2021-10-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, genomgången Covid-19 ger en bra och långvarig immunitet. Men med vaccin så blir den, i rimlighetens namn, ännu bättre. Med tanke på att 80 procent av 16 plusarna har fått två vaccindoser och nära 85 procent fått en dos, så finns det, säkert, redan, en rubust immunitet hos en ganska stor andel av befolkningen, speciellt som många har haft en asymptomatiskt infektion.

Jag gissar på att 40 procent av 16 plusarna har hybridimmunitet och lika många immunitet efter 2 vaccindoser, plus, kanske 5 procent som har hela sin immunitet efter genomgången SARS-COV2 infektion. Det ger 85 procents, mer eller mindre effektiv, immunitet hos 16 plusarna i befolkningen.

Det bromsar nog upp Delta-varianten ganska rejält, även om det skulle behövas ännu mera immunitet hos befolkningen för att smittspridningen skall minska, rejält, under SARS-COV2 Delta-variantens högsäsong som vi snart, definitivt, är inne i.

Om jag också får gissa vad som minskar spridning så gissar jag också att det beror till stor del på genomgången covid-19.
Vaccinerade sprider mindre än ovaccinerade.
Folk med genomgången covid-19 sprider marginellt lägre.
Folk med genomgången covid-19 plus vaccin sprider i samma omfattning som folk med enbart genomgången covid-19.

Lite off-topic.
Har du några teser till varför inte vaccin uppdateras till att hantera delta bättre?
Delta har dominerat ett bra tag nu.
En av fördelarna med rna vaccin var väl att det skulle gå snabbt och vara enkelt att anpassa till nya varianter?
Citera
2021-10-26, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
För mig som vanlig okunnig medborgare, så är den spontana tanken att problemet borde kunna lösas genom att tidigarelägga den tredje dosen. Men det är kanske inte så enkelt?

Övriga Europa ligger efter Storbritannien i vaccineringen. Därmed borde övriga Europa kunna utnyttja Storbritannien som varsel vad som kommer att hända, ifall man inte agerar.

Det gäller att ha med sig befolkningen på det också. Därför måste nog läget bli mer ansträngt innan gemene man beger sig in i kön för dos 3.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
17% är totalt värdelöst jämfört med 95%. Din analysförmåga är inte den bästa.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/09/kraftig-nedgang-i-antikroppar-sju-manader-efter-dubbla-vaccindoser/

Det är uppenbart att skyddet är HELT VÄRDELÖST efter 6 månader.

Efter 180 dagar går ju covidbevisen ut så detta visste dom redan innan.
Mums säger Big pharma när hela världen behöver vaccinera sig igen.
Citera
2021-10-26, 16:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Har ni hört uttrycket "det nya normala"?

Många är de som vill gå tillbaks till "normalläge". Men vad är då detta normalläge? Jag tror helt enkelt vi får lära oss att acceptera att vi behöver vaccinera oss var 6:e månad. Att det nya normala inte är att umgås stora grupper av människor i stora lokaler. Att vi lär oss att inse att smittskyddsarbete blir en naturlig del av vardagen.
Att det i vårdkontakter är naturligt att bära munskydd. Finns säkert massor av fler saker som aldrig kommer bli detsamma som innan pandemin.
Citera
2021-10-26, 16:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det gäller att ha med sig befolkningen på det också. Därför måste nog läget bli mer ansträngt innan gemene man beger sig in i kön för dos 3.

Mums säger Big pharma när hela världen behöver vaccinera sig igen.

Då får de väl säga mums. Tur att det finns konkurrens i vart fall och att patent inte varar hur länge som helst. Men visst är det så att det kommer finnas ett ständigt behov av covid-vaccin. Det tror jag med. Precis på samma sätt som det finns ett ständigt behov av vatten och vetemjöl för att kunna baka bröd.
Citera
2021-10-26, 17:02
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har ni hört uttrycket "det nya normala"?

Många är de som vill gå tillbaks till "normalläge". Men vad är då detta normalläge? Jag tror helt enkelt vi får lära oss att acceptera att vi behöver vaccinera oss var 6:e månad. Att det nya normala inte är att umgås stora grupper av människor i stora lokaler. Att vi lär oss att inse att smittskyddsarbete blir en naturlig del av vardagen.
Att det i vårdkontakter är naturligt att bära munskydd. Finns säkert massor av fler saker som aldrig kommer bli detsamma som innan pandemin.
De flesta av oss har sedan länge återgått till det gamla normala. Det står förstås er räddhågsna fritt att istället praktisera det nya normala, men jag tror ni gör er själva en björntjänst.
Hur skall ni kunna arbeta upp en motståndskraft mot viruset om ni inte utsätter er för det? Passa på att umgås med så mycket folk som möjligt nu när ni tagit sprutorna och känner er tryggare!
Citera
2021-10-26, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Finns ju studier som påvisar att vaccinet accelererar cancer, demens och andra tillstånd och sjukdomar.
Skulle väl inte vara helt omöjligt att det finns någon studie som visar samma sak angående HIV ?
Men som sagt, vaccin-fascisterna är inte intresserade av fakta eller av att belysa "felaktiga" påståenden med fakta, allt ska censureras och tystas ner.

Det är förbannat märkligt att människan fortfarande har detta tramsiga beteende i sig. Ett starkt behov av att dela upp och förenkla på en efterbliven nivå. Jag har efter mångt och mycket tagit vaccinet. Kändes fortfarande inte helt självklart, och känner inte heller något behov av att varken försvara vaccinen eller övertala folk att ta sprutorna. Kommer dock inte ta några booster-doser. Som det känns nu iaf.

Det är otroligt vad detta väcker känslor. Och ja, det är lite fascism över en del. Hade blivit utmärkta lägervakter. Lite rädsla och lite skambeläggande är receptet på en splittrad befolkning....

Det enda som jag måste säga verkar helt galet, iaf med den faktan jag har tagit del av, är disskussionerna om att vaccinera barnen. Tror helt ärligt att vi skulle ha behandlat detta som influenzan. D.vs vacinnerat äldre och andra riskgrupper.
Citera
2021-10-26, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
De flesta av oss har sedan länge återgått till det gamla normala. Det står förstås er räddhågsna fritt att istället praktisera det nya normala, men jag tror ni gör er själva en björntjänst.
Hur skall ni kunna arbeta upp en motståndskraft mot viruset om ni inte utsätter er för det? Passa på att umgås med så mycket folk som möjligt nu när ni tagit sprutorna och känner er tryggare!

Jovisst! Men det verkar litte onödigt att genast gå tillbaka till att vara idiot direkt när det kavlats upp för andra gången. Man märkte tydligt när den sista(senaste)gruppen börjat bli ”färdigvaccinerade” runt semestern i somras. Är det inte smartare att lugna sig lite, till man vet vad det är vi har att göra med? Både vad gäller viruset och vaccinen. Sen fimpar man restriktionerna, som tydligen måste till för att folk ska fatta någonting, lagom till hösten och virus-säsong.....Det kommer bakslag nu. Garanterat. Men absolut, i förlängningen ska vi ju bygga motståndskraft, för detta blir nya influenzan...
Citera
2021-10-26, 17:46
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Jag förstår ärligt talat inte hur folk vågar ta dessa vaccin. Snacka om att spela rysk roulette med sin kropp.

Nu vill dessutom Matti Sällberg att folk ska trycka i sig den tredje dosen. Vem vet vad som händer då?
Det går såklart inte att veta vilka konsekvenser vaccinationen får på längre sikt.
Tillverkarna har ingen aning, vilket framgår av det läckta avtalet från Albanien.
Citera
2021-10-26, 18:27
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon

Var har du hittat den informationen om 180 dagar?

Ediit:
Så här är det

"Hämta vaccinationsbevis
Här kan du hämta ut vaccinationsbevis till dig själv eller till dina barn. Vaccinationsbeviset gäller under 180 dagar från det datum då du hämtar ut det. Därefter behöver du hämta ett nytt vaccinationsbevis. Du kan när du vill hämta ut ett nytt vaccinationsbevis."

https://covidbevis.se/vaccinationsbevis-web/

Alltså beviset gäller i 180 dagar och sedan hämtar man ut ett nytt.
Tråkigt med antivaxxers som sprider sin dynga här.
Senast redigerad av Sunimod 2021-10-26 kl. 18:32.
Citera
2021-10-26, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Jag förstår ärligt talat inte hur folk vågar ta dessa vaccin. Snacka om att spela rysk roulette med sin kropp.

Nu vill dessutom Matti Sällberg att folk ska trycka i sig den tredje dosen. Vem vet vad som händer då?

Har för mig han har sagt att man kan ta nästan hur många sprutor som helst.
Citera
2021-10-26, 18:38
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Fast vad är vitsen med ett bevis på att du har tagit ett vaccin som du har kvar vad, 15-20% knappt effekt efter 180 dagar ? värdelöst mao.
Det var inte det som var saken utan irrläror om att bevis för vaccinering förfaller efter 180 dagar men enkelt går att beställa nytt.
Precis som ett pass förfaller.

Vore bra om sådan skit kunde läggas i konspirationstrådarna.
Citera
2021-10-26, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det var inte det som var saken utan irrläror om att bevis för vaccinering förfaller efter 180 dagar men enkelt går att beställa nytt.
Precis som ett pass förfaller.

Vore bra om sådan skit kunde läggas i konspirationstrådarna.
Återstår att se hur länge man kan beställa nytt utan ny dos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in