2021-10-28, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Hahaha, vad pratar du om? Varför låtsas du som att du läst studien när du inte har gjort det?

Jösses, vet du hur en studie går till!? Har du gått hårt åt flaskan inför helgen?
https://link.springer.com/article/10.1007/s10654-021-00808-7
Där är studien du länkade till. Vänligen peka ut var det står något som motsäger det jag just skrev, eftersom jag tydligen inte fattar någonting.
Citera
2021-10-28, 09:53
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Smittan är inte mindre - Sverige testar knappt en tredjedel så många som samma tidpunkt förra året och vaccinerade har inga krav på att testa sig. Det säger väl sig självt att man då har mindre smittade och att det är omöjligt att det du påstår.

Men de läste du inte va? Tack för att du bevisade min poäng.

Hur man kan vara så jävla naiv..
Antal test v41: 2020 139 411 stycken.
Antal test V41 2021 143 932 stycken

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/antalet-testade-for-covid-19/

Jag brukar inte vara ful i mun men försvinn nu.

Observera också att vi knappt har några restriktioner kvar i samhället nu mot förra året.
Citera
2021-10-28, 10:01
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad skönt. Då slipper vi domedagsprofetior som denna.

Postat av dig den 23:e september i år i denna tråd. Visst, då var smittan högre än föregående år även om du överdrev den med "mycket värre". Notera dock att restriktionerna var högre förra året.

Ganska kul att att smittan just nu mycket mindre än förra året i Stockholm fast vi princip har ett helt öppet samhälle. Vaccinet har verkat. Det borde du också kunna inse.

EDIT: Ska tillägga att smittfall egentligen inte är intressant utan den är dödsfall vi ska fokusera på. Om du av någon anledning skulle gå bananas för det.
När jag tittar på hela Sverige så har det rapporterats färre ny fall i år jämfört med förra året, samma tidpunkt. Men det har rapporteras mer dödsfall.

Vecka 42 i år var 4,24% av provsvaren positiva. Vecka 42 förra året var 3,79% av provsvaren positiva. Jag är alltså inte helt övertygad att smittan är mindre i år en jämfört med förra året.

Däremot vårdas det färre personer för covid.

Så att skriva att smittan är mycket mindre i år är inte helt säkert sant, det tydligt att vi testar mindre i år och att vi testar mindre för var vecka som går. Förra året så testade vi mer och mer för var vecka som gick. Samt som jag skrev en större andel är positiva nu.
Citera
2021-10-28, 10:01
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Som jag påpekade var Spanska Sjukan ett virus som muterade i en fågel (och det var de mutationerna som gav viruset dess jobbiga egenskaper). Det Influensa A-virus så som det såg ut INNAN det muterade i nämnda fågel finns kvar (dock med en helt annorlunda genetik efter 100 års muterande), men inget av de varianterna har de avgörande mutationerna som uppstod när mutationen i fågeln uppstod. Det är skillnaden.

Jo men viruset "försvann" inte utan det dök antagligen upp en mer smittsam men mindre dödlig mutation som trängde undan den ursprungliga varianten.
Precis som vi ser med Covid nu med Delta och allt vad dom heter.
Om naturen får ha sin gång så är det precis det som kommer hända med covid också, det kommer mutera till den perfekta varianten dvs en variant med hög smittsamhet men låg sjuklighet (tror jag i alla fall)

Desto mildare symptom infektionen får desto mer kommer den kunna spridas då vi inte bryr oss om en 11 under näsan i normala fall.
Citera
2021-10-28, 10:04
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Antal test v41: 2020 139 411 stycken.
Antal test V41 2021 143 932 stycken

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/antalet-testade-for-covid-19/

Jag brukar inte vara ful i mun men försvinn nu.

Observera också att vi knappt har några restriktioner kvar i samhället nu mot förra året.
Jag förstår att du inte vill ta med vecka 42.

Antal test v42 2020: 148267 utförda test var av 3,79% var positiva

Antal test v42 2021:122528 utförda test var av 4,24% var positiva

https://platz.se/coronavirus/
Senast redigerad av virvelbagg 2021-10-28 kl. 10:10.
Citera
2021-10-28, 10:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
mRNA-vaccinen skulle ju gå att uppdatera. Är den fjärde dosen uppdaterad på något sätt för att möta deltavarianten? Både nya och gamla? Man kan ju tycka det. En kartong vaccin hade väl varit bra, men tror inte de håller så länge. Jag fick mina sprutor med drygt 4 veckors mellanrum, vilket även är den tidsperiod som ska förflyta mellan sprutorna och det tror jag även är den period som man ger 12-16 åringar som nu vaccineras.

Finns det något ekonomiskt incitament för Pfizer att uppdatera vaccinet? Det är väl perfekt för dem om vi behöver en ny spruta var 6 månad samt att smittspridningen inte avtar?
Citera
2021-10-28, 10:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
När jag tittar på hela Sverige så har det rapporterats färre ny fall i år jämfört med förra året, samma tidpunkt. Men det har rapporteras mer dödsfall.

Vecka 42 i år var 4,24% av provsvaren positiva. Vecka 42 förra året var 3,79% av provsvaren positiva. Jag är alltså inte helt övertygad att smittan är mindre i år en jämfört med förra året.

Däremot vårdas det färre personer för covid.

Så att skriva att smittan är mycket mindre i år är inte helt säkert sant, det tydligt att vi testar mindre i år och att vi testar mindre för var vecka som går. Förra året så testade vi mer och mer för var vecka som gick. Samt som jag skrev en större andel är positiva nu.
Jag tittade på Stockholm. Det var det som jag svarade på och som den jag svarade påstod.

27:e oktober 2020 låg 7 dagars genomsnittet på 431st mot 203st i år.

Citat:
Jag förstår att du inte vill ta med vecka 42.

Antal test v42 2020: 148267 utförda test var av 3,79% var positiva

Antal test v42 2021:122528 utförda test var av 4,24% var positiva

https://platz.se/coronavirus/
Såg faktiskt inte V42 i år när jag tittade på historiken på Folkhälsomyndighetens sida.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/antalet-testade-for-covid-19/tidigare-data/

Oavsett så testar vi inte en tredjedel nu som han påstod. En direkt lögn och ett påstående taget från det fria.

Kom ihåg vilka restriktioner vi har i samhället nu mot ett år sedan.
Citera
2021-10-28, 10:21
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jo men viruset "försvann" inte utan det dök antagligen upp en mer smittsam men mindre dödlig mutation som trängde undan den ursprungliga varianten.
Precis som vi ser med Covid nu med Delta och allt vad dom heter.
Om naturen får ha sin gång så är det precis det som kommer hända med covid också, det kommer mutera till den perfekta varianten dvs en variant med hög smittsamhet men låg sjuklighet (tror jag i alla fall)

Desto mildare symptom infektionen får desto mer kommer den kunna spridas då vi inte bryr oss om en 11 under näsan i normala fall.
Nej, det gjorde det inte. Det finns ingen känd lineage från den H1N1-varianten. Inga andra H1N1-varianter har hittats med de mutationerna (och det finns knappt någon matematisk möjlighet att ett virus muterar bort vissa positioner och ENDAST dessa positioner i ett enda steg).

Vi upplever exakt samma situation i moderna tider när influensa-A kombinerar i en fågel och då ger en synnerligen obehaglig upplevelse. Det hände till exempel 2009 och det kallades för fågelinfluensan. Det viruset finns dock fortfarande kvar.

https://www.cdc.gov/flu/pandemic-resources/2009-h1n1-pandemic.html
Citera
2021-10-28, 10:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Man har inte vaccinerat i 2 års tid.

Dessutom är det ett 50-tal studier, mestadels små, som visar tydligt att vaccinet orsakar blodproppar men att det gör det på mikroskopisk nivå, därav tar det tid.

Det handlar om ålder och hälsa. Klart effekterna dröjer på sikt. Dessutom är det en hel del som dött av vaccinet men det är tydligen fake News och man bortförklarar dessa dödsfall av friska individer som dör 2 veckor efter vaccination som "vi vet inte 100% säkert att det var vaccinet, därför är det inte vaccinet."

Det går dock bra att vaccinera barn med resonemanget "vi vet inte hur det påverkar barn och kommer inte få veta om vi inte vaccinerar dom".

Dr Richard Fleming hade en oerhört intressant genomgång av sina fynd när han forskat på Pfizer och Modernas vaccin och hur det påverkar olika organ och blodet i kroppen.

Som du säger, man vet varken in eller ut på det viset.

Det man vet är att media är köpt och pushar vaccin propaganda varje dag. Ingenting om de 20.000 som marscherade över Brooklyn bridge i söndags, många av de FDNY, poliser och sjukvårdspersonal som sagt upp sig pga av vaccin kraven.

Även enorma demonstrationer i England, Frankrike, Australien, Danmark etc har tystats ned totalt.

Man tycker det borde ha nyhetsvärde men det lyser ju negativt på vaccinet och så kan man inte ha det.

Skumt att media och övriga politiker inte införde samma krav på Pandemix och svininfluensan.

Vilka studier? Dessutom har det ju rapporterats i MSM om antivaccinationsdemonstrationer i bl.a Tyskland och Australien. Men man behöver väl inte rapportera ifrån, varje, sådan demonstration? Vad har danskarna att protestera emot? Det är väl lika öppet som i Sverige nu, trots deras betydligt högre smittspridning jämfört med Sverige.

Men jag håller med om att myndigheterna gått för hårt fram i bl.a USA, Frankrike och baltiska stater. Detta plus att t.ex CDC gått ut med vilseledande information om att "vaccinen ger bättre skydd än genomgången SARS-COV2 infektion" är absolut inget som hjälper i vaccinationsarbetet. Tvärtom om så verkar det gå extra trögt där!

Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det som du tar upp kring demonstrationer och protester är väl det som gör vaccineringshetsen mest otäck. Om allt redovisades helt transparent med tillägg från folkhälsomänniskorna och regeringen att de är medvetna om risker och relevant kritik så tror jag att fler skulle välja att gå på deras linje.

När saker mörkas börjar man ana oråd. Vad döljer de liksom.

Off topic så bodde jag i Israel under en period och märkte då att svensk media var väldigt dålig på att ta upp nyheter om när Israel blivit attackerade. Det fanns ingen objektiv nyhetsbevakning, utan Israel hade alltid fel och det var synd om grannländerna som drabbades när Israel försvarade sig. Det gjorde att förtroendet för MSM sjönk ganska rejält redan då, men så här illa trodde jag faktiskt inte att det var.

Jag tycker såväl myndigheter som MSM, i alla fall i Sverige, varit, extremt, öppna om risker och biverkningar av vaccinerna. Man har också varit snabba med att stoppa vaccin för de åldersgrupper som riskerar, även, ovanliga och, oftast relativt lindriga biverkningar av vaccinen. Svåra, men ovanliga fall har tagits upp i MSM, som undersköterskan som fick, svåra, blodproppar av Astra-zenicas vaccin.

Att det finns folk som dör av/med vaccinet är väl inte alls konstigt när nära hälften av jordens befolkning fått minst en vaccindos.. Det skulle, tvärtom vara extremt märkligt om absolut ingen dog av/med vaccinet. Men det är, förstås, ingenting jämfört med de miljoner som dött i/med Covid-19. Och betydligt fler skulle det varit, utan vaccinerna. Det är just därför man pratar om en risk-nytta balans!

Fast i USA är det väl tvärtom: "Stackars Israel som bara försvarar sig emot terroristerna och de elaka araberna"
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-10-28 kl. 10:48.
Citera
2021-10-28, 10:37
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag tittade på Stockholm. Det var det som jag svarade på och som den jag svarade påstod.

27:e oktober 2020 låg 7 dagars genomsnittet på 431st mot 203st i år.

Såg faktiskt inte V42 i år när jag tittade på historiken på Folkhälsomyndighetens sida.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/antalet-testade-for-covid-19/tidigare-data/

Oavsett så testar vi inte en tredjedel nu som han påstod. En direkt lögn och ett påstående taget från det fria.

Kom ihåg vilka restriktioner vi har i samhället nu mot ett år sedan.
Vad ni skriver tillvarandra är inte min grej.

Utan vad jag reagerade på vad att smittan nu enligt dig skulle vara "mycket" lägre i år jämfört med föra året.

Men det är uppenbart att vi testar mindre nu (vecka 42) och att andelen positiva är större i år en förra året.

Men det kommer vara intressant att jämföra åren. Man tycker ju att vi borde få en lugnare vinter. Men enligt mig så är det för tidigt att säga något om det. Smitan ser ut att öka ordentligt, den gjorde samma sak föra året vid denna tidpunkt.

Vi bruka komma ett steg efter Europa och även de vaccinerade länderna i Europa ser inte ut att kunna undvika trubbel.

Vad jag tror är att det är farligt att lägga så mycket hopp på vaccinet. Jag tror inte att det kommer att skydda oss tillräckligt mycket. Visst fungerar det, men tillräckligt bra? Jag är ytterst tveksam. Vad vi nu gör, ett öppet samhälle där vi testar allt mindre samtidigt som vi går in i högsäsong kan bli riktigt illa. Jag tycker att det är ganska vårdslöst att sätta Sverige i denna situationen.
Citera
2021-10-28, 10:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Vad ni skriver tillvarandra är inte min grej.
Men du kan inte svara mig då förstår du väl.

Citat:
Men det kommer vara intressant att jämföra åren. Man tycker ju att vi borde få en lugnare vinter. Men enligt mig så är det för tidigt att säga något om det. Smitan ser ut att öka ordentligt, den gjorde samma sak föra året vid denna tidpunkt.
Jag tror också smittan kommer att öka i vårt samhälle nu fram till Jul. Precis som förra året. Men notera då att restriktionerna är i princip upphävda nu så det borde inte vara så konstigt.

Det intressanta är hur många som kommer att behöva IVA och antal dödsfall.

Den tror jag kommer att vara lågt liksom den har varit i andra vaccinerade länder.

Vaccinet hjälper (fet punkt)
Senast redigerad av Conception 2021-10-28 kl. 10:44.
Citera
2021-10-28, 10:51
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Finns det något ekonomiskt incitament för Pfizer att uppdatera vaccinet? Det är väl perfekt för dem om vi behöver en ny spruta var 6 månad samt att smittspridningen inte avtar?
Det är en utomordentligt bra fråga. Jag tror att alla läkemedelsbolags utgångspunkt är att tjäna pengar på att tillverka läkemedel som fungerar, och jag tror dessutom inte att det är möjligt med dagens teknik att montera in ett tidsförbehåll i läkemedlen. I det här fallet tror jag dock att det handlar om en ren tillfällighet att kroppens immunförsvar spelat t.ex. Pfizer rakt i händerna.

Jag har tidigare frågat om någon vet vad som hände med Pfizer's Delta-uppdaterade vaccin. De försöken var registrerade att inledas i Augusti, men sedan dess har det blivit helt tyst. Om vaccinet var så enkelt att uppdatera som Pfizer och andra mRNA-tillverkar hävdat, varför har man då inte satsat mer på att uppdatera vaccinet för att stoppa Delta-varianten? Ekonomisk incitament? Tanken svindlar, och är kanske inte så avlägsen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in