Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Min mamma, 85 år, nykterist och icke-rökare, drabbades av lätt ångest och sömnproblem på ålderns höst. Hennes husläkare skrev då ut Imovane 0.5 tablett att ta vid behov.
Du menar på fullaste allvar att en erfaren läkare skulle skriva ut "knock-out" piller till en åldrig, ensamstående kvinna? Och att min skarptänkta mamma skulle starta sin drog-karriär vid 85?
Naturligtvis inte ... Vid behov fick den min mamma att få en lugn natts sömn.
Det är därför just Imovane är så vanligt använd. En tämligen harmlös men bra insomningstablett.
Jag tror du har en hel del att lära. Ödmjukhet är bildande.
Det jag fetat, längst ned:
Jag vet nåt som är mycket mer bildande, nämligen
kunskap.
Tack för din info om Mamma.
Inte för att jag vill märka ord (fast ibland blir man ju tyvärr mer eller mindre tvungen), men vad var det Mammas doktor ordinerade? "0.5 tablett" av en 5 mg tabl?
Eller "0.5 tablett" av en 7.5 mg tabl? Jag frågar mest för att ditt inlägg är i doseringshänseende högst oklart. Jag anser att man skall vara noggrann, särskilt när det handlar om preparat där det krävs särskilt recept, dvs kontroll-läkemedel.
Nu till din vantolkning av den info jag gett i tråden.
Du ifrågasätter tydligen min info om att zopiklon är ett potent preparat om man t ex önskar försätta någon i vanmakt? Det enda skälet till att det inte används som 'rape drug' är att det är oerhört illasmakande och därför skulle upptäckas, t o m av berusade personer.
Min käre Watson,
det handlar om mängden av ett ämne vad gäller påverkan. Ge någon ovan person 6-8 tabl av 7.5 mg zopiklon och se vad som händer. Vederbörande kan behöva hjälp för att ta sig hem.