Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-21, 19:43
  #1633
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Du är säkert en inflyttad lantis som tror det är tufft, skulle du klara dig bo i en riktig stad som Paris eller Berlin tex?

Alltför vanlig kommentar med hjärtat krossat, tydligen bara sån skit som flyttar hit nu för tiden, antingen är man bög, transvestit, feminist eller mobbad på hemorten som gör att man flyttar hit, dvs alla som flyttar hit har något skelett i garderoben att dom inte kan stanna kvar på orten hemma.

Nä det där stämmer inte, jag har bott här i hela mitt liv. På samma plats med ett avbrott på två år på en annan ort. Så du kan tänka dig hur tröttsamt det kan vara ibland.

Alla vill ha en del av kakan, det finns pengar här som man kan tjäna om man verkligen kämpar för det.

Fast samtidigt som man tjänar dem där pengarna så äter samhället upp dem lika fort, vi lever ju i ett konsumtionssamhälle. Alla ska vara finklädda, senaste tekniken och så laddar man koks på helgerna. Men ute i förorterna är det lite svårare och köpa en femma ladd, då den kostar cirka 4000kr. Så antingen kritar man och betalar av den på ett år typ haha, eller så sparar man. Man lever fy fan bara en gång. Och jag vill ha ett jobb!
Citera
2016-08-31, 12:36
  #1634
Medlem
spknoises avatar
Otrevligaste staden som jag har varit i Sverige är Umeå och även Borås. Men jag kanske bara hade otur att råka på otrevliga personer.
Citera
2016-08-31, 12:49
  #1635
Medlem
Beethovanias avatar
De stockholmare jag uppfattat som otrevliga har varit utanför Stockholm, oftast på finare sommarställen där de äger dyra hus som de bor i på sommaren, exempelvis Torekov. Dessa har ofta en överlägsen attityd som är väldigt tråkig, sen kan ju detta förstärkas av att dessa personer ofta tillhör någon sorts överklass, kanske gör det dem ännu drygare.

När jag varit i Stockholm har jag uppfattat de lokala invånarna på ungefär samma sätt som i andra städer, vissa trevliga - andra inte. Dock får jag säga att stockholmare är väldigt dåliga på att förstå min skånska (Som verkligen inte är särskillt grov.) Det har i vissa fall varit enklare att tala engelska. Detta problem har jag aldrig i Göteborg, eller ens i Oslo.

Sen kan jag alltid tycka det är synd när man stänger in sig för mycket i sin hemstad, visst allt du behöver och vill ha finns säkert i Stockholm (Eller var du nu bor), men vi har ett stort land, här finns många underbara städer, byar och annat att upptäcka.
Citera
2016-08-31, 13:08
  #1636
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Du är säkert en inflyttad lantis som tror det är tufft, skulle du klara dig bo i en riktig stad som Paris eller Berlin tex?

Alltför vanlig kommentar med hjärtat krossat, tydligen bara sån skit som flyttar hit nu för tiden, antingen är man bög, transvestit, feminist eller mobbad på hemorten som gör att man flyttar hit, dvs alla som flyttar hit har något skelett i garderoben att dom inte kan stanna kvar på orten hemma.

Jag är Stockholmare och nej Stockholm är inte speciellt tufft, men en väldigt vacker och skön stad på sommaren. Generellt så tycker jag också att stockholmaren är väldigt trevlig.

Jag har även bott i Paris under några år och kan säga att livet där är lättare för unga, betydligt lättare om man bara ser till hur lätt det är att hitta boende. Sen är det givetvis mycket dyrare sen när man har familj och kanske vill ha en annat typ av boende.
Citera
2016-09-23, 19:42
  #1637
Medlem
Majoriteten av stockholmare är dryga, otrevliga och ska hävda sig. Det är helt enkelt inga personliga egenskaper som tilltalar mig. Unnar dem allt ont som händer, för det blir en vidrig miljö att leva i pga "människorna". Ser att jag inte är ensam om att tycka illa om stockholmsasen.
__________________
Senast redigerad av Liljor 2016-09-23 kl. 19:48.
Citera
2017-06-12, 00:14
  #1638
Medlem
Jag träffade en gång en stockholmare som direkt började kritisera min halstatuering. Jag vart lite arg och sa att han skulle ge fan i att kommentera någon annans utseende, men säkert så finns det skitbra stockholmare också.
Citera
2017-06-25, 02:53
  #1639
Medlem
Stör mig på stockholmare för att de tror att det finns något slags egenvärde i att bo i Stockholm. Hur värdefull man är handlar om talanger och personlighet och inte om var man bor. Det går inte att kompensera genom att vara dryg.

Skönaste folket jag stött på var i Linköping. Fin självdistans i den staden.
Citera
2018-10-24, 08:35
  #1640
Medlem
Mackan52s avatar
Det finns en bok om detta om den inte redan tagits upp.

"Stockholmsjävlar" av Bylund
https://www.forum.se/bocker/humor/s/stockholmsjavlar/

Den förklarar på ett sakligt och korrekt sätt hur hatet mot huvudstaden är helt berättigat och varför.

Citat:
"Ironiskt porträtt av stockholmarna... Det är klart att man inte kan undgå att bli lite nyfiken på titeln: Stockholmsjävlar. Vad är det för fel på stockholmare kan man undra."
Dagens Nyheter

Är man förvånad över reaktionen? Typiskt stockholmsjävlar på DN som tror att det är "ironi".
Citera
2018-10-24, 11:57
  #1641
Medlem
123....s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av em krej
Jag är från Stockholm, och var man än åker i landet blir man hatad för att man är Stockholmare. Jag tycker själv inte illa om skåningar, göteborgare, norrlännigar osv. Förutom att man pratar så fult i södra
Sverige.
Vad grundar sig detta småstadskomplex i? Känner de sig utanför, att de inte är en del utav Sverige? Jag har märkt att på nyheterna osv så är det nästan alltid Stockholm som det händer något i. Är det därför vi är hatade? För att de andra inte får vara med? Det är som i skolan på gympalektionerna, de sämsta blir valda sist och ingen lägger märke till dem. De sämsta i det här fallet mostvarar resten utav Sverige. Är avundsjuka det enkla svaret?

Jag tror det grundar sig i Anna Kindberg Batras uttalande om att ”Lantisar inte är lika smarta som Stockholmare”

Detta uttalande har gjort att ni stockholmare anses lite nedlåtande och dryga.

Alla stockholmare får klä skott för detta utspel s.a.s....
Citera
2018-10-24, 14:17
  #1642
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123....
Jag tror det grundar sig i Anna Kindberg Batras uttalande om att ”Lantisar inte är lika smarta som Stockholmare”

Detta uttalande har gjort att ni stockholmare anses lite nedlåtande och dryga.

Alla stockholmare får klä skott för detta utspel s.a.s....

Nej detta är väldigt mycket äldre än det uttalande.
Citera
2018-11-03, 21:04
  #1643
Medlem
Många som bor på landet retar sig på att många stockholmare tror att dom är förmer än andra.
Där jag bor är det vanligt att just stockholmare sätter upp egna skyltar överallt, som tex "Privat Område", "Privat Brygga", "Plocka upp efter hunden" och liknande. Några stockholmare byggde en bänk tex, och skrev på bänken, "Bänk för alla att använda". Sen brukar dom göra egna fartgupp också och det retar en del.

Många verkar vara väldigt noga med mitt och ditt samtidigt som dom kan gå ut i skogen och hugga en gran utan att fråga markägaren...

Man kan ofta se om någon är från stan, gummistövlar och mjukisbyxor är standardklädsel för stockholmare som är ute på landet har jag lagt märke till.
Citera
2018-11-10, 17:28
  #1644
Medlem
Man hatar ju inte Stockholmare som personer, men být namn på staden så skulle jag kanske älska den (och personerna)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback