Tyngdtäcken sägs fungera bra på personer med adhd. Personligen har jag märkt att en väldigt mjuk madrass gör bra inverkan på min sömn. Sedan att jag använder enbart ett påslakan som täcke, alltså ingen duntäcke i. Men helt klart som du skriver, kan tyngdtäcken förbättra sömnen hos många.
Håller med om madrass också. Jag har en Tempurmadrass som omfamnar kroppen på ett positivt sätt. Tycker inte att den känns varm heller.
Har ett cura på 9kg och väger 105kg..
Vill inte påstå att jag sover bättre men det känns "omslutande" tryggt på nått sätt..
Har inga planer på att sluta använda det....Lite tungbäddat bara
Ja, jag tror att det inte är för alla. Min son och mitt barnbarn älskar det också, men de har betydligt lättare varianter. När jag var liten och sov över hos mor-/farföräldrar, så hade de svintunga, röda, glansiga täcken, sov aldrig så gott som där. Vet inte om du känner igen beskrivningen, men jag tror att de var av tagel/siden.
Vaddmalstäcken! Supernice! Jag har liknande barndomsminnen , mycket trevligt att sova under. Lagom tunga med viss "livmoderkänsla". Testade täcken med kedjor i, kändes väldigt "inställt".
Jag köpte ett tyngdtäcke på 11kg för nåt år sedan. Var tvungen att vänja in mig med det bit för bit. Först över benen liksom, sen upp över midjan och sen som vanligt täcke. Vart jobbigt att vända sig om med det över sig (jag rör mig mycket när jag sover). Svårt att byta påslakan till det också.
Sen en dag så upplevde jag från ingenstans att jag fick svårt att andas eftersom det var så tungt över bröstet så har inte använt det sedan dess och det har blivit liggandes oanvänt ganska länge nu. Allt gick väl på typ 4-6 veckor eller så. Får se om jag gör nytt försök med täcket igen.
Pga av just det som jag valde ett täcke på 3 kilo, fungerar fint för mig...Ett täcke på 8 kilo låter varmt och tjockt, Observera att mitt på 3 kilo är för varmt på sommaren
Ja den funkar men det är ingen mirakelprodukt, och det finns andra metoder som ger minst lika god effekt.
Jag kan inte sova med tyngdtäcke hur många dagar som helst. Efter ca 3 dagar så är man van och effekten försvinner. Då får jag lägga undan täcket ett tag innan jag använder det igen.
De gånger man sover med täcket så får jag intrycket att jag har rört mig mindre under natten och jag vaknar mer utvilad.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!