2021-10-29, 18:26
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpediemsi
Känner du till ifall Sjuksköterskor / barnmorskor har blivit av med jobb pga att de inte vill vaccinera sig? Undrar ifall de finns sånna fall

Nej det har jag inte hört - jobbar inte i regionen längre utan i hemsjukvård. Det har dock börjats prata om att omplacera i allafall hemtjänstpersonal. Tror inte de fixar att göra det för sjuksköterskor när det fattas som det gör.
Citera
2021-10-29, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
- Cheferna försöker göra ett gott arbete men de är bakbundna av regionens budget. De får inte förutsättningarna att se till att vi får en dräglig arbetsmiljö och då väljer de att avsluta sina chefsuppdrag. Det är sorgligt, säger Lotta Dickman som är IVA-sjuksköterska och förtroendevald för Vårdförbundet på SÖS.

Ursäkta OT, men i en förlossningsdiskussion är (a)Lotta Dickmans namn ett så fantastiskt namn så det förtjänar lite uppmärksamhet.
Jag kunde inte hålla med mer om jag så skulle få betalt för det
Citera
2021-10-29, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
SVT Stockholm rapporterar om krisen på Södersjukhuset (Sös) och att samtliga förlossningschefer sagt upp sig i protest:
Kris på Sös: Samtliga förlossningschefer slutar i protest
Alla fyra vårdenhetschefer på Södersjukhusets förlossning avsäger sig sina chefsuppdrag. Man har tillsatt en krisgrupp för att lösa problemen, som bottnar i arbetsmiljöfrågor, berättar Maria Sjöstrand som är chef för förlossningen. [...]

– Cheferna försöker göra ett gott arbete men de är bakbundna av regionens budget. De får inte förutsättningarna att se till att vi får en dräglig arbetsmiljö och då väljer de att avsluta sina chefsuppdrag. Det är sorgligt, säger Lotta Dickman som är IVA-sjuksköterska och förtroendevald för Vårdförbundet på SÖS.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kris-pa-sos-fyra-av-sju-forlossningschefer-slutar-i-protest
Krisen på Sös är inte ny och har rapporterats om många gånger tidigare. Några tidigare trådar: (FB) Södersjukhuset varnar, resurser saknas - "klarar inte alla akuta operationer", (FB) Södersjukhuset i Stockholm är i stabsläge 2020-02-23, (FB) Södersjukhuset varnar, resurser saknas - "klarar inte alla akuta operationer". Trots det ansträngda läget ska antalet anställda på sjukhuset drastiskt minskas fram till 2024:
SÖS-personal om krisen: ”Ett jättehån”
Södersjukhuset har svårt att klara akuta operationer och patienter skickas vidare. Patienter lämnas i korridorerna då väntetiderna i sommar ibland blivit över ett dygn. Samtidigt ska antalet anställda fram till 2024 minska med tio procent. 418 helårsanställda kan komma att få gå, visar budgetunderlag som skickats till regionen, rapporterar DN.

https://www.etc.se/inrikes/sos-personal-om-krisen-ett-jattehan
Sossarna har krävt att besparingskraven på Sös ska dras tillbaka, men enligt Moderaterna som styr i Region Stockholm handlar inte krisen om brist på pengar. https://www.dn.se/sthlm/moderaterna-bemanningskrisen-pa-sos-handlar-inte-om-pengar/

Vad säger ni om detta?

Varför vägrar det borgerliga styret i Region Stockholm att skjuta till pengar som behövs? Varför måste man skära ner på vården när Region Stockholm går med rekordstora överskott?

Katastrof.

Jag har förstått det som att pengarna är slut helt enkelt. Trots att man går positivt i budgeten på tex. NKS. Man får helt enkelt inte flytta potten hur som helst. Trubbigt system som vanligt.

Man tycker vi är för dyra. Vilket inte är konstigt med tanke på att typ 75% av regionens skattemedel går till sjukvård?
Citera
2021-10-29, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpediemsi
Känner du till ifall Sjuksköterskor / barnmorskor har blivit av med jobb pga att de inte vill vaccinera sig? Undrar ifall de finns sånna fall

Svårt och tro dom får kolla upp om vi vaccinerat oss. Lagligen ej. Men om du själv uppger det är en annan sak, där har man ju sett folk på boende hamnat i köket hela dan istället.
Citera
2021-10-29, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Ja vad vet vi som jobbar i vården om vår arbetsmiljö och hur den bör förbättras. För det har ingenting att göra med att ingen vill jobba i slutenvården längre för att lönen är kass, stressen är hög och lol om du tror att du får ha dina lediga dagar ifred.

Snälla du gode herre kan du förklara för mig hur du hade förbättrat min arbetsdag utan att ta in mer personal så stressen och övertiden blir mindre? Jag kanske till och med får ha en ledig dag då och då. Och om gud är god och slippa beordrad övertid jämt om vi är fler som delar på schemaraderna?

Eller varför inte belöna oss med en ökad monetär ersättning för vårat slit istället för att stå och applådera på balkongen? Det hade varit uppskattat på riktigt.

Om du nu inte vill tillföra pengar, hur skulle du komma tillrätta med personalbristen i vården och de följdproblem som skapas? Vad ska locka folk dit och förmå de som redan är där att stanna kvar?

Extremt bra frågor du ställer.

För det första skulle jag nog fundera över att lägga ner samtliga regioner. Uppenbart kan inte regionerna sköta det ansvaret, då de saknar kompetensen. Det finns idag regioner som har gått under rent ekonomiskt redan för 20-30 år sedan.
För det andra, låt oss avskeda mellanchefer. Finns så enormt många chefer som idag inte tillför vården något, utan bara sitter för för sittandets skull. Istället för en till chef så anställer vi en till syrra, läkare eller arbetsterapeut.
Betala högre löner till personalen.
Låt personalen och enheterna lösa sina uppgifter mer självständigt.
Fler utförare inom vården, så att det blir lite konkurrens om personalen. Idag finns det alternativen att arbeta som hyrsyrra eller som fast anställd. Låt två-tre arbetsgivare tävla om personalen, och helt plötsligt kommer arbetsvillkoren bli bättre, där det faktiskt behövs.
Låt oss flytta runt lite patienter, om Piteå är sjuk duktiga på att operera hjärtan, och har ledig kapacitet, flyg dit 4-5 patienter och operera dessa, oavsett om de är från Malmö eller Luleå.

Har några flera förslag också, men ja, till viss del vill jag nog varna för att stirra oss blinda på pengar, jag är inte helt säker på att det är just mer pengar som saknas. Tror vi kan göra mycket med de pengar vi har idag. Men det krävs förändringar, och hittills verkar det vara väldigt fattigt med dessa förändringar.
Citera
2021-10-29, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Låga skatter är det viktigaste för M oavsett konsekvenserna för allmänheten.

Sen misstänker jag att de medvetet underfinansierar offentliga verksamheter för att köra dem i botten för att sedan privatisera dem.

Yes, det är nyckeln!
Citera
2021-10-29, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är ju ett moment 22. Hyrsyrror och bemanningssyrror är inte en magisk lösning på ett problem. Du får en dyr person som fyller en schemarad, men som bara "kör mjölken". Alla arbetsuppgifter som behövs utöver detta åläggs den befintliga personalen som blir tröttare och tröttare.

Det behövs ett hållbart system utan hyr/bemanningssyrror med en god arbetsmiljö och bra förutsättningar att göra sitt jobb.

Sjuksköterskor / barnmorskor (jag är själv sjuksköterska) behöver kanske också om arbetsgivaren är med och försäker förändra sluta vara så pengakåta och kanske gemensamt jobba fram en bättre sits?

Men där är vi inte. Svensk sjukvård har körts i botten långsamt men säkert under en väldigt lång tid. Det finns en mängd mellanchefer utan någon möjlighet att påverka som istället för att finnas i vården och faktiskt göra ett bra jobb bara springer på en massa onödiga möten och pratar om pappersprodukter som i verkligheten inte spelar någon roll. HR och administration har växt explosionsartat utan att för den sakens skull göra saken bättre. Och på golvet tvingas personalen hantera skiten och försöka göra ett bra jobb underbemannade och med hyrsyrror som mest är intresserade av att sitta av tiden och casha in pengar.

Jag märkte att jag blev en bitter gnällig människa av det och att det inte var något jag kunde påverka, så jag har tagit mig ifrån situationen och bytt jobb. Det bästa jag gjort och jag skulle gjort det för länge länge sedan.

Kan tyvärr inte se att det kommer att bli bättre inom den närmsta framtiden. Jag trodde att pandemin skulle hjälpa till - men uppenbarligen inte.

Bra inlägg!

Jag har inget med sjukvård att göra men även jag har förstått att administration har växt explosionsartat senaste decennierna.

Och ALLA fattar varför. De finns inget incitament att hålla administrationen låg. Och om det blir besparingar så vill ingen på administrationen säga upp sina kollegor så det blir fotfolket som får gå.

Samma gäller inom kommunerna.. Administrationen växer explosionsartat och sedan sparas det in genom att anlita humbug-företag som fuskar med skatter osv.
Citera
2021-10-29, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Bra inlägg!

Jag har inget med sjukvård att göra men även jag har förstått att administration har växt explosionsartat senaste decennierna.

Och ALLA fattar varför. De finns inget incitament att hålla administrationen låg. Och om det blir besparingar så vill ingen på administrationen säga upp sina kollegor så det blir fotfolket som får gå.

Samma gäller inom kommunerna.. Administrationen växer explosionsartat och sedan sparas det in genom att anlita humbug-företag som fuskar med skatter osv.

Det är nog gött att svansa runt med papper på möten med fika etc. också och ägna sig åt ryggdunkningar och se ner på "arbetarna". Man vill inte att så "trevliga" jobb ska försvinna ...
Citera
2021-10-29, 18:46
Medlem
Citat:
Det är ju ett moment 22. Hyrsyrror och bemanningssyrror är inte en magisk lösning på ett problem. Du får en dyr person som fyller en schemarad, men som bara "kör mjölken". Alla arbetsuppgifter som behövs utöver detta åläggs den befintliga personalen som blir tröttare och tröttare.

Det behövs ett hållbart system utan hyr/bemanningssyrror med en god arbetsmiljö och bra förutsättningar att göra sitt jobb.

Sjuksköterskor / barnmorskor (jag är själv sjuksköterska) behöver kanske också om arbetsgivaren är med och försäker förändra sluta vara så pengakåta och kanske gemensamt jobba fram en bättre sits?

Men där är vi inte. Svensk sjukvård har körts i botten långsamt men säkert under en väldigt lång tid. Det finns en mängd mellanchefer utan någon möjlighet att påverka som istället för att finnas i vården och faktiskt göra ett bra jobb bara springer på en massa onödiga möten och pratar om pappersprodukter som i verkligheten inte spelar någon roll. HR och administration har växt explosionsartat utan att för den sakens skull göra saken bättre. Och på golvet tvingas personalen hantera skiten och försöka göra ett bra jobb underbemannade och med hyrsyrror som mest är intresserade av att sitta av tiden och casha in pengar.

Jag märkte att jag blev en bitter gnällig människa av det och att det inte var något jag kunde påverka, så jag har tagit mig ifrån situationen och bytt jobb. Det bästa jag gjort och jag skulle gjort det för länge länge sedan.

Kan tyvärr inte se att det kommer att bli bättre inom den närmsta framtiden. Jag trodde att pandemin skulle hjälpa till - men uppenbarligen inte.
Inget hindrar dig från att bli hyrsyrra. Hyrsyrror kan avbokas från uppdrag med 24 timmars varsel och hela uppdragets längd, det kan ta flera veckor att ta ett nytt uppdrag. Hyrsyrror får betalt med en högre lön i utbyte mot minskad trygghet. Hyrsyrror kan pressa upp lönen för traditionellt anställda. Hyrsyrror betalar mer i skatt, efter skatten är dragen är skillnaden i lön inte så himla stor. Inget hindrar att alla syrror i landet jobbar som hyrrisar. Det ett bra sätt för alla att få upp lönen.
Ja, du låter bitter och avundsjuk. Tycker du ska ta jobb som hyris själv valet är ditt.
Citera
2021-10-29, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Det kanske finns grupper i samhället som gillar att föda barn, men inte gillar att arbeta och betala landstingsskatten?

Jo, "Sverige" är tänkt och byggt för kanske 8 miljoner människor som föder få barn och företrädelsevis arbetar. Inte 10-11 miljoner varav flera miljoner som inte arbetar alls och sliter kraftigt på offentliga verksamheter med överutnyttjande ("bra" icke-betalande kunder för många offentliga verksamheter ...). Resultatet blir sämre kvalitet och/eller regelrätta indragningar eller nedskärningar av verksamheter.
Citera
2021-10-29, 18:55
Medlem
cateatdogs avatar
Samtliga anställda inom kommun och landsting jag känner tycker allt är stressigt hela tiden. Kulturen innom vård och skola är att inget är bra. Det är en grundinställning och alla tycker synd om varandra. Varje gång detta uttalas för sig själv eller för andra blir det en större "verklighet".
Lönen är alldeles för låg, alla är värda minst 500% mer för halva arbetstiden tydligen.
Denna moral är som cancer i samhället.

Om jag exempelvis går igenom min och min frus Facebook så är det väldigt lite självömkan innom privat sektor och precis tvärtom innom offentlig sektor.

Jag kan såklart bara se det som sker omkring mig och där är det så uppenbart. Kan ha helt fel i detta fallet men jag önskar att alla kommun/landstings-andtällda skulle jobba inom privat sektor i några år !

Du kan ha väldig hög frånvaro innom många områden och ett klent engagemang men få jobb och klättra i lön väldigt enkelt.
Senast redigerad av cateatdog 2021-10-29 kl. 19:05.
Citera
2021-10-29, 19:03
Medlem
Citat:
Absolut - håller fullt med dig. Men ser ju andra bitar i det. Vi har en hel del bemanningssyrror på mitt nuvarande jobb. De jobbar dygnet runt för de är så pengakåta och deras arbetsgivare sätter inte stopp. De kan mycket väl jobba morgonpass, sova någon timme, jobba natt, fortsätta över dagen etc och jobbar hur många nätter som helst i följd. Jag har kollegor som är bemanningssyrror som jag hittat sovandes och det påverkar patientsäkerheten.

Systemet är inte något som gynnar oss även om vi tror det.
Finns gott om fast anställd personal som jobbar mycket övertid, många får dispens så de jobbar långt mer än lagstadgade 200 tim/år. Fast personal får övertidsersättning vilket hyrpersonal inte får. Tar fast personal ut sin kval övertid 50/50 mot 50/50 ledig tid/pengar kommer fast personal tjäna mer än hyrpersonal och samtidigt jobba samma mängd tid. Fast personal åtnjuter då samma samma lön och samma totala arbetstid men den fasta personalen har sin trygghet att ha sin fasta arbetsplats med all trygghet det innebär. Både fast personal och bemanningspersonal behövs. Anställningsformen löser inte problemen på förlossningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in