2021-10-28, 15:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu minskar vi ju testningen rejält så smittspridningen kommer ske i det dolda.

Tegnell satsar troligen på naturlig smitta som "boost" av immuniteten från vaccin.

I sådana fall lär ju många bli svårt sjuka och dö. Låter som rena rama Mengele strategin i mina öron.
Citera
2021-10-28, 15:53
Medlem
arbetets avatar
Har påpekat tidigare i tråden att alla borde vaccinera sig mot influensan det här året av flera skäl. Den riskerar att bli svår p.g.a. att vi faktiskt tagit hand om oss själva som man alltid borde göra så att incidenterna av influensa varit låg under pandemin. Vårt immunförsvar är därför dåligt förberett antagligen. Dessutom så har de som varit drabbade av COVID19 speciellt svår sådan både nedsatt lungkapacitet och immunförsvar. Så gå iväg och vaccinera er. Det är gratis för riskgrupper:

'Super cold': Thousands across UK come down with 'worst cold ever'
Thousands of people across the UK are coming down with the "worst cold ever" as the country reopens from coronavirus lockdowns.

Stories about the "super cold" have dominated British media in recent weeks and there have been tens of thousands of internet searches for "worst cold ever".

Many have taken to Twitter, Facebook and TikTok to complain that they're unable to shake the bug.

Reported symptoms include "sandpaper throat", head and body aches, runny nose and fatigue, sometimes lasting weeks.
https://www.nzherald.co.nz/world/super-cold-thousands-across-uk-come-down-with-worst-cold-ever/TMYJMDRD2A6ZBDY7R3AALKTYEU/

Edit:

Slår kräksjukan hårt också kanske?:

https://marcusoscarsson.se/40-talet-barn-kraktes-pa-skolgarden-och-inne-i-klassrummen/
Senast redigerad av arbetet 2021-10-28 kl. 15:57.
Citera
2021-10-28, 15:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu minskar vi ju testningen rejält så smittspridningen kommer ske i det dolda.

Tegnell satsar troligen på naturlig smitta som "boost" av immuniteten från vaccin.
Faktiskt är nog situation så p.g.a. tidigare försyndelser. Många har nu "hybridimmunitet" då man både haft infektionen och vaccinerat sig.

Kan förklara de ljusa siffror vi har i Sverige just nu när det gäller smittspridningen.
Citera
2021-10-28, 15:56
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Lustigt att höra på FHM egna teorier. "Ingen tappar skyddet på individnivå", men det "kan vara bra att fylla på skyddet på gruppnivå". Om ingen tappar på individnivå borde heller ingen tappa på gruppnivå.

Hur ser det ut med de som blir smittade och sjuka idag? Är de vaccinerade eller inte? Hur ser det ut? Hur mycket immunitet har man egentligen efter 6 månader och två sprutor Pfizer? Vi är nog många som är i ungefär samma läge?

Jag tror att du missuppfattar medvetet.

Min gissning är att på individnivå har man ett bra skydd fortfarande mot framförallt svår sjukdom.
Däremot så märks ju det ganska snabbt på R0 om skyddet mot att smitta vidare har sjunkit.
Detta blir ju extremt tydligt i stora grupper, men på individnivå så märks det ju inte.
Citera
2021-10-28, 15:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har påpekat tidigare i tråden att alla borde vaccinera sig mot influensan det här året av flera skäl. Den riskerar att bli svår p.g.a. att vi faktiskt tagit hand om oss själva som man alltid borde göra så att incidenterna av influensa varit låg under pandemin. Vårt immunförsvar är därför dåligt förberett antagligen. Dessutom så har de som varit drabbade av COVID19 speciellt svår sådan både nedsatt lungkapacitet och immunförsvar. Så gå iväg och vaccinera er. Det är gratis för riskgrupper:

Thousands of people across the UK are coming down with the "worst cold ever" as the country reopens from coronavirus lockdowns.

Stories about the "super cold" have dominated British media in recent weeks and there have been tens of thousands of internet searches for "worst cold ever".

Many have taken to Twitter, Facebook and TikTok to complain that they're unable to shake the bug.

Reported symptoms include "sandpaper throat", head and body aches, runny nose and fatigue, sometimes lasting weeks.
https://www.nzherald.co.nz/world/super-cold-thousands-across-uk-come-down-with-worst-cold-ever/TMYJMDRD2A6ZBDY7R3AALKTYEU/

Det är ett klokt råd.
Citera
2021-10-28, 15:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag tror att du missuppfattar medvetet.

Min gissning är att på individnivå har man ett bra skydd fortfarande mot framförallt svår sjukdom.
Däremot så märks ju det ganska snabbt på R0 om skyddet mot att smitta vidare har sjunkit.
Detta blir ju extremt tydligt i stora grupper, men på individnivå så märks det ju inte.

Samtidigt presenterar FHM data om att smittspridningen för vaccinerade är mycket låg, så det verkar inte heller vara anledningen. Inte officiellt i vart fall, men det är ju en intressant teori.
Citera
2021-10-28, 15:59
Medlem
Citat:

Edit:

Slår kräksjukan hårt också kanske?:

https://marcusoscarsson.se/40-talet-barn-kraktes-pa-skolgarden-och-inne-i-klassrummen/

Om man har vaccinerat sig mot covid ska man nog vaccinera sig mot influensan, ja. De som inte har vaccinerat sig mot covid behöver nog inte oroa sig.
Citera
2021-10-28, 16:00
Medlem
Citat:
Men skaffa dig auktoriserade källor som är peer-reviewed. Du tar alltså in vad veterinären och foliehatten Geert Vanden Bossche fabulerar om.

Vi säger väl det då:

Mass Covid-19 vaccination will not lead to ‘out of control’ variants

https://factcheck.afp.com/mass-covid-19-vaccination-will-not-lead-out-control-variants

Haha, hans CV är tusen ggr mer imponerande än någon tönt på AFP. Det är konsensus bland epdemiologer att massvaccinering under pågående epidemi år farligt. Man ska inte vaccinera de som inte behöver det.
Citera
2021-10-28, 16:00
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Ett bra val tycker jag 👍

Vad ska Johan Carlson göra nu då? Dags för pension?

Han skulle nog gå i pension tycker jag de sa på SVT efter presskonferensen med Lena Hallengren och Karin Tegmark Wisell. Tror att Johan Carlson är 68 år gammal.
Senast redigerad av Pethuglin 2021-10-28 kl. 16:06.
Citera
2021-10-28, 16:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Om man har vaccinerat sig mot covid ska man nog vaccinera sig mot influensan, ja. De som inte har vaccinerat sig mot covid behöver nog inte oroa sig.
Försvinn nu med dina foliehattsteorier.

Det är tvärtom rekommenderat att köra tredje sprutan samtidigt med influensavaccinet för de som är berättigade.
Citera
2021-10-28, 16:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Och det har inte slagit dig att många äldre redan dött och många redan varit smittade så att varje våg bör bli lägre och lägre även utan vaccin?

Stämmer inte vad gäller diagrammet över antalet falls andra topp.

När det gäller antalet dödsfall så är din hypotes orimlig:

För det första så har det inte dött, så många, gamlingarna, globalt, i Covid-19, även fast "uttorkat virke" hypotesen hade viss bäring, i Sverige, under våren 2020.

För det andra så är skillnaden, i möjlig höjd, mellan den tredje vågen och en trolig fjärde sådan i diagrammet så stor, att den bara kan förklaras med de globala vaccinationerna, speciellt som Delta-varianten är så smittsam.
Citera
2021-10-28, 16:14
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Han är inte min idol. Han har haft fel. Det håller jag med om. Igen så sätter du etiketter på mig utan att veta. Men du fattar väl själv skillnaden på att han skulle säga "inga kommentarer" på varje fråga eller i varje fall försöka sig på att ge svaren på frågorna utifrån den statistiken de har tillgänglig för dagen.

Som fler har sagt till dig, du bör uppgradera din argumentationsteknik. Just nu beter du dig som ett barn i dina argument. Jag har redan påtalat för dig att du fantiserade ihop en siffra förut men istället försöker du slingra dig innan man får dig att erkänna.

Ha lite kontroll på din hjärnsubstans om du på något sätt ska verka trovärdig.

Jag sa ju att jag hade fel om testningen? Vad är det för fel?

Varför ignorerar du det jag skriver och vänder och vrider på allt för att ens ha något att säga?

Jag sa inte att han ska säga "inga kommentarer".

Han kan säga "vi vet inte. Vi har en del forskning/Statistik som tyder på....."

Istället för "tror", "kanske", "förhoppningsvis".

Låg jävla nivå mannen. Min argumentationsteknik? Justja, det är ju den och "du och de flera" ständigt slipar på för att försöka kontra bort faktum att ni har 0 argument. Att ta till er fakta är en annan brist ni lider av.

Viktigare att argumentera bra än att argumentera om saken i fråga, visst?

Tack ändå för att du, liksom de flesta, bevisar att ni helt ignorerar delar av texten ni inte har svar på och vrider och använder överlägsen argumentationsteknik på det som inte nämnts eller har med saken att göra.

Din farsa är politiker va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in