Ska en Ubåt av den storleken som U137 var köra in i Karlskrona på ett vettigt vis. Då borde den köra mellan Aspö och Tjurkö. Ni ser gula fåran på sjökortet som visar vattendjupet mellan Aspö och Tjurkö är passande för en ubåt av Whiskey-typ att köra där i undervattensläge. Men så kommer det ofta fartyg där som en ubåt ej kan krocka med.
Att ens köra in i Gåsefjärden med en sådan ubåt med det djupgåendet det verkar helt vrickat. Likaså möjligheten att bli upptäckt om det var planerat gå i halvt ytvattenläge. Garanterat är det så att det blir nattsvart efter klockan 18:00 i området den 27 oktober. Men det bör ändå vara ganska stor risk någon enstaka boende på i områden skulle kunna upptäcka ubåten. Jag har svårt tro ett sovjetiskt örlogsfartyg skulle ens utsätta sig för den minimala risken att bli upptäckt av en "bonde" på landet.
Sedan vad ska ubåten in i Gåsefjärden att göra, det blir ännu grundare vattendjup längre fram.
Här har ni vattendjup på Eniro sjökort och kan själva se det knasiga i att köra in en whiskey-ubåt i lilla Gåsefjärden.
https://pasjon.eniro.se/#map=11.18/56.0804/15.5732
Om nu inte syftet var att bara ligga med ubåten där vid Thorhamnaskär. Eller möjligen köra förbi Thorhamnaskär och lägga sig i undervattensläge (på botten) strax efter Thorhamnaskär. Varför ubåten gick så hårt på grund? Ja, antingen för att de övade på att passera sundet mellan Thorhamnaskär i många knop och råkade där navigera fel och hamna på grynnorna vid västra Thorhamnaskär.
Jag förstår ej varför ubåten gick in med tända lanternor, då området använts som militärt övningsområde. Kanske för att kaptenen på ubåten trodde ubåten befanns sig längre norr i Gåsefjärden än den egentligen gjorde. Jag begriper mig ej på varför ubåten skulle gått i halvt ytläge.