2021-10-27, 07:54
Medlem
Många skriver att man skall läsa bolagsrapporter, men då vill det ju till att man kan värdera en sådan också.
Bättre är nog att ha lite allmän koll och läsa av situationer och mönster i samhället. Investera sedan i bolag som du tror levererar på trenderna.
Kräver lite mer koll och beslut, men roligare och högre potential till avkastning.
Om något ämne ser ut att komma upp på den politiska agendan kan man försöka se trenden.
Tesla är ju ett enormt bra exempel och när företaget bildades var intresset hyfsat svalt, men sedan skulle hela världen ha elbilar och trenden var igång. Nu går företaget med vinst, men gjorde ju tidigare massiva förluster.
Ignorera öresjägarna.
Citera
2021-10-27, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Så gjorde jag för 4-5 år sen.
Köpte aktier i det företag som gått bäst senaste månaden på large-mid-small.
10000 en gång i månaden i 10 månader.
Insatt 100 000 och värde 289 000 nu.
Har flera som gått 300 och 400%.
Även nån som gått minus.
189% på fem år är väl ändå godkänt.
Just i dag skulle det bli Odd Molly som ska handlas.

Spännande metod! Vilka var dom andra bolagen du köpte?
Citera
2021-10-27, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Alibaba - Aktiekursen är kraftigt nertryckt p g a all osäkerhet kring Kina och framförallt de nya regleringar som kommunistpartiet kommit med.

Läst om alla farhågor kring kinesiska företag men köper inte något av det när det gäller Alibaba. Enda riktiga hot som jag ser är om bostadsmarknaden i Kina går åt skogen helt och drar med sig hela ekonomin. Tror dock att en global börskrash likt vid finanskrisen eller IT-bubblan är minst lika trolig och då vill man inte sitta med en massa bolag med skyhög värdering.

Bra ide! Ska defintivt kolla Alibaba, har varit sugen länge, men hade missat att kursen är pressad.
Citera
2021-10-27, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Kopiera någon av Hernhags aktieindexportföljer, tror han har fyra-fem stycken nu som består av 10-15 bolag. Ex. nöjesaktieindex bestående av alkoholproducenter, tobaksbolag, gambling osv.

Just fan, bra ide, hittade några bolag direkt där jag ska kolla vidare på!
Citera
2021-10-27, 10:35
Bannlyst
Med så lite pengar så kan du lika gärna sätta in dem på ett bankkonto.

Eller köpa aktier i ett investmentbolag.

Alternativt en bred fond (AMF Småbolag).
Citera
2021-10-27, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om du inte orkar läsa bolagsrapporter dagarna i ända, så rekommenderar jag att sätta 50k i indexfond USA och 50k i indexfond Sverige. (Latmansmetoden).

Annars när det gäller enskilda aktier, har jag kört på Volvo B, SKF, Handelsbanken, SEB samt Investor.
Dessa brukar vara säkra kort, och man behöver inte kolla årsrapporterna varje år. (JAG ÄR LAT!)

10k per aktie är väldigt lite. Enklare köra fond i så fall. (billig indexfond som jag skrev ovan). Givetvis på ISK.

Edit:
Det fetade: Med så lite som 10k/aktie riskerar courtage att äta upp en hel del av vinsten. Bör vara något att tänka på.

Har en del i fonder redan, tanken var väl att skapa nånting som växer lite fortare än fonderna. Det här är bara den mer riskfylldda delen av portfäljen så att säga. Om man vill vara safe är fonder defintivt vägen att gå! Men tack för tips, ska kolla vidare på dom bolagen.
Citera
2021-10-27, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Med så lite pengar så kan du lika gärna sätta in dem på ett bankkonto.

Eller köpa aktier i ett investmentbolag.

Alternativt en bred fond (AMF Småbolag).

Nja, så lite är det väl ändå inte? hade jag gjort det här för typ ett år sen i Tesla och några andra snabbt växande bolag så hade pengarna 2-3 dubblats vid det här laget. småbolagsfonder och andra fonder har inte i närheten av den avkasntingen. För att inte tala om 100k i BTC för ett år sen
Citera
2021-10-27, 10:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hrpn
Nja, så lite är det väl ändå inte? hade jag gjort det här för typ ett år sen i Tesla och några andra snabbt växande bolag så hade pengarna 2-3 dubblats vid det här laget. småbolagsfonder och andra fonder har inte i närheten av den avkasntingen. För att inte tala om 100k i BTC för ett år sen

2-3 dubblats? Och det hade du vågat?

Good for you!
Citera
2021-10-27, 10:49
Medlem
Finns det någon som tror på Spotify? Fattar att dom går minus osv, men rent generellt?

Känns som att dom har blivit den stora spelaren när det kommer till musik, ingen kan mäta sig med deras bibliotek och nya satsningen på poddar tror jag bara har gjort dom starkare. Vad är spotify om 10 år tänker jag, måste ju vara en fantastisk investering?
Citera
2021-10-27, 10:50
Medlem
Citat:
Spännande metod! Vilka var dom andra bolagen du köpte?
Boule var det första +20%.
C-Rad, Creades, HMS networks. Indutrade, är de som gått bäst.
Micro systemation sämst -41%.
Citera
2021-10-27, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
2-3 dubblats? Och det hade du vågat?

Good for you!

Jag har ju som sagt en stabil portfölj med fonder och annat som går bra och har funnits där i många många år. Men som en tillväxtdel i portföljen, varför inte?
Citera
2021-10-27, 10:53
Bannlyst
Citat:
Jag har ju som sagt en stabil portfölj med fonder och annat som går bra och har funnits där i många många år. Men som en tillväxtdel i portföljen, varför inte?

"jag har nyligen kommit över 100.000kr"...??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in