Citat:
Ursprungligen postat av
OmegaAlpha
Intressant inlägg. Får man fråga vad det var som fick dig att sadla om? (Är i samma situation beträffande kontorstider och ålder)
Jag ledsnade helt enkelt på det ständiga stressandet, kontorstider men med mail på helger, kvällar och semestrar. Att aldrig känna att man är riktig ledig och ständiga tjafs och interna förhandlingar om allt och ingenting.
Jag insåg bara till slut att jag inte längre var intresserad av den karriärsvägen som låg framför en som en av alla dessa numera oändliga stora antalet mellanchefer i många organisationer.
Jag ramlade över lokföraryrket lite av en slump när jag satt och funderade på vad man skulle kunna göra istället och lockades av skiftande arbetstider, ett jobb som är slut i samma sekund som man stänger dörren till loket och åker hem och att inte åka till samma kontor vid samma tid varje dag.
Självklart var det en del att överväga som ett år i skolbänken utan inkomst, säga upp sig från ett välbetalt jobb för att studera i ett år till ett jobb med lägre lön och gå från chefsposition med akademisk utbildning till ett helt annat slags jobb. Men jag har inte ångra beslutet en sekund efter att det väl var taget, och trots de skiftande arbetstiderna, jobb varannan helg, mycket nattjobb etc så känner jag mig mer ledig, utvilad och ostressad än tidigare med mer energi över när jag är ledig.