2021-07-14, 18:28
Medlem
Hatet bottnar nog i avundsjuka. Jag själv gillar generellt stockholmare, de är trevliga och artiga. Och de verkar ju gilla oss som bor på landet :-)
Citera
2021-07-15, 01:11
Medlem
OffensiveDopeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extendedhuman
Hatet bottnar nog i avundsjuka. Jag själv gillar generellt stockholmare, de är trevliga och artiga. Och de verkar ju gilla oss som bor på landet :-)
Stockholmare är helt vanliga människor. Skåningar beter sig som Amerikaner på flashback
Citera
2021-08-18, 23:34
Medlem
Min nidbild är att stockholmare ofta är översittare som vill synas och höras mest, lyssnar inte och vill bara prata om och framhäva sig själva. Pratar om materialistiska och ytliga saker och skryter gärna ogenerat om hur bra de är. Kalla och egocentrerade. Hejar inte. Ler inte i onödan och ser ingen anledning att bara trevlig mot främlingar. De pratar med överdrivet hög och självsäker/arrogant röst. Ödmjukhet är ett okänt begrepp för dessa.

Denna mall stämmer självklart inte på alla, men på tillräckligt många för att det ska väcka mitt hat då och då. Den typen av beteende representerar allt jag tycker illa om.
Citera
2021-08-19, 05:37
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Stockholm är vacker (många ställen iaf) men elak och stel.

Oslo är inte speciellt vacker särskilt i själva centrum omkring Oslo S (centralen)+Youngstorget och Storgata, men folk är snälla och avslappnade jämfört med Stockholm. Oslo är lite mer typ industriell-liknande på något sätt, och folk "ger mer fan" och lever som dom vill. Vi lar ting "flyta" lite mer, nestan som Københavns-folk. Lar folk leva. Stockholmare är allt för bekymrade om image och att vara urbana osv osv. och allt ska vara så perfekt.

Och sist men inte minst måste jag säga att iaf delar av nattelivet suger, t.ex. Spy bar, lol, märkligt ställe att se som trändigt.
Citera
2021-09-22, 15:06
Medlem
Jag tror det handlar om kontexten också.

Tex om en Stockholmare tilltalar någon från Norrbotten att de inte vet ett skit om juridik eller företagsamhet blir det illa.

Tänker på alla projekt där många från stockholm tror de har företrädesrätt och kan inte se helheten.

Tex att det inte finns en grekisk restaurang i en mindre ort i norrland Elle gnäller över öppettiderna på en bensinmack.

Gäller att se helheten men jag tål inte det där att varje gång man skall ha med dem att göra i föreningslivet så blir det ett jävla liv med noggrannhet.
Citera
2021-10-14, 00:26
Medlem
Mindervärdeskomplex antar jag.. jag är från en halvstor stad o hatar inte stockholmare. Ja en del är ju svin såklart
Citera
2021-10-23, 10:17
Medlem
Kan det vara genetiskt fel på urinvånarna, från stockholm , som spätts ut i senare generationer.
Mer, total eller mindre galen/dåre.
Citera
2021-10-23, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadisonJayden
Kan det vara genetiskt fel på urinvånarna, från stockholm , som spätts ut i senare generationer.
Mer, total eller mindre galen/dåre.

Ja det mesta talar väl för genetiska fel samt massmedial påverkan. Kanske även geografiskt läge kan påverka och då även genetiken så klart. Det finns inget europeiskt i en Stockholmare, bara fullständigt barbari.
Citera
2021-10-28, 17:48
Medlem
Returpappers avatar
Vad fan är en Stockholmare? Regionen har 2,5 miljoner invånare men ska man räkna med Norrtälje i Uppland, Nynäshamn längst ner på Södertörn eller Södertälje i Södermanland? För övrig kanske inte ens Sigtuna kommun.

Stockholms kommun räcker för mig men allra mest Stockholmska är de innanför tullarna Södermalm Norrmalm, Kungsholmen. Kanske de nästa lika mycket vänsterhipster täta, Enskede och Aspudden högerhipster täta Bromma.

Längre ut en krans av orter, Hökarängen Hagsätra Rågsved, Vårberg, samt hela Järva. Skilda världar från innerstaden.

Ni från riktiga bondlandet vet ju inte ens vad ni pratar om när det gäller Stockholm. Noll koll på geografin och ingen vilja att lära er finns heller.
Citera
2021-10-28, 17:52
Medlem
Kebbabturkens avatar
Vilka är alla?
Citera
2021-10-28, 20:15
Jag hatar inte stockholmare i sig, förutom folk som flyttar dit och tror att de blir något.

Men det går ju inte att komma ifrån att Stockholm är PK-ismens "epicentrum". Där bor kultur- och mediaelitien.
Citera
2021-10-28, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Jag hatar inte stockholmare i sig, förutom folk som flyttar dit och tror att de blir något.

Men det går ju inte att komma ifrån att Stockholm är PK-ismens "epicentrum". Där bor kultur- och mediaelitien.

Precis, många inflyttade och som sen åker till hembygden på semester är nog värst.
Vill gärna vara lite förmer. Sedär, lite fördomar åt andra hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in