2021-10-26, 21:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Hur vet du att det är sol 21 timmar om dagen på Anvers ön, har du firat nyårsafton där?
Nu vet jag inte vad Anversön är för ö, men man måste inte ha firat någonting någonstans för att känna till att solen inte går ner vissa tider på vissa platser. Har du inte ens koll på ditt eget land?
Citera
2021-10-26, 21:10
Medlem
Det går ju för fan att själv titta i en rejäl kikare eller ännu bättre ett teleskop. Då ser man ju med egna ögon att alla större himlakroppar är runda som bollar. Varför skulle alla andra himlakroppar vara runda men just jorden vara platt?
Citera
2021-10-26, 21:56
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Eftersom du egentligen inte är nyfiken kommer dina ’undersökningar’ inte leda nånvart. Du har bestämt dig för vad du tror och bortser från allt som talar emot din övertygelse.

Bekräftelseförväntning kallas det bl a.

Hehe. Jag kan säga du bestämt dig för vad du tror och bortser från allt som talar emot din övertygelse.
Vad har du gjort för experiment?
Hur kom du fram till det jag kom fram till för många år sen i min ungdom?
Jag vart tillsagt och pluggade in det.
Citera
2021-10-26, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Hehe. Jag kan säga du bestämt dig för vad du tror och bortser från allt som talar emot din övertygelse.

Problemet med ditt resonemang är att det inte finns något som talar emot att jorden är en sfär. Exempel har efterfrågats i tråden många gånger men varken du eller någon annan har någonsin lyckats konkretisera något.

Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat

Man får intrycket att du aldrig läst fysik i skolan - eller i alla fall förstod vad ni syslade med. Till och med på gymnasienivå utförs laborationer för att verifiera att framlagda teorier stämmer. Fysik är inget man endast "pluggar in" utan det är även något som man verfierar genom laborationer och observationer.

Det finns massor med "experiment" som ger stöd för att jorden är en sfär och många av oss har gjort ett flertal av dessa. I dess enklaste form handlar det om väldigt vardagliga observationer som solens skenbara storlek, halvmånens lutning eller natthimlen på södra halvklotet. Många har även utfört experiment som går ut på att mäta avståndet till solen och månen eller mäta gravitationen. Andra har experimenterat med att navigera med hjälp av sextant eller helt enkelt konstaterat att horisonten kommer lägre ned ju högre upp du är.

Jag tror faktiskt inte du riktig förstår vad ett "experiment" är och vilka slutsater man dra utifrån dem. Ta bara ett sådant enkelt experiment som att rikta in en parabolantenn mot en geostationär satellit och kolla att man får bild på TV'n. Experimentet inte bara passar som hand i hanske med att jorden är en sfär utan det dessutom fullständigt smular sönder "tesen" att jorden är platt.
Citera
2021-10-26, 22:51
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nu vet jag inte vad Anversön är för ö, men man måste inte ha firat någonting någonstans för att känna till att solen inte går ner vissa tider på vissa platser. Har du inte ens koll på ditt eget land?

Solens innersta krets är ju över svea rike och landets övre delar har ljust dygnet runt. Går ju helt i linje med platt jord
Citera
2021-10-26, 22:55
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Hur vet du att det är sol 21 timmar om dagen på Anvers ön, har du firat nyårsafton där?

Ja det stämmer, Nordpolen är jordens centrum men den viktiga frågan är vad som finns där.
De du kallar flat-earth eliten verkar vara fokuserad på den Antarktiska ringen och Nordpolen tycks ha hamnat i bakgrunden. Man kan ju undra varför. Frågan är också om polstjärnans uppgivna position vid polcirkeln stämmer med verkligheten.
Om du nu är så klok som du försöker ge sken av så förstår du kanske hur Gleason kartan är ritad, med numrerade cirklar, latituder och numrerade raka sträck, longituder. När man hade en färdig mall med numrerade latituder och longituder så ritade man in positionsangivelser från fartygens loggböcker.
Om polstjärnans positionsangivelse inte är korrekt vid polcirkeln så kan Nordpolen ha en yta som täcker betydligt större område än de uppgivna och allmänt accepterade. Vad händer då med longitudlinjerna?

Då sitter du och dom antika kartritarna i samma båt, för jag vet med hundra procents säkerhet att du aldrig har varit vid Nordpolen.
Har alltid undrat vilka ni rundissar menar när ni refererar till ”vi”, är det du och dina betrodda auktoriteter?

Du vet inte vad du pratar om! När södra korset är rakt i söder i Australien så är den under horisonten, när Södra Korset är synlig så är den antingen i sydväst eller i sydöst. Sen får du ju naturligtvis tro vad du vill.
Förstår att du som djupt auktoritetstroende har svårt och förstå att det finns självständigt tänkande individer som inte följer någon och det är ju ingen hemlighet att det är genom sig själv man lär känna andra.
Tack för visat intresse!

yes och gleasonkartan stämmer bättre med koordinatatsystemet som är perfekt symmetri. detta går stick i stäv med den mainstream som målats upp att jorden inte är en perfelt sfär. möjligtvis kom man på den bortförklaringen när man märke att "den perfekta sfärens" koordinater missvisar. Då blir det lämpligt med en efterkonstruktion "den är inte perfekt rund" sägs det.

: ) ) )
Citera
2021-10-26, 23:04
Medlem
Citat:
Vet inte hur många platser runt om i världen du har varit, men jag har varit väldigt många. Var jag än har varit, är uppgifterna på timeanddate.com korrekta, och jag ser ingen anledning till varför de inte skulle vara rätta på Anvers Island också.

Låt oss ta Ushuaia, en stad med 60 000 invånare längst söderut i Argentina. Solen är uppe i cirka 17 timmar på nyårsafton. Tror du att de 60 000 alla är analfabeter? Hur länge tror DU att solen är uppe i Ushuaia på din platta jord? Enligt den platta jordkartan kan du aldrig se solen söderut i Ushuaia. Lyft upp luren och fråga någon av personerna som bor där om det är rätt.

Återvänd till Anvers Island. Före pandemin fanns det i snitt 40-45 000 turister i området i januari/februari under ett antal år. Alla förväntade sig att det skulle vara ljust dygnet runt, som de hade lärt sig. Tror du inte att de skulle ha reagerat om solen stått på motsatt sida av jorden och varit osynlig större delen av dagen, eller tror du att alla 45 000 antingen är dumma eller betalt av eliten?

Citat:
Ja det stämmer, Nordpolen är jordens centrum men den viktiga frågan är vad som finns där.
De du kallar flat-earth eliten verkar vara fokuserad på den Antarktiska ringen och Nordpolen tycks ha hamnat i bakgrunden. Man kan ju undra varför. Frågan är också om polstjärnans uppgivna position vid polcirkeln stämmer med verkligheten.
Om du nu är så klok som du försöker ge sken av så förstår du kanske hur Gleason kartan är ritad, med numrerade cirklar, latituder och numrerade raka sträck, longituder. När man hade en färdig mall med numrerade latituder och longituder så ritade man in positionsangivelser från fartygens loggböcker.
Om polstjärnans positionsangivelse inte är korrekt vid polcirkeln så kan Nordpolen ha en yta som täcker betydligt större område än de uppgivna och allmänt accepterade. Vad händer då med longitudlinjerna?

Då sitter du och dom antika kartritarna i samma båt, för jag vet med hundra procents säkerhet att du aldrig har varit vid Nordpolen.
Har alltid undrat vilka ni rundissar menar när ni refererar till ”vi”, är det du och dina betrodda auktoriteter?

Du tror uppenbarligen att longitudlinjerna kommer att vara parallella. Hur ska det gå till? Jag ser hur Gleason-kartan ser ut, och jag ser att direktflyget från Australien till Sydamerika måste gå över USA, och planet måste ha en hastighet på 2800 km/h för att nå fram på den tid vi vet att det tar !! Jag frågar hur det är möjligt men får inget svar. Om Nordpolen nu har stora landområden, som Eric Dubay hävdar, vad har det egentligen med fallet att göra? Parallella longituder går ut från dessa landområden, om jag förstår dig rätt ?? Eller hur?

Citat:
Du vet inte vad du pratar om! När södra korset är rakt i söder i Australien så är den under horisonten, när Södra Korset är synlig så är den antingen i sydväst eller i sydöst. Sen får du ju naturligtvis tro vad du vill.
Förstår att du som djupt auktoritetstroende har svårt och förstå att det finns självständigt tänkande individer som inte följer någon och det är ju ingen hemlighet att det är genom sig själv man lär känna andra.
Tack för visat intresse!
Tror du att det bara bor idioter söder om ekvatorn? Southern Cross ser människor rakt söder från Australien, Afrika och Sydamerika plus överallt annars söder om ekvatorn. Varför inte fråga några av de som bor där? Jag vet, för jag har varit där, men det jag säger stämmer inte överens med vad dina gurus hävdar, och då är det såklart en lögn.

Nu har du hävdat att vi bara okritiskt följer eliten. Du och de andra flattisarne har upprepat detta om och om igen. Jag säger att du låter ligister som Jeranism och Eric Dubay diktera vad du ska tycka, samtidigt som du kallar dig självständiga tänkare. ALLT du säger är en upprepning av vad plattjordeliten har berättat för dig.

Om du är en ordentlig plattis borde du nu bli så kränkt att du försvinner från diskussionen. Det är vad alla plattisar gör när de stöter på de argumenten jag har framfört, och INGEN har kommit med ett motargument. Säkrast att försvinna då.
Citera
2021-10-26, 23:29
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Solens innersta krets är ju över svea rike och landets övre delar har ljust dygnet runt. Går ju helt i linje med platt jord
Midnattsol på norra halvklotet stämmer ju med både platt och rund jord. Det är långt ner på södra halvklotet som plattjordsmodellen inte alls stämmer. Enligt gleasonkartan är ju dom ljusa sommarnätterna på södra halvklotet en omöjlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
yes och gleasonkartan stämmer bättre med koordinatatsystemet som är perfekt symmetri. detta går stick i stäv med den mainstream som målats upp att jorden inte är en perfelt sfär. möjligtvis kom man på den bortförklaringen när man märke att "den perfekta sfärens" koordinater missvisar. Då blir det lämpligt med en efterkonstruktion "den är inte perfekt rund" sägs det.

: ) ) )
Kordinatsystemet på södra halvklotet stämmer ju inte alls på Gleason. Enligt Gleason blir det ju längre och längre mellan longituderna desto längre söderutom man kommer. I verkligheten är det ju som längst mellan dem vid ekvatorn medan det blir kortare mellan dem söder om ekvatorn.
Citera
2021-10-26, 23:30
Medlem
Citat:

Tack för visat intresse!

Återigen Gleasons karta.
Dags att du tar en titt på vad jag skrev i inlägget https://www.flashback.org/p77707146#p77707146 som du naturligtvis inte svarat på.
Citera
2021-10-26, 23:36
Medlem
Underbar tråd med för många som sett Discworld av Sir Terry Pratchett, för övrigt en trevlig serie men ni som fortfarande tror att jorden är platt får gärna förklara för mig.
  • Varför når inte mina radiosignaler i UHF bandet från ena sidan till andra sidan jorden?
  • Varför går signalerna i UHF ut i rymden istället för att nå det tänkta målet?
  • Om jorden var platt skulle mina signaler i UHF nå sitt mål utan att rusa ut i rymden, så varför lämnar de vår atmosfär om jorden är platt?

Sen finns det en bunke frågor till som man aldrig kommer få svar på från de som tror att jorden är platt.
Det skulle vara bekvämt för mig när jag navigerar OM jorden varit platt, jag skulle slippa räkna bågminuter och skit och bara kunna dra en rak linje på kartan. Varför kan jag inte det idag om jorden nu är platt?
Om jorden är platt och konstant rör sig uppåt, varför skiftar gravitationen över hela jordklotet? (vobblar skivan?)
Varför kan man från det vi kallar för rymden inte se hela jordklotet om det är platt samt varför är andra planeter runda och roterar runt sin egen axel? Jodå, jag har eget megateleskop så jag spanar ofta ut i rymden utan att vara betald av en myndighet eller aliens

Främst nyfiken på radiovågorna i UHF och navigeringen här för det stör min vardag och hade vart busenkelt om jordhelvetet varit platt
Citera
2021-10-26, 23:43
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Underbar tråd med för många som sett Discworld av Sir Terry Pratchett, för övrigt en trevlig serie men ni som fortfarande tror att jorden är platt får gärna förklara för mig.
  • Varför når inte mina radiosignaler i UHF bandet från ena sidan till andra sidan jorden?
  • Varför går signalerna i UHF ut i rymden istället för att nå det tänkta målet?
  • Om jorden var platt skulle mina signaler i UHF nå sitt mål utan att rusa ut i rymden, så varför lämnar de vår atmosfär om jorden är platt?

Sen finns det en bunke frågor till som man aldrig kommer få svar på från de som tror att jorden är platt.
Det skulle vara bekvämt för mig när jag navigerar OM jorden varit platt, jag skulle slippa räkna bågminuter och skit och bara kunna dra en rak linje på kartan. Varför kan jag inte det idag om jorden nu är platt?
Om jorden är platt och konstant rör sig uppåt, varför skiftar gravitationen över hela jordklotet? (vobblar skivan?)
Varför kan man från det vi kallar för rymden inte se hela jordklotet om det är platt samt varför är andra planeter runda och roterar runt sin egen axel? Jodå, jag har eget megateleskop så jag spanar ofta ut i rymden utan att vara betald av en myndighet eller aliens

Främst nyfiken på radiovågorna i UHF och navigeringen här för det stör min vardag och hade vart busenkelt om jordhelvetet varit platt

inget störande uppåt men horisontellt refraktion mm
Citera
2021-10-27, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
Det går ju för fan att själv titta i en rejäl kikare eller ännu bättre ett teleskop. Då ser man ju med egna ögon att alla större himlakroppar är runda som bollar. Varför skulle alla andra himlakroppar vara runda men just jorden vara platt?

Månen och solen är runda, men inte nödvändigtvis sfäriska. Men vad har månen och solen att göra med jordens form egentligen? Kan du avgöra golvets form genom att betrakta lampan i taket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in