Greta är definitivt inte uträknad ur toppskiktet av klimatskojare men jag tror inte hon är den stora stjärnan bland aktivisterna i Glasgow. Inte ännu i alla fall. Hennes tid kommer nog. Här har en grupp vandrat 80 mil från London och demonstrerar tillsammans med Gretas kollegor, extremvänstern/civil olydnadsgruppen XR. Man använder samma uttryck som Greta, "walk the walk".
Den brittiske ordföranden säger att målsättningen är att bibehålla
målet med 1.5° temperaturstegring.1.1° är redan förbrukade. Men det gäller till 2050, då är de flesta inblandade politiker pensionerade.
Enligt min mening betyder det inte ett dugg. Alla kommer att fortsätta som förr men försöker stressa befolkningen att ge mer pengar till politikerna (EU). Greta skriker bland de värsta utan att ge lösningar.
Och Biden-USA öppnar nya oljefält och kontroversiella pipelines. Soppan kostar 8-9 kr litern i USA.
Det behövs ju olja även vid "net zero" sade ordförande Sharma, brittisk industri-energi-minister, som tidigare jobbat på SEB i Stockholm.
Citat:
Asked about the UK’s credibility on tackling the climate crisis if a new oilfield at Cambo to the west of the Shetland Islands is given consent, Sharma said experts had recognised that even a net zero economy would need some oil and gas supply.
However, the Cop26 president said the country would have to “wait and see” whether the oilfield is approved.
https://www.theguardian.com/environm...te-alok-sharma
Mötet är en stor bluff. Vi får se vad Greta har att leverera.
...
Gretas kumpan Rockström har också varit ute i medierna och försökt förklara att målet med 1.5° tempersturstegring inte är slumpmässigt valt. Men numera verkar "experterna" i alla fall tala mindre om "tipping points" då jorden snabbt går mot katastrof. Så Rockström verkar säga att efter 1.5° så kommer isarna att smälta fortare. Men jag har inte läst detaljerna. (Rockström omnämndes på samma omslag av tidningen Vi som Gretas mamma redan när Greta var 8 år gammal. Ett sammanträffande? - Knappast.)