2021-10-28, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trombocyt
Det är du som tolkar det så. Tror inte du har läst mitt inlägg om min egen familj.

Poängen är den att majoriteten av oss skulle aldrig komma på tanken. Men visst, jag kanske är lite cynisk. Jag hade inte ens försvarat min syster så som ni gör med en för er okänd person. För jag har levt med min syster större delen av mitt liv och jag vet vad hon är kapabel till. Att svartmåla offret och försvara någon som, i stunden, helt oprovocerat lägger an, siktar och skjuter ihjäl en man som dessutom sitter några meter bort är för mig oförståeligt.
Visst, hon har sina diagnoser och trauman men i slutändan är hon ändå ansvarig för sina handlingar och de beslut som lett henne till detta ögonblick.
Hon är varken omyndigförklarad eller bedömd att vara psykotisk under denna handling. Hennes bakgrund må vara tragiskt men inget ursäktar hennes handling att ha ihjäl en man.

Jag undrar vem som påstått att hon inte är ansvarig för sina handlingar?

Givetvis kan en uppväxt med diagnosticerade och/eller missbrukande föräldrar och närstående vara påfrestande. Och tvärtom. Jag beklagar att det varit jobbigt för dej personligen men du bör vara aktsam på att projicera din egen upplevelse på andra och råda andra att bryta med familjen eller utgå från att man följer någon slags mall som människa bara för att man har den ena eller andra störningen/diagnosen.
2021-10-28, 19:00
Medlem
Oavsett utgång av detta så ska det bli intressant att läsa domen som kommer imorgon.

Oavsett utgång så lär det nog överklagas till hovrätten förmodligen.

Om det skulle läggas nu saker till hovrätten. Kommer det upp som bilagor eller dras sådant direkt i rätten?

Jag är fortfarande förvånad över hur tunn FUPen är. Inte för om hon ska dömas eller ej. Där finns ju iom filmen klara bevis. Men även vid andra fall där de tex har erkännande. Så brukar det vara mycket mer om bakgrunden i relationen när det gäller i nära relationer. Framförallt när det oftast finns mycket bevis i sociala medier och meddelanden mellan varandra. Det är detta jag personligen tycker är konstigt att varken förundersökningsledaren eller försvarsadvokaten velat ha fram mer om deras relation. Det kan ju vara fördel för ena eller andra sidan kanske i viss mån. Och framförallt kanske mer underlag till hur länge hon ska dömas till.
2021-10-28, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trombocyt
Det är du som tolkar det så. Tror inte du har läst mitt inlägg om min egen familj.

Poängen är den att majoriteten av oss skulle aldrig komma på tanken. Men visst, jag kanske är lite cynisk. Jag hade inte ens försvarat min syster så som ni gör med en för er okänd person. För jag har levt med min syster större delen av mitt liv och jag vet vad hon är kapabel till. Att svartmåla offret och försvara någon som, i stunden, helt oprovocerat lägger an, siktar och skjuter ihjäl en man som dessutom sitter några meter bort är för mig oförståeligt.
Visst, hon har sina diagnoser och trauman men i slutändan är hon ändå ansvarig för sina handlingar och de beslut som lett henne till detta ögonblick.
Hon är varken omyndigförklarad eller bedömd att vara psykotisk under denna handling. Hennes bakgrund må vara tragiskt men inget ursäktar hennes handling att ha ihjäl en man.

Nej, jag har inte läst det inlägget. Tacksam för länk.

Nej. L bär fullt ansvar för sin handling. MEN kontexten saknas.
2021-10-28, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerFlaggan
Oavsett utgång av detta så ska det bli intressant att läsa domen som kommer imorgon.

Oavsett utgång så lär det nog överklagas till hovrätten förmodligen.

Om det skulle läggas nu saker till hovrätten. Kommer det upp som bilagor eller dras sådant direkt i rätten?

Jag är fortfarande förvånad över hur tunn FUPen är. Inte för om hon ska dömas eller ej. Där finns ju iom filmen klara bevis. Men även vid andra fall där de tex har erkännande. Så brukar det vara mycket mer om bakgrunden i relationen när det gäller i nära relationer. Framförallt när det oftast finns mycket bevis i sociala medier och meddelanden mellan varandra. Det är detta jag personligen tycker är konstigt att varken förundersökningsledaren eller försvarsadvokaten velat ha fram mer om deras relation. Det kan ju vara fördel för ena eller andra sidan kanske i viss mån. Och framförallt kanske mer underlag till hur länge hon ska dömas till.

Man undrar om "missen" av sekretessen (Ls journal) och att 8 barn berörs i fallet är orsaken.
2021-10-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Min mamma, 85 år, nykterist och icke-rökare, drabbades av lätt ångest och sömnproblem på ålderns höst. Hennes husläkare skrev då ut Imovane 0.5 tablett att ta vid behov.

Du menar på fullaste allvar att en erfaren läkare skulle skriva ut "knock-out" piller till en åldrig, ensamstående kvinna? Och att min skarptänkta mamma skulle starta sin drog-karriär vid 85?

Naturligtvis inte ... Vid behov fick den min mamma att få en lugn natts sömn.

Det är därför just Imovane är så vanligt använd. En tämligen harmlös men bra insomningstablett.

Jag tror du har en hel del att lära. Ödmjukhet är bildande.
Det jag fetat, längst ned:
Jag vet nåt som är mycket mer bildande, nämligen kunskap.

Tack för din info om Mamma.
Inte för att jag vill märka ord (fast ibland blir man ju tyvärr mer eller mindre tvungen), men vad var det Mammas doktor ordinerade? "0.5 tablett" av en 5 mg tabl?
Eller "0.5 tablett" av en 7.5 mg tabl? Jag frågar mest för att ditt inlägg är i doseringshänseende högst oklart. Jag anser att man skall vara noggrann, särskilt när det handlar om preparat där det krävs särskilt recept, dvs kontroll-läkemedel.

Nu till din vantolkning av den info jag gett i tråden.
Du ifrågasätter tydligen min info om att zopiklon är ett potent preparat om man t ex önskar försätta någon i vanmakt? Det enda skälet till att det inte används som 'rape drug' är att det är oerhört illasmakande och därför skulle upptäckas, t o m av berusade personer.

Min käre Watson, det handlar om mängden av ett ämne vad gäller påverkan. Ge någon ovan person 6-8 tabl av 7.5 mg zopiklon och se vad som händer. Vederbörande kan behöva hjälp för att ta sig hem.
2021-10-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nackrosen
Det är en mild variant av insomningstablett. Som har ersatt andra i syftet. Som exempelvis rena benzo. Verkan är mer riktad och de är inte lika beroendeframkallande. Visst kanske någon slocknar av Zoplikon och alkohol men det finns hundra preparat som lämpar sej bättre som date rape drug. Om jag var ute efter att sänka någon på det viset hade jag valt Zopliklon lika lite som en gaffel till consomme.
Zopiklon är mild i relation. Läs FASS eller ta ett snack med valfri läkare eller farmaceut.
Varför gå över ån efter vatten?
2021-10-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man undrar om "missen" av sekretessen (Ls journal) och att 8 barn berörs i fallet är orsaken.

Jo det kan ju vara så.

Jag kommer inte ihåg vad det heter men de nämnde det i slutet av veckans avsnitt av Rönnäs fallet. Att när man inte har tydliga minnes bilder av händelserna när man har gjort ett brott. Så försöker man få ihop det för sig själv hur man kunde göra något sådant. Jag tycker av de tidiga förhören och L reaktion i anslutning till mordet. Tyder mycket på just det. Att hon försöker få ihop hur hon kunde göra något sådant här. För att hon helt enkelt inte minns hela förloppet. Jag menar att av de 2st filmer som finns så är hon då medveten om att hon filmas. Och som hon resonerar sig fram till hur det har gått till. Hade ju varit rätt meningslöst om man vet att det har filmats. Sen iofs så tror jag inte att det tas hänsyn till om man har minnesförlust på grund av berusning eller drogpåverkan. Så det kanske inte är relevant heller. Hon nämner också att det ska finnas i meddelanden flera gånger hur hon anses att hon blir provocerad och pressad av E under deras relation. Hade de åtminstone slagit hål på hennes påstående om att det har varit så genom att visa kommunikationen mellan dem att det inte har funnits några sådana saker. Så hade ju hennes trovärdighet sjunkit än mer. Nu blir det lite att det L vittnar om är sant. Tror inte att man tar hänsyn till de närmaste i sådana fall men jag kan ha fel där med. Det blir ju en massa spekulationer runt i kring när det kanske funnits bevis istället för om det är sant eller inte. Känns som att när filmen blir känd så är det klappat och klart. Tänk bort hennes journal så hade FUPen varit ännu mer tunnare.
2021-10-28, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det jag fetat, längst ned:
Jag vet nåt som är mycket mer bildande, nämligen kunskap.

Tack för din info om Mamma.
Inte för att jag vill märka ord (fast ibland blir man ju tyvärr mer eller mindre tvungen), men vad var det Mammas doktor ordinerade? "0.5 tablett" av en 5 mg tabl?
Eller "0.5 tablett" av en 7.5 mg tabl? Jag frågar mest för att ditt inlägg är i doseringshänseende högst oklart. Jag anser att man skall vara noggrann, särskilt när det handlar om preparat där det krävs särskilt recept, dvs kontroll-läkemedel.

Nu till din vantolkning av den info jag gett i tråden.
Du ifrågasätter tydligen min info om att zopiklon är ett potent preparat om man t ex önskar försätta någon i vanmakt? Det enda skälet till att det inte används som 'rape drug' är att det är oerhört illasmakande och därför skulle upptäckas, t o m av berusade personer.

Min käre Watson, det handlar om mängden av ett ämne vad gäller påverkan. Ge någon ovan person 6-8 tabl av 7.5 mg zopiklon och se vad som händer. Vederbörande kan behöva hjälp för att ta sig hem.

Varför skulle man använda sig av 6-8 tabletter av ett läkemedel med relativt låg potens när man kan använda en andel potent? Klart drinken blir bitter om du drar i 6 tabletter.
Det finns mycket, mycket mer potenta substanser med det syftet som är smaklösa eller till med smakar gott. Ditt resonemang är kraftigt ihåligt.
Varför försöker du demonisera ett preparat som hjälper miljoner vid sömnproblem? Något som en mycket stor andel lider av tillfälligtvis eller kroniskt.
2021-10-28, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerFlaggan
Jo det kan ju vara så.

Jag kommer inte ihåg vad det heter men de nämnde det i slutet av veckans avsnitt av Rönnäs fallet. Att när man inte har tydliga minnes bilder av händelserna när man har gjort ett brott. Så försöker man få ihop det för sig själv hur man kunde göra något sådant. Jag tycker av de tidiga förhören och L reaktion i anslutning till mordet. Tyder mycket på just det. Att hon försöker få ihop hur hon kunde göra något sådant här. För att hon helt enkelt inte minns hela förloppet. Jag menar att av de 2st filmer som finns så är hon då medveten om att hon filmas. Och som hon resonerar sig fram till hur det har gått till. Hade ju varit rätt meningslöst om man vet att det har filmats. Sen iofs så tror jag inte att det tas hänsyn till om man har minnesförlust på grund av berusning eller drogpåverkan. Så det kanske inte är relevant heller. Hon nämner också att det ska finnas i meddelanden flera gånger hur hon anses att hon blir provocerad och pressad av E under deras relation. Hade de åtminstone slagit hål på hennes påstående om att det har varit så genom att visa kommunikationen mellan dem att det inte har funnits några sådana saker. Så hade ju hennes trovärdighet sjunkit än mer. Nu blir det lite att det L vittnar om är sant. Tror inte att man tar hänsyn till de närmaste i sådana fall men jag kan ha fel där med. Det blir ju en massa spekulationer runt i kring när det kanske funnits bevis istället för om det är sant eller inte. Känns som att när filmen blir känd så är det klappat och klart. Tänk bort hennes journal så hade FUPen varit ännu mer tunnare.

Jag har lite samma tankar och funderingar. Tycker också det är märkligt att det inte finns mer, när det ändå verkar så.
Vet inte om någon här var på rättegången, men jag har varje fall hört att det blev ganska vilda diskussioner mellan åklagare och Lydia och där domaren fick säga ifrån/säga till åklagaren. Men som sagt, vet inte vad och varför.
2021-10-28, 19:59
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
LD50 är ett standardmått för att visa toxicitet. Det baseras på djurförsök eftersom det kanske inte anses etiskt riktigt att överdosera människor i forskningssyfte? Det finns en korrelation. Och du är välkommen att jämföra med andra preparat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Median_lethal_dose
Citat:
As a measure of toxicity, LD50 is somewhat unreliable and results may vary greatly between testing facilities due to factors such as the genetic characteristics of the sample population, animal species tested, environmental factors and mode of administration.[6]

There can be wide variability between species as well; what is relatively safe for rats may very well be extremely toxic for humans (cf. paracetamol toxicity), and vice versa. For example, chocolate, comparatively harmless to humans, is known to be toxic to many animals. When used to test venom from venomous creatures, such as snakes, LD50 results may be misleading due to the physiological differences between mice, rats, and humans. Many venomous snakes are specialized predators on mice, and their venom may be adapted specifically to incapacitate mice; and mongooses may be exceptionally resistant. While most mammals have a very similar physiology, LD50 results may or may not have equal bearing upon every mammal species, such as humans, etc.

Citat:
Inte att det orsakat något.

Jo, det är exakt vad som står.

Citat:
Sömnmedlet zopiklon var den enskilt vanligaste substansen bland alla läkemedels- och narkotikaförgiftningar under perioden 2012–2017.
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2019-3-10.pdf

Citat:
Two cases of death due to the ingestion of zopiclone are presented. Quantitative determinations of zopiclone yielded 1.4-3.9 mg/L in the blood, 0.81 and 8.7 mg/kg in the liver, and 13.5 and 133 mg in the stomach contents.
https://academic.oup.com/jat/article-pdf/20/2/131/2106084/20-2-131.pdf
2021-10-28, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmeLee
Haha nej du

Jag är inte besatt. Bara äcklad.
Riktigt äcklad.

Och du får tro vad du vill.
Jag vet vad som är sant och inte. Och väljer att tro på det.
Du får tro precis vad du vill. Men dem ärren kan du ju goggla dig till om du är så osäker på .
Ni är ju för roliga med ert försvar, ser verkligen framemot att få fira imorgon när domen med livstid kommer. Ska du med ?

Men att E fått nog av henne och skulle lämna henne - har du film på . Så den behöver vi inte ens ifrågasätta ju.

Och hur jag känner E har du inte med att göra alls, ingen ifrågasätter dem som känner Lydia. Vad dem gjorde ihop med ett sånt psykfall.
Så lägg ner va.
Absolut, och du beter dig verkligen likt en person som är besatt av Lydia. Så det tror jag, absolut.
Skulle kunna säga detsamma till dig, googla och se att det finns mängder av orsaker till vad som kan orsaka ärr. Men som sagt, är man besatt så struntar man nog i det, så jag förstår att du inte vill göra det.
Jag firar inget då jag är 100% övertygad om att det går vidare till Hovrätten, så att då fira något är ju rätt korkat. Men återigen, du är ju besatt av henne, så fira du på bara, det är lugnt.
E fått nog? Sorry flicka lilla, jag går inte på vad folk säger på fyllan och villan. Men återigen, eftersom du är besatt av de båda, så kör hårt, tro du på det.
2021-10-28, 20:07
Medlem
firebird1974s avatar
Nu har vi alltså gått ifrån ett mord till att diskutera insomningsmedicin och vilka tabletter som är bäst när det gäller att våldta någon, Jisses, imorgon kanske vi kan diskutera kokain vs heroin eller biverkningarna när man tar LSD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in