2021-10-31, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmeLee
Ja, vad fan gjorde dem inte det för?
Med hennes skulder ..
Fy vad tragiskt
Ja, man skulle ibland önska att det fanns lite bättre kontakt mellan olika myndigheter.
Hade Kronofogden haft möjlighet att direkt samköra sina fordringar mot Polisens tillståndsregister vad gäller vapen, så hade en hel del utmätningar kunnat göras. Har man obetalda skulder hos fogden och samtidigt äger vapen för kanske 50 kkr, så vore det inte mer än rätt att fogden fick ta dem i beslag. Ytterst få människor i Sverige, knappt mer än en handfull, är beroende av jaktvapeninnehav för sin försörjning. Lydia var det definitivt inte!

Väldigt tragiskt att inte Kronofogden hann ta Lydias vapen.
Väldigt tragiskt att Emil hjälpte till med att hämta Lydias vapenskåp, för genom den gentlemannamässigheten skrev han tyvärr samtidigt under sin dödsdom...

2021-10-31, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Becksson
Husockupanter är mer och mer vanligt, så visst kan hon ha varit en sån.

Fast gett sken av till alla inkl. barn att de varit kära, ett helt vanligt kärlekspar. Där E köper en extra bil och mc så att L ska kunna röra sig fritt och övningsköra på mcn.
Men han avslöjar henne och vill att hon ska lämna hans hem.
Vilket slutar i mord
.
Jag tror att du med den analysen/beskrivningen av Lydia som person är väldigt nära sanningen.
När hon inser att Emil genomskådat hennes MO och därför ber henne lämna både honom och huset, får det till resultat att hennes alkoholpåverkade och direktimpulsstyrda hjärna leder henne till att ta en promenad till vapenskåpet för att via den vägen lösa ett för henne uppkommet problem, ett problem som för henne var ytterst välbekant, nämligen bostadslöshet..

Nu och för en massa år framåt, hjälper vi skattebetalare i Sverige till med att betala "hyran" för Lydias bostad. Faktum är att det gör jag så gärna.
2021-10-31, 10:33
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tausen
Bra jobbat måste jag säga! Har också 4 barn, men de föddes efter jag var färdigutbildad.

Och som du säger krävs det ett bra ”nätverk” för att klara av det.

Har inte läst hela FUP-en än, men är det som du skriver hade L kanske klarat det.

ja, tack!

Ja, jag tror absolut att L hade klarat det. Det första året är värst, i mitt tycke så är farten och kraven på studierna större då, min egna lilla teori om det är att universiteten (typ alla, både utländska och svenska) kryddar på lite extra för att skilja agnarna från vetet.

Sedan så är det jobbigare för oss från en "studieovan" bakgrund, vilket är lite självförvållat, man tror att det är mycket svårare än vad det är.

L var ju nästan framme, första året nästan klart (det borde varit klart, kanske hade hon någon omtenta), men förutom allt det andra tråkiga som hände henne den våren, så tror jag hon dessutom hamnade i en studiefientlig miljö, fick nog inte vara ifred för att plugga.
2021-10-31, 10:35
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Du säger att den är värdelös. Då måste du förböveln kunna svara på vad dom mer ska göra.
Men snälla människa, vad är det du inte fattar?! 🙈 Jag skriver ju att jag inte vet vad dom mer skulle kunna gjort för henne inom vården, jag ifrågasätter inte det dom gjort eller skulle kunna ha gjort över huvud taget!!! Jag säger att jag tycker att psykvården i DET STORA HELA är värdelös för väldigt många i dagsläget, precis som nämndes med mannen som dödade sin sambo vid psykos när han skickades hem. JAG JOBBAR INOM DEN!
Fattar du inte nu heller så lägg ner, gå ut och ta en promenad eller något men fråga mig inte en gång till för jag kan inte förklara bättre för dig, andra tycks ju förstå
2021-10-31, 10:39
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag tror det är helt meningslöst att försöka få ut nåt svar från det konto du vänder dig till.
Vederbörande har i minst två inlägg skrivit att h*n "jobbar inom vården". En sak har h*n gjort väldigt klar: Det är definitivt inte på en nivå där beslutsfattande ingår, om jag säger så..

OnT: Att gång efter annan, på ett närmast imbecillt vis, hävda att det är "vården" som brustit och att det därför är "vården" som är ansvarig för att Lydia laddade sitt hagelgevär och därefter med berått mod sköt ihjäl Emil, visar att kontot Cedderik inte är seriös.
Vem som döljer sig bakom kontot intresserar mig inte det minsta, men det är uppenbart att vederbörande springer Lydias ärenden för att genom fokusförflyttning försöka förminska hennes vidriga dåd.
Osmakligt!
Och när har jag sagt att det är vårdens fel att L sköt??? 😳 Ta gärna fram det!!
Och nej jag är inte läkare, som är de enda som kan fatta de beslut som du pratar om, vad du nu ska håna för det för 🙈 Det har ju knappast med saken att göra om man tycker att många idag inte kan få den hjälp dom behöver.
2021-10-31, 10:44
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Jag tror att du med den analysen/beskrivningen av Lydia som person är väldigt nära sanningen.
När hon inser att Emil genomskådat hennes MO och därför ber henne lämna både honom och huset, får det till resultat att hennes alkoholpåverkade och direktimpulsstyrda hjärna leder henne till att ta en promenad till vapenskåpet för att via den vägen lösa ett för henne uppkommet problem, ett problem som för henne var ytterst välbekant, nämligen bostadslöshet..

Nu och för en massa år framåt, hjälper vi skattebetalare i Sverige till med att betala "hyran" för Lydias bostad. Faktum är att det gör jag så gärna.

Läste du moshes inlägg om Lydias utbildning hon gick på ? att hon skulle bli landskapsingenjör
enligt inlägget så är det nån form av proffisgare trädgårdsmästare, känns ju inte som de studierna tarvar
högre kunskap i varken matte, fysik eller kemi. så min fundering blir hur högt studietempo kan det ha varit under pågående pandemi, då mycket av utbildningen är praktisk enlig inlägget
2021-10-31, 10:49
Medlem
Den här tråden ligger under 'Aktuella brott och kriminalfall'. Därför blir det naturligtvis alldeles tokigt när t ex en drottning postar ett humorinslag i denna tråd gällande ett brutalt mord.
Jag tar det här citatet som exempel:

"..kanske hade hon någon omtenta.."

Svaret på den lustifikationen måste ju bli ett par:

Lydia hade nämligen inte bara "någon omtenta". Hon hade betydligt fler omtentor än hon kunde klara av..
2021-10-31, 10:50
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cedderik
Men snälla människa, vad är det du inte fattar?! 🙈 Jag skriver ju att jag inte vet vad dom mer skulle kunna gjort för henne inom vården, jag ifrågasätter inte det dom gjort eller skulle kunna ha gjort över huvud taget!!! Jag säger att jag tycker att psykvården i DET STORA HELA är värdelös för väldigt många i dagsläget, precis som nämndes med mannen som dödade sin sambo vid psykos när han skickades hem. JAG JOBBAR INOM DEN!
Fattar du inte nu heller så lägg ner, gå ut och ta en promenad eller något men fråga mig inte en gång till för jag kan inte förklara bättre för dig, andra tycks ju förstå
Att du jobbar inom vården har jag förstått. Men att någon anställde dig är svårt att förstå. Jag skulle inte ha anställt dig. Du klarar inte av att ens ha en motivation på det du påstår. Du klarar inte av att svara på motfrågor. När du upplever att folk fattar "fel blir du otrevlig och kastar över skulden. "Kan du inte läsa". "Vad är det du inte fattar".

Du skyller denna händelse på just vården det framgår med all tydlighet. Det är så folk tolkar det.
2021-10-31, 10:54
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Den här tråden ligger under 'Aktuella brott och kriminalfall'. Därför blir det naturligtvis alldeles tokigt när t ex en drottning postar ett humorinslag i denna tråd gällande ett brutalt mord.
Jag tar det här citatet som exempel:

"..kanske hade hon någon omtenta.."

Svaret på den lustifikationen måste ju bli ett par:

Lydia hade nämligen inte bara "någon omtenta". Hon hade betydligt fler omtentor än hon kunde klara av..

Vet vi vad dessa omtentor bestod av, plantera buskar i sluttande plan, eller hur man bäst slipar lien.

Min poäng med mitt inlägg var att jag tror inte att studietempot var så högt att det borde utlöst psykisk stress, som då kan anses som en bakomliggande faktor för mordet
2021-10-31, 10:59
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Att du jobbar inom vården har jag förstått. Men att någon anställde dig är svårt att förstå. Jag skulle inte ha anställt dig. Du klarar inte av att ens ha en motivation på det du påstår. Du klarar inte av att svara på motfrågor. När du upplever att folk fattar "fel blir du otrevlig och kastar över skulden. "Kan du inte läsa". "Vad är det du inte fattar".

Du skyller denna händelse på just vården det framgår med all tydlighet. Det är så folk tolkar det.
Du tolkar det skriver du, jag kan inte ansvara för hur du tolkar det. Dessutom blev du otrevlig när jag nämnde att jag tyckte att soc kunde hjälpt henne med boende. Jag upplever dig som mycket otrevlig så där är vi rörande överens.
2021-10-31, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Läste du moshes inlägg om Lydias utbildning hon gick på ? att hon skulle bli landskapsingenjör
enligt inlägget så är det nån form av proffisgare trädgårdsmästare, känns ju inte som de studierna tarvar
högre kunskap i varken matte, fysik eller kemi. så min fundering blir hur högt studietempo kan det ha varit under pågående pandemi, då mycket av utbildningen är praktisk enlig inlägget
Jag vet inte hur mycket av första året som är att betrakta som praktiskt inriktad, men ramschemat för landskapsingenjör SLU Uppsala ser ut så här (lyckades tyvärr inte lägga den i spoiler):

Läsår:* 2021/2022* 2020/2021* 2019/2020*

Årskurs 1 (obligatoriska kurser)

Introduktionskurs för landskapsingenjörer, och växtkunskap, 15 hp (Obligatorisk kurs)

Höst-21

Vår-22

Sommar

Anm.kod: SLU-10118 - Språk: svenska

Marken som växtplats och markbyggnad, 15 hp (Obligatorisk kurs)

Höst-21

Vår-22

Sommar

Anm.kod: SLU-20049 - Språk: svenska

Markprojektering, 15 hp (Obligatorisk kurs)

Höst-21

Vår-22

Sommar

Anm.kod: SLU-30112 - Språk: svenska

Hållbar skötsel av grönytor och naturmarker samt växtkännedom, 15 hp (Obligatorisk kurs)

Höst-21

Vår-22

Sommar

Anm.kod: SLU-40040 - Språk: svenska

Som jag tolkar det schemat, så handlar det inte om att ströva omkring och kika på växtlighet medan den växer. Det där ser mer ut som studier, äkta studier. Man pluggar, man tentar, man klarar tentor -eller så gör man inte det..

Edit: Ang din undran om studietempot/-inriktningen var så krävande att det skulle ha lett till stress, en stress som I sin tur skulle ha lett till ett behov av att få skjuta ihjäl Emil, så vågar jag faktiskt inte svara.

Min gissning är att Lydia kanske trodde att utbildningen till landskapsingenjör skulle vara lite som att avlägga jägarexamen. Det är nog inte riktigt samma, nej..
Senast redigerad av Carinah78 2021-10-31 kl. 11:10.
2021-10-31, 11:09
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Jag vet inte hur mycket av första året som är att betrakta som praktiskt inriktad, men ramschemat för landskapsingenjör SLU Uppsala ser ut så här (lyckades tyvärr inte lägga den i spoiler):

Läsår:* 2021/2022* 2020/2021* 2019/2020*

Årskurs 1 (obligatoriska kurser)

Introduktionskurs för landskapsingenjörer, och växtkunskap, 15 hp (Obligatorisk kurs)

Höst-21

Vår-22

Sommar

Anm.kod: SLU-10118 - Språk: svenska

Marken som växtplats och markbyggnad, 15 hp (Obligatorisk kurs)

Höst-21

Vår-22

Sommar

Anm.kod: SLU-20049 - Språk: svenska

Markprojektering, 15 hp (Obligatorisk kurs)

Höst-21

Vår-22

Sommar

Anm.kod: SLU-30112 - Språk: svenska

Hållbar skötsel av grönytor och naturmarker samt växtkännedom, 15 hp (Obligatorisk kurs)

Höst-21

Vår-22

Sommar

Anm.kod: SLU-40040 - Språk: svenska

Som jag tolkar det schemat, så handlar det inte om att ströva omkring och kika på växtlighet medan den växer. Det där ser mer ut som studier, äkta studier. Man pluggar, man tentar, man klarar tentor -eller så gör man inte det..

Se där, jag byggde mitt antagande på det moshes skrev, om att det var bra att bo på skolan för att man skulle upp i ottan för diverse praktiska syssslor.
But i stand corrected

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in