• 1
  • 2
2021-10-27, 00:58
Medlem
Abbeaddes avatar
Vad tycker ni som sett dokumentärserien på svt? Välgjord tycker jag, man har lyckats få med alla artister jag förväntade mig iallafall, när jag tänker på de senaste 25 årens svenska hiphop.

Blir också tydligt att det var annorlunda då med sammanhållning mellan artister och de som levde i kulturen, även om man var från olika ställen. Klart det var bråk och skit, men inte som nu. Man blir nostalgisk!

Också tydligt att det finns en jävla massa bra hiphop från Sverige.
Citera
2021-10-27, 01:09
Medlem
kristofferGs avatar
Är Snook med?
Citera
2021-10-27, 05:54
Medlem
oldtimedrunks avatar
Nog för att det finns en del rap jag gillar men som kulturfenomen är det direkt skadligt för samhället och unga människor. Kidsen blir helt uppblåsta, odrägliga, skrytiga och de flesta är gangsterapologister.

Om du lyssnar på Einar och liknande så finns det inget positivt att ta med sig därifrån.

Petter och dom från den generationen må vara mellanmjölk i jämförelse med dagens rappare men ändå hade dom en överspänd och muppig attityd. Allt detta enligt mig.
Citera
2021-10-27, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Nog för att det finns en del rap jag gillar men som kulturfenomen är det direkt skadligt för samhället och unga människor. Kidsen blir helt uppblåsta, odrägliga, skrytiga och de flesta är gangsterapologister.

Om du lyssnar på Einar och liknande så finns det inget positivt att ta med sig därifrån.

Petter och dom från den generationen må vara mellanmjölk i jämförelse med dagens rappare men ändå hade dom en överspänd och muppig attityd. Allt detta enligt mig.

Texterna förr var ändå tänkvärda och i många fall bra pepp för unga. Just D till och med hånade gangsters. (Jag sköt sheriffen).
Citera
2021-10-27, 12:48
Medlem
Just D:s texter var ofta underfundiga och gjorda med glimten i ögat.
Citera
2021-10-27, 13:18
Medlem
hinhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Texterna förr var ändå tänkvärda och i många fall bra pepp för unga. Just D till och med hånade gangsters. (Jag sköt sheriffen).

Utifrån titeln och texten är det scheriffen (polisen) de hånar, antog jag du menade (Eller snarare Bob Marley som skrev originallåten).

OnTopic:
Svensk tidig hiphop (90-00tal) är åtminstone melodisk. Nu rappar dom ju inte ens okey, de kan ju inte rimma heller. Dogge Doggelito framstår ju som rena poeten i sammanhanget. Amerikanska rappare som t.ex NWA/Wu Tang är ju både gangsterrap OCH kvalitativa texter. Har gangstrarna missat det här helt?

Modern svensk gangstarap ska ju bara vara egenupplevt. Guleed eller vad han heter fick nån årets hiphoputmärkelse. Testlyssnade på han och Yasin. Massa utmärkelser, för VAD? Heelt obegripligt. Är ju föga musikaliskt både v.g beats och rap. Kanske uppskattas om man nu inte kan grundläggande svenska. Hm.

Tacka vetja Organismen, Svenska Akademin, Ison & Fille, Afasi, MBMA, Looptroop etc.

Nej svensk hiphop måste ju betraktas som insomnad.
Citera
2021-10-27, 17:10
Bannlyst
Vilka var med?
Citera
2021-10-27, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hinhale
Tacka vetja Organismen, Svenska Akademin, Ison & Fille, Afasi, MBMA, Looptroop etc.
Fjärde Världen!
Citera
2021-10-27, 20:41
Medlem
hukkas avatar
Väldigt bra serie faktist, som börjar från det lite pinsamma 80-talet och går genom dom största svenska artisterna ända upp till 2005.

Absolut värt att titta om du gillar "den gamla goda" hiphopen.

Finns på SVT Play:

https://www.svtplay.se/video/3259662...t-1?id=8yEXgYX
Citera
2021-10-31, 00:58
Medlem
Dr.Dres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hinhale
Massa utmärkelser, för VAD?
Köpta lyssningar. Och någon obegriplig typ av cred för att man har en viss ton på hyn, samtidigt som man begår faktiska brott. Det är nämligen viktigt för public service att man på riktigt rånar, kidnappar, våldtar och mördar om man rappar om det. De släpper knappast genom någon studio-gangster, om man säger så.

Vårat statliga äkthets-filter när det kommer till gangster-rap.
Citera
2021-10-31, 13:45
Medlem
Ambelains avatar
Markoolio fanns inte med i programmet iaf.
Inte Doktor Alban heller.

Lok var det väl nåt band som hette också, om jag inte minns fel.
Clawfinger var väl norrmän förvisso.
Men det blev Timbuktu som fick hela äran för att ha uppfunnit gitarrer till rap ...
Citera
2021-10-31, 13:55
Medlem
DeValeras avatar
Tycker att Just D fick väldigt lite utrymme, ändå skulle jag tro att det var det bandet som nådde ut till störst och bredast publik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in