Citat:
Jo, genomgången Covid-19 ger en bra och långvarig immunitet. Men med vaccin så blir den, i rimlighetens namn, ännu bättre. Med tanke på att 80 procent av 16 plusarna har fått två vaccindoser och nära 85 procent fått en dos, så finns det, säkert, redan, en rubust immunitet hos en ganska stor andel av befolkningen, speciellt som många har haft en asymptomatiskt infektion.
Jag gissar på att 40 procent av 16 plusarna har hybridimmunitet och lika många immunitet efter 2 vaccindoser, plus, kanske 5 procent som har hela sin immunitet efter genomgången SARS-COV2 infektion. Det ger 85 procents, mer eller mindre effektiv, immunitet hos 16 plusarna i befolkningen.
Det bromsar nog upp Delta-varianten ganska rejält, även om det skulle behövas ännu mera immunitet hos befolkningen för att smittspridningen skall minska, rejält, under SARS-COV2 Delta-variantens högsäsong som vi snart, definitivt, är inne i.
Jag gissar på att 40 procent av 16 plusarna har hybridimmunitet och lika många immunitet efter 2 vaccindoser, plus, kanske 5 procent som har hela sin immunitet efter genomgången SARS-COV2 infektion. Det ger 85 procents, mer eller mindre effektiv, immunitet hos 16 plusarna i befolkningen.
Det bromsar nog upp Delta-varianten ganska rejält, även om det skulle behövas ännu mera immunitet hos befolkningen för att smittspridningen skall minska, rejält, under SARS-COV2 Delta-variantens högsäsong som vi snart, definitivt, är inne i.
Om jag också får gissa vad som minskar spridning så gissar jag också att det beror till stor del på genomgången covid-19.
Vaccinerade sprider mindre än ovaccinerade.
Folk med genomgången covid-19 sprider marginellt lägre.
Folk med genomgången covid-19 plus vaccin sprider i samma omfattning som folk med enbart genomgången covid-19.
Lite off-topic.
Har du några teser till varför inte vaccin uppdateras till att hantera delta bättre?
Delta har dominerat ett bra tag nu.
En av fördelarna med rna vaccin var väl att det skulle gå snabbt och vara enkelt att anpassa till nya varianter?