2021-12-23, 14:00
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Så fort det blir kallt eller normalkallt i landet så blir det tyst bland klimataktivisterna.
Så fort det blir vinter skränar Gretas kritiker extra mkt. Vadå klimatkris? Det är ju jättekallt här vid Nordpolen. -2 grader, och imorgon ska det bli -7!!
2021-12-23, 14:20
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är väl för kallt för att låtsasprotestera och det ser lite lustigt ut om Greta måste stå i skoteroverall och gasta om att jorden brinner.
Eller så håller Greta och hövding Bolund på och regndansar för glatta livet, en vargavinter kommer effektivt trycka Mp ut ur riksdagen.
Hoppas du på vargavinter 23 december? Du är ju så dum i huvet så jag saknar ord. Om det blir en kall vinter så börjar den i början av december. Skulle Greta behöva en skoteroverall när det är -2 grader? Jag var ute idag och kunde inte ha handskar på mig för att jag svettades. Var bor du egentligen? På Grönland?
2021-12-23, 14:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Hoppas du på vargavinter 23 december? Du är ju så dum i huvet så jag saknar ord. Om det blir en kall vinter så börjar den i början av december. Skulle Greta behöva en skoteroverall när det är -2 grader? Jag var ute idag och kunde inte ha handskar på mig för att jag svettades. Var bor du egentligen? På Grönland?
Eftersom du går runt i världen med huvudet uppstoppat i röven så kan jag förtälja att den kalla perioden normalt kommer i januari-februari.
Lilla Greta fryser som en liten hund om hon måste stå och lajva demonstrant i -2 i Stockholms råa luft.
Således behöver hon vara rejält påbyltad och en bild med en påbyltad Greta protesterande mot uppvärmningen blir lätt feltolkat. Således har PR-folket sagt nej och gett order om att Svante mfl kör sociala medier för fullt istället.
Greta är hemma och öser på med CO2 och metangas i atmosfären från sina 3 st hästar istället.
2021-12-23, 14:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Så fort det blir vinter skränar Gretas kritiker extra mkt. Vadå klimatkris? Det är ju jättekallt här vid Nordpolen. -2 grader, och imorgon ska det bli -7!!
Enligt klimatteologerna så skulle vi numera ha + grader och gröna vintrar i Syd och Mellansverige, så fel man kan ha.
7 år kvar, sedan går jorden under av Gretas häst och hundpruttar.
2021-12-23, 15:33
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Enligt klimatteologerna så skulle vi numera ha + grader och gröna vintrar i Syd och Mellansverige, så fel man kan ha.
7 år kvar, sedan går jorden under av Gretas häst och hundpruttar.
Ptja min gräsmatta är grön. Enligt långtidsprognosen för Stockholm: +3 grader 11 januari. Kallar du det för vargavinter? 7 år kvar om inte åtgärder vidtas. Och då skulle mass extinction bara börja.
2021-12-23, 16:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ptja min gräsmatta är grön. Enligt långtidsprognosen för Stockholm: +3 grader 11 januari. Kallar du det för vargavinter? 7 år kvar om inte åtgärder vidtas. Och då skulle mass extinction bara börja.
Blir det + 3 grader den 11:e januari ? Du har en framtid på SMHI.
Tittar vi på hur vintrarna såg ut för 50 år sedan så är det hyfsat kallt nu, går vi mot en istid månne? Greta får köpa fler hästar och flyga mer så det blir varmare.
2021-12-23, 16:37
Medlem
Soterns avatar
Jag önskar i i alla fall Greta en riktigt god jul och hoppas hon får äta mycket skinka och sylta med ”brunkål”.
2021-12-23, 17:03
Medlem
Citat:

Långtidsprognos 19 dagar framåt? Mig veterligen brukar 10 dagar anges som maxgräns av meteorologer - sen blir det alldeles för osäkert. Många parametrar som spelar in, precis som med klimatet.

7 år kvar till vad då? Kanske det beror på att Greta år 2020 upprepade det gamla mantrat ”only 10 years left”. Sen kom det som bekant (?) en global pandemi då flygutsläppen sjönk med flera procent. Så i stället för den 1 januari 2030 har Greta kanske gjort en ny beräkning? Någon som vet?

Och enligt henne har väl ”mass extinction” redan börjat? Vad kallas hon annars ”200 arter dör ut varje dag”? Vilka åtgärder måste vidtas? Har Greta varit tydlig med det? ”Uproot the System” är ju lite vagt …
2021-12-23, 17:27
Moderator
oilslicks avatar
Citat:

I Edmonton och Calgary som ligger straxt söder om Stockholm pendlar det mellan -20 och -30 just nu.
Värmen här i Europa har vi tack vare Golfströmmen.

Klimatet går som sagt i cykler.
2021-12-23, 17:44
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Så fartygen ska drivas av galärslavar?
Sen att gå över till att köra sönder naturen istället då vi redan har motorbanor verkar ju kontraproduktivt.
Hur produceras elen på dessa avlägsna platser?
Har Greta uttalat sig om sin syn på motorsporten?

Dom har säkert en hållbar lösning....
Det här så här omställningen tar sin form. Inte som när alarmisterna tror att det blir häst och vagn och tbx, till stenåldern igen
Fartyget, för det rör sig om ett fartyg RMS St Helena. Ett 30 årigt brittiskt postfartyg som kommer fungera som sambandsfunktion under tävlingarna. Förutom boende osv, Redan innan extreme-E organisationen köpte fartyget så hade det ett minde C02 avtryck än flyget. Och under ommodifieringen så har man använts sig av alla tricks i boken för att få ner utsläppen, plus tricks som inte finns i bok ännu för det är för nytt. Samma med alla inblandade i serien. Temat är klimatvänligt. ContinentalLX som gör däcken tex, har helt nya råvaror och teknik för att levera bästa prestanda med lägsta c02 avtryck i branschen.Batteriet är samma effekt som i Formula E,, men modifierat för slitsamma offroadturer. Denna kommer säkert flyttas över till personbilar senare.
Osv, osv, teknikmässigt. Greta har säkert lite koll på de här stora spelarna som redan har tagit steget. Den som är först kan bli störst.

Såg att du var orolig för elektriciteten ifrån avlägsna platser. Patagonien har sydamerikas största vindkraftsparker. Grönland använder nästan 75% förnyelsbar energi. Ironiskt nog så använder man nu vattenkraftifrrån smältande glaciärer.
2021-12-23, 17:59
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det här så här omställningen tar sin form. Inte som när alarmisterna tror att det blir häst och vagn och tbx, till stenåldern igen
Fartyget, för det rör sig om ett fartyg RMS St Helena. Ett 30 årigt brittiskt postfartyg som kommer fungera som sambandsfunktion under tävlingarna. Förutom boende osv, Redan innan extreme-E organisationen köpte fartyget så hade det ett minde C02 avtryck än flyget. Och under ommodifieringen så har man använts sig av alla tricks i boken för att få ner utsläppen, plus tricks som inte finns i bok ännu för det är för nytt. Samma med alla inblandade i serien. Temat är klimatvänligt. ContinentalLX som gör däcken tex, har helt nya råvaror och teknik för att levera bästa prestanda med lägsta c02 avtryck i branschen.Batteriet är samma effekt som i Formula E,, men modifierat för slitsamma offroadturer. Denna kommer säkert flyttas över till personbilar senare.
Osv, osv, teknikmässigt. Greta har säkert lite koll på de här stora spelarna som redan har tagit steget. Den som är först kan bli störst.

Såg att du var orolig för elektriciteten ifrån avlägsna platser. Patagonien har sydamerikas största vindkraftsparker. Grönland använder nästan 75% förnyelsbar energi. Ironiskt nog så använder man nu vattenkraftifrrån smältande glaciärer.

Tackar för infon, jag har inte läst in mig alls på ämnet.
Det största problemet jag ser med elektrifierade bilar är just elförsörjningen.
Allt kommer inte att kunna drivas med vind och sol som det ser ut nu, det måste till något nytt.

Synd att inte Teslas arbete togs över utan stals av Amerikanska staten.
Det är ett vansinnigt intressant ämne att fördjupa sig i, med trådlös överföring av energi och liknande som har replikerats i en mycket mindre skala än vad Tesla jobbade med.
Att kunna ha bilar och andra produkter helt utan batteri.
2021-12-23, 18:45
Medlem
Citat:
Greta och forskarna och Giant Squid anser att det är en klimatkris vi har. Klimatforskarna studerar ju inte bara Sveriges klimat, utan hela planetens. Just nu har de extrem torka i Afghanistan som förmodligen kommer att leda till svält för miljontals afghaner. Det vore ju lite civiliserat att bry sig om sånt. Man kan ju låtsas iaf?
Vilka forskare? Både jag och min fru är forskare, och vi gick aldrig på klimatbluffen. Men vad vet vi jämfört med en gymnasist som Greta™?
Citat:
Går du efter bondepraktikan? Årets två kallaste månader är normalt januari och februari. December brukar hålla samma temperatur som mars. Om man studerar bilder av Greta™ ser man att hon brukar vara väl påbyltad. Det behövs om man saknar underhudsfett.
Citat:
Långtidsprognos som går till 11 januari? Den är ungefär lika trovärdig som en klimatsimulering. Problemet med Greta™ och hennes fan club är att de på allvar tror att sådant går att beräkna. Det kan bli +3, men det kan lika gärna bli -33. Det går inte att beräkna. Tro mig, jag har väldigt många års erfarenhet av just datormodellering. Vissa saker går att beräkna, andra inte.

Och varför tror folk att en skolflicka har något som helst relevant att tillföra? Greta™ kan ju ingenting. Nyligen blev vi även uppmärksammade om att hon inte ens kan sjunga rent!

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback