2021-10-30, 22:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det är en möjlighet, men jag tror inte att han haft hjälp faktiskt. Ytterst få skulle ändå gå med på att hjälpa till när det gäller mord på en flickvän. Isåfall bör det vara någon som står honom extremt nära, för rik var han väl inte? Jag tror mest på att han agerade ensam.
Det enklaste är oftast det rätta, ja. Men det här med väskan är udda. Varför köra ända till Ystad för att slänga den? Eller hade han ett bra gömställe öster om Ystad?
Citera
2021-10-30, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Sannolika skäl. Det betyder lite mer än "skäligen". Det senare får man utredningshäkta en vecka på. Inte mer. För sannolika skäl krävs mer. De har hittat "fynd" i hans bil. Även ute i spenaten har det hittats fynd. Helt klart tillräckligt för att omhäkta honom. Men visst, i skarpt läge kan kanske en smart brottmålsadvokat fixa en förklaring så han går fri. Men där är vi inte än. Och man får INTE hålla en man i häkte på detta vis om de inte har lite tyngd bakom beslutet. Det är tingsrätten som beslutar, inte nån polisassistent.

Var va han än om inte hemma hos sina/deras barn? En fredagkväll
Citera
2021-10-30, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaduvente
Var va han än om inte hemma hos sina/deras barn? En fredagkväll
Ingen aning vad han uppgett som alibi. Uppenbarligen har inget barn gett honom något hållbart sådant. Men eftersom du frågar mig så var han nog ute och flyttade en kropp till ett mer undanskymt ställe. Spekulation naturligtvis.
Citera
2021-10-30, 23:20
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det enklaste är oftast det rätta, ja. Men det här med väskan är udda. Varför köra ända till Ystad för att slänga den? Eller hade han ett bra gömställe öster om Ystad?

Kanske för att Polenfärjan går därifrån. Han kanske ville få det att se ut som att hon stuckit till Polen, eller kanske själv hade tänkt fly till Polen, men ångrade sig. Han kanske ändå körde åt det hållet när han skulle gömma kroppen.
Citera
2021-10-30, 23:30
Medlem
Inkognitoariels avatar
Försöker ha öppna vyer för olika utfall men att någon ska frakta "henne" till Polen är lite för risky, men inte omöjligt. Transportbilen bör va färdiglastad senast 22.00 och vid hamn för att man ska hinna med väl, så tidsramen håller om han kan varit nära ystad runt 21, som någon skrev att han upptäcker väskan på vägen och slänger den vid macken. Men samtidigt dumt att ge ledtråd för väskan kunde lika gärna hittats samma kväll.

Jag tänker som polisarbete så bör väl ändå kolla anlända de båtar inom tidsramen vara ett av sakerna som görs vilket är gjort som vi inte vet eller inte gjort. För hon är ju anmäld försvunnen innan första båten hinner till Świnoujście, med avgång 22:45 och framme 06:15, september kan vara 22:30 från Ystad och framme i Świnoujście 6:15 också. Med det sagt så är det ca 4 timmars polisarbete och polisen bör ha missat avfärd men polisen i Polen bör varit kontaktade och eventuellt på plats då sonen anmäler henne försvunnen runt 02:00 väl?

Tidsramen för träffen passar ändå in för att hinna med att få över henne till Polen med medhjälp. Det är inte omöjligt MEN jag kan inte tänka mig man gör en sån här sak frivilligt till någon, för jag kan inte tänka mig han va rik och kunde betala för något sånt.

Nä denna teorin kan man nog stryka
Citera
2021-10-30, 23:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Kanske för att Polenfärjan går därifrån. Han kanske ville få det att se ut som att hon stuckit till Polen, eller kanske själv hade tänkt fly till Polen, men ångrade sig. Han kanske ändå körde åt det hållet när han skulle gömma kroppen.
Paniklogik. Föga troligt att hon skulle "glömt" väskan i ett buskage om hon tänkt att dra. Nej, den måste hamnat där för annans hand.
Citera
2021-10-31, 01:06
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Lägg till att han skulle kunna undanröja bevis och ev. fly landet.

Vart skulle Ceasary fly? Till månen?

Är det inte betydligt mer troligt att den försvunna kvinnan försvunnit iväg till sitt hemland Polen?

Du ger på prov på en väldigt märklig syn på det här fallet, om Ceasary mot all förmodan är inblandad i fruns försvinnande skulle åka till Polen då lär han ju knappast komma undan?
Citera
2021-10-31, 01:07
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadZero99
Hade det handlat om oklara uppgifter eller saknat alibi hade han bara varit skäligen misstänkt. Skäligen misstänkt är ju när det finns en chans, typ att varit den sista som sett personen eller liknande.

För att det ska höjas till sannolika skäl behövs bevis som starkt pekar på att han har med hennes försvinnande att göra. T.ex vittnen, kameraövervakning, fynd, mm. Men de kan även inte hålla någon häktad så länge på sannolika skäl bara för att man väntar på analyssvar.

Att han sitter häktad på sannolika skäl betyder att det finns konkreta bevis som stärker teorin om att han är skyldig till brott.

Och vad tror du dessa bevis består av då?

Jag har hittills inte sett ett enda bevis för att han måste vara inblandad.
Citera
2021-10-31, 01:13
Medlem
MadZero99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Och vad tror du dessa bevis består av då?

Jag har hittills inte sett ett enda bevis för att han måste vara inblandad.

Vi är inte poliser, vi har inte tillgång till det som de har hittat. Men just polisen och rättsystemet vet något som tydligt förstärker teorin om att han är skyldig till brott.
Citera
2021-10-31, 01:17
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkognitoariel
Försöker ha öppna vyer för olika utfall men att någon ska frakta "henne" till Polen är lite för risky, men inte omöjligt. Transportbilen bör va färdiglastad senast 22.00 och vid hamn för att man ska hinna med väl, så tidsramen håller om han kan varit nära ystad runt 21, som någon skrev att han upptäcker väskan på vägen och slänger den vid macken. Men samtidigt dumt att ge ledtråd för väskan kunde lika gärna hittats samma kväll.

Jag tänker som polisarbete så bör väl ändå kolla anlända de båtar inom tidsramen vara ett av sakerna som görs vilket är gjort som vi inte vet eller inte gjort. För hon är ju anmäld försvunnen innan första båten hinner till Świnoujście, med avgång 22:45 och framme 06:15, september kan vara 22:30 från Ystad och framme i Świnoujście 6:15 också. Med det sagt så är det ca 4 timmars polisarbete och polisen bör ha missat avfärd men polisen i Polen bör varit kontaktade och eventuellt på plats då sonen anmäler henne försvunnen runt 02:00 väl?

Tidsramen för träffen passar ändå in för att hinna med att få över henne till Polen med medhjälp. Det är inte omöjligt MEN jag kan inte tänka mig man gör en sån här sak frivilligt till någon, för jag kan inte tänka mig han va rik och kunde betala för något sånt.

Nä denna teorin kan man nog stryka

Vi kan nog stryka alla teorier förutom tre stycken, kanske fyra.

Jag tar de i inbördes ordning efter hur troliga de är.

1. Den försvunna kvinnan har försvunnit helt frivilligt, hon har gjort det tidigare och det finns ingenting som pekar på att hon inte kan ha gjort samma sak igen.

2. Hon har begått suicid

3. Maken ligger bakom försvinnandet

4. Eventuell kontakt med en ny man/älskare eller någon annan mansperson som bragt henne om livet, kanske försökte hon lifta till Ystad eller hade kontakt med fel personer inom kriminella kretsar.

Det går nog inte heller att utesluta sjukdom eller ett olycksfall om man tänker efter lite vilket många i den här tråden tyvärr inte gör.

Om det är någon skribent som känner att det saknas någon punkt så varsågod.
Citera
2021-10-31, 01:34
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadZero99
Vi är inte poliser, vi har inte tillgång till det som de har hittat. Men just polisen och rättsystemet vet något som tydligt förstärker teorin om att han är skyldig till brott.

Men det där är bara blaj och det vet du nog om. Det förekommer rätt ofta att personer blir häktade på väldigt lösa grunder.

Jag vet flera som suttit häktade misstänkta för allt möjligt men det har senare visat sig att polisens misstankar var åt helvete fel. Personerna befann sig i vissa fall endast på fel plats i fel sammanhang eller så hade dom haft kontakt med BO, alternativt så kände dom personer som var inblandade för så enklast går det att sammanfatta en mängd felaktiga häktningar på sannolika skäl.

Cesary är mycket riktigt den sista kända personen som ska ha sett henne i livet men samtidigt finns det ju ingenting som säger att den "försvunna kvinnan" inte kan ha träffat någon annan efteråt?

Polisen och åklagaren kör sin gamla standardmall när det gäller försvinnanden och den som först blir misstänkt är maken och det råkar nu vara Cesary.

Jag har självklart ingen aning om vem Ceasary är eller om han nu är inblandad i hennes försvinnande men det finns alldeles för många frågetecken kring den försvunna kvinnan för att man ska köpa den enklaste förklaringen till hennes bortavaro.

När tråden startade så hade vi inte facit i hand när det gäller hennes tidigare flykt från barn och make i Polen 2013 men nu när det är bekräftat av exmannen så har allt hamnat i ett nytt läge.

Jag tror att det hon stuckit iväg som hon gjort tidigare och befinner sig i Polen, möjligen i Tyskland eller Skåne. Det är min huvudteori men jag kan självklart ha fel precis som alla andra.
Citera
2021-10-31, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men det där är bara blaj och det vet du nog om. Det förekommer rätt ofta att personer blir häktade på väldigt lösa grunder.

Jag vet flera som suttit häktade misstänkta för allt möjligt men det har senare visat sig att polisens misstankar var åt helvete fel. Personerna befann sig i vissa fall endast på fel plats i fel sammanhang eller så hade dom haft kontakt med BO, alternativt så kände dom personer som var inblandade för så enklast går det att sammanfatta en mängd felaktiga häktningar på sannolika skäl.

Cesary är mycket riktigt den sista kända personen som ska ha sett henne i livet men samtidigt finns det ju ingenting som säger att den "försvunna kvinnan" inte kan ha träffat någon annan efteråt?

Polisen och åklagaren kör sin gamla standardmall när det gäller försvinnanden och den som först blir misstänkt är maken och det råkar nu vara Cesary.

Jag har självklart ingen aning om vem Ceasary är eller om han nu är inblandad i hennes försvinnande men det finns alldeles för många frågetecken kring den försvunna kvinnan för att man ska köpa den enklaste förklaringen till hennes bortavaro.

När tråden startade så hade vi inte facit i hand när det gäller hennes tidigare flykt från barn och make i Polen 2013 men nu när det är bekräftat av exmannen så har allt hamnat i ett nytt läge.

Jag tror att det hon stuckit iväg som hon gjort tidigare och befinner sig i Polen, möjligen i Tyskland eller Skåne. Det är min huvudteori men jag kan självklart ha fel precis som alla andra.

Men tycker du inte att det är märkligt att det inte finns ett enda livstecken efter kvinnan? I dagens samhälle är det svårt att röra sig utan att man lämnar spår efter sig. Sista spåret efter henne är hennes väska, i Ystad.

Om hon är vid liv och inte hålls fången, borde hon vid det här laget säga till att hon är vid liv. För om hon är vid liv och inte hålls fången, så bör hon ju veta att hon är efterlyst som försvunnen och att hennes mor lider och undrar vart hon är. Hon var så vitt jag vet inte efterlyst när hon försvann för 8 år sedan. Så situationen ser annorlunda ut nu.

Sammantaget: att det inte finns något livstecken efter henne och att hon inte hör av sig, gör att jag starkt misstänker att hon är död eller hålls fången. Och då maken är den sista personen som sett henne vid liv (vad vi vet) och utifrån den historik vi har kring dessa två, så är det inte alls märkligt att man misstänker honom för hennes försvinnande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in