2021-10-30, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du får gärna svara på exemplet Sydkorea om du kan. För 60-70 år sedan var det fattigt som Afghanistan. Nu håller de på att gå om Japan i välstånd och BNP per capita.

Är de ett "skithålsfolk" för 60-70 år sedan som plötsligt har skärpt till sig och gått och blivit intelligenta? Eller vad har hänt?

Kan det hänga ihop med att de fick fred, demokrati och utbildning istället?

Jag vet inte riktigt vad som hände med Sydkorea. De har ju varit ockuperade av andra länder mer eller mindre hela tiden och kanske var det när de fick frihet de slutligen fick chansen att använda sitt genomsnittliga IQ på 107 fullt ut.

Jag vet inte vad genomsnitts-IQ ligger på i Afghanistan och det vore förmodligen rent av olagligt att nämna om jag nu visste vad det låg på.

Men visst hade Afghanistan säkert varit bättre om de anammat västerländsk kultur, religion och moral. Där kan vi vara överens! De hade nog inte nått upp till svensk nivå ändå av naturliga skäl men de hade nog inte varit ett riktigt skithålsland längre.

Men när afghanen kommer till Sverige verkar han ju i allmänhet inte anamma svensk kultur och sed fullt ut. De viftar ju ofta stolt med den afghanska flaggan rent av på skolavslutningar.

Om man ”flydde” till ett av världens tio bästa länder från ett skithålsland med en kultur som gjort landet till ett skithål så borde man väl anamma kulturen och livet i det land man kommer till?

Edit: även jag har för övrigt en afghansk kollega. Han är välutbildad, jobbar hårt och drar in några miljoner. Men även han säger rakt ut att hans land är kört, att de har för mycket religiös fanatism osv. Han har fattat och anpassat sig fullständigt till västerländsk kultur. Han är rent av ateist numera och pimplar öl på krogen som vem som helst.
Senast redigerad av Harrywinston 2021-10-30 kl. 14:01.
Citera
2021-10-30, 13:55
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tourni
Jag vet inte riktigt hur du får ihop detta men det säger väl sig självt att ett lands välstånd lider under en tidsperiod av krig och under uppbyggnadsfasen, eller hur?
Asiater, oavsett nation har alltid varit driftiga och intelligenta, därav har de också lyckats ta sig ur oerhört svåra perioder och skapat ett hållbart samhälle. Detta kan jämföras med afrikaner som inte lyckats med, faktiskt någonting alls. De enda afrikanska nationerna som lyckats ha någon slags välstånd var Rhodesia och Sydafrika men av någon märklig anledning fungerade dessa stater jämfört med afrikanska grannländer. Undra vad det berodde på?

Men om nu Sydkoreas fattigdom för 70 år sedan berodde på att de hade haft krig i 5-10 år.... Och därför blev lika fattigt som Afghanistan är idag.

Varför skulle då inte Afghanistan påverkas av att de har haft krig i 40 år?

Är det bara favoritländerna som påverkas ekonomiskt av krig?
Citera
2021-10-30, 13:57
Medlem
Koreaner, japaner har disciplin och skötsamhet inom sig. Det har INTE afghaner. Den som hävdar det är antingen drogberoende eller har inte alla hästar i stallet.
Citera
2021-10-30, 14:01
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Du får "tro" vad du vill.

En sekunds googling så hittade jag "hälften" av dina "fan inte ens två i hela landet"
https://www.umu.se/utbildning/program/civilingenjorsprogrammet-i-bioteknik/hadi-faqirzadeh/
Tog det bara en sekund att hitta en afghan som studerar? Inte illa Dina afghaner är dock bra mycket vassare, på bara fem år har de inte bara lärt sig svenska utan även genomgått genom en ingenjörsutbildning. Magiskt!
Du är ingen utvecklare, än mindre jobbar du på en R&D avdelning med 100 utvecklare. Inte i Sverige i så fall. Så jag förstår att du inte bryr dig om vad jag tror. När man hittar på så stora lögner som du gör kan du självklart inte ens i din vildaste fantasi hoppas på att någon ska tro på det.
Citera
2021-10-30, 14:02
Medlem
Citat:
Men om nu Sydkoreas fattigdom för 70 år sedan berodde på att de hade haft krig i 5-10 år.... Och därför blev lika fattigt som Afghanistan är idag.

Problemet är islam. Om Sydkorea hade varit muslimskt så hade utvecklingen aldrig blivit så bra, det hade blivit afghanistan. De muslimska länder som lyckats drägligt har inte gjort det av arbete och innovation,, svaret är olja.
Citera
2021-10-30, 14:03
Medlem
Det skulle i vilket fall som helst vara vanvettigt att bryta kontinuiteten vad gäller tradition och folk för "lönsamhetens" skull.

Tala om att skända allt heligt att se ett folk och ett land som en världsmarknad.
Citera
2021-10-30, 14:04
Medlem
Tournis avatar
Citat:

Men vänta nu, menar du att du jämför Afghanistan av idag med Sydkorea? Det är ju en enorm skillnad mellan folken och nationerna vad gäller vetenskaplig och teknisk framåtskridande samt samhällsbyggande. Eller går du efter någon ekonomisk rapport som egentligen inte säger någonting om helheten?

Var skulle du helst bo? Sydkorea eller Afghanistan (såklart båda i fredstid).
Citera
2021-10-30, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astrid79
Nä. Inte ens i närheten av 80% arbetar inom offentlig sektor. Det faller på sin egen orimlighet. Hur kan du inte förstå det?

80 % av svenskarna får sin försörjming från statens skattkista, alla som uppbär eller erhåller
skattepengar till sitt levene är tärande oavsett om man byrodirektör eller barnskötare eller jobbar i ett av statens bolag, + alla företag som fakturerar stat o kommun till största delen, hela skolväsendet med alla anställda o elever är också tärande

i min värld så räknas bara när en sedel byter ägare, hand till hand så att säga mellan personer
Citera
2021-10-30, 14:10
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det var efter argumenten om den välgörande kulturberikningen visat sig inte hålla och en rad andra tomma argument. Som t.ex. typ ”de flyr för sina liv” när det till största delen handlar om ekonomiska migranter och en radda ”humanitära” skäl.
Det är ett ständigt tuvhoppande mellan de olika argumenten för landets galna invandringspolitik.
Instämmer. Ett tecken på tyst desperation, som när en ljugande zigenare försöker sig på den ena påhittade förklaringen efter den andra
Citera
2021-10-30, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
80 % av svenskarna får sin försörjming från statens skattkista, alla som uppbär eller erhåller
skattepengar till sitt levene är tärande oavsett om man byrodirektör eller barnskötare eller jobbar i ett av statens bolag, + alla företag som fakturerar stat o kommun till största delen, hela skolväsendet med alla anställda o elever är också tärande

i min värld så räknas bara när en sedel byter ägare, hand till hand så att säga mellan personer

Du har naturligtvis en källa på 80%?
Citera
2021-10-30, 14:20
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tourni
Men vänta nu, menar du att du jämför Afghanistan av idag med Sydkorea? Det är ju en enorm skillnad mellan folken och nationerna vad gäller vetenskaplig och teknisk framåtskridande samt samhällsbyggande. Eller går du efter någon ekonomisk rapport som egentligen inte säger någonting om helheten?

Var skulle du helst bo? Sydkorea eller Afghanistan (såklart båda i fredstid).

Nej jag jämför Afghanistan idag med Sydkorea innan den ekonomiska uppgången.

Om jag får välja mellan Sydkorea för 70 år sedan, och Afghanistan om 70 år givet att de har haft fred, demokrati och utbildning under dessa 70 år så blir det Afghanistan alla dagar i veckan.
Citera
2021-10-30, 14:21
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Jag förstår inte din poäng. Jag skrev om flyktingmottagande generellt. När Sverige tog emot flyktingar efter andra världskriget var det av solidariska skäl, inte för att regeringen hävdade att Sverige skulle tjäna pengar på dessa stackars krigsdrabbade människor (som visserligen inte heller kom att ligga Sverige till last).
OK, jag förutsatte att det var den icke-västerländska vågen av asylsökande, under de senare decennierna, som avsågs.

Ber om ursäkt för missförståndet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in