Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Du får gärna svara på exemplet Sydkorea om du kan. För 60-70 år sedan var det fattigt som Afghanistan. Nu håller de på att gå om Japan i välstånd och BNP per capita.
Är de ett "skithålsfolk" för 60-70 år sedan som plötsligt har skärpt till sig och gått och blivit intelligenta? Eller vad har hänt?
Kan det hänga ihop med att de fick fred, demokrati och utbildning istället?
Jag vet inte riktigt vad som hände med Sydkorea. De har ju varit ockuperade av andra länder mer eller mindre hela tiden och kanske var det när de fick frihet de slutligen fick chansen att använda sitt genomsnittliga IQ på 107 fullt ut.
Jag vet inte vad genomsnitts-IQ ligger på i Afghanistan och det vore förmodligen rent av olagligt att nämna om jag nu visste vad det låg på.
Men visst hade Afghanistan säkert varit bättre om de anammat västerländsk kultur, religion och moral. Där kan vi vara överens! De hade nog inte nått upp till svensk nivå ändå av naturliga skäl men de hade nog inte varit ett riktigt skithålsland längre.
Men när afghanen kommer till Sverige verkar han ju i allmänhet inte anamma svensk kultur och sed fullt ut. De viftar ju ofta stolt med den afghanska flaggan rent av på skolavslutningar.
Om man ”flydde” till ett av världens tio bästa länder från ett skithålsland med en kultur som gjort landet till ett skithål så borde man väl anamma kulturen och livet i det land man kommer till?
Edit: även jag har för övrigt en afghansk kollega. Han är välutbildad, jobbar hårt och drar in några miljoner. Men även han säger rakt ut att hans land är kört, att de har för mycket religiös fanatism osv. Han har fattat och anpassat sig fullständigt till västerländsk kultur. Han är rent av ateist numera och pimplar öl på krogen som vem som helst.