2021-10-29, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
De äldre räknas inte enligt Tompa81. Bokstavligen.
Det beror på att det inte är intressant att titta på gamla och skröpliga, vars immunförsvar redan är kass. De hade haft problem med en vanlig influensa också.

"Pandemin" är överdriven och paniken/hysterin gällande detta lite mer aggressiva influensavirus är skrattretande.
Citera
2021-10-29, 18:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Ja, jag noterade att du inte hade några synpunkter på innehållet i videon jag hänvisade men istället försökte förminska en världsberömd forskare genom att kalla honom "veterinär".
Vad ska jag säga?

Ipse Dixit!

Eller:

Argumentum ad verecundiam!

Även lärda människor hamnar i konspirationer.

Ett råd är att inte hålls dig med en källa. Läs gärna flera peer-reviewed studier som har olika författare och dessutom bedömts av olika andra forskare.
Citera
2021-10-29, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vaccinet är bevisligen effektivt. Det finns många andra vaccin som också är mycket effektiva. Vaccin är sannolikt en av de viktigaste upptäckterna för att förhindra sjukdom och död. För mig är det obegripligt hur man slaviskt kan vara emot något sådant och istället förespråka att naturen ska ha sin gång. Är det något religiöst eller?
Har du ens koll på vilka inlägg du svarar på ?
Citera
2021-10-29, 18:30
Bannlyst
Citat:
De här sjukdomarna var återkommande under hundratals år. Sedan vi fick vaccin och antibiotika har dessa sjukdomar nästan varit utrotade i 100 år.

Nja som svar på den. Många reumatiker behöver ta en medicin som inte är kompatibel med TBC och därför testas alla innan de får behandlingen. Det har visat sig att fler än man tror bär på latent TBC. Det innebär att man först behöver få behandling mot detta för att sedan kunna få rätt behandling mot den reumatiska sjukdomen.

Släktingar till mig, svenska bönder, fick svar på slutet av 1970-talet att de hade TBC, förmodligen från barndomen, och jag med min familj har fått göra lungröntgen och tagit prover vid senare tillfällen. (Vi hade inte blivit smittade.)

TBC kommer också in i landet nu för tiden på grund av invandring från länder där det är vanligt.
Citera
2021-10-29, 18:30
Medlem
arbetets avatar
Kan vara anledning till den stora smittspridningen vi ser i UK och som står ut i jämförelse. Man var för sena med att börja vaccinera yngre människor. Nu verkar smittan främst drivas av just dem:

Children Drive Britain’s Longest-Running Covid Surge
/.../The current surge is being primarily driven by high levels of infection in school-age children, with more than a third of all recent cases being reported in those under 15 years old.

Unlike most of Europe, the U.K. was slow to approve vaccines for adolescents. The recommendation of a single dose of the Pfizer-BioNTech vaccine for 12- to 15-year-olds was not announced until mid-September — weeks after many students had returned to school from summer vacation. So far, just 21 percent of 12- to 15-year-olds are vaccinated in England, compared with 80 percent of adults.
https://www.nytimes.com/interactive/2021/10/29/world/europe/uk-britain-covid-surge.html
Citera
2021-10-29, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men jag har inte påstått mer än att det pågår forskning åt det hållet. Det jag påstår är att det finns skäl att vaccinera sig och försöka undvika COVID19 helt och hållet särskilt för unga.

Massor av skäl!

Men du har inget underlag till dessa skäl.
Klistrar in ett av dina egna svar.
Gäller det bara andra?
"
Läs gärna flera peer-reviewed studier som har olika författare och dessutom bedömts av olika andra forskare.
"
Citera
2021-10-29, 18:52
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Får jag fråga varför du inte vill ta en spruta mot Covid19? Är det jobbigt, eller för att du är rädd för vaccinet?

För att varken jag eller övriga mänskligheten under 50-60 år behöver den.
Jag har tagit två och om jag var 75 år med högt blodtryck och ölkagge så skulle jag ta nummer tre, inte för att andra behöver det utan för att jag behöver det.
Naturligtvis ska dom som villl ta nummer 3 4 5 det skiter jag högaktligt i men det kommer inte utrota covid-19.
Citera
2021-10-29, 18:59
Medlem
barkies avatar
Problemet idag med forskning och vetenskap är att den är ekonomiskt driven.

Tesla, Da Vinci & co var inte ekonomiskt drivna i första hand utan det var strävan och att få svaret som var a och o.

Världen är så splittrad idag men politik, religion, enorma företag med världsmonopol och tjänster och gentjänster.

Det allra värsta man kan göra, håller jag med arbetet om, är att fastna i en källa eller studie och ta det som en universell sanning.

Jag kan garantera att majoriteten av alla studier och vetenskapsmän/kvinnor idag är beroende av ekonomiska medel och även är direkt styrda/influerade av en enorm ekonomisk samt politisk makt.

INGEN studie är opartisk eller gjord till 100% med vetenskapliga metoder idag. Precis allt är influerat. Därav inte sagt att allt är osant men de mesta är med modifikation.

Därav skapar det än större krav hos mottagaren att vara extremt kritisk mot allt och försöka dela upp alltihop i fragment och på så vis försöka sålla sig fram till en slutsats man kan luta sig på men som ändå är öppen för förändring.

Källkritik samt granskning har blivit ett slagord och argument mot S.K konspiratoriker och fake News.

Det mest bisarra är att folk kallar till exempel friatider för rasister och fake när jag personligen gått igenom väldigt många artiklar och där finns det 9/10 direktlänkat till vad nyheten baseras på. Där börjar granskningen. Hur mycket har dom förvanskas till exempel?

Tar man Aftonbladet som är öppet socialdemokratisk och ärligt talat, drivet av politiska dårar med sina alster och åsikter, så saknas dessa.

Väldigt sällan finns det någon direkthänvisning till vad en artikel eller åsikt är baserad på vilket jag finner oerhört märkvärdigt.

Tar man till sist Infowars eller liknande så är de notoriskt för att faktiskt länka till artikel eller studie de baserat nyheten på men om man går igenom originalnyheten så ser man till exempel:

* Att infowars blandat sina egna åsikter och vridit innehållet till agendan de följer. Artikeln handlar dvs om ett ämne. Låt säga att det handlar om att många fler läggs in på sjukhus oktober 2021 än 2020.

Även om originalartikeln inte nämner något som har med vaccin att göra så använder infowars artikeln för att basera ut sin egen negativa agenda om det genom att vinkla texten och införa rader om vaccin. Detta är urtypen av fuljournalistik och därför tar ingen infowars seriöst.

Det är synd att det är så med media idag men det stället krav på användaren. Borde nästan införas något slags körkort för att granska information idag.
Citera
2021-10-29, 19:02
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Då över 5 miljoner döda i Covid enligt https://www.worldometers.info/coronavirus/
Sanningshalten står jag dock inte för bara en länk , men man undrar ju hur många av dessa som är naturligt döda men ändå räknas in
Citera
2021-10-29, 19:46
Medlem
Senaste data från Folkhälsomyndighetens excel-dokument.

Idag och -7dagar är antal fall. Sedan veckovis statistik med sju dagars rullande medel av antal fall per dag omräknat per miljon invånare (dubbla sju dagars rullande medel används nu när det är låg smittspridning, det ger lugnare beteende på bekostnad av ytterligare fyra dagars fördröjning).

senaste7 är för de senaste sju dagarna och tidigare7 är för en vecka sedan
procent anger procent ökning av dessa och sedan motsvarande R-värde
Kod:
region               idag  -7dagar  senaste7  tidigare7  procent  R-värde
Västmanland            86       49       203        121       68      1.4
Norrbotten             31       33       103         93       11      1.1
Västerbotten           40       24        84         93      -10      0.9
Stockholm             336      222        83         67       25      1.2
Kalmar                 22       22        83         49       69      1.4
Sörmland               32       19        83         85       -3      1.0
Uppsala                67       20        72         50       44      1.3
Totalt_antal_fall    1083      782        69         56       24      1.2
Örebro                 22       20        62         68       -9      0.9
Västra_Götaland       156      136        61         46       34      1.2
Dalarna                31       18        59         47       24      1.2
Gävleborg              46       17        58         58        1      1.0
Skåne                  93       80        56         44       26      1.2
Kronoberg               8       14        55         70      -21      0.9
Östergötland           35       28        55         42       31      1.2
Jönköping              23       23        50         44       13      1.1
Västernorrland          6       11        44         47       -7      1.0
Jämtland_Härjedalen     5        9        44         28       55      1.4
Värmland               20       12        40         16      150      1.9
Blekinge                7       15        36         28       31      1.2
Halland                17        8        36         33       10      1.1
Gotland                 0        2         5         10      -53      0.6
Citera
2021-10-29, 19:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Då över 5 miljoner döda i Covid enligt https://www.worldometers.info/coronavirus/
Sanningshalten står jag dock inte för bara en länk , men man undrar ju hur många av dessa som är naturligt döda men ändå räknas in

Med tanke på överdödligheten i tex Ryssland o Indien så lär ju det verkliga antalet coviddöda vara betydligt högre.
Citera
2021-10-29, 19:58
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Med tanke på överdödligheten i tex Ryssland o Indien så lär ju det verkliga antalet coviddöda vara betydligt högre.
Du menar ännu fler normalt vinterförkylningar som inte redovisats,eller bilolyckor mm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in