Citat:
Ursprungligen postat av
Legooo
Hen nämner att hen hört polishelikopter i luften dagen efter vilket är en specifik uppgift som styrker påståendet men samtidigt så snurrade helikoptrar i luften hela den veckan. Det finns en liten risk att det kan ha varit en annan dag hen var ute med hunden ifall hon meddelat polisen sina vittnesuppgifter långt senare.
Se min postning om hur hon uttryckte sig angående dag. Är man ute på natten och sedan säger dagen efter menar man i regel samma dag fast senare när det blivit ljust. Vore intressant om hon då verkligen menar måndagen.
Citat:
Ju längre tiden går och framförallt när man sover och drömmer så rekonstruerar hjärnan egna minnesbilder för att få ett sammanhang. Men givetvis så ska man inte fimpa detta vittne helt utan vara öppen för att just detta vittne kan stämma och kan vara en puzzelbit i det stora puzzlet.
Javisst ändrar sig minnen när man sover. Alla har väl varit med om kraftiga drömmar som när man vaknar upplevs som som det man sett och hört i drömmen verkligen hänt.
När det sedan går en tid kan det vara svårt att veta om man drömt kring en händelse, eller verkligen upplevt det.
Citat:
Och om då andra vittnesuppgifter motsägs som kanske kan anses mer tillförlitliga då blir ju vittnesuppgiften än mer osäkert. Om vi tex tar just Hanna vittnet och Lockerudsvittnet så uppfattar jag båda dessa vittnen att de hört en kvinna som skriker men de har inte uppfattat att hon blivit överfallen utan både drar slutsatsen just där och då i stunden att kvinnan fått hjälp/problemet löste sig när hon förts in i en bil. Sen efteråt har både Hanna vittnet och Lockerudsvittnet i vetskap om att Helena är försvunnen gjort bedömningen att det måste ha varit Helena. Här ser jag även en möjlighet att det kan ha varit efterkonstruktion för att hitta logiken att Helena är försvunnen.
Ja, vi vill ofta fixa till logiken i våra upplevelser. Det är samma sak som händer när man får synbortfall på grund av migrän. Då försvinner en del av synfältet, ofta rakt fram. Men hjärnan noterar då inte en svart fläck, utan "syr ihop" den vänstra delen av synfältet med den högra så att det upplevs som sömlöst. Vilket kan vara förödande om man t ex kör bil då man helt enkelt inte ser t ex en mötande bil.
Samma sak händer med folk som får stroke och efteråt lider av ngt de kallar left neglect eller right neglect. De ser helt enkelt inte saker till vänster eller höger inne i hjärnan, men upplever inte att något i synfältet är begränsat. Så är det också med upplevelser som kan påverkas. En säger: det här upplevde jag och den andre tänker och säger: ah, ja just, hörde inte jag någonting också. Sedan sätter hela det sociala sammanhanget igång en rekonstruktion av upplevelser.
Trots detta ska LoVi ligga som en pusselbit i asken tills den passar in någonstans.
Citat:
Jag kan även tänka mig att det var en annan kvinna som skrek och inte Helena och det har jag redogjort innan i en så kallad påkörningsteori som förvisso ger många andra frågetecken öppna men som skulle kunna förklara logiken i vad de hörde där och då. J
Det jag tänkt på att om man utsätts för något så skriker man inte "så får ni inte göra". Istället skriker man "för helvete sluta, lägg av", eller liknande. Så får ni inte göra-skriket känns mera som en utomstående person som bevittnar en händelse och säger till de inblandade att det inte är ok.
Citat:
Detsamma med ”brovittnet” och ”Hanna vittnet” man argumenterar stenhårt för båda men sätter dem aldrig i ett sammanhang.
Klokt och om vi inte ifrågasätter vittnen kan pusslet aldrig lösas. Brovittnet måste helt enkelt vara fel om Helena åkte i en bil. Det är ju just vad GW gjort, han bortser från brovittnet. Men då blir det klurigt OM hon i detalj beskrivit Helena och hennes byxor. Det vet vi inte hur noga hon beskrivit henne. Om hon bara sagt "byxor i glada färger" eller om hon faktiskt beskrivit mönstret. För var det inte så att Ulrika och Helena hade köpt sådana byxor i Grekland. Då torde inte fler ha dem i Mariestad eftersom de inte kommer från en svensk klädfirma.
Kan brovittnet helt enkelt ha sett Ulrika gå hem efter att ha lämnat taxin på torget? Finns det någon uppgift på om Ulrika fortsatte i taxin hela vägen hem? Hade hon också sina greklandsbyxor på sig?
Bara några funderingar....