• 1
  • 2
2021-10-26, 14:07
Medlem
Hej! Ny här på forumet, men har läst länge.

Jag har nyligen kommit över 100.000kr via utdelning och tänkte använda dom för att köpa aktier i ca 10 bolag (svenska eller utländska spelar ingen roll) med ca 10k i varje bolag. Målet är att ha kvar aktierna lång tid, tänker minst 2-3 men upp till 10 år. Detta kommer ligga på ett eget konto som heter ”Flashback-portföljen” och kommer bara innehålla aktier jag har blivit tipsad om här. Man kan se det som ett litet experiment, en gemensam insats. Kanske fler blir intresserade och vill haka på.

Skriv gärna vilket bolag ni tror på, helst med motivering. Svar med bara ett bolagsnamn kommer ignoreras då det inte ger så mycket.
Jag kommer också göra mitt bästa för att uppdatera tråden med hur det går om ni tycker att det är intressant. Tänker att jag skriver ett inlägg varje månad med +/-.

(Obs. Jag har redan en god bas med fonder och annat (samt liten andel crypto) så jag söker inga generella råd kring sparande utan behöver hjälp med detta specifikt. Och ja, det är pengar jag har råd att förlora så att säga.)

Hoppas ni vill vara med och diskutera och tipsa och att vi skapar en bra portfölj tillsammans!
Citera
2021-10-26, 14:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrpn
Hoppas ni vill vara med och diskutera och tipsa och att vi skapar en bra portfölj tillsammans!
SAAB tycker jag är spännande, och lite omoraliskt. Tror på upp nu med ubåtar och samarbete mellan USA och Sverige.
Citera
2021-10-26, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrpn
Hej! Ny här på forumet, men har läst länge.

Jag har nyligen kommit över 100.000kr via utdelning och tänkte använda dom för att köpa aktier i ca 10 bolag (svenska eller utländska spelar ingen roll) med ca 10k i varje bolag. Målet är att ha kvar aktierna lång tid, tänker minst 2-3 men upp till 10 år. Detta kommer ligga på ett eget konto som heter ”Flashback-portföljen” och kommer bara innehålla aktier jag har blivit tipsad om här. Man kan se det som ett litet experiment, en gemensam insats. Kanske fler blir intresserade och vill haka på.

Skriv gärna vilket bolag ni tror på, helst med motivering. Svar med bara ett bolagsnamn kommer ignoreras då det inte ger så mycket.
Jag kommer också göra mitt bästa för att uppdatera tråden med hur det går om ni tycker att det är intressant. Tänker att jag skriver ett inlägg varje månad med +/-.

(Obs. Jag har redan en god bas med fonder och annat (samt liten andel crypto) så jag söker inga generella råd kring sparande utan behöver hjälp med detta specifikt. Och ja, det är pengar jag har råd att förlora så att säga.)

Så gjorde jag för 4-5 år sen.
Köpte aktier i det företag som gått bäst senaste månaden på large-mid-small.
10000 en gång i månaden i 10 månader.
Insatt 100 000 och värde 289 000 nu.
Har flera som gått 300 och 400%.
Även nån som gått minus.
189% på fem år är väl ändå godkänt.
Just i dag skulle det bli Odd Molly som ska handlas.
Citera
2021-10-26, 14:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Abelco - Spännande investmentbolag som äger bolag i E-sport, mobilspel, försäkringar, mobiltillbehör, krypto, företag för att göra plast till olja och mycket mer.
Det är absolut värt att kolla över detta bolag då deras inriktning är riktigt spännande.

https://www.abelco.se/

Info om deras investeringar.
https://www.abelco.se/investeringar

Ett råd om du tittar på äldre siffror från bolaget då det var väldigt misskött, hade en helt annan inriktning på investeringarna och en helt annan ledning. Bolaget är sen ett par år tillbaka omgjort från grunden med satsningar på den digitala marknaden.

Lycka till med satsningen. Jag äger själv aktier i detta bolag till en summa som är högre än dina 10 000 kr.
Citera
2021-10-26, 14:39
Medlem
Själv investerar jag i Tesla mest för tillfället. Är en månadssparare och jag har råd med 1 st max 2 st Tesla aktier per månad då styckpriset ligger på 8800 kr just nu. Investerar i Tesla då jag verkligen tror på företaget och Elon Musk. Aktien har haft en helt sjuk uppgång senaste åren och uppgången tror jag fortsätter. Har en stark skara andelsägare (51 000 ägare på Avanza och jag vet inte hur många fler världen över) och Teslas börsvärde nådde igår en biljon dollar i börsvärde aktien gick upp hela 12.66 % på bara en dag efter att Tesla tecknat en affär med biluthyraren Hertz på 100 000 nya bilar. Ska också säga att jag är ganska ny på sparfronten men känner att jag helhjärtat hittat en långsiktig aktie att spara i som jag tror på ska kunna generera god avkastning för mig kommande år. Elbilar är framtiden och Tesla ligger i absoluta framkant i den EV branschen. Lycka till med dina investeringar!
Citera
2021-10-26, 14:55
Medlem
Kopiera någon av Hernhags aktieindexportföljer, tror han har fyra-fem stycken nu som består av 10-15 bolag. Ex. nöjesaktieindex bestående av alkoholproducenter, tobaksbolag, gambling osv.
Citera
2021-10-26, 15:42
Medlem
ncr04s avatar
Alibaba - Aktiekursen är kraftigt nertryckt p g a all osäkerhet kring Kina och framförallt de nya regleringar som kommunistpartiet kommit med.

Läst om alla farhågor kring kinesiska företag men köper inte något av det när det gäller Alibaba. Enda riktiga hot som jag ser är om bostadsmarknaden i Kina går åt skogen helt och drar med sig hela ekonomin. Tror dock att en global börskrash likt vid finanskrisen eller IT-bubblan är minst lika trolig och då vill man inte sitta med en massa bolag med skyhög värdering.
Citera
2021-10-26, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Själv investerar jag i Tesla mest för tillfället. Är en månadssparare och jag har råd med 1 st max 2 st Tesla aktier per månad då styckpriset ligger på 8800 kr just nu. Investerar i Tesla då jag verkligen tror på företaget och Elon Musk. Aktien har haft en helt sjuk uppgång senaste åren och uppgången tror jag fortsätter. Har en stark skara andelsägare (51 000 ägare på Avanza och jag vet inte hur många fler världen över) och Teslas börsvärde nådde igår en biljon dollar i börsvärde aktien gick upp hela 12.66 % på bara en dag efter att Tesla tecknat en affär med biluthyraren Hertz på 100 000 nya bilar. Ska också säga att jag är ganska ny på sparfronten men känner att jag helhjärtat hittat en långsiktig aktie att spara i som jag tror på ska kunna generera god avkastning för mig kommande år. Elbilar är framtiden och Tesla ligger i absoluta framkant i den EV branschen. Lycka till med dina investeringar!

Tesla aktien är dock farlig. Övervärderad så den kan ju dyka snabbt. Lever just nu pga Elon har skapat sådan kraftig personkult.

Jag äger den inte längre och ångrar ju självklart att jag inte satt kvar längre i den men jag skulle inte lägga in mitt livsbesparing i den heller.
Citera
2021-10-26, 16:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Tesla aktien är dock farlig. Övervärderad så den kan ju dyka snabbt. Lever just nu pga Elon har skapat sådan kraftig personkult.
Fast just nu gjorde de en megaaffär. Men visst, jag skulle inte ha kvar något där.

Var korkad(?) nog att teckna mig för Volvo. Vet inte hur det gått ännu.
Citera
2021-10-26, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fast just nu gjorde de en megaaffär. Men visst, jag skulle inte ha kvar något där.

Var korkad(?) nog att teckna mig för Volvo. Vet inte hur det gått ännu.

Japp 100 000 bilar är fan ingen dålig affär. Den säljaren som låste den affären hos Tesla är nog nöjd. Men den är fortfarande övervärderad men ja jag hade gärna varit med på hela resan och sålt av för ett tag sen.

Var försiktig med den bara så du inte blir bränd.

Jag missade att teckna Volvo men det hade varit kul att vara med.
Citera
2021-10-26, 17:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag missade att teckna Volvo men det hade varit kul att vara med.
Hoppas egentligen att jag inte fått något, vågar inte gå in och kolla. Men eftersom de minskat antalet de säljer så har nog alla fått.

Samtidigt, lite kul är det :-)
Citera
2021-10-26, 17:06
Medlem
Citat:

Jag äger den inte längre och ångrar ju självklart att jag inte satt kvar längre i den men jag skulle inte lägga in mitt livsbesparing i den heller.

Aa men jag orkar inte en sådan diskussion till egentligen. Var man får välja vad den vill såklart. Finns massvis med sådana som dig som hävdar hur farlig den är. Men så finns det ännu fler som jag och vi handlar kontinuerligt, vi tror stenhårt på Tesla. Deras värdering är högre än deras faktiska resultat och vinster, ja. Varför? För att vi investerare har drivit upp det. Men hur? Jo, Tesla presenterar sina kommande lanseringar långt innan de faktiskt säljs, därmed ökar investeringarna innan det ens lanserats. Alltså ligger värderingen ett steg före Teslas faktiska vinstresultat pga av starkt investeringsstöd och en lång framförhållning av lanseringar och nyheter kmr titt som tätt, nya affärer görs, då går allt upp det är inte svårare än så. Igår gick Tesla upp 12.66 % pga av sin affär med Hertz t.ex. Idag fortsätter den upp och i skrivande stund är den upp 6.50 % bara idag. Och Tesla kommer fortsätta göra affärer, expandera, lansera nytt och för varje sådant guldkorn kommer aktien öka MER OCH MER. Det är en underbar aktie. Inte farlig

Med det sagt. Du kan ha rätt, inget på börsen är ju hugget i sten. Men jag hoppas ju givetvis att vi sparare har rätt. Vill ju fortsätta tjäna fina pengar i Tesla. Vilket jag tror kommer ske. Om du inte vill in med några livsbesparingar kan du ju på skoj köpa ett par st andelar åtminstone? För har jag rätt kommer Tesla bli en av världens dyraste aktier om ett par år så även små andelar nu kommer då vara värda massvis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in