2021-10-29, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag påstår, och säger det igen:

Om alla 6,4 miljoner människor i Sverige under 50 år skulle bli smittade utan vaccin.

Hur många skulle dö och hur många skulle få vård - IVA och slutenvården - inräknat?

Jag ser hur det ser ut i absoluta tal och vaccinet hjälper, men nu pratar jag om precis alla eftersom argumentet var att vaccinet hjälper precis alla och jag påstår att de är ganska så ohederligt att påstå att vaccinet har hjälpt människor som skulle inte vara någon större skillnad för om de inte tog vaccinet.

Enligt denna sida:

https://link.springer.com/article/10.1007/s10654-020-00698-1/tables/3

så ligger IFR på 0,23% för personer mellan 45-54 år - vi koncentrerar oss på den åldersgruppen.

Det finns runt 1,34 miljoner personer i denna åldersgrupp så det skulle betyda att om alla fick Covid 19 så skulle liter över 3000 personer avlida.
Citera
2021-10-29, 10:55
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Enligt denna sida:

så ligger IFR på 0,23% för personer mellan 45-54 år - vi koncentrerar oss på den åldersgruppen.

Det finns runt 1,34 miljoner personer i denna åldersgrupp så det skulle betyda att om alla fick Covid 19 så skulle liter över 3000 personer avlida.

Det där är USA och England när vi pratade om i Sverige.

Mellan 0-34 så är IFR 0,004.

Så ja.
Citera
2021-10-29, 10:56
Medlem
DistortedTruths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Enligt denna sida:

3000 bestående av tjockisar, diabetiker, utvecklingsstörda och diverse negrer och araber.
Citera
2021-10-29, 10:58
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Varför räknar du bara döda? Du får räkna in alla sjuka från IVA-patienter till de med lång-COVID. Åtminstone drygt 60% slipper eländet när det gäller delta-varianten vilket antagligen är lågt räknat. I gruppen < 60 år och friska lär betydligt fler slippa sjukdomen.

Jag har tagit både upp Döda, IVA och slutenvården.

Med tanke på att majoriteten av fullt friska människor utanför riskgrupperna och de äldre upplever denna som en förkylning alternativt en hårdare förkylning. Delta är mer smittsammare, men knappast så att det skulle välla in människor som skulle ha dött under 50 år.

I Sverige under 50 år.

Döda: 161 stycken

IVA: 1538 Stycken.

Slutenvården: Runt 8000? (orkar inte räkna).

Allt enligt: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2021-10-29, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Du har helt rätt. Det är förvånande att en del fortfarande tror att viruset tar kål på tidigare fullt friska människor.

Jag pratade med en vän som beklagade sig över en gammal klasskamrat som hade hamnat på iva. Klasskamraten var i 45-årsåldern, hade nyligen blivit pappa och var så lycklig. Men så smittades han av corona och fick svåra andningsproblem. "Detta virus slår helt blint, även på vanliga unga människor!" klagade min vän. Eftersom jag visste hur denna klasskamrat såg ut frågade jag lite försynt om han möjligen var överviktig. "Joo, han väger nog 130 kg och lite till, men han är fullt frisk!" svarade min vän.

Jag valde att inte pusha samtalet längre men jag tror min poäng gick hem. Många människor har en sned syn på vad som är friskt och hälsosamt. Lite mer självinsikt och medvetenhet skulle inte skada.

Viruset kan absolut vara tufft, jag fick själv en rejäl förkylning av det, men en stor majoritet av alla människor som blir smittade klarar av att besegra viruset med sitt eget naturliga immunförsvar. Det såg vi år 2020 när det inte fanns några vaccin. Till och med en majoritet av gamla människor (80+) överlever viruset, även om risken är betydligt större.
Detsamma kan ju sägas om antivaccers som tror att vaccinet dödar fullt friska människor.
Citera
2021-10-29, 11:06
Medlem
Hamsterbolls avatar
Hur gick det med det där att vissa blodgrupper verkade drabbas hårdare än andra? Kom det mer forskning på det?

Tycker det är konstigt att det inte forskas mer på vilka som blir allvarligt sjuka. Det verkar ju som vissa kan bli dödssjuka trots att de är smala och friska, medan vissa 100-åringar överlever som ingenting. Det måste ju bero på nåt?

Tänker att om man visste att man tillhör en blodgrupp som inte blir sjuk så hade de personerna kunnat arbeta mer i frontlinjen så att säga. Och de som har en blodgrupp som riskerar döden om de smittas kunde få andra arbetsuppgifter osv. Kanske är det till och med onödigt att vaccinera vissa blodgrupper, medan andra borde gå före i vaccinkön utifrån blodgrupp.
Citera
2021-10-29, 11:10
Medlem
Citat:
https://twitter.com/ke11ybender/status/1444099139977945088

Blir ju svårt när konton som dessa blir spärrade när de blir rubricerade som antivaccin fast deras nära har dött av just vaccinet.
Om de dog "av vaccinet" var de inte kärnfriska från början.
Citera
2021-10-29, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Detsamma kan ju sägas om antivaccers som tror att vaccinet dödar fullt friska människor.

Det finns fullt friska som dött av vaccinet men det är ovanligt.
Citera
2021-10-29, 11:13
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Om de dog "av vaccinet" var de inte kärnfriska från början.

Ok, visa vilka underliggande sjukdomar/problem denna kvinna hade?

Din utgångspunkt och självklarhet att man kan inte dö av vaccinet som fullt frisk är ett extremt argumentationsfel.

Som att fråga kristna om man hamnar i himmeln eller helvetet när man dör.
Citera
2021-10-29, 11:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag har tagit både upp Döda, IVA och slutenvården.

Med tanke på att majoriteten av fullt friska människor utanför riskgrupperna och de äldre upplever denna som en förkylning alternativt en hårdare förkylning. Delta är mer smittsammare, men knappast så att det skulle välla in människor som skulle ha dött under 50 år.

I Sverige under 50 år.

Döda: 161 stycken

IVA: 1538 Stycken.

Slutenvården: Runt 8000? (orkar inte räkna).

Allt enligt: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Vid det här laget borde debatten över om COVID19 är en förkylning eller inte vara över.

Samtliga som förlorat smak- & luktsinnet - vilket är en av de vanligaste symptomen - har haft en neurologisk påverkan av varierande grad. Förmodligen reversibel med tiden men man vet aldrig.

Vad man definitivt inte vill är att barn och unga som fortfarande har en plasticitet i sina icke-fullt utvecklade hjärnor ska drabbas av det.

Men sedan kan man vaccinera sig av bekvämlighetsskäl som jag gör när det gäller influensa. Kan inte se vitsen med att riskera att få en infektion och gå igenom den. Det är för mig obegripligt att man hellre väljer det med samtidig risk för ett värre utfall.
Citera
2021-10-29, 11:17
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Vid det här laget borde debatten över om COVID19 är en förkylning eller inte vara över.

Samtliga som förlorat smak- & luktsinnet - vilket är en av de vanligaste symptomen - har haft en neurologisk påverkan av varierande grad. Förmodligen reversibel med tiden men man vet aldrig.

Vad man definitivt inte vill är att barn och unga som fortfarande har en plasticitet i sina icke-fullt utvecklade hjärnor ska drabbas av det.

Men sedan kan man vaccinera sig av bekvämlighetsskäl som jag gör när det gäller influensa. Kan inte se vitsen med att riskera att få en infektion och gå igenom den. Det är för mig obegripligt att man hellre väljer det med samtidig risk för ett värre utfall.

Majoriteten av alla som förlorar smak- och luktsinnet får det tillbaka med tiden. Du får mer än gärna presentera statistik över eventuellt permanent skada.

Dock vill man egentligen inte att unga ska vaccinera sig för att de har ett annat immunförsvar än vuxna, och med tanke på all jävla humbug kring vaccinets skadors vara och icke-vara för vuxna så kan man tänka sig hur det ligger till.

Hur är det med alla barn som vart smittade under 2020 och hur mår de idag?
Citera
2021-10-29, 11:38
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:

När det gäller barn 0-19 så hade 42% antikroppar V.38-39 så det betyder att runt 1 miljon barn redan varit infekterade plus antagligen ett stort antal till som smittades redan våren 2020 och inte har mätbara nivåer.
Om vi tittar på tillgänglig statistik på post covid, svår sjukdom och död bland barn och räknar lite så är det ganska säkert att påstå precis motsatsen dvs att det är helt ofarligt för FRISKA barn.

Många tycks glömma hur ofantligt många det är som redan utsatts för smittan, antagligen snart halva befolkningen och det är nog förhoppningsvis det plus vaccin som kommer göra att vi klarar oss bra i vinter.

Vi ligger redan flera veckor efter förra hösten stora ökning på IVA och sjukhus TROTS att vi har haft ett högre antal smittade under hösten än förra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in