Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-10-30, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Hur tänker du dig att GM tar sig till Dekorima?

Antingen så passerar han makarna Palme vid Sari eller också så går han fram till ungefär konditori Svea..:-)..och korsar Sveavägen ungefär där så han hamnar på rätt sida av trottoaren.

Tilläggas kan att jag naturligtvis inte är säker på han väntar vid Dekorima överhuvudtaget.
Dock så tycker jag att scenariot bättre stämmer in på de övergripande vittnesmål som finns angående förloppet i nära samband till dådets genomförande jämfört med att gärningsman helt enkelt förföljt makarna Palme hela vägen från Grand till exempel.
Citera
2021-10-30, 19:20
Medlem
Citat:
Ja det är säkert fullt rimligt.

Blir inte klok på allt runt AB, Tensonmannen och allt. Det nya vittnet gör ju inte saken bättre.

Hur långt har kollegorna hunnit. Lisbet ser varken AB eller GM. Var AB så långt norrut.

AB själv är säker på att han inte varit längre norrut än 10 meter norr om dörren till bankomaten.
Jag tror onekligen att den s.k Tensonmannen inte kan vara AB därför.
AB var salongsberusad,inte stupfull.Jag finner det orimligt att anta att han tagit så mycket fel som det gäller här..Tensonmannen observeras ju 10 meter Norr om Skandias entredörr.

Tensonmannen behöver inte alls ha med dådet att göra.Det är ett antal meter från platsen för NFs observation fram till brottsplatsens ground zero.
Dessutom så passar Tensonmannen inte in gällande signalementet på gärningsman.
Han är helt enkelt för gammal.
Citera
2021-10-30, 19:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
AB själv är säker på att han inte varit längre norrut än 10 meter norr om dörren till bankomaten.
Jag tror onekligen att den s.k Tensonmannen inte kan vara AB därför.
AB var salongsberusad,inte stupfull.Jag finner det orimligt att anta att han tagit så mycket fel som det gäller här..Tensonmannen observeras ju 10 meter Norr om Skandias entredörr.

Tensonmannen behöver inte alls ha med dådet att göra.Det är ett antal meter från platsen för NFs observation fram till brottsplatsens ground zero.
Dessutom så passar Tensonmannen inte in gällande signalementet på gärningsman.
Han är helt enkelt för gammal.

För gammal? För att han ska ha sett äldre ut än en polisman på 44 som vi inte har en aning om hur välåldrad han var? Brukar det inte sägas 30-45?
Citera
2021-10-30, 19:29
Medlem
Citat:
För gammal? För att han ska ha sett äldre ut än en polisman på 44 som vi inte har en aning om hur välåldrad han var? Brukar det inte sägas 30-45?

Jag går efter vad NF sagt,men visst är annat tänkbart här.
Mina dubier underbyggs vidare av det fåtaliga antalet observationer från brottsplatsen som talar om blå Tensonjacka.
Tensonmannen är något av en gåta,men jag kan inte finna tillräckligt med material för att i skrivande stund tro att han haft med dådet att göra.
Citera
2021-10-30, 19:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag går efter vad NF sagt,men visst är annat tänkbart här.
Mina dubier underbyggs vidare av det fåtaliga antalet observationer från brottsplatsen som talar om blå Tensonjacka.
Tensonmannen är något av en gåta,men jag kan inte finna tillräckligt med material för att i skrivande stund tro att han haft med dådet att göra.

Å andra sidan så har ju vittnen som säger blå jacka saker gemensamt. Bättre ljusförhållanden (inget starkt motljus) och kortare avstånd
LP
LJ
AB enligt Löhr

Är det ens möjligt att se ett blått plagg i bakgrundsljuset om man befinner sig i bil eller på västra sidan? Det verkade inte så på folk som följt inspelningen av Den osannolike mördaren.

Den som skiljer en jacka och en rock rent definitionsmässigt har väldigt lite med silhuetten att göra. Men varför skulle så många säga rock om det var en jacka? Hade det varit en kort jacka eller jacka med mudd hade det varit konstigt, men till ytterformen är en tensonjacka lik en rock. Några vittnen säger sig ju också vara osäkra om det var rock eller jacka.

För ett par månader sen såg jag en gammal film från 80-talet där en person jagade en annan i motljus i en tunnel. Båda två fick mig att tänka på bilderna där SE springer i sin rock och nederdelen fladdrar som en cape i luften. Och jag tänkte det var lustigt att se just 80-talsrockar på det där sättet när jag är så intresserad av palmemordet, och att de fladdrar på ett väldigt specifikt sätt.

Men när de kom fram i ljuset så var det en person i rock och en i jacka.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-10-30 kl. 20:00.
Citera
2021-10-30, 20:09
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Jag tror inte att gärningsmannen överhuvudtaget har AB på näthinnan.
Han kan mycket väl ha rent tunnelseende.
I vart fall så bör hela koncentrationen vila på makarna Palme.
Jag tror inte att mördaren överhuvudtaget reflekterat över AB.
Det var ju mycket folk i rörelse den kvällen så det förefaller osannolikt att en eller några personer i närheten skulle flytta fokus från uppdraget.
Tunnelseende på Tunnelgatan? 😎
Citera
2021-10-30, 20:42
Medlem
Genelkurmays avatar
Vi har alltså fått bekräftat för oss att flera outredda beväpnade SÄPO-gubbar var ute på stan den kvällen men KP väljer då att släppa fram SE som lösning efter att ha rullat tummarna under sina 3,5 år som förundersökningsledare trots att han hade tillgång till intressanta dokument? Nu förstår jag varför KP och Melander såg så obekväma ut under presskonferensen.

Dag Andersson som faktiskt verkade ha en vilja att gå till botten med WT-iakttagelser har alltså inte gjort någon större grej av cosi fan tutte (om han ens visste något och tog del av materialet)?

Men den största skandalen som jag ser det är att kvällspressen inte ens kan plussa ihop 1+1. Man låter inte ens detta stå som förstasidesstoff. Varför ställer journalisterna inte regeringen och tidigare FU/spaningsledare till svars?
Citera
2021-10-30, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Inget av dom förklarar mordet.

Även om det fanns "hökar" på både sovjetisk som amerikansk sida så fanns det inget att vinna på att mörda Olof Palme.

Det enda som stod och vägde var kriget mellan Irak och Iran där båda "tävlade" att vinna inflytande över Irak. I det då rådande läget ville Irak ha "fred" medan Iran hade på gång vapenkontrakt och i det korta perspektivet hade de initiativet. Men på längre sikt hade de inte motståndskraft ekonomiskt och personellt.

I och med Olof Palmes död fanns ingen fred i sikte och Iran behövde artilleri (Haubits 77) och Robot 70 vilket skulle ge vapenhandlarna miljardvinster.

Så efter att ha övervägt vilka uppoffringar Iran stod inför valde de att avsluta kriget 1988.

Adnan Khashoggi ekonomi kraschade och David Kimche sparkades från Israels utrikesministerium och Iran - Contras-affären drog med sig ett antal amerikanska officerare i fallet. Ingen vann.

Ungefär så blev det.
Nån vann garanterat. Amerikanerna gillar inte att bli kallade mördare, eller att nån pratar öppet om hur det landet funkar. JFK och åtskilliga andra har strykt med när de vädrat sina åsikter om det. Nånstans riktades pengaflödet efter det hela. Follow the money brukar funka bra. Är dåligt insatt dock.
Citera
2021-10-30, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Nån vann garanterat. Amerikanerna gillar inte att bli kallade mördare, eller att nån pratar öppet om hur det landet funkar. JFK och åtskilliga andra har strykt med när de vädrat sina åsikter om det. Nånstans riktades pengaflödet efter det hela. Follow the money brukar funka bra. Är dåligt insatt dock.

Nej, världen är inte ett nollsummespel där någon vinner på någon annans bekostnad.

Jag menade att det inte fanns någon vinnare i kriget mellan Iran och Irak och att vapenhandlarnas affärsplan att leverera vapen till det kriget gick i stöpet i och med att krigshandlingarna upphörde mellan de två länderna.

De enda som fortsatte att utveckla sin affärsverksamhet var narkotikakartellerna och i Sverige den som tog över efter Roland Bjuhr med godkännande av huvudmannen.
Senast redigerad av Utredaren 2021-10-30 kl. 21:23.
Citera
2021-10-30, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
EAD 13783 med följande A och -1. Uppgiften kom in 1991 men det får sin logiska förklaring när man läser kvinnans ursprungliga brev. Hennes man ville inte bli involverad och hon tvekade länge eftersom hon inte ville valsa i medierna. Men då Holmér figurerade så mkt med sitt snack om PKK ville hon ändå höra av sig så att PU fick en fullständig bild av skeendet strax före mordet.

Att det rör sig om GM+paret Palme kan inte ifrågasättas med tanke på att kvinnan och hennes man hörde skotten när de var framme vid Kungsgatan (de åkte bil) och platsen för observationen som sagt var 10-15 norr om mpl. Typ södra reklampelaren alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Allt stämmer perfekt.

AB står skymd ute vid den södra annonspelaren och spanar efter resten av arbetskamraterna som kommit efter. Det nya vittnet ser därför inte AB. LOP med GM några steg bakom passerar längre in på trottoaren. Ungefär samtidigt ger AB upp och bestämmer sig för att gå söderut. Han hamnar då av en ren tillfällighet några meter bakom LOP + GM strax innan de når fram till korsningen med Tunnelgatan och mordplatsen.
https://i.imgur.com/Qug02tH.jpg

ALLVARLIGT! Vart är det tänkt att sådana lösa spekulationer skall kunna ge som kastar det minsta ljus över saken.

Folk lämnar konstiga vittnesmål åt olika håll. Det är helt otroliga att någon med någon som helst precision skulle lägga sådant på minnet. Under en kort bilresa genom Stockhols city passerar man hundratals människor och det är helt orimligt med sådana minnen.

Det är mycket vanligt att efterhandskonstruera. Det var förmodligen först många timmar efteråt som de ens fattade att de passerat platsen just innan mordet.

Nej det framstår som något man inte skall fästa något större avseende vid. Signalement är säkert baserat på vad man löst sig till inte på vad man faktiskt såg.
Citera
2021-10-30, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om subversiva delar inom SSI & RPS/Säk är delaktiga i mordet har det troligtvis att göra med illegala vapenkontrakt typ Haubits 77 via Indien till Iran.

FM/SSI har ett intresse av inhemsk vapenproduktion.

Betalning för vapen kommer från sanktionsbrott som försäljning av olja men också droger kokain/amfetamin och skulle kunna förklaras av att ledning/delar av narkotikaroteln med Hans Holmér var dess beskyddare. Hans Holmérs intresse av att leda och trasa sönder utredningen skulle då vara att skydda KSNs inblandning i narkotikahandeln i Stockholm som riskerade att avslöjas av nitiska utredare av MOP.

I det internationella perspektivet fanns det aktörer som William Colby med kontakter inom svenska Stay-behind och David Kimche som "go between" mellan Iran/USA och Adnan Khashoggi som finansiär.

Och i bakgrunden de colombianska kartellerna som levererade den kokain som bla användes i Iran - Contras-affären.

Du dra snabba och slutsatser som det inte finns någon grund att dra men den fallgropar har du ju ramlat i åtskilliga gånger under årens lopp med dina vilda fantasier åt olika håll. Eller är det bara så att du desperat vill avleda från sådant som har substans. Så har det ju framstått i många år nu.

Du har inge aning om vad SSI jobbade med eller vilka som t ex ingick i Spaningen som Tore mgl höll på med.

Det är extremt långsökt att tro att SSI skulle skjuta OP pga vapenaffärer med Bofors men du hoppar vart som helst för att blanda bort korten gång på gång.

Inse att slaget är förlorat och att fler och fler fattar var det oundvikligen kommer att landa.
Citera
2021-10-30, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du dra snabba och slutsatser som det inte finns någon grund att dra men den fallgropar har du ju ramlat i åtskilliga gånger under årens lopp med dina vilda fantasier åt olika håll. Eller är det bara så att du desperat vill avleda från sådant som har substans. Så har det ju framstått i många år nu.

Du har inge aning om vad SSI jobbade med eller vilka som t ex ingick i Spaningen som Tore mgl höll på med.

Det är extremt långsökt att tro att SSI skulle skjuta OP pga vapenaffärer med Bofors men du hoppar vart som helst för att blanda bort korten gång på gång.

Inse att slaget är förlorat och att fler och fler fattar var det oundvikligen kommer att landa.

Jag är helt övertygad om att ingen anställd vid SSI sköt Olof Palme och lika fullt är jag övertygad om att SSI hade intresse av att en svensk inhensk vapenproduktion skulle finnas vilket förutsatte en omfattande vapenexport.

Sen kanske det vore bra om du lärde dig läsa innantill innan du börja fantisera ihop dina inlägg.

Mitt inlägg börjar med ett "om". Det är m a o en hypotes och möjliga konsekvenser av den hypotesen som följer, inte slutsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in