2021-10-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmegaAlpha
Intressant inlägg. Får man fråga vad det var som fick dig att sadla om? (Är i samma situation beträffande kontorstider och ålder)

Jag ledsnade helt enkelt på det ständiga stressandet, kontorstider men med mail på helger, kvällar och semestrar. Att aldrig känna att man är riktig ledig och ständiga tjafs och interna förhandlingar om allt och ingenting.

Jag insåg bara till slut att jag inte längre var intresserad av den karriärsvägen som låg framför en som en av alla dessa numera oändliga stora antalet mellanchefer i många organisationer.

Jag ramlade över lokföraryrket lite av en slump när jag satt och funderade på vad man skulle kunna göra istället och lockades av skiftande arbetstider, ett jobb som är slut i samma sekund som man stänger dörren till loket och åker hem och att inte åka till samma kontor vid samma tid varje dag.

Självklart var det en del att överväga som ett år i skolbänken utan inkomst, säga upp sig från ett välbetalt jobb för att studera i ett år till ett jobb med lägre lön och gå från chefsposition med akademisk utbildning till ett helt annat slags jobb. Men jag har inte ångra beslutet en sekund efter att det väl var taget, och trots de skiftande arbetstiderna, jobb varannan helg, mycket nattjobb etc så känner jag mig mer ledig, utvilad och ostressad än tidigare med mer energi över när jag är ledig.
Citera
2021-10-24, 20:13
Medlem
klimpos avatar
Jag ska göra första testet i veckan. Börjar bli smått nervös. Har övat en del på bland annat matrigma.
Några fler tips?
Citera
2021-10-25, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klimpo
Jag ska göra första testet i veckan. Börjar bli smått nervös. Har övat en del på bland annat matrigma.
Några fler tips?

Var ordentligt utvilad är tipset jag har att ge. När jag gjorde provet i våras var det många moment som krävde att man var rejält fokuserad.

Reaktionsförmåga, precision, simultanförmåga och lokalsinne var några saker som testades, och alla moment kräver fokus.

Gör bara ditt bästa bara! Stort lycka till nästa vecka!
Citera
2021-10-25, 07:53
Medlem
Någon som har fått svar om testomgång 2 på TCC?
Citera
2021-10-25, 08:11
Medlem
klimpos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleet
Var ordentligt utvilad är tipset jag har att ge. När jag gjorde provet i våras var det många moment som krävde att man var rejält fokuserad.

Reaktionsförmåga, precision, simultanförmåga och lokalsinne var några saker som testades, och alla moment kräver fokus.

Gör bara ditt bästa bara! Stort lycka till nästa vecka!
Tack!
Vad jag har förstått så är det olika delprov. Någonstans läste jag att man får öva på delproven innan, stämmer det?
Citera
2021-10-25, 10:27
Medlem
Citat:
Tack!
Vad jag har förstått så är det olika delprov. Någonstans läste jag att man får öva på delproven innan, stämmer det?

Ja det stämmer, om man gör testen via ProTrain så kan man öva på delproven innan iallafall.
Citera
2021-10-25, 17:43
Medlem
klimpos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s0rky
Ja det stämmer, om man gör testen via ProTrain så kan man öva på delproven innan iallafall.
Det är inte via ProTrain. Jag har sökt till Trafikverkets utbildning och testet håller Aon Assessment i. Men det borde väl vara samma princip där, att man iaf får en överblick innan?
Det får bli en tidig kväll och en stadig frukost imorgon. Håll tummarna.
Citera
2021-10-25, 18:04
Medlem
Citat:
Det är inte via ProTrain. Jag har sökt till Trafikverkets utbildning och testet håller Aon Assessment i. Men det borde väl vara samma princip där, att man iaf får en överblick innan?

Okej, ProTrains test är också via Aon så det borde väl vara samma i princip. Jag gjorde test 1 förra veckan och besked från det kommer i slutet på denna veckan. Var utvilad och fokuserad så kommer det gå bra ska du se. Lycka till!
Citera
2021-10-25, 23:38
Medlem
Får man svar på plats om man går vidare hos yrkespsykologen?
Senast redigerad av WHATISEV 2021-10-25 kl. 23:41.
Citera
2021-10-26, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WHATISEV
Får man svar på plats om man går vidare hos yrkespsykologen?

Jag fick svar några dagar senare om jag gick vidare från psykologintervjun.
Citera
2021-10-26, 12:49
Medlem
Citat:

Lycka till! Hoppas det gick bra. Jag gjorde första testet häromdagen också och kommer förmodligen få svar i slutet av denna vecka. Har sökt till ProTrain i Mjölby.
Citera
2021-10-26, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleet
Jag fick svar några dagar senare om jag gick vidare från psykologintervjun.

TCC?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in