2021-10-28, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad skulle det vara för risker anser du? Trodde det var positivt med antikroppar. Då kan man ju inte bli sjuk.

Som sagt immunitet fungerar inte så. Antikroppar produceras för att bekämpa den pågående infektionen. Samtidigt skapas ett B-cellsminne som gör att antikroppar snabbt produceras vid nästa infektion. Att ständigt fylla blodet med antikroppar är inte ett naturligt tillstånd. Antikroppar är heller inte 100% specifika alltid och kan reagera med kroppsegna komponenter.
Citera
2021-10-28, 09:28
Bannlyst
Citat:
mRNA-vaccinen skulle ju gå att uppdatera. Är den fjärde dosen uppdaterad på något sätt för att möta deltavarianten? Både nya och gamla? Man kan ju tycka det. En kartong vaccin hade väl varit bra, men tror inte de håller så länge. Jag fick mina sprutor med drygt 4 veckors mellanrum, vilket även är den tidsperiod som ska förflyta mellan sprutorna och det tror jag även är den period som man ger 12-16 åringar som nu vaccineras.

Det kan ju vara så att bättre vaccin är på väg, men det enda som diskuteras i Sverige är att ni vill ha mer och fler Pfizer. Det är konstigt tycker jag. Vi har ändå konstaterat att det finns en del allvarliga biverkningar med de här vaccinen.

Varför kräver vi inte att Sverige köper in andra vaccin så snart det är möjligt, som kanske håller immuniteten längre och har färre biverkningar? Det finns ett antal studier som visar att Novavax med flera arbetar med sådana vacciner. Valneva med avdödat virus är på gång och det finns många studier kring att framställa vaccin i form av nässpray, bland annat i Finland.

https://www.theatlantic.com/health/archive/2021/06/novavax-now-best-covid-19-vaccine/619276/
Citera
2021-10-28, 09:33
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
mRNA-vaccinen skulle ju gå att uppdatera. Är den fjärde dosen uppdaterad på något sätt för att möta deltavarianten?

Den första deltavarianten är inte annorlunda i spikproteinet. Deltaplus är däremot annorlunda och vaccinet behöver antagligen justeras för det.
Citera
2021-10-28, 09:37
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Det är jävligt patetiskt och jag förstår att tråden är full av såna som dig. Folk orkar inte lägga ner energi på dårar. Det gör inte jag heller så jag lägger ner nu. Om några år får vi se hur det ser ut.
Vad skönt. Då slipper vi domedagsprofetior som denna.

Citat:
Också ganska kul att smittan är mycket värre i Stockholm i år om man jämför med samma tidpunkt förra året..
Dessa vaccinrunkare kan nästintill jämföras med satanister. Det är något riktigt sjukt över dom.
Postat av dig den 23:e september i år i denna tråd. Visst, då var smittan högre än föregående år även om du överdrev den med "mycket värre". Notera dock att restriktionerna var högre förra året.

Ganska kul att att smittan just nu mycket mindre än förra året i Stockholm fast vi princip har ett helt öppet samhälle. Vaccinet har verkat. Det borde du också kunna inse.

EDIT: Ska tillägga att smittfall egentligen inte är intressant utan den är dödsfall vi ska fokusera på. Om du av någon anledning skulle gå bananas för det.
Senast redigerad av Conception 2021-10-28 kl. 09:42.
Citera
2021-10-28, 09:37
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, säsingsinfluensan är inte "Spanska Sjukan" som "finns kvar i form av säsongsinfluensan". Spanska Sjukan var ett typ A-influensavirus, ja, men de fylogenetiska skillnaderna mellan det viruset och dagens influensavirus är ganska stora. Inte minst har det virus som orsakade Spanska sjukan bara fyra stationer för glykosylering medans dagens Influensavirus har nio. Det är som att jämföra en fyrcylindrig bil med en V8:a. Som någon påpekat visar genomet att viruset kombinerade i en fågel, och de mutationer som uppstod var anledningen till virusets minst sagt jobbiga egenskaper.

Vad som avses ovan är att Spanska Sjukan var ett Influensavirus typ-A och det finns som du påpekar en hel del arvtagare som skapats i generationer, och något av dem skulle kunna mutera i en fågel och en Spanska Sjukan-mutation skulle kunna uppstå. Dock finns inte det virus som orsakade Spanska Sjukan kvar i det vilda. Dock bör påpekas att man faktiskt rekonstruerade Spanska Sjukan-viruset 2005. Säkerhetsapparaten var extrem, något som ju knappast behövts om viruset fanns kvar i det vilda, eller hur? 😉

Nja både Hong-Kong (H3N2) och Asiaten och ryska snuvan (H2N2) bestod till största delen av genetiskt material från Spanska sjukan. Snarare är det nog så att viruset aldrig försvann men över 50-100 års mutationer förändrar såklart ett virus väldigt mycket.

Det är ungefär som att säga att vi Homo Sapiens inte är en direkt följd av våra förfäder Homo Erectus.
Citera
2021-10-28, 09:39
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Rolig argumentationsteknik.

- Jorden är platt!!!

- VAA? alla andra säger att jorden är rund, har du bilder eller något som styrker det påståendet?

- Aaa men jag tänker inte visa dom

- Sorry men då tror jag mer på forskning och vetenskapen.

- Tro mer på den allmänna kunskapen och forskning än mig??? då måste du vara en fanatiker.

Du anser alltså att dom som tror att vaccinet är framtaget för att faktiskt försöka få slut på denna pandemi och att världens beslutsfattare och makthavare faktiskt bara förlorar på denna sjukdom och vill få slut på skiten så fort som möjligt är.... "fanatiker"

Däremot dom som tror på hemliga sammansvärjningar med ondskefulla maktgalna oligarker som i hemlighet vet om att vaccinet är livsfarligt men mer än gärna dödar miljarder med människor för att kortsiktigt tjäna en slant. Fast det i långa loppet är att bita sig i svansen för dessa människor som trots allt tjänar sina pengar på just dom som avlivas... dom är minsann normala och inte "fanatiker"

HAHA ok....

FANATISM.
Fanatism (av latin fanaticus "inspirerad", "besatt", "förryckt") är en allmän, pejorativ benämning på religiösa, politiska eller personliga riktningar som driver sin sak utan någon hänsyn till rationella argument. Fanatikern är skeptikerns (extrema) motpol.

Intressant inlägg och ton du använder i det. Svarade på ett liknande, lite mindre skarpt alldeles nyss.

Det är ett "your damned if you do and your damned if you don't" med er, Tegnells "smittan kommer inte nå Sverige" - hantlangare.

Du använder en ruskigt infantil stil på din text vilket förvånar mig då dina tidigare inlägg inte skvallrar om en diagnos eller utvecklingsstörning.

Att koppla flat-earthers till den här diskussionen är väl ett nytt lågvattenmärke?

De största vetenskapsmännen i historien uppmuntrade egna initiativ och nyfikenhet. Då hade man inte de verktyg som finns idag och ändå är folk så fruktansvärt lata och o begåvade att de inte klarar av de mest banala uppgifter.

Som jag skrev i föregående inlägg:

Jag postade en studie från Harvard för några dagar sen. Jag vet att du såg den för du var aktiv i tråden då. Klickade du på den? Läste du den? Den är även peer-reviewed och drog slutsatser som du och dina kumpaner inte gillar. Jag antar då att du helt blankade och glömde bort det.

Ungefär den nivån det ligger på. Du ifrågasätter sen mig för att inte posta länkar när de bemöts av absurda kommentarer och där inget av innehållet i studien diskuteras? Vad är poängen?

Vänd på det - jag kommer med påståendet att det finns många studier därute dom visar en annan bild av vaccinen, prove me wrong? Det är ju sådant såna som du lever för.

Du tror att politiker och folk i maktställning förlorar på det här?

Amazon har vuxit astronomiskt under pandemin, liksom Google och övriga powerplayers.

Småbutiker och konkurrerande med ovanstående har i princip gått under vilket skapat ännu mer monopol för Amazon. Läkemedelsbolagen cashar in triljarder och Kina har haft igång produktionen i stort under hela pandemin vilket gett dom ett enormt övertag på resten av världen då de köpt upp industrier världen runt.

Samtidigt som China-Biden pumpar in triljarder dollar i stimulans som egentligen skapar inflation och kommer leda till hyper inflation och dollarns fall. Kina kommer bli den nya supermakten - allt går enligt planen för en ny, kommunistisk värld.

Du är en sån som tror att makthavare har hjärtan av guld och är aldrig ägnar sig åt korruption? Stackars sate.

Med tanke på hur världen ser ut och hur allt skiftar numera så är knappast en befolkning på snart 8 miljarder nödvändigt - det är nödvändigt att få all makt och kapital. Sen är det skitsamma om det är 8 eller 2 miljarder människor kvar, det startar bara om. Skillnaden då är att makten är 0 > 100 från början.
Citera
2021-10-28, 09:39
Medlem
Citat:
Tror din läsförståelse är lite bristfällig. Jag menar att man kan forska på egen hand, dvs samla in information som finnes tillgänglig från alla håll och kanter och dra egna slutsatser av det - du behöver inte vara akademiker från Södertörns för att göra en sån simpel sak.

För 3 dagar sen postade jag en studie från Harvard som är peer-reviewed som visade på att smittan är som högst där vaccin täckningen är störst.

Varje svar på detta kommenterade varken länk (för det fanns inget att klaga på gällande källkritik eller innehåll) eller slutsatserna av studien.

Det man istället gör är att sjunka till er vaccin fanatikers nivå och komma med helt absurda argument som:

Vaccinviljan är som störst där smittan härjat mest.

Detta är orelevant och tas upp i studien och då vi vaccinerat i över ett år nu så har det inget att göra med att skyddet börjat dala av. Men alla halmstrån va?

Studien slog fast att det är inte går att förlita sig på enbart vaccin för att komma ur pandemin och att andra vägar måste utforskas.

Ja, det fanns en hel del bra information där.

Efter jag postat den och fått svar som, ungefär ditt, så gav jag upp.

Ni är bara riktigt naiva människor som ständigt sjunker till nya lows, oförmögna till att ha en diskussion, ta till ny information eller vara öppensinnade.

Det är ni som skapat s.k "anti-vaxxare".

Ni springer runt som nyttiga idioter och försvarar vaccinet med ert liv. Varenda ifrågasättande av effektiviten/säkerheten från användare här bemöts av personangrepp/infantila kommentarer.

Det är jävligt patetiskt och jag förstår att tråden är full av såna som dig. Folk orkar inte lägga ner energi på dårar. Det gör inte jag heller så jag lägger ner nu. Om några år får vi se hur det ser ut.

Personligen tror jag de flesta härinne kommer ändrat sin ton och redigerat sina tidigare inlägg här när alltfler negativa effekter och nyheter sipprar ut om vaccinet.

Men om man påstår detta då, så är detta bara lögner och ni "sa ju bara."

Jag låter dig även få den sista, häftiga kommentaren som på något vis ska understryka din överlägsenhet och etablera mig som en foliehatt och covid-spridare.
Ett problem är ju att det kan skilja sig ganska markant i hur många som testar sig i olika länder. Länder med hög vaccinationsgrad kan ha en större testtäckning än länder med låg vaccinationsgrad t.ex.

Studien kollar heller inte på hur många av dessa fall som är s.k. genombrottsfall. Majoriteten av fallen skulle kunna vara hos ovaccinerade.
Citera
2021-10-28, 09:40
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Nej nej, jag har slutat posta studier och information till trångsynta fanatiker för länge sen. Det är helt omöjligt att diskutera med en idiot.

Men du fortsätter att skitposta i tråden trots att "du inte vill diskutera"?
Citera
2021-10-28, 09:41
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad skönt. Då slipper vi domedagsprofetior som denna.

Postat av dig den 23:e september i år i denna tråd. Visst, då var smittan högre än föregående år även om du överdrev den med "mycket värre".

Ganska kul att att smittan just nu mycket mindre än förra året i Stockholm. Vaccinet har verkat. Det borde du också kunna inse.

Smittan är inte mindre - Sverige testar knappt en tredjedel så många som samma tidpunkt förra året och vaccinerade har inga krav på att testa sig. Det säger väl sig självt att man då har mindre smittade och att det är omöjligt att det du påstår.

Men de läste du inte va? Tack för att du bevisade min poäng.

Hur man kan vara så jävla naiv..
Citera
2021-10-28, 09:42
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nja både Hong-Kong (H3N2) och Asiaten och ryska snuvan (H2N2) bestod till största delen av genetiskt material från Spanska sjukan. Snarare är det nog så att viruset aldrig försvann men över 50-100 års mutationer förändrar såklart ett virus väldigt mycket.

Det är ungefär som att säga att vi Homo Sapiens inte är en direkt följd av våra förfäder Homo Erectus.
Som jag påpekade var Spanska Sjukan ett virus som muterade i en fågel (och det var de mutationerna som gav viruset dess jobbiga egenskaper). Det Influensa A-virus så som det såg ut INNAN det muterade i nämnda fågel finns kvar (dock med en helt annorlunda genetik efter 100 års muterande), men inget av de varianterna har de avgörande mutationerna som uppstod när mutationen i fågeln uppstod. Det är skillnaden.
Citera
2021-10-28, 09:42
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Ett problem är ju att det kan skilja sig ganska markant i hur många som testar sig i olika länder. Länder med hög vaccinationsgrad kan ha en större testtäckning än länder med låg vaccinationsgrad t.ex.

Studien kollar heller inte på hur många av dessa fall som är s.k. genombrottsfall. Majoriteten av fallen skulle kunna vara hos ovaccinerade.

Hahaha, vad pratar du om? Varför låtsas du som att du läst studien när du inte har gjort det?

Jösses, vet du hur en studie går till!? Har du gått hårt åt flaskan inför helgen?
Citera
2021-10-28, 09:44
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men du fortsätter att skitposta i tråden trots att "du inte vill diskutera"?

Tyvärr är idioti och arrogans de två saker som provocerar mig allra mest och eftersom flashback är fullt av det så är det svårt.

Jag ska dock jobba på det - tack för påminnelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in