Citat:
Ursprungligen postat av
BMC64
Läste du moshes inlägg om Lydias utbildning hon gick på ? att hon skulle bli landskapsingenjör
enligt inlägget så är det nån form av proffisgare trädgårdsmästare, känns ju inte som de studierna tarvar
högre kunskap i varken matte, fysik eller kemi. så min fundering blir hur högt studietempo kan det ha varit under pågående pandemi, då mycket av utbildningen är praktisk enlig inlägget
Jag vet inte hur mycket av första året som är att betrakta som praktiskt inriktad, men ramschemat för landskapsingenjör SLU Uppsala ser ut så här (lyckades tyvärr inte lägga den i spoiler):
Läsår:* 2021/2022* 2020/2021* 2019/2020*
Årskurs 1 (obligatoriska kurser)
Introduktionskurs för landskapsingenjörer, och växtkunskap, 15 hp (Obligatorisk kurs)
Höst-21
Vår-22
Sommar
Anm.kod: SLU-10118 - Språk: svenska
Marken som växtplats och markbyggnad, 15 hp (Obligatorisk kurs)
Höst-21
Vår-22
Sommar
Anm.kod: SLU-20049 - Språk: svenska
Markprojektering, 15 hp (Obligatorisk kurs)
Höst-21
Vår-22
Sommar
Anm.kod: SLU-30112 - Språk: svenska
Hållbar skötsel av grönytor och naturmarker samt växtkännedom, 15 hp (Obligatorisk kurs)
Höst-21
Vår-22
Sommar
Anm.kod: SLU-40040 - Språk: svenska
Som jag tolkar det schemat, så handlar det inte om att ströva omkring och kika på växtlighet medan den växer. Det där ser mer ut som studier, äkta studier. Man pluggar, man tentar, man klarar tentor -eller så gör man inte det..
Edit: Ang din undran om studietempot/-inriktningen var så krävande att det skulle ha lett till stress, en stress som I sin tur skulle ha lett till ett behov av att få skjuta ihjäl Emil, så vågar jag faktiskt inte svara.
Min gissning är att Lydia kanske trodde att utbildningen till landskapsingenjör skulle vara lite som att avlägga jägarexamen. Det är nog inte riktigt samma, nej..