobb kanske?
Citera
2021-10-31, 09:00
Medlem
Antingen har inte ts förstått syftet med mötet eller så har företaget inte förstått.
Syftet med dessa möten är att aggregera information uppåt i företaget dvs från golvet upp till VD. Syftet är att alla ska ha koll på att allt flyter på eller om något måste eskaleras.
Citera
2021-10-31, 10:51
Medlem
Ett litet inlägg från en som verkligen uppskattar Scrum / team arbetssättet från ledarsidan sett.

Kan ju börja med att säga att för att "daily standup" ska fungera så får inte gruppen vara fler än 7 personer helst, absolut max 10 personer. Annars tappar folk intresse, det drar ut på tiden och man tappar den personliga ansvarskänslan.

Med grupper på 7 personer är stenåldersbeteendet aktiverat och grupptrycket är rådande. I och med det räcker 15 minuter avstämning på morgonen och 4 timmars planering var tredje månad. Om nån slackar utan anledning eller är mentalt störd behöver inte chefen gå in, gruppen fixar det. Att gå emot en chef är lätt men att gå emot gruppen tar emot något enormt, då byter man hellre jobb än tar en sån fajt.

Dessutom mår folk så sjukt mycket bättre än när de jobbar solo för en boss eftersom de har en grupptillhörighet som tillfredsställer djupt liggande mänskliga behov och ingen är ensam i sina beslut eftersom det är gruppen som helhet som har ansvar.

Scrum är fan det bästa som hänt ledarskap sen kaffebryggaren uppfanns.
Senast redigerad av Hpyzk 2021-10-31 kl. 10:54.
Citera
2021-10-31, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Har 2 per dag, totalt meningslöst är det

2!? WTF, jag tycker att 1 är för mycket redan!
Citera
2021-10-31, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hpyzk
Ett litet inlägg från en som verkligen uppskattar Scrum / team arbetssättet från ledarsidan sett.

Kan ju börja med att säga att för att "daily standup" ska fungera så får inte gruppen vara fler än 7 personer helst, absolut max 10 personer. Annars tappar folk intresse, det drar ut på tiden och man tappar den personliga ansvarskänslan.

Med grupper på 7 personer är stenåldersbeteendet aktiverat och grupptrycket är rådande. I och med det räcker 15 minuter avstämning på morgonen och 4 timmars planering var tredje månad. Om nån slackar utan anledning eller är mentalt störd behöver inte chefen gå in, gruppen fixar det. Att gå emot en chef är lätt men att gå emot gruppen tar emot något enormt, då byter man hellre jobb än tar en sån fajt.

Dessutom mår folk så sjukt mycket bättre än när de jobbar solo för en boss eftersom de har en grupptillhörighet som tillfredsställer djupt liggande mänskliga behov och ingen är ensam i sina beslut eftersom det är gruppen som helhet som har ansvar.

Scrum är fan det bästa som hänt ledarskap sen kaffebryggaren uppfanns.

Varför är "grupptrycket" bra? Det ger ju bara ett extra stresspåslag och gör att dom anställda mår sämre och därmed gör ett sämre jobb. Varför medvetet stressa eller pressa personalen helt i onödan? Jag har aldrig jobbat som ledare och jag fattar detta.
Senast redigerad av SkrumpPung1987 2021-10-31 kl. 12:22.
Citera
2021-10-31, 12:24
Medlem
Tycker att det är rätt bra med standups så man har lite koll på vad som händer och om det påverkar ens egna område.
Citera
2021-10-31, 12:27
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrumpPung1987
Hej!

Jag tycker att daily-standup möten är väldigt onödiga. Det verkar som att det bara är en trend som en "alla ska göra för att det är inne nu och därför bra"-grej.

Jag får inte ut något över huvud taget av att höra varje dag för 1000:e gången att Pelle ska ha möte med kund X och att Karl ska fortsätta med projekt Y. Om någon har ett problem som dom har fastnat med och behöver hjälp så kan dom väl gå till en kollega om det, varför ska alla höra det varje dag?

Tycker att daily standup-möten är slöseri med tid, energi och distraherar från sina egna arbetsuppgifter.

Om management vill ha koll så finns det ju oändligt med digitala verktyg för att planera projekt och personal etc. .

Vad tycker ni?

Trevlig helg!

Det är bra för oss som arbetar med saker som det är tänkt/relevant för. Dvs teknik med verkshöjd i dynamiska team.
Citera
2021-10-31, 13:32
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Dettaa tramsfenomen förekommer också i form av veckomöten företrädesvis på måndagar. Tillför absolut noll och är bara ett svepskäl för en inkompetent ledning att visa att "dom gör något".
Tänker mig mera att de har någon psykopatgen och bara måste bestämma. Fast du kanske har rätt.
Citera
2021-10-31, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkrumpPung1987
Varför är "grupptrycket" bra? Det ger ju bara ett extra stresspåslag och gör att dom anställda mår sämre och därmed gör ett sämre jobb. Varför medvetet stressa eller pressa personalen helt i onödan? Jag har aldrig jobbat som ledare och jag fattar detta.

Det finns definitivt fall där Team / Scrum inte passar en person eftersom personen inte gillar att samarbeta med människor alls, men då får man hitta ett jobb där man jobbar själv.
Citera
2021-10-31, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hpyzk
Det finns definitivt fall där Team / Scrum inte passar en person eftersom personen inte gillar att samarbeta med människor alls, men då får man hitta ett jobb där man jobbar själv.
"Scrum", ungefär som att man skulle vara med i nåt jävla rugbylag... nej fy för den lede.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in