2021-10-30, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
bara 2.5 miljoner jobbar i privata företag

Så 12,5 miljoner arbetar i offentlig sektor med ditt resonemang?
Citera
2021-10-30, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej jag jämför Afghanistan idag med Sydkorea innan den ekonomiska uppgången.

Om jag får välja mellan Sydkorea för 70 år sedan, och Afghanistan om 70 år givet att de har haft fred, demokrati och utbildning under dessa 70 år så blir det Afghanistan alla dagar i veckan.

Gillar du islam?

Afghanistan kommer aldrig bli ett framgångsrikt land. För korkad befolkning. Skillnaden mellan Sydkorea och Afghanistan är ljusår vid.
Citera
2021-10-30, 14:24
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Men om nu Sydkoreas fattigdom för 70 år sedan berodde på att de hade haft krig i 5-10 år.... Och därför blev lika fattigt som Afghanistan är idag.

Varför skulle då inte Afghanistan påverkas av att de har haft krig i 40 år?

Är det bara favoritländerna som påverkas ekonomiskt av krig?

Utsikterna för Afghanistan är dystra så länge sedan man har en religiös styrd regim som ser medeltiden som ideal.

Ett bättre objekt att studera utveckling på är Sydkorea vs Nordkorea. Båda samma genetiska underlag, båda i samma krig. Båda förskonade från massinvandring. Skillnaden är politiskt ideologiskt statsskick.

Utbildning är bara en komponent för framgång. Lika viktigt är kultur o livsåskådning. O i kultur så ligger tex egenskaper som förmågan att fungera med sin omgivning o anpassa sig till samhällets o företags normer. Men även egenskaper som individuellt tänkande, ansvarskänsla, plikt o disciplin är kulturellt betingat.

O kulturell prägling är väldigt svårt att förändra. Speciellt om det inte förigger några krav. O det är där man troligtvis finner en av orsakerna till den låga förmågan till självförsörjande grad hos de som står långt från västligt tänkande.
Citera
2021-10-30, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astrid79
Så 12,5 miljoner arbetar i offentlig sektor med ditt resonemang?
vi är väl en 10-11 miljoner i sverige o 2.5 miljoner jobbar i privat företag o ca 2.2 jobbar i stat o kommun resten är pensionärer , sitter på kåken eller går i skolan
Citera
2021-10-30, 14:29
Medlem
Problemet är väl att man buntar ihop invandringen som ett samlingsnamn på all invandring vilket är väldigt felaktigt. Istället bör man skilja på naturlig invandring och flyktinginvandring.

Naturlig invandring berikar ett land som Sverige oftast väldigt mycket om det sker på rätt sätt, dvs att invandrarna får jobb direkt som med arbetskraftsinvandring eller att man har sin försörjning från privat person i Sverige.
Citera
2021-10-30, 14:31
Medlem
Gambanteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Problemet är väl att man buntar ihop invandringen som ett samlingsnamn på all invandring vilket är väldigt felaktigt. Istället bör man skilja på naturlig invandring och flyktinginvandring.

Naturlig invandring berikar ett land som Sverige oftast väldigt mycket om det sker på rätt sätt, dvs att invandrarna får jobb direkt som med arbetskraftsinvandring eller att man har sin försörjning från privat person i Sverige.

Eller för att ytterligare förtydliga det hela: Ekonomisk "flykting" invandring
Citera
2021-10-30, 14:31
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Utsikterna för Afghanistan är dystra så länge sedan man har en religiös styrd regim som ser medeltiden som ideal.

Är inte Dubai ett muslimskt land? Det var det iallafall sist jag kollade:

https://assets.wam.ae/uploads/2017/09/43544437106362.jpg
Citera
2021-10-30, 14:33
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
vi är väl en 10-11 miljoner i sverige o 2.5 miljoner jobbar i privat företag o ca 2.2 jobbar i stat o kommun resten är pensionärer , sitter på kåken eller går i skolan

Korrekt siffra är att vi är 10.35 miljoner invånare och har en sysselsättningsgrad på 67.8% vilket är nästan högst i världen (detta är andelen personer 15-74 år som arbetar).
Citera
2021-10-30, 14:37
Medlem
Citat:
Korrekt siffra är att vi är 10.35 miljoner invånare och har en sysselsättningsgrad på 67.8% vilket är nästan högst i världen (detta är andelen personer 15-74 år som arbetar).

Du räknas som sysselsatt om du "gör något" 1h timme under en viss räknevecka. Du räknas som sysselsatt om du är sjukskriven. Eller i "åtgärder". Eller har ett låtsas-"jobb" eller "studier". Alltså ett mått som är helt irrelevant. Pysselsättning.

Kanske en av anledningen till att alla slutat bry sig om dessa mått som "arbetslösheten" etc. och en annan är ju för att den är så hög givetvis.
Citera
2021-10-30, 14:39
Medlem
Citat:

statistik kan man vända hursomhelst, räkna med 18-65 år istället , sen betalar ju staten ut 800 miljarder
varje år till företag som gör jobb till dom , dom blir ju också statsanställda
Citera
2021-10-30, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Vi får väl se hur länge rapporten får vara kvar innan den tas bort. Den strider ju mot regeringens värdegrund och får därför inte finnas.

Ny rapport konstaterar att jorden är rund...
Citera
2021-10-30, 14:43
Medlem
Tournis avatar
Citat:
Nej jag jämför Afghanistan idag med Sydkorea innan den ekonomiska uppgången.

Om jag får välja mellan Sydkorea för 70 år sedan, och Afghanistan om 70 år givet att de har haft fred, demokrati och utbildning under dessa 70 år så blir det Afghanistan alla dagar i veckan.

Jag menar ju givetvis idag om nationerna legat i en period av fred. Det intresserar mig föga hur du i fantasin ser Afghanistan som land om 70 år för att sedan jämföra landet med Sydkorea för 70 år sedan. Det är så dumt så det är svårt att hålla sig för skratt.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du bygger din fantasibild av Afghanistan på. Vad är det afghanerna kommer att göra bättre med tanke på sina eviga stridigheter inom klanerna? Jag rekommenderar dig att titta på "This is what winning looks like"(finns på YT) och ta en funderare på hur de folken någonsin ska kunna bygga något som är stabilt och hållbart i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in