Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-08, 22:13
  #6109
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tesla pofiterar bara på att en del köper batterier i hemmet på grund av instabilitet i nätet. Som privatperson är det den sämsta tänkbara investering man kan göra. Som exempel, danska Vesta som tillverkar vindkraftverk producerar 100tals gånger mer energi än vad Tesla ens kan drömma om att göra.
att lösa effektvariationerna med temporär batterilagring är en katastrofal ide. Den enda riktigt realistiska metroden som har en chans att bli kostnadseffektiv är storskalig vätgaslagring i berggrunden. Pumpkraft är överlägset billigast men där sätter geografin begränsningar.
Du snackar om powerwall va? Det man installerar hemma med solpaneler. Min länk handlade om Teslas Megapack.
Citera
2021-09-08, 23:07
  #6110
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Du snackar om powerwall va? Det man installerar hemma med solpaneler. Min länk handlade om Teslas Megapack.

Jo det stämmer men om du titta på vad det kostar per kWh i ett stort batterilager så kommer det fortfarande inte i närheten av pumpkraft och vätgaslagring. Även stationära batterilager med NaS har ekonomiska fördelar. Storskalig energilagring med li-jonbatterier har ingen framtid, det kanske byggs diverse experimentanläggningar men det är begränsade. Ett exempel: Naturgaslagret utanför Halmstad som byggs i berggrunden skulle kunna lagra så mycket vätgas att den skulle kunna ackumulera energin från vår största kärnreaktor i ett dygn och det är ett litet lager.

Jag misstänker Musk har nån allergisk reaktion när vätgas kommer på tal.
Citera
2021-09-09, 04:44
  #6111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Tror du att du slipper betala för det själv när bromsoken kärvar ihop efter något år? Tesla rekommenderar trots allt att du gör flertalet åtgärder regelbundet, typ som en vanlig jäkla service på vilken bil som helst..


En Tesla behöver alltså i princip samma service som vilken bil som helst minus olja och oljefilter…

Min vän tittade inte ens på bromsarna förrän efter 16.000 mil, du vet, regenerativ bromsning.

Mina garantier gäller oavsett om jag väljer att följa teslas service plan eller inte.

Inget av det som rekommenderas att bytas är komponenter som krävs för att bilen ska vara körduglig.

https://www.tesla.com/support/car-ma...ce?redirect=no
__________________
Senast redigerad av Dristigheten 2021-09-09 kl. 04:50.
Citera
2021-09-09, 08:46
  #6112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Min vän tittade inte ens på bromsarna förrän efter 16.000 mil, du vet, regenerativ bromsning.

Mina garantier gäller oavsett om jag väljer att följa teslas service plan eller inte.

Inget av det som rekommenderas att bytas är komponenter som krävs för att bilen ska vara körduglig.

https://www.tesla.com/support/car-ma...ce?redirect=no
Regenerativ bromsning är ett stort skäl till varför man rekommenderar att serva bromssystemet regelbundet med smörjning och kontroll, bromsar mår bra av att användas, det är när dom inte används tillräckligt mycket som det snabbt blir dyrt.

Bromsvätska och bromsok är väl ändå saker som krävs för att bilen ska vara körduglig?

Dina garantier upphör efter ett visst miltal/årtal, såna här saker kommer smygande, men kan bli riktigt kostsamt. Ska du bara ha bilen 3 år är det väl skitsamma, precis som med en fossilbil, men planerar du att äga den en längre tid så skulle jag hålla koll på bromsarna, speciellt på en elbil då dessa är mycket mer i riskzonen för att bli dåliga.

Att inte bilen kräver service är ju bara bluff och båg när man har en hel lista på saker som rekommenderas göra varannat år..
Citera
2021-09-09, 11:57
  #6113
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jo det stämmer men om du titta på vad det kostar per kWh i ett stort batterilager så kommer det fortfarande inte i närheten av pumpkraft och vätgaslagring. Även stationära batterilager med NaS har ekonomiska fördelar. Storskalig energilagring med li-jonbatterier har ingen framtid, det kanske byggs diverse experimentanläggningar men det är begränsade. Ett exempel: Naturgaslagret utanför Halmstad som byggs i berggrunden skulle kunna lagra så mycket vätgas att den skulle kunna ackumulera energin från vår största kärnreaktor i ett dygn och det är ett litet lager.

Jag misstänker Musk har nån allergisk reaktion när vätgas kommer på tal.
Du kanske tycker att batterilagring inte har någon framtid, och du har rätt till din åsikt. Jag tror dock att du är alldeles för fixerad av Musk och försöker göra allt för att motbevisa honom. Någonting måste Tesla Energy göra rätt eftersom dom mer än tripplade sin energilagring i Q2 YoY.

Batterier är liksom Teslas grej, varför skulle dom göra en 360 och byta till vätgas? Om vätgas är så bra som du säger så finns det säkert många företag som tar den vägen, och det är okej, det finns tillräckligt med energikunder så det räcker till många företag

Tesla Energy kommer bli stort inom en snar framtid, det är jag säker på! Det är en av anledningarna till att jag valde att investera så tungt i Tesla.
Citera
2021-09-09, 13:45
  #6114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Regenerativ bromsning är ett stort skäl till varför man rekommenderar att serva bromssystemet regelbundet med smörjning och kontroll, bromsar mår bra av att användas, det är när dom inte används tillräckligt mycket som det snabbt blir dyrt.

Bromsvätska och bromsok är väl ändå saker som krävs för att bilen ska vara körduglig?

Dina garantier upphör efter ett visst miltal/årtal, såna här saker kommer smygande, men kan bli riktigt kostsamt. Ska du bara ha bilen 3 år är det väl skitsamma, precis som med en fossilbil, men planerar du att äga den en längre tid så skulle jag hålla koll på bromsarna, speciellt på en elbil då dessa är mycket mer i riskzonen för att bli dåliga.

Att inte bilen kräver service är ju bara bluff och båg när man har en hel lista på saker som rekommenderas göra varannat år..

Att byta bromsvätska kostar 500 kr. Varför skulle bromsarna må dåligt av att inte användas menar du? Om man nu är orolig är det bara att slipa bromsarna en gång i månaden, och det gör man ju på en landsväg.

Tesla ger 4 år full garanti och 5 år på begränsad garanti. 8 år på drivlinan.

Volvo och andra kvalitetsmärken ger 2 år…
__________________
Senast redigerad av Dristigheten 2021-09-09 kl. 13:49.
Citera
2021-09-09, 13:56
  #6115
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Du kanske tycker att batterilagring inte har någon framtid, och du har rätt till din åsikt. Jag tror dock att du är alldeles för fixerad av Musk och försöker göra allt för att motbevisa honom. Någonting måste Tesla Energy göra rätt eftersom dom mer än tripplade sin energilagring i Q2 YoY.

Batterier är liksom Teslas grej, varför skulle dom göra en 360 och byta till vätgas? Om vätgas är så bra som du säger så finns det säkert många företag som tar den vägen, och det är okej, det finns tillräckligt med energikunder så det räcker till många företag

Tesla Energy kommer bli stort inom en snar framtid, det är jag säker på! Det är en av anledningarna till att jag valde att investera så tungt i Tesla.


I Asmara i Eritrea har alla som har råd dieselaggregat på bakgården. Stan smattrar av dieselagregat och försäljarna av dessa smörjer händerna. Grundproblemet är att omvärden har exportförbud på reservdelar så att kraftverken kan fungera. Visst. Lysande affär sälja batterier när grundproblemet är instabilt nät. Sen finns en hel del fanatiska Teslaanhängare med stor plånbok som inte bryr sig om kostnade och vill vara trendig.
Citera
2021-09-09, 14:11
  #6116
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Regenerativ bromsning är ett stort skäl till varför man rekommenderar att serva bromssystemet regelbundet med smörjning och kontroll, bromsar mår bra av att användas, det är när dom inte används tillräckligt mycket som det snabbt blir dyrt.

Bromsvätska och bromsok är väl ändå saker som krävs för att bilen ska vara körduglig?

Dina garantier upphör efter ett visst miltal/årtal, såna här saker kommer smygande, men kan bli riktigt kostsamt. Ska du bara ha bilen 3 år är det väl skitsamma, precis som med en fossilbil, men planerar du att äga den en längre tid så skulle jag hålla koll på bromsarna, speciellt på en elbil då dessa är mycket mer i riskzonen för att bli dåliga.

Att inte bilen kräver service är ju bara bluff och båg när man har en hel lista på saker som rekommenderas göra varannat år..

Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Att byta bromsvätska kostar 500 kr. Varför skulle bromsarna må dåligt av att inte användas menar du? Om man nu är orolig är det bara att slipa bromsarna en gång i månaden, och det gör man ju på en landsväg.

Tesla ger 4 år full garanti och 5 år på begränsad garanti. 8 år på drivlinan.

Volvo och andra kvalitetsmärken ger 2 år…
Regenerativ bromsning verkar livsfarligt, vad jag förstår. Man kör med en pedal och snurrar lätt av vägen om man släpper gasen när man passerar en isfläck. Förra året tog Tesla dessutom bort den låga inställningen för bromsningen.

Vad jag förstår har de där kalifornierna aldrig sett snö eller is. Men jag har inte sett detta diskuteras.
Citera
2021-09-09, 15:10
  #6117
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
I Asmara i Eritrea har alla som har råd dieselaggregat på bakgården. Stan smattrar av dieselagregat och försäljarna av dessa smörjer händerna. Grundproblemet är att omvärden har exportförbud på reservdelar så att kraftverken kan fungera. Visst. Lysande affär sälja batterier när grundproblemet är instabilt nät. Sen finns en hel del fanatiska Teslaanhängare med stor plånbok som inte bryr sig om kostnade och vill vara trendig.
Jag förstår inte din poäng med Eritrea och varför det överhuvudtaget är relevant i vår diskussion. Jag kan ge dig några länkar på Teslas Megapack, då kanske du förstår att det är en riktig business och inte fanboys med stora plånböcker. Varje gång ni björnar inte har ett riktigt argument så drar ni fanboy kortet. Det är inget riktigt argument, just sayin

Apple will use Tesla Megapack batteries at its solar farm facility
https://www.cnbc.com/2021/04/01/appl...-facility.html

Tesla’s giant battery saved $40 million during its first year, report says
https://electrek.co/2018/12/06/tesla-battery-report/

Tesla deploys new Megapack in Canada, could save small utility $200,000 per year
https://electrek.co/2020/03/09/tesla...anada-savings/

Volkswagen will use Tesla battery packs in some of its US charging stations
https://www.theverge.com/2019/2/4/18...arging-station

Finns väldigt många fler länkar att hitta men gjorde en snabb sökning bara. Du kanske också ska göra din hemläxa angående Tesla. Jag tror ditt hat för Elon Musk påverkar ditt omdöme, vad tror du?
Citera
2021-09-09, 18:05
  #6118
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Jag förstår inte din poäng med Eritrea och varför det överhuvudtaget är relevant i vår diskussion.

poängen är lätt att förstå. Det var ett exempel när man investerar i en ineffektiv lösning på grund av strukturella systemfel. Det är i sig inte en god investering, ja annat än för dieselaggregatförsäljarna.

En analogi är behandling av lungcancer i stället för att motarbeta cigarettförsäljning. Men visst gör tobaksindustrin vinster.
Citera
2021-09-09, 18:07
  #6119
Medlem
MahaNakhons avatar
Teslaaktiens värdering

I år värderas Tesla till mer än följande fordonstillverkare sammanlagt:

Tesla är den näst mest ägda utländska aktien hos Avanza. Hur tänker ni kring värderingen, speciellt ni som äger aktien? Är inte fallhöjden lite väl hög?

Tesla är visserligen stort - redan idag säljer företaget fler bilar än Volvo Cars. Flera positiva nyheter lär komma inom överskådlig framtid - Gigafactory Berlin och Gigafactory Austin borde öppna inom kort. Och Model Y, som än så länge knappt säljs i Europa, lär bli Teslas mest sålda bilmodell i EU. Med det sagt, är inte värderingen lite extrem?


Med facit i hand:
  • Microsoftaktien var väldigt hypad runt millenieskiftet. Den nådde 58 USD i Dec 1999 och kraschade sen. 17 år behövdes för återhämtning i nominella termer. Ska man ta hänsyn till inflation så har återhämtningen tagit längre trots utdelningar.
  • Ericssonaktien är inte ens nära en återhämtning - fortfarande runt 90% minus sen högstapunkten.
  • Det finns dussintals andra exempel. Är inte Tesla ett blivande exempel?
__________________
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-09 kl. 18:59.
Citera
2021-09-09, 18:14
  #6120
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
poängen är lätt att förstå. Det var ett exempel när man investerar i en ineffektiv lösning på grund av strukturella systemfel. Det är i sig inte en god investering, ja annat än för dieselaggregatförsäljarna.

En analogi är behandling av lungcancer i stället för att motarbeta cigarettförsäljning. Men visst gör tobaksindustrin vinster.
Då kanske Apple och Volkswagen ska anlita dig som konsult? Dom använder ju sig av Teslas lösning, dumma dom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback