2021-10-31, 13:58
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Markoolio fanns inte med i programmet iaf.
Inte Doktor Alban heller.

Lok var det väl nåt band som hette också, om jag inte minns fel.
Clawfinger var väl norrmän förvisso.
Men det blev Timbuktu som fick hela äran för att ha uppfunnit gitarrer till rap ...

Ja faktiskt lite konstigt. Vet inte om Dr Alban definierar sig som hiphopartist eller ser sig som popartist. Annars var han mycket stor i det tidiga 90-talet. Likaså Papa Dee.

Timbuktu marknadsför sig med rätt politiska åsikter så självklart får han hela äran i en SVT-produktion. Annat otänkbart.
Senast redigerad av DeValera 2021-10-31 kl. 14:01.
Citera
2021-11-01, 21:32
Medlem
Riktigt bra program! Många man helt glömt bort.

Någon som vet vad alla dessa gör idag?
Citera
2021-11-26, 02:41
Medlem
carltellin88s avatar
Riktigt bra program. Var mycket nostalgi även om jag personligen aldrig varit "hiphoppare" så har den svenska hiphoppen onekligen gjort stort avtryck. Reagerade också på att Dr Alban inte nämndes alls. Är uppvuxen i en övre medelklassförort i princip utan invandrare och där var det verkligen Dr Alban som slog in dörren för svenskspråkig hiphop. Han spelades flitigt på våra discon redan när jag gick i 7:an, runt 1991. Latin Kings kom först senare och jag hörde aldrig Snubben spelas på några discon på högstadiet eller gymnasiet, utan de kändes mest töntiga bland de jag umgicks med.
Citera
2021-11-27, 12:32
Medlem
Shit va nostalgisk man blev!😀

Bra dokumentär, men jag saknade några.. Navigators, Chapee n Chess och några till jag inte kommer på namnet på.

Självklart fick Timbuktu massa programtid😕
För mig kommer pionjärerna alltid vara ADL, Latin Kings och Infinite Mass.
Jag är även stort fan av MBMA och Organismen. Vilka texter!

Dagens ortenrap/gangstarap är så jävla dålig. Fattar inte hur nån kan tycka att det är bra, men antar att det är en generationsfråga.

Jag gissar att en eventuell andra del i den här dokumentären, 2005-framåt, blir mindre intressant.
Citera
2021-11-28, 13:51
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja faktiskt lite konstigt. Vet inte om Dr Alban definierar sig som hiphopartist eller ser sig som popartist. Annars var han mycket stor i det tidiga 90-talet. Likaså Papa Dee.

Timbuktu marknadsför sig med rätt politiska åsikter så självklart får han hela äran i en SVT-produktion. Annat otänkbart.
Men oavsett hans eventuelle politiska slagord så kan du ju inte bara ignorera hans position i den svenska pophierarkin.
Han slog ju genom så det dundrade, det vet du ju också.
Det gick inte att råka missa honom om man säger så.
Och ingen annan svensk hiphoppare har ju ens kommit i närheten - något som inte har minsta lilla att göra med vilka "PK-sammanhang" han än har valt att ställa upp i, eller inte.
Det vet du ju också.

Dvs alla de övriga hopphopparna förblev ju hiphoppare, och aldrig någonting annat.
Det var i den genren, i den subkulturen, i det smala fältet de hamnade och stannade kvar.
Men inte Timbuktu ... han flög Högt.
Riktigt högt.

Inte ens surpuppan Ken Ring (som säkert var mer än bara litet avundsjuk) lyckades sätta fingret på vad det var som tände Timbuktus stjärna, trots att han försökte "bortförklara" det med att lille Jason minsann är en så finn och så snääääll svärmorsdröm, som aldrig hade kunnat göra en fluga förnär.
Alltså, om man säger på det sättet, då ÄR man ganska så avundsjuk ... Faktiskt.

För Timbuktus storhet har ju bara med hans musik att göra.
Hans låtar gick hem, helt enkelt - i det stora folklagret.
Kanske lite som när Metallica (ingen jämförelse i övrigt alltså) släppte "svarta albumet" och plötsligt slog genom på den allra högsta toppen.
Det hade ju inget att göra med bandmedlemmarnas "snällhet" ... utan bara på att låtarna till slut hittade hem.

Så var det med Timbuktu också.
Hans låtar var så mycket bättre än alla de andras helt enkelt.
I synnerhet så mycket bättre än Ken Rings egenproducerade joller.
Citera
2021-12-07, 18:02
Medlem
Sesuss avatar
Dynga!
Massor med missar om vad som egentligen hände och hur det var.
Ensidigt perspektiv och onödigt romantiskt.

Tror tom några av break scenerna i Kungsan var fiktion.
Hur man ens kan göra ett program om Hip Hop utan 30% Graffiti är helt sinnessjukt.

STV fjantar till det igen...
Citera
2021-12-08, 21:02
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Tycker att Just D fick väldigt lite utrymme, ändå skulle jag tro att det var det bandet som nådde ut till störst och bredast publik.
Nej, Just D var ju mest "ploj-rap" och jag tycker inte ens de förtjänar att vara med i dokumentärserien. De nådde ut till alla de som inte hade något intresse för äkta rap.
Citera
2021-12-08, 21:12
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesus
Dynga!
Massor med missar om vad som egentligen hände och hur det var.
Ensidigt perspektiv och onödigt romantiskt.

Tror tom några av break scenerna i Kungsan var fiktion.
Hur man ens kan göra ett program om Hip Hop utan 30% Graffiti är helt sinnessjukt.

STV fjantar till det igen...
Dokumentären fokuserar enbart på musiken. Men visst hade det varit jäkligt nice om de också gjorde en andra och tredje säsong, där de ägnar en säsong åt alla stora målare från den tiden och nästa säsong åt alla dansare.

Jag var ju själv med där i svängen (målade, rappade och tävlade ett tag i breakdance), även om jag inte var något stort namn. Men vilka minnen det skulle komma upp om de gick igenom hela graf och dansbiten. Det är inom graffitin och dansen de skulle få fram den riktiga guldgruvan. Hoppas de läser här och bestämmer sig för att beta av hela den svenska hiphopkulturen.
Citera
2021-12-08, 21:19
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Dokumentären fokuserar enbart på musiken. Men visst hade det varit jäkligt nice om de också gjorde en andra och tredje säsong, där de ägnar en säsong åt alla stora målare från den tiden och nästa säsong åt alla dansare.

Jag var ju själv med där i svängen (målade, rappade och tävlade ett tag i breakdance), även om jag inte var något stort namn. Men vilka minnen det skulle komma upp om de gick igenom hela graf och dansbiten. Det är inom graffitin och dansen de skulle få fram den riktiga guldgruvan. Hoppas de läser här och bestämmer sig för att beta av hela den svenska hiphopkulturen.

---
Sure. Men då skulle dom kallat den för just det. Hip Hop musiken eller Svensk rap historia.
Whatever. Så här har det varit hela min uppväxt med SVT. Dynga!

Vad skrev du?
Citera
2021-12-08, 21:25
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Nej, Just D var ju mest "ploj-rap" och jag tycker inte ens de förtjänar att vara med i dokumentärserien. De nådde ut till alla de som inte hade något intresse för äkta rap.

Nämnde inte en kille i Latin Kings JustD som föregångare när det gällde rappa på svenska i dokumentären? Innan JustD var det bara Povel Ramel som hade rappat på svenska. Med JustD fick artister som Latin Kings upp ögonen för att man kunde rappa även på svenska.

JustD var rätt hårda snubbar, hade sönder många hotellrum. De lyckades också förena rap-musik med svensk dansbandsmusik i samarbeta med Thorleifs och därmed kan sägas ha utvecklat den svenska rap-genren.
Citera
2021-12-08, 21:28
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Nämnde inte en kille i Latin Kings JustD som föregångare när det gällde rappa på svenska i dokumentären? Innan JustD var det bara Povel Ramel som hade rappat på svenska. Med JustD fick artister som Latin Kings upp ögonen för att man kunde rappa även på svenska.

JustD var rätt hårda snubbar, hade sönder många hotellrum. De lyckades också förena rap-musik med svensk dansbandsmusik i samarbeta med Thorleifs och därmed kan sägas ha utvecklat den svenska rap-genren.
Jo, men så hörde man också Sleepy säga något som de flesta nog tänkte angående Just D.
"Vafan är det här för nå skit?"
Citera
2021-12-08, 21:39
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Markoolio fanns inte med i programmet iaf.
Inte Doktor Alban heller.

Lok var det väl nåt band som hette också, om jag inte minns fel.
Clawfinger var väl norrmän förvisso.
Men det blev Timbuktu som fick hela äran för att ha uppfunnit gitarrer till rap ...

Dr Alban gjorde väl eurodisco? Han känns ungefär lika hiphop som E-type.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in