2021-10-26, 07:51
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag föreslår att du drar ner på invektiven och i stället läser vad jag skriver.

Jag skrev att det är väsentligt om LoVi kom med sina uppgifter och de nedtecknades i närtid till händelserna. Jag skrev däremot inte att det inte med säkerhet hade skett, men att det inte är känt. Du skriver att jag inte kan veta att det inte finns ett förhör om den vita bilen med LoVi, men det vet vi ju visst: det är vad LoVi berättade för RDY. Hon hörde av sig igen till polisen men de ringde inte tillbaka ( (FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992).

Att du talade med LoVi 2010 ändrar mycket lite i sak. 18 år är fortfarande en väldigt lång tid, speciellt för en såpass uppmärksammad händelse som diskuterats och varit föremål för tidningsartiklar och tv-program. Har du ett referat av vad hon sade till dig då?

Ja, det hade gjort skillnad om LoVi hade sagt ’TV’ i stället för ’OS’. Det förra kan vara korrekt, det senare visat att hon idag blandar ihop olika saker nör hon försöker minnas tillbaka till 1992. Det är därför helt meningslöst att ställa några frågor om saken till henne. Det leder inte till kunskap, utan riskerar i stället att leda helt fel.

Den klarhet som du bidrar med just nu är att visa att du tar detta alldeles för personligt. Läs dina inlägg och fundera över varför just du är så mycket otrevligare än alla andra i tråden.

Så eftersom jag mindes fel om vilken radiokanal jag lyssnade på när Palme mördades så är jag helt opålitlig: "Det är därför helt meningslöst att ställa några frågor om saken till RDY. Det leder inte till kunskap, utan riskerar i stället att leda helt fel." Otroligt naivt resonemang! Precis som Ugglan säger så är det ytterst sällan vittnen har 100% korrekta minnesbilder.

Du har inte satt dig in i vad LoVi säger. Ja, det är sant att polisen inte hörde av sig och LoVi flyttade från Mariestad. Min det framkommer även med all tydlighet att Pelle Jenvén haft kontakt med LoVi sedan han/hon flyttade. Inte för att det spelar någon roll, men Jenvén bör ju noterat det hela som ett förhör, för det är via förhör som saker dokumenteras. Ugglan har därför rätt i att det bör finnas ett protokoll, men vi vet inte hur gammalt det är. Det spelar dock ingen roll för det är helt uppenbart att LoVi kände sig hotad av att bo kvar i stan, alltså måste han/hon uppenbart ha varit rädd att mördarna skulle känna igen honom/henne.

I den här tråden har det hela tiden funnits personer som ifrågasätter vittnen. Det skall man göra. Men innan pusslet är klart så måste alla pusselbitar ligga kvar i asken. Det är först när pusslet är klart som man kan avgöra vilka pusselbitar som inte hör till.
Citera
2021-10-26, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
I den här tråden har det hela tiden funnits personer som ifrågasätter vittnen. Det skall man göra. Men innan pusslet är klart så måste alla pusselbitar ligga kvar i asken. Det är först när pusslet är klart som man kan avgöra vilka pusselbitar som inte hör till.

Det resonemanget tycker jag är mycket vettigt och ungefär så som jag själv tänker.
Man kan väl säga att genom att ifrågasätta testar man hur och var pusselbiten passar i pusslet.

Som andra sagt, så hade det varit mycket bättre om Lovi och Hanna inte känt varandra, samt om Lovi bara sagt att hon tittade på TV och inte glömt bilen i början. Det är därför deras vittnesmål ligger kvar i asken, undanlagda i varsitt hörn för att finnas till hands när annat dyker upp som bekräftar.
Citera
2021-10-26, 08:48
Medlem
Om "Ugglan."
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag föreslår att du drar ner på invektiven
Den klarhet som du bidrar med just nu är att visa att du tar detta alldeles för personligt. Läs dina inlägg och fundera över varför just du är så mycket otrevligare än alla andra i tråden.

Jag utgår ifrån att läsarna här inte är dumma och alla ser det du beskriver. Därmed bedöms informationen med kunskap om denna brist på objektivitet.
Citera
2021-10-26, 09:27
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Menar du att om tävlingen hölls i Montreal klockan 12 på dagen den 14 juni så vore klockan 18 på söndagskvällen här i Sverige?

Exakt.
Citera
2021-10-26, 09:34
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nu står det loppet i tv-tablån. Jag är säker på att sändningsstarten var 23:00. Duger det? (Loppet kan dessutom ha sänts i efterhand eller som en repris eller liknande.)

Men visst: Jag ska se om någon kan kolla upp det igen - ENBART FÖR DIG! MED BILD! Men nu är väl knappast ett F1-lopp något som Lockerudvittnet förknippar med "idrott". Jag gissar på något av de andra programmen som sändes. Men de sändes säkert inte, det är nog bara jag som hittar på ...

Du behöver inte besvära dig. Loppet gick på söndagen i Montreal som ligger sex timmar efter Sverige.
Citera
2021-10-26, 11:37
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Nu står det loppet i tv-tablån. Jag är säker på att sändningsstarten var 23:00. Duger det? (Loppet kan dessutom ha sänts i efterhand eller som en repris eller liknande.)

Citat:
Det kan tidigast ha sänts på söndagskvällen 14 juni. Möjligheten att det skett tidigare är bara om bilarna körde i kraftig överljusfart, för då kommer de i mål innan de startar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Du behöver inte besvära dig. Loppet gick på söndagen i Montreal som ligger sex timmar efter Sverige.

Ni har faktiskt rätt allihop! Montreals F1-lopp gick av stapeln på söndagen MEN Eurosport sände även lördagens kvalheat under eftermiddag och kväll. Detta hade ni inte behövt debattera om ni hade kikat på kanaltablån från DN's TV-bilaga som jag redan postat tidigare. Men här kommer den igen med sport, erotik och en massa annat godis från parabolens barndom:

https://i.imgur.com/3yv0BI2.jpg (sida 1)
https://i.imgur.com/MSwEnik.jpg (sida 2)
Citera
2021-10-26, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Så eftersom jag mindes fel om vilken radiokanal jag lyssnade på när Palme mördades så är jag helt opålitlig: "Det är därför helt meningslöst att ställa några frågor om saken till RDY. Det leder inte till kunskap, utan riskerar i stället att leda helt fel." Otroligt naivt resonemang! Precis som Ugglan säger så är det ytterst sällan vittnen har 100% korrekta minnesbilder.

Du har inte satt dig in i vad LoVi säger. Ja, det är sant att polisen inte hörde av sig och LoVi flyttade från Mariestad. Min det framkommer även med all tydlighet att Pelle Jenvén haft kontakt med LoVi sedan han/hon flyttade. Inte för att det spelar någon roll, men Jenvén bör ju noterat det hela som ett förhör, för det är via förhör som saker dokumenteras. Ugglan har därför rätt i att det bör finnas ett protokoll, men vi vet inte hur gammalt det är. Det spelar dock ingen roll för det är helt uppenbart att LoVi kände sig hotad av att bo kvar i stan, alltså måste han/hon uppenbart ha varit rädd att mördarna skulle känna igen honom/henne.

Jo jag håller tillviss del med dig. Jag kommer ihåg nyhetssändningen av 9/11 glasklart men kan inte komma ihåg vad jag åt till middag den dagen. Men då skulle jag inte heller säga att jag åt spagetti köttfärssås utan att jag är osäker på vad jag åt den dagen. Men det som är av större vikt är ju när i tiden som vittnet hört av sig till polisen. Är det så att hen hört av sig till polisen veckor senare så blir givetvis vittnet mer osäkert om det var just den natten. Hen nämner att hen hört polishelikopter i luften dagen efter vilket är en specifik uppgift som styrker påståendet men samtidigt så snurrade helikoptrar i luften hela den veckan. Det finns en liten risk att det kan ha varit en annan dag hen var ute med hunden ifall hon meddelat polisen sina vittnesuppgifter långt senare. Ju längre tiden går och framförallt när man sover och drömmer så rekonstruerar hjärnan egna minnesbilder för att få ett sammanhang. Men givetvis så ska man inte fimpa detta vittne helt utan vara öppen för att just detta vittne kan stämma och kan vara en puzzelbit i det stora puzzlet. Och om man då ska vara öppen för denna vittnesuppgift så får man ju även försöka få ihop ett helt händelseförlopp och även inse att vissa andra vittnesuppgifter motsägs. Det går inte att få ihop ett puzzel med alla vittnesuppgifter Hanna, Carina, Lockerudsvittnet, brovittnet, killarna på hällristningsvägen etc…
Och om då andra vittnesuppgifter motsägs som kanske kan anses mer tillförlitliga då blir ju vittnesuppgiften än mer osäkert. Om vi tex tar just Hanna vittnet och Lockerudsvittnet så uppfattar jag båda dessa vittnen att de hört en kvinna som skriker men de har inte uppfattat att hon blivit överfallen utan både drar slutsatsen just där och då i stunden att kvinnan fått hjälp/problemet löste sig när hon förts in i en bil. Sen efteråt har både Hanna vittnet och Lockerudsvittnet i vetskap om att Helena är försvunnen gjort bedömningen att det måste ha varit Helena. Här ser jag även en möjlighet att det kan ha varit efterkonstruktion för att hitta logiken att Helena är försvunnen. Jag kan även tänka mig att det var en annan kvinna som skrek och inte Helena och det har jag redogjort innan i en så kallad påkörningsteori som förvisso ger många andra frågetecken öppna men som skulle kunna förklara logiken i vad de hörde där och då. Jag kan även tänka mig att det var Helena som bragdes om livet där och då och att det var Helena som skrek och mycket annat kanske talar för det men kan inte utesluta andra möjligheter.
Du refererar oftast till Ugglan och jag borde inte svara Ugglan i ditt inlägg men gör det ändå för vill inte hamna i polemik med henne som hon gör med nästan alla skribenter. Ugglan ser oftast alla vittnesuppgifter troliga men sätter dem aldrig i ett helt sammanhang eller mot varandra. Om vi tex tar Herr Ullber*g som det diskuterats mycket om i denna tråd och som även några kanske har/haft som huvudmisstänkt vilket kanske inte är så konstigt med tanke på PK utsagor. Om man då ska få in PU i ett sammanhang så har han enligt egna utsagor här i tråden ett taxialibi från centrum runt kl ca: ~03:00 (vilket man nog får ta för sanning med tanke på att polisen inte verkat speciellt intresserad av honom?) hur skulle då ett troligt scenario se ut för att få in honom som en GM? Om jag ska försöka få in honom i ett scenario så betyder ju det att han efter det förmodade brottet i kohagen återvänt med den vita/ljusa bilen tillbaka till centrum igen (troligtvis utan kropp) och senare återvänt efter taxivittnet för att hämta kroppen?. I ett sådant scenario blir det ju svårt att även få in Lockerudsvittnet? Hur tänker man där? Blir ju svårt att tro på alla vittnen och argumenterar stenhårt för alla men aldrig sätter dem i ett helt sammanhang där då andra vittnesuppgifter motsägs. Detsamma med ”brovittnet” och ”Hanna vittnet” man argumenterar stenhårt för båda men sätter dem aldrig i ett sammanhang. Om Lockerudsvittnet skulle vara intressant hur går tankarna där? Vilka misstänkta bodde på Mariegärdes väg längst ner? Pe*r Nielse*n har nämnts skulle han då lånat den tidigare misstänkte EA Ford Sierra? Bilen analyserades väl noga hittade man något? eller skulle han använt sin egen bil? Var Pe*r Nils*en på statshotellet? kände han Helena? Hur ser scenariot ut? Varför är han intressant?
Citera
2021-10-26, 12:58
Medlem
Sunsets avatar
Citat:

Men visst: Jag ska se om någon kan kolla upp det igen - ENBART FÖR DIG! MED BILD! Men nu är väl knappast ett F1-lopp något som Lockerudvittnet förknippar med "idrott". Jag gissar på något av de andra programmen som sändes. Men de sändes säkert inte, det är nog bara jag som hittar på ...

Då undrar jag vad det är för tv-tablå som du har haft tillgång till? Enligt tablån som mohnomishe förtjänstfullt har länkat till så började sändningen från formel 1 00:00. Kanske du inte ska uttrycka dig så självsäkert när du inte har koll.
Citera
2021-10-26, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Enligt tablån som mohnomishe förtjänstfullt har länkat till så började sändningen från formel 1 00:00.
De började midnatt och varade till kl 01:00. Där slutar sändningarna. Det är 1,5 timme före händelserna vid lekplatsen.
Citera
2021-10-26, 15:13
Medlem
Cockinsons avatar
Citat:
Det kan tidigast ha sänts på söndagskvällen 14 juni. Möjligheten att det skett tidigare är bara om bilarna körde i kraftig överljusfart, för då kommer de i mål innan de startar.
Nej fel, sluta skriv i absoluta termer när du inte förstår ämnet!

Formel 1 utspelar sig inte bara i form av ett lopp utan under en hel helg med ett flertal sändningar från e.x. Eurosport år 1992. Den sändningen var givetvis ett sammandrag av kvalet som gick lördag kväll svensk tid.
Citera
2021-10-26, 18:08
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Ni har faktiskt rätt allihop! Montreals F1-lopp gick av stapeln på söndagen MEN Eurosport sände även lördagens kvalheat under eftermiddag och kväll. Detta hade ni inte behövt debattera om ni hade kikat på kanaltablån från DN's TV-bilaga som jag redan postat tidigare. Men här kommer den igen med sport, erotik och en massa annat godis från parabolens barndom:

https://i.imgur.com/3yv0BI2.jpg (sida 1)
https://i.imgur.com/MSwEnik.jpg (sida 2)

Nja, det är väl inget som är rätt i inlägget från Ugglan du citerar?
Citera
2021-10-26, 18:09
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cockinson
Nej fel, sluta skriv i absoluta termer när du inte förstår ämnet!

Formel 1 utspelar sig inte bara i form av ett lopp utan under en hel helg med ett flertal sändningar från e.x. Eurosport år 1992. Den sändningen var givetvis ett sammandrag av kvalet som gick lördag kväll svensk tid.

Det är du själv som inte förstår inlägget du citerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in