2021-10-18, 09:32
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Vad menar ni med "landet" egentligen? Där jag bor finns det hela trakter som har en eller ingen pinne, oavsett vilken leverantör du väljer. Det är i den situationen som fiber är ett bra alternativ.

Själv bor jag i lägenhet i stan och nöjer mig med mobilt bredband från telenor. Funkar både för film, jobb och surf. Förstår inte varför jag skulle börja betala 500 spänn+ för ett väggfast bredband som jag inte kan ta med när jag reser.
Fritidshuset har en pinne när det gäller mobilen men med mobilt bredband har jag 5 pinnar (max). Därav ingen anledning för mig att välja fiber.
I övrigt håller jag med dig. Kommer att säga upp fibern i stan och använda det mobila bredbandet överallt. Varför betala dubbelt?
Citera
2021-10-18, 10:56
Medlem
Inte läst alla åtta sidor men vill bara inflika lite. Vi bor på landet och har fiber. Har 1000/1000 men får 960/960 så dåligt skulle jag väl inte säga att det är.
Citera
2021-10-18, 11:00
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskindiskmdel
Opålitligt. Låg hastighet. Osv.
Ganska svårt att överbelasta fibernät. Så nej, det är pålitligt och har i regel exakt den hastighet man betalar för.
Citera
2021-10-18, 12:32
Medlem
En fast 4G/LTE installation med bra justerad riktantenn och router kan vara ett alternativ till fibern, lite beroende på vad man har för krav. Det tävlar såklart aldrig i rena hastigheter, men ska man se till behovsfyllnad och pris kan det tävla. Tre har t.ex. obegränsat mobilt BB för 310:- ink moms i månaden till företagare. Riktigt billigt.

Stor nackdel med fibern om man bor ute i typ Sunkträsk är att det kan ta veckor att få fixat om en relästation på vägen lägger av eller nån klantig entreprenör gräver av den, hört många av dessa historier (händer även i städerna). Detta sker i allmänhet ej med mobilt eftersom så många påverkas av kabelavgrävning till en mast, så det fixas fort (även redundans via radiolänk finns där ofta).
Citera
2021-10-28, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtat64
Det var väldigt långsamt är det säkert att det var fiber ? Själv bor jag också i Lapplands inland och har snabbare fiber än när jag bodde i Stockholm

Väldigt säker i och med att jag har arbetat med nätverk sedan gymnasiet.

Det här var för 20-25 år sedan. I dag är den högsta teoretiska kapaciteten 100 Mbit/s.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tavelsj%C3%B6_byan%C3%A4t
Citera
2021-10-28, 10:28
Medlem
Om man inte spelar eller ser filmer, utan bara surfar på websidor och lyssnar på musik så finns ingen anledning att ha fast internet överhuvudtaget.

Nästan alla klarar sig då med mobilt bredband.

Det är ju ganska lätt att kolla om det går bra eller inte i förväg innan man säger upp sitt fasta abonnemang eller skaffar sig fiber.
Citera
2021-10-28, 10:30
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Väldigt säker i och med att jag har arbetat med nätverk sedan gymnasiet.

Det här var för 20-25 år sedan. I dag är den högsta teoretiska kapaciteten 100 Mbit/s.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tavelsj%C3%B6_byan%C3%A4t
Låter som om det mer var en kapacitetsbegränsning och inte en rent teknisk begränsning. Om man idag har en begränsning på 100 Mbit/s så är det väl dags att se över utrustningen man har i nätet, men i och för sig, man kommer långt med 100 Mbit/s i normala fall.
Citera
2021-10-28, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Låter som om det mer var en kapacitetsbegränsning och inte en rent teknisk begränsning. Om man idag har en begränsning på 100 Mbit/s så är det väl dags att se över utrustningen man har i nätet, men i och för sig, man kommer långt med 100 Mbit/s i normala fall.

Begränsningen låg i förbindelsen till Umeå. Byanätet bekostades och installerades av medlemmarna i föreningen. Det kostade några tusen att ansluta sig och avgiften var några tior i månaden. I dag kanske avgiften landar runt en hundring för 100 Mbit/s.
Citera
2021-10-28, 11:33
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Om man inte spelar eller ser filmer, utan bara surfar på websidor och lyssnar på musik så finns ingen anledning att ha fast internet överhuvudtaget.

Nästan alla klarar sig då med mobilt bredband.

Det är ju ganska lätt att kolla om det går bra eller inte i förväg innan man säger upp sitt fasta abonnemang eller skaffar sig fiber.

Vem är det som endast surfar på webbsidor och lyssnar på lite musik idag? Pensionärerna möjligtvis, men jag tror dom allra flesta idag tittar på film, spelar olika fps osv.
Alltså sådant som kräver en snabb och stabil uppkoppling utan begränsad surf.

Dessutom är vanligt mobilt bredband på många platser alldeles för ostabil.
Du kan komma upp i ganska hög hastighet, men det mobila bredbandet kan vara extra känslig för vädervariationer.
Det kan gå veckor och ibland månader innan problemen visar sig.

Jag är skeptisk till denna typ av lösning. Satsa mer på fiber i stället som man vet är betydligt mer stabilt. Den mobila lösningen och dess teknik tycker jag inte har gjort större framsteg dom senaste 10 åren. Iaf inte på många platser på landsbygden.
Citera
2021-10-28, 12:21
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Begränsningen låg i förbindelsen till Umeå. Byanätet bekostades och installerades av medlemmarna i föreningen. Det kostade några tusen att ansluta sig och avgiften var några tior i månaden. I dag kanske avgiften landar runt en hundring för 100 Mbit/s.
Låter ju inte farligt. Kul med sådana lokala nätverk! De var ju riktigt tidigt ute också.
Citera
2021-10-28, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Låter ju inte farligt. Kul med sådana lokala nätverk! De var ju riktigt tidigt ute också.

Det var väl antagligen till självkostnadspris i och med att de gjorde allt jobb själva. Kommunen bidrog också med 15 % av kostnaderna. Jag har för mig att en av byarna i närheten av Vännäs fick fiber redan vid slutet av 90-talet. En av grundarna till byanätet bor där.

Vid den tiden kunde jag inte ens få DSL och då bodde jag ca. 10 kilometer från Stockholms centrum.
Citera
2021-10-28, 13:50
Medlem
fördelen med 4G mobilt bredband är att du normalt kan nå mer än en basstation (om än med lägre hastighet till en längre bort)..fiber...avgrävt...så är det så till nån gräver och lagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in