2021-01-27, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Här tydliggörs skillnaden mellan ekonomisk och kulturell överklass.

Aje är bilhandlare i grunden, bilhandlare och tatueringar hänger ihop. Aje är ekonomisk överklass.

Kulturell överklass, dit de Adliga familjerna får sägas höra, har en mer avståndstagande insyällning till tatueringar, tex Kronprinsessan. Det är inte genom rikedomar utan genom kultur som kungafamiljen tillhör överklassen.

LL
Var inte gamle danske kungen rätt tatuerad, av Tatoo Jack har jag för mig
Citera
2021-01-27, 12:24
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
Var inte gamle danske kungen rätt tatuerad, av Tatoo Jack har jag för mig

Han lät göra det som ung i marinen, om jag minns rätt.

LL
Citera
2021-07-04, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Idag är tatueringar inom överklassen mycket vanliga, hur har tatueringar lyckats säljas till dessa? Jag som inte varit överklass ens i mina drömmar, jag skulle aldrig tatuera mig. Överklass handlar ju mycket mer om att ha stil och klass än om just pengar så vad hände där? Jag menar att en nyrik kan nästan bada i pengar och ändå inte är överklass medan en överklass kan ha måttligt med pengar, lite mer vanligt folk, och ändå vara överklass.

Men jag ser att exempelvis Aje Philipsons barn är söndertatuerade trots att de tillhört överklassen i evigheter. Hur har den äckliga tatueringsbranschen lyckats ta sig in ända in i så där mycket överklass och sälja skiten till dem?

Överklassen gör alltid såhär, suger upp trender underifrån, köper sig ett skal, i ett tafatt försök att vara cool.

Det som var extremt för 30 år sedan (stora gaddningar blått hår läderklädsel osv) finns nu i hem som kostar 30 miljoner.

Överklassen är den tråkigaste klassen. Den är i princip kreativt död. Ingen kämpar för något, alla så bortskämda att de inte orkar förnya sig på allvar osv.

Samma sak med bågar. Det finns massor av skalliga gubbar som köper dyra bågar. Men det blir bara yta, ingen själ.

Det säger ju sig självt: man blir själlös när man aldrig behöver kämpa.

Och så blir man desperat och köper tatueringar för 150 000. Vill bli nåt annat än en menlös bracka. Och självklart finns det tatuerare som hakar på..

Sälj till överklassen. Den har ingen smak, men däremot stålar 🙂

Jag har vuxit upp med överklassen, både akademiker och chefer. Jag vet precis hur de där människorna funkar.
Citera
2021-07-15, 14:38
Medlem
Nu är jag ju inte överklass men tänker att det verkar vara en kombination av (helst gamla) pengar, kontakter och kanske någon slags livsinställning.
Citera
2021-07-15, 14:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Nu är jag ju inte överklass men tänker att det verkar vara en kombination av (helst gamla) pengar, kontakter och kanske någon slags livsinställning.

Ja, och bildning. Inte nödvändigtvis yrkesutbildning - i alla fall inte för kvinnor - men någon form av allmänbildande högre utbildning, samt tillhörande utlandserfarenhet. Det klassiska för överklassflickor förr var ju flickpension, och efter det ett eller ett par år på en finishing school i Schweiz (för dom som hade råd såklart). Annars universitetsstudier i humanistiska ämnen som franska och konstvetenskap.

Pengar utan bildning blir bara vulgärt.
Citera
2021-10-29, 22:03
Medlem
olasvenssons avatar
Kan man vara överklass och vara fattig?

Är överklassen alltid rik?

Om man är högutbildad men ändå fattig, är man då överklass?

Om man är stenrik men är lågutbildad, är man då överklass?

Annat?
Citera
2021-10-29, 22:07
Medlem
Entjockbanans avatar
Överklassen är rik ja. Det är definitionen av överklass. Fler frågor på det?
Citera
2021-10-29, 22:07
Medlem
Abradolf-Linclers avatar
Småbarn/tonåringar som har överklass föräldrar har oftast inga pengar så dom skulle man väl kunna kalla fattiga?
En 11 åring äger ju direkt inget utan det är ju föräldrarna
Citera
2021-10-29, 22:15
Medlem
Kivings avatar
Sven Von Essen?
Citera
2021-10-29, 22:15
Medlem
Ja, det tycker jag nog att man kan. Finns ju engelska tv-serier där de besöker lorder och baronessor som bor i enorma herresäten som de inte kan sköta ensamma och då de inte har pengar kan de inte anställa folk, så ställena ser ut som soptippar och håller på att ramla isär. (Grejen med serierna är att man antingen städar och fixar eller rustar upp så de kan arrangera bröllop och fester och dra in pengar) Förr var det väl dessutom inte helt ovanligt att panka adelsmänniskor fick låna eller snylta enbart på grund av att de var av fin familj. De får väl anses vara både överklass och fattiga?

Tycker nog inte att vare sig rikedom eller utbildning är riktigt avgörande för överklass. I dag är väldigt många att betrakta som högutbildade, fast de är vanligt folk.

Finns ju också burksamlargubbar som levt i något smutsigt litet kyffe och gått i trasiga kläder, och visat sig ha miljoner på banken vid sin bortgång. De känns inte heller som överklass. Eller lottomiljonärer.
Senast redigerad av Wildebeest 2021-10-29 kl. 22:20.
Citera
2021-10-29, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entjockbanan
Överklassen är rik ja. Det är definitionen av överklass. Fler frågor på det?
Snarare rik i många generationer tidigare. Nyrik är inte överklass, men skulle gärna vilja vara. Gärna även att man har ett vapen och adelnamn fått av konungen. Sedan att pengarna tagit slut och man har endast vapen och namn kvar!
Citera
2021-10-29, 22:19
Medlem
Att vara överklass handlar inte i första hand om att vara rik.
Helst ska man tillhöra en adlig släkt eller åtminstone ha ett fint namn med gamla anor och hög social ställning.
Ofta finns då en förmögenhet som förvaltas väl och ärvs från generation till generation.
Sen har det ju hänt att en generation gjort dåliga affärer; spelat eller festat bort alla tillgångar. Då blir man fattig men är fortfarande född överklass.
Riktig överklass pratar aldrig om pengar eftersom det anses vulgärt och man ser ofta ner på nyrika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in