Citat:
Nej det är en objektiv omständighet om frivillighet förelåg eller ej, det är även en förutsättning för att ett brott ska föreligga vilket framgår av lagtexten.
Jag förstår inte ditt resonemang. Att en omständighet är svår att bedöma medför inte att omständigheten förändras, det ökar endast risken för att ett felaktig beslut fattas. Lagtexten tar även upp särskilda omständigheter som man kan beakta vid bedömningen, att man har ångrat sig i efterhand är inget som ska beaktas utan det är tecken som tyder på frivillighet vid gärningstillfället som är det relevanta.
Jag förstår inte ditt resonemang. Att en omständighet är svår att bedöma medför inte att omständigheten förändras, det ökar endast risken för att ett felaktig beslut fattas. Lagtexten tar även upp särskilda omständigheter som man kan beakta vid bedömningen, att man har ångrat sig i efterhand är inget som ska beaktas utan det är tecken som tyder på frivillighet vid gärningstillfället som är det relevanta.
Det beror alltså på vad man lägger in i att ångra sig i efterhand. Om vederbörande som TS sedan förtydligade fortfande anser att sexet var frivilligt men ändå ångrar det och det finns omständigheter som visar frillighet är det ingen våldtäkt.
Mitt resonemang byggde på att vederbörande i efterhand ångrar sig och efter att tidigare ha sett sexet som frivilligt inte längre gör det pga egen berusning eller andra omständigheter. Frivilligheten föreligger då inte längre och är alltså inte något objektivt faktum vid något tillfälle. Sinnestillståndet är inte konstant utan rimligtvis beroende av en bedömning av vad det innebär från pesonen som haft sinnestillståndet och då gäller den senaste bedömningen.
Låt oss säga att någon ångrat sig och och inte längre anser att sexet var frivilligt och det inte heller finns några yttre omständigheter som bevisar frivilligheten. Då kan inte gärna motparten ha absolut framgång med att hävda att " jomen, du ansåg att det var frivilligt alldeles efteråt." Det är förvisso en omständighet, men målsäganden kan alltid hävda att den bedömningen av sitt sinnestillstånd var felaktigt och kanske beroende på övergreppet som sådant.
Således är sannolikheten stor att det kommer att bedömas som våldtäkt.