2021-10-28, 00:32
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag kan observera kurvatur, gravitation, oplatt vatten, jordens rotation...

Jag, de gamla grekerna och ett gäng miljoner till kan alla observera att jorden inte är platt.

Hur observerar du oplatt vatten? Gravitation?
Kurvatur? Och jordens rotation?

Gamla vinalkade greker som satt och skrytfilosoferade som nå 20 åriga humaniora elever på Södertörn el va f det heter.
Citera
2021-10-28, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Vad jag menar med platt är att jag använder dom till att göra golv med och dom blir rätt platt..

Om du gör det över en större yta blir det inte platt, det blir kurvigt. Vattenpasset mäter lodrätt, inte platt.

Citat:
A det är det ju men länka eller hänvisa mig till en sån mätning?
Över en platt yta då för du tror väl inte jag menar att jorden är platt som en fotbollsplan?

Det är bara att mäta upp t.ex solhöjden med hjälp av en sextant på olika punker till havs. Mätningen visar att vattnet inte är platt utan kurvigt.

Du kanske skulle gå en kurs i gammaldags navigering?
https://bortomhorisonten.nu/lar-dig-navigera-med-sextant/
Citera
2021-10-28, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Om du gör det över en större yta blir det inte platt, det blir kurvigt. Vattenpasset mäter lodrätt, inte platt.

Det är bara att mäta upp t.ex solhöjden med hjälp av en sextant på olika punker till havs. Mätningen visar att vattnet inte är platt utan kurvigt.

Du kanske skulle gå en kurs i gammaldags navigering?
https://bortomhorisonten.nu/lar-dig-navigera-med-sextant/

Ja eller så blir det inte det.

Hur visar den mätningen att vattnet inte är platt utan kurvigt?
Citera
2021-10-28, 00:44
Medlem
Citat:
Hur observerar du oplatt vatten?

I dess enklast form genom att se att saker döljs under vattnet. Mer avacerat mha av en GPS eller sextant.

Citat:
Gravitation?

Allt från att saker har tyngd till Cavendish-experiment

Citat:
Och jordens rotation?

Allt från att studera stjärnhimlen till ett gyro. Eller helt enkelt observera hur vädersystem roterar.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-10-28 kl. 00:54.
Citera
2021-10-28, 00:51
Medlem
Citat:
Trappsteg?

Om vattenståndet är -30cm på Västkusten och +200cm över normalvatten i Skottland vid samma tidpunkt och det är enligt dig platt på båda platserna, då måste det ju någonstans i Nordsjön finnas ett eller flera "trappsteg" som jämnar ut skillnaden.

Jag har bett dig tidigare att förklara hur tidvatten funkar men din vana trogen har du duckat, nu får du en chans igen.
Citera
2021-10-28, 00:53
Medlem
Citat:
Ja eller så blir det inte det.

Hur visar den mätningen att vattnet inte är platt utan kurvigt?

Grundläggande geometri. Vinklarna till fixpunkten (stjärnan) är inte förenlig med en platt yta.

Enkel skiss som förklarar varför:
https://3.bp.blogspot.com/-WMGQex04oAQ/VtDfwXoY63I/AAAAAAAAAmA/WS1YEXIrr1g/s1600/where%2BPolaris%2Bat.png
Citera
2021-10-28, 01:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vad jag menar med platt är att jag använder dom till att göra golv med och dom blir rätt platt..

A det är det ju men länka eller hänvisa mig till en sån mätning?
Över en platt yta då för du tror väl inte jag menar att jorden är platt som en fotbollsplan?
På en så pass liten yta som ett golv eller en fotbollsplan så blir det knappast någon mätbar skillnad mellan platt- och rund jord så att det funkar på ett golv säger inte ett skit om att jorden skulle vara platt.
Citera
2021-10-28, 05:28
Medlem
johnthedickholmess avatar
Kommer ni som tror att jorden är platt åka på privat rymdresa i framtiden och kolla in jorden? Vad händer om ni mot all förmodan ser att planeten faktiskt är rund?
Citera
2021-10-28, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
På en så pass liten yta som ett golv eller en fotbollsplan så blir det knappast någon mätbar skillnad mellan platt- och rund jord så att det funkar på ett golv säger inte ett skit om att jorden skulle vara platt.

Jag menade såklart en fotbollsplan stor som jorden är.
Personen jag svarade på verkade tro jag inte trodde det finns några höjder eller dalar i världen.
Citera
2021-10-28, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Kommer ni som tror att jorden är platt åka på privat rymdresa i framtiden och kolla in jorden? Vad händer om ni mot all förmodan ser att planeten faktiskt är rund?

Eftersom rymden som du säger troligen är vatten så nej.
Sluta göra nån fusion mellan denna teori och med eran om rymd och stjärnor ljusår bort.

Om ni ska vara här tycker jag ni kan lära er vad vi pratar om här.
Citera
2021-10-28, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Jag tycker det är dags för både plattjordare och oss normala att släppa Gleasons karta. Den är inget argument varken för eller emot en platt jord.

Den är helt enkelt en projektion av den sfäriska jorden med en Azimuthal equidistant-projektion. https://en.wikipedia.org/wiki/Azimuthal_equidistant_projection
En mindre vanlig projektion men likafullt en av alla metoder för att projicera den sfäriska jorden på en plan yta. Fördelen med Gleasons karta är att longitudinella avstånd är korrekta.

Gleason själv försökte tjäna pengar på att marknadsföra kartan som en plattjordskarta men av patentansökan framgår att han var fullt medveten om hur kartan egentligen fungerade.https://patents.google.com/patent/US497917

Så snälla, lägg ner Gleason-diskussionerna.
Vad? Gleason är en av grundpelarna i teorin om platt jord. Det är här de bland annat förklarar hur solen och månen rör sig över den platta jorden, och du menar att vi inte ska diskutera det? Plattisarna gillar inte de diskussionerna, för här kan de inte komma med densitet och perspektiv. Det måste ju finnas en karta över den platta jorden, och då måste vi kunna diskutera det. Jag förstår inte vad du menar.
Citera
2021-10-28, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Jag har varit på flera platser i Danmark och i Norge och kunde konstatera på plats att Södra Korset inte kan ses från dom länderna. Alltså vetenskaplig konstaterande på plats.
Allvarligt talat, ni rundissar greppar efter halmstrån och tar åt er allt som stödjer er förvirrade föreställning av verkligheten.
Varken du eller jag kan åka omkring i världen och konstatera på plats vad som stämmer med informationen vi matas med. Om du nu blint litar på timeanddate.com så får du ju göra det men komihåg att professionella lögnare är till 90 procent sanningsenliga.
Du skriver pandemi i stället för plandemi och det är utan tvekan en bieffekt av din tro, om du förstår vad jag menar.
De enda kontinenter jag inte har varit på är Sydamerika och Australien, och timeanddate.com har varit korrekt på alla platser jag har varit. Kryssningar i Antarktis kan signeras av vem som helst, och minst 2-300 000 har gjort det genom åren. Jag har aldrig sett eller hört att någon har upplevt något ovanligt med soluppgång och solnedgång från de som varit där. Är inte det lite konstigt? Hur är det med dem som bor i Ushuaia. Det är möjligt att fråga någon där om timeanddate.com stämmer. En vän till mig tillbringade en vinter på ön Syd-Georgia. Han upplevde inte heller att solen var borta större delen av dagen.

Enligt er är de jag kallar plattjordeliten så kallade sanningssökare. Tycker du inte att det är lite slående att de aldrig tar en kryssning i Antarktis eller ett flyg från Sydney till Santiago? Bevisen ligger rakt framför näsan på dem. Varför inte få sanningen de söker bekräftad?

Citat:
Longitudlinjerna blir inte parallella, har inte påstått det och det har egentligen ingen betydelse. En sjömil är 1,85 km och en longitudgrad är 60 sjömil hur man än ritar det på kartan. Gleasons karta kallas också för ”equal distance map”, men jag kan tänka mig att du utan kritik köper Wikipedias förvrängning ”azimuthal equidistant projection”.
https://en.wikipedia.org/wiki/Azimuthal_equidistant_projection
Wikipedia finns där för dig, för att stötta din tro!
Jag vet inte vad Eric Dubay har för åsikt om det, men jag har förstått att du av nån anledning har snöat in på honom.
En longitud är 60 sjömil överallt, men de är inte parallella, säger du? Vad menar du? Kan det vara språkproblem, för om avståndet mellan graderna är 60 sjömil överallt måste de ju vara parallella, äller hur? Eric Dubay är den stora gurun för plattisar, och hans 200 bevis upprepas i allt ni säger, inklusive landet runt Nordpolen. Det finns flera såklart. Jeranism, Mark Sargent, Phuket Word .....

Citat:
Är det flygrutten Santiago Sidney du har i åtanke med direktflyget från Australien till Sydamerika? Willegarvarens favoritämne.
Är du säker på att flygrutten existerar i verkligheten? Alla flygbolag är kopplade till samma nätverk och samma centraldator, så det är inte så svårt att lägga till en flygrutt som inte finns men genom sin existens i datorn stödjer globmodellen.
Det är inte bara Sydney-Santiago. Johannesburg – Perth och Johannesburg-Sao Paulo finns också, och jag förstår inte att flygbolag kan lägga upp flygrutter som vem som helst kan boka bara för att lura folk. De gör affärer och har inte råd med sådant nonsens. Förresten, en av dina kollegor berättade att han hade flugit från Johannesburg till Perth på 9 timmar. Försök att få det att passa med en platt jord.

Citat:
Har ingen lust att ägna mig åt pajkastning och det var därför jag föreslog att du laddar ner astronomiprogrammet Planetarium.
Jo, jag är en ordentlig plattis, dricker bara folköl av den svagare sorten.
Ser det annorlunda, du har inte framfört några som helst hållbara argument men jag vet nu vad du tror. Vi kommer nog knappast vidare.
Söderkorset har använts för navigering på samma sätt som Nordstjärnan, och det är bara att fråga någon som bor i Australien eller Sydamerika eller Afrika om Söderkorset är i en helt annan riktning än söder, och om den rör sig. Det rörde sig åtminstone inte de gånger jag var i Afrika.

Citat:
Vill inte ödsla alltför mycket tid på Flashback där många av mina inlägg har bara försvunnit och har med tiden förstått att Flashback är ett skattefinansierat projekt med fler planterade troll än genuina användare.

Till sist vill jag bara påpeka, om det nu kan vara av intresse, att jag inte har placerad dig i trollkategorin, det finns ju en liten chans att du är en ärlig välmenande men vilseledd individ.
Om du tror att jag är vilseledd tycker jag att det är väldigt konstigt att du inte har några motargument/förklaringar till de punkter jag har nämnt. Det finns inga plattisar som har det, och jag hittar inget på nätet heller. Kan det vara så att det inte finns några motargument?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in