2021-11-26, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Om man placerar radien i en sfär vilket du avser göra om du får det svar du vill ha av mig.
Radien av ekvatorns 4000mil är inte 1000mil vilket är avståndet mellan nordpolen och ekvatorn.
Är ekvatorn 4000 mil?
Citera
2021-11-26, 19:33
Medlem
Citat:
Vet ej. Kanske vill man dölja hur jorden ser ut.

Har du någon idé om hur det skulle gå till att från en plattjordskarta skapa en massa olika projektioner som alla lurar oss att tro att jorden är rund?

Hur lång anser du att ekvatorn är?

Hur långt är det runt den platta jorden på 70 grader syd?

Kom nu med något annat än ditt vanliga "jag vet inte". Så länge du inte kan komma med bevis för något annat gäller den gängse uppfattningen och de bevis vi har för jordens form.

Eftersom du konsekvent vägrar att definiera vad du anser vara bevis så gäller vår definition.
Citera
2021-11-26, 19:36
Medlem
Citat:
Refererar till jordskorpa, ett påhitt för den runda jorden.

Så jordskorpan existerar inte? Wow!
Det är nog det dummaste som skrivits i den här tråden hittills. Är vulkaner och jordbävningar också fejk?
Citera
2021-11-26, 19:40
Medlem
Citat:
Det blir inte bättre för att du skriker fakta, han gjorde ett antagande. Det står i ditt citat.
Det enda som är fakta är ditt självmål. Fakta.
Är du verkligen så här dum? Det ÄR fakta. Du tror det är ett antagande för att du inte förstår faktan som framförs.
Citera
2021-11-26, 19:46
Medlem
Citat:
Du inbillar dig att du har rätt att bestämma vilka frågor jag ska svara på och hur jag ska svara.

Svaret är att exemplet innebär ett antagande om jordens form, det är inte bevis form jordens form.
Nejdå, boldogg jag menade inte att bestämma vilka frågor du ska svara på eller bestämma hur du ska svara, men eftersom du trots flera försök fortsatt svara på annat än jag frågar om så tänkte jag att din läsförståelse kanske är bristfällig och förklarade därför att frågorna kan besvaras med ja eller nej.

Det vore schysst om du slutar svara på annat än jag frågar om. Om du inte förstår frågorna eller bara inte vill svara kan du skriva det.

Så, boldogg. Här är två enkla frågor som du gärna får svara på.

Är ekvatorns längd ett antagande?

Förnekar du att ekvatorn är en cirkel med nordpolen i centrum och omkretsen är 4000 mil?

Citera
2021-11-26, 19:47
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag kan hjälpa dig. Triangeln du menar har raka sidor, det har inte din runda jord. Gör nu din uträkning med äpplen och päron!

Råkade trycka på skicka innan inlägget var klart. Här är hela inlägget.

Men du vill ju ha det till att jorden är platt. Då är ju triangelns sida i botten rak. Vinkelrätt mot den sidan har vi Kebnekaises höjd.

Men bry dig inte om att leta efter formeln. Jag hittade den.

tan v=motstående katet/närliggande katet

Den långa sidan i triangeln är 540 km.=närliggande katet
Kebnekaises höjd är 2 km.=motstående katet

2/540=tan v=6,46418 grader.

Men en lustig sak inträffade. I stället för km råkade jag räkna med millimeter. När jag räknade om det och använde km i stället blev det samma svar. Då provade jag med mil, och det blev samma svar då.

Det måste betyda att man skulle kunna göra en modell och använda mm i stället för km. Och även, i stället för mil använder man mm.
På det sättet borde man också kunna göra en karta över den platta jorden. Det är bara att mäta hur många mil det är mellan olika platser och sedan rita in dem på ett papper och då mäta i mm i stället.
Eller hur "boldogg"? Varför är det ingen som tänkt på att göra så? Det måste ju vara relativt enkelt.
Citera
2021-11-26, 19:50
Medlem
Citat:
Om man placerar radien i en sfär vilket du avser göra om du får det svar du vill ha av mig.

Det låter nästan som du är lite rädd för att vara på om du håller med om ekvatorns omkrets?
Citera
2021-11-26, 20:01
Medlem
systems avatar
Summan av en trehörning är 180 ° om den mäts i två dimensioner.

Mät en trehörning över kontinenter. Summan kommer inte vara 180 °
= jorden är inte platt.
Citera
2021-11-26, 20:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
I experimentet antogs ingenting om solens avstånd som Bulldogg påstod. Vinklarna visar jordens kurvatur, inte avståndet till solen.

Citat:
Eratosthenes
Eratosthenes, a Hellenistic astronomer from Cyrenaica (276–194 BC), estimated Earth's circumference around 240 BC, computing a value of 252,000 stades. The length that Eratosthenes intended for a 'stade' is not known, but his figure only has an error of around one to fifteen percent. Eratosthenes could only measure the circumference of the Earth by assuming that the distance to the Sun is so great that the rays of sunlight are practically parallel.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spherical_Earth

Behöver vi diskutera det här mer?

Folk lär ju tro jag är en plattjordare snart
Citera
2021-11-26, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spherical_Earth

Behöver vi diskutera det här mer?

Folk lär ju tro jag är en plattjordare snart
Det kommer att komma upp igen, garanterat! Men hatten av och respekt till dig!
Citera
2021-11-26, 22:05
Medlem
Citat:
Det kommer att komma upp igen, garanterat! Men hatten av och respekt till dig!

Hur ligger det till med ekvatorns längd bulldogg? Är den 4000mil på riktigt eller är det bara som folk inbillar sig?
Citera
2021-11-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Hur ligger det till med ekvatorns längd bulldogg? Är den 4000mil på riktigt eller är det bara som folk inbillar sig?
Jag tror den är 4000mil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in