2021-10-30, 20:39
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Tyngdtäcken sägs fungera bra på personer med adhd. Personligen har jag märkt att en väldigt mjuk madrass gör bra inverkan på min sömn. Sedan att jag använder enbart ett påslakan som täcke, alltså ingen duntäcke i. Men helt klart som du skriver, kan tyngdtäcken förbättra sömnen hos många.
Håller med om madrass också. Jag har en Tempurmadrass som omfamnar kroppen på ett positivt sätt. Tycker inte att den känns varm heller.
Citera
2021-10-30, 20:59
Medlem
Har ett cura på 9kg och väger 105kg..
Vill inte påstå att jag sover bättre men det känns "omslutande" tryggt på nått sätt..
Har inga planer på att sluta använda det....Lite tungbäddat bara
Citera
2021-10-30, 21:10
Medlem
Jag köpte ett för ca 1 år sedan.

använde det i typ 1 månad. Men det var:

- inte lika skönt.
-svinjobbigt att få i lakanet.
-kallt
-gick typ inte att få det bra i lakanet, det liksom vart som en klump där i.

Så det ligger och samlar damm just nu.
Citera
2021-10-30, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Ja, jag tror att det inte är för alla. Min son och mitt barnbarn älskar det också, men de har betydligt lättare varianter. När jag var liten och sov över hos mor-/farföräldrar, så hade de svintunga, röda, glansiga täcken, sov aldrig så gott som där. Vet inte om du känner igen beskrivningen, men jag tror att de var av tagel/siden.

Vaddmalstäcken! Supernice! Jag har liknande barndomsminnen , mycket trevligt att sova under. Lagom tunga med viss "livmoderkänsla". Testade täcken med kedjor i, kändes väldigt "inställt".
Citera
2021-10-30, 21:24
Medlem
Alanas avatar
Jag köpte ett tyngdtäcke på 11kg för nåt år sedan. Var tvungen att vänja in mig med det bit för bit. Först över benen liksom, sen upp över midjan och sen som vanligt täcke. Vart jobbigt att vända sig om med det över sig (jag rör mig mycket när jag sover). Svårt att byta påslakan till det också.

Sen en dag så upplevde jag från ingenstans att jag fick svårt att andas eftersom det var så tungt över bröstet så har inte använt det sedan dess och det har blivit liggandes oanvänt ganska länge nu. Allt gick väl på typ 4-6 veckor eller så. Får se om jag gör nytt försök med täcket igen.
Citera
2021-10-30, 21:43
Medlem
Kivings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riccopicco
Blir dom här täckena för varma tycker ni?

Pga av just det som jag valde ett täcke på 3 kilo, fungerar fint för mig...Ett täcke på 8 kilo låter varmt och tjockt, Observera att mitt på 3 kilo är för varmt på sommaren
Citera
2021-10-30, 21:44
Medlem
Kivings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Jag köpte ett för ca 1 år sedan.

använde det i typ 1 månad. Men det var:

- inte lika skönt.
-svinjobbigt att få i lakanet.
-kallt
-gick typ inte att få det bra i lakanet, det liksom vart som en klump där i.

Så det ligger och samlar damm just nu.

Kallt? hur menar du då? hur tungt och vilket märke snackar vi?
Citera
2021-10-30, 21:44
Medlem
Ja den funkar men det är ingen mirakelprodukt, och det finns andra metoder som ger minst lika god effekt.
Jag kan inte sova med tyngdtäcke hur många dagar som helst. Efter ca 3 dagar så är man van och effekten försvinner. Då får jag lägga undan täcket ett tag innan jag använder det igen.

De gånger man sover med täcket så får jag intrycket att jag har rört mig mindre under natten och jag vaknar mer utvilad.
Citera
2021-10-30, 21:55
Medlem
Köp inte för tungt bara. Jag fick panik och trodde jag skulle kvävas i sömnen när jag testade
Citera
2021-10-30, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiving
Kallt? hur menar du då? hur tungt och vilket märke snackar vi?
cura. 11kg tror jag det är.

Det vart kallare än ett vanligt täcke, jag vill tydligen sova varmt.
Citera
2021-10-30, 22:26
Moderator
Maviels avatar
Man kan testa ett gammaldags astungt täcke om man vill testa själva effekten.

Har själv testat - jag tycker det blir för varmt.

Sonen hade det när han var yngre dels för att sova och dels för att lugna ner sig när han hamnade i affekt (han har autism). Det funkade väldigt bra.

Tror dom har erbjudande på ica på dem just nu.

Dom brukar rekommendera runt 10% av sin kroppsvikt.
Citera
2021-10-30, 22:27
Medlem
Drozds avatar
Ligger snart i källarförråden mellan spikmattan och crosstrainern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in