Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-28, 11:22
  #6709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Det är fascinerande att se folk här i tråden som fortfarande tror att Tesla är en bilfirma. Detta trots att Musk ca femtioelva ggr sagt att målet för Tesla är att ersätta olja och kol. Sedan kan ni kalkylera på den marknaden. Tesla är i huvudsak ett energibolag/energilagring som bla tillverkar elbilar eftersom alla andra biltillverkare är så förbannat dåliga på det.

Tesla styrs av fysiker. Övrig bilindustri styrs av ekonomer, livstilsutvecklare och reklamfolk.

Snarare slående hur dåligt insatta aktieägare är i bolaget. Teslas revs är 90% bilar ink service osv. 10% energi/energilagring. Dessa 10% av bolaget har en sammanlagd vinstmarginal på 0%. Solcellsdelen är negativ gm och energilagring (megapacks, powerwall..) något positiv gm. Solar deployment har mer än halverats sedan SolarCity köptes av Tesla år 2016. Verksamheten har alltså krympt senaste 5 åren?? Megapacks växer bra men till lägre marginaler än bilförsäljningen. Skulle du exkludera bilförsäljningen i värderingen skulle bolagets BV vara mätt i promille av nuvarande BV. Men visst, enlighten me hur teslas energibusiness är värt >500 miljarder USD.
Citera
2021-10-28, 12:19
  #6710
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Det är fascinerande att se folk här i tråden som fortfarande tror att Tesla är en bilfirma. Detta trots att Musk ca femtioelva ggr sagt att målet för Tesla är att ersätta olja och kol. Sedan kan ni kalkylera på den marknaden. Tesla är i huvudsak ett energibolag/energilagring som bla tillverkar elbilar eftersom alla andra biltillverkare är så förbannat dåliga på det.

Tesla styrs av fysiker. Övrig bilindustri styrs av ekonomer, livstilsutvecklare och reklamfolk.

Haha, är tung i tesla men skulle inte lägga 1krona på ett bolag som styrs av fysiker….
Citera
2021-10-28, 14:32
  #6711
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Det är fascinerande att se folk här i tråden som fortfarande tror att Tesla är en bilfirma. Detta trots att Musk ca femtioelva ggr sagt att målet för Tesla är att ersätta olja och kol. Sedan kan ni kalkylera på den marknaden. Tesla är i huvudsak ett energibolag/energilagring som bla tillverkar elbilar eftersom alla andra biltillverkare är så förbannat dåliga på det.

Tesla styrs av fysiker. Övrig bilindustri styrs av ekonomer, livstilsutvecklare och reklamfolk.

Tesla är et energibolag lika mycket som Spacex är marskolonisatörer.

Vattenfall spöar dom vilken minut som helst.

Kina dominerar världsproduktionen av solceller med 90% och om några år kommer 70% av jordens batteriprouktion ligga i kina. Trots det kommer batterilagring av energi bara stå för 1% av jordens samlade energiproduktion. Det är statistick och inte säljfloskler från Tesla.
Citera
2021-10-28, 14:54
  #6712
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tesla är et energibolag lika mycket som Spacex är marskolonisatörer.

Vattenfall spöar dom vilken minut som helst.

Kina dominerar världsproduktionen av solceller med 90% och om några år kommer 70% av jordens batteriprouktion ligga i kina. Trots det kommer batterilagring av energi bara stå för 1% av jordens samlade energiproduktion. Det är statistick och inte säljfloskler från Tesla.
😆
Skönt att det finns realister i tråden. Jag kan inte jämföra det tekniska men jag kan se hur Elon Musk hela tiden talar om framtiden och vad som kommer att ske. Och det har gjorts en längre tid utan att någon anmärkningsvärd utveckling av företaget har kommit till stånd. Om Tesla vore så bra som påstås så borde företaget för länge sedan ha varit dominerande på alla områden. Men de köper t.o.m. sina batterier från andra, fortfarande.

Bakslaget med robottaxis är så stort att inget företag borde kunna klara sig från en sådan smäll utan att kraftigt gå tillbaka eller kanske t.o.m. gå under.

Men det blir en stor nyhet i massmedia när Hertz, som krossades av de överdrivna åtgärder som vidtogs "mot influensan" och togs över av storfinansen, köper en halv miljon Tesla-bilar som kommer att hyras ut till oss. Förmodligen kommer detta att ske vare sig vi vill eller inte.

- Hej Hertz, jag vill hyra en liten billig bensinbil. Jag skall åka till landet där det inte finns laddstationer.
- Det kan du glömma. Vi har bara Tesla kvar att hyra över helgen. Bäst för dig, du får bara Corona eller blir skjuten om du går utanför dörren.

Tesla har stöd av mäktiga globala finansnätverk. De försöker pracka på oss den Stora Gröna Bluffen till varje pris. Vi skall ge upp allt motstånd och skicka våra pengar till självutnämnda miljöexperter i Bryssel eller liknande.

Det är ur det perspektivet man skall bedöma TSLA. EU och motsvarande instanser tar våra pengar och ger bl.a till gröna projekt. Om man skall köpa TSLA eller inte beror på om man tror att de kommer att lyckas rulla (mangla) ut en grön diktatur över världen, det beror inte på hur bra produkter företaget levererar
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-10-28 kl. 15:19.
Citera
2021-10-28, 16:17
  #6713
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Finns väldigt många köpare där då den alltid studsar tillbaka rätt fort. Jag hann köpa för $598. Det kan säkert gå ner mer, vem vet. Börsen är väldigt kaotisk för tillfället och det kommer nog fortsätta ett tag till. Men jag tror 2021 blir sista året man kan köpa tsla under $1000
Well Well Well, vem hade rätt igen? Är redan uppe över 77% på min trade. 2021 verkar bli sista året att köpa under $1000
Hur går det för alla bumbibjörnar? Har ni gått i ide än?
Citera
2021-10-28, 16:35
  #6714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Kan ju gå direkt till källan annars :



Men visst han svänger hela tiden med frasen ”confident” eller ”extremely confident”, en sorts gardering.

Precis, källan gjorde inget löfte alls och det han var confident om var inte robotaxis eller ett släpp av level 5 FSD till massorna. Ändå verkar många tro att han lovade just det. Konstigt.

Att systemet är säkrare än average driver betyder inget mer än precis det, alltså att systemet krockar mindre än en average förare
Citera
2021-10-28, 16:42
  #6715
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Haha, är tung i tesla men skulle inte lägga 1krona på ett bolag som styrs av fysiker….

Elon Musk har en kandidatexamen i fysik, så mycket fysiker är han inte. Han är en medelmåttig programmerare, All prgramvara han tog fram till paypal skrotade dom snabbt efter han lämnat. Skulle nog hävda att Tesla är det företag som mest anammat postindustriella säljmetoder och avancerad ekonomiska teorier och trendsättande marknadsföring.
Citera
2021-10-28, 16:48
  #6716
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Elon Musk har en kandidatexamen i fysik, så mycket fysiker är han inte. Han är en medelmåttig programmerare, All prgramvara han tog fram till paypal skrotade dom snabbt efter han lämnat. Skulle nog hävda att Tesla är det företag som mest anammat postindustriella säljmetoder och avancerad ekonomiska teorier och trendsättande marknadsföring.
Musk är smart, ohyggligt smart. Han har en naturvetenskaplig begåvning långt mer skärpt än de flesta. Ganska trevligt med en företagsledare som faktiskt kan fysik och naturvetenskap i fingerspetsarna kombinerat med en målmedvetenhet och en väldigt behaglig och sympatisk och trevlig personlighet.


Borde finnas fler av hans kaliber.
Citera
2021-10-28, 17:40
  #6717
Medlem
Nu går ryktet att Hertz ska dubblera sin order till 200k bilar. Av dessa ska 150k bilar gå till uber och 50k bilar till vanligt folk. Ungefär 50% av alla Hertz bilar kommer således bli Teslabilar. Men detta är bara början.

https://mobile.twitter.com/jchatterl...r-hertz-ceo%2F

Det verkar som att Tesla-raketen fortsätter upp idag. Jag tror att det är svårt för vissa att ens föreställa sig hur undervärderad Tesla är idagsläget. Det är svårt att få in så stora siffror i huvudet. Det är i princip gratis pengar att köpa Teslaaktier. Som att någon idiot säljer 100-lappar för 1 krona styck.
Citera
2021-10-28, 18:04
  #6718
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Well Well Well, vem hade rätt igen? Är redan uppe över 77% på min trade. 2021 verkar bli sista året att köpa under $1000
Hur går det för alla bumbibjörnar? Har ni gått i ide än?
Du menar att du realiserat vinsten?
Sådana där uttalanden är helt meningslösa och styrda över när i tid de görs. Hade du väntat några månader till så hade du kanske haft "fel" istället.
Citera
2021-10-28, 18:24
  #6719
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Du menar att du realiserat vinsten?
Sådana där uttalanden är helt meningslösa och styrda över när i tid de görs. Hade du väntat några månader till så hade du kanske haft "fel" istället.
Yup, sålde 500 st idag på $1069. Inte för att jag blivit bearish eller tycker den är övervärderad, men man måste ju leva lite också medan man fortfarande är ung. Mestadels av mitt innehav är fortfarande kvar.
Kommer det en större dip så kommer jag antagligen inte kunna hålla mig från att köpa in mig igen, men vi får se.
Citera
2021-10-28, 18:35
  #6720
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Musk är smart, ohyggligt smart. Han har en naturvetenskaplig begåvning långt mer skärpt än de flesta. Ganska trevligt med en företagsledare som faktiskt kan fysik och naturvetenskap i fingerspetsarna kombinerat med en målmedvetenhet och en väldigt behaglig och sympatisk och trevlig personlighet.


Borde finnas fler av hans kaliber.

Naturvetenskapligt är han en medelmåtta. Som marknadsstrateg och kultskapare är han onekligen ett geni.

Han är klickbaitskaparnas okrönte kung. Han ska bygga en roadster som kan flyga med kolfiberarmeade trycktankar. Han försökte bygga en ubåt för att rädda barn i en vattenfyll grotta. Han tror det kan bli billigare med interkontinentala missiler som perontransport än konventionellt flyg. Han tror vi lever i en simulering. (Vem simulerar dom som simulerar oss? ) Det sista är ioförsig religion och inte fysik. Listan på hans nonsens som passar bättre i en L Ron Hubbard-novell.

Angående simuleringstramset från en RIKTIG fysiker: https://youtu.be/HCSqogSPU_Q
__________________
Senast redigerad av raskens 2021-10-28 kl. 18:45.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback