Citat:
Ursprungligen postat av
P71
Jag tror att vaccinens effekt på smittspridning är väldigt begränsad. Möjligen initialt, under några veckor när antikropparna är på hög nivå, att personen blir helt oemottaglig för viruset och därmed inte heller kan sprida. Men jag tror smittspridningsskyddet avtar snabbt.
Nedstängningar och social distansering fungerar som vi ser, men när restriktionerna tas bort ökar spridningen igen. Myndigheterna försöker göra gällande att det är de ovaccinerade som driver smittan, och kanske gör de det i större utsträckning. Men när vi ser att smittan ökar som den gör i Storbritannien och andra länder, trots hög vaccineringsgrad, är det verkligen rimligt att "bara" skylla på de ovaccinerade?
Jag minns att Anders Tegnell sa, när 12-15-åringar skulle vaccineras, att man gör det enbart för barnens egen skull, att de ska undvika sjukdom. Han sa uttryckligen att barn inte har någon avgörande inverkan på smittspridning och att det inte är därför de ska vaccineras.
Jag har inga bevis för något, jag bara följer utvecklingen, men mitt intryck är att de nuvarande vaccinen (som är baserade på det ursprungliga Wuhan-viruset) inte förhindrar smittspridning av delta-varianten på ett hållbart sätt. Däremot skyddar de fortfarande mot allvarlig sjukdom och död, vilket förstås är viktigt för personer i riskgrupp.
Vaccinskydded avtar väldigt snabbt. AZ-vaccinets skydd ser t.o.m. ut att bli negativt relativt snabbt.
Findings: Vaccine effectiveness of BNT162b2 against infection waned progressively from 92% (95% CI, 92-93, P<0·001) at day 15-30 to
47% (95% CI, 39-55, P<0·001) at day 121-180,
and from day 211 and onwards no effectiveness could be detected (23%; 95% CI, -2-41, P=0·07). The effectiveness waned slightly slower for mRNA-1273, being estimated to 59% (95% CI, 18-79) from day 181 and onwards. In contrast, effectiveness of ChAdOx1 nCoV-19 was generally lower and waned faster, with no effectiveness detected from day 121 and onwards (
-19%, 95% CI, -97-28), whereas effectiveness from heterologous ChAdOx1 nCoV-19 / mRNA was maintained from 121 days and onwards (66%; 95% CI, 41-80). Overall, vaccine effectiveness was lower and waned faster among men and older individuals. For the outcome severe Covid-19, effectiveness waned from 89% (95% CI, 82-93, P<0·001) at day 15-30 to
42% (95% CI, -35-75, P=0·21) from day 181 and onwards, with sensitivity analyses showing notable waning among men, older frail individuals, and individuals with comorbidities.
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3949410
Det brukar påpekas att inget vaccin ger 100%, vilket är sant men missvisande för covidvaccin. Vad man istället bör säga är att covidvax inte ger ens 50% skydd.