2021-10-26, 14:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Du är en vaccin-hysteriker som vill vaccinera allt som rör sig. Sen finns det anti-vaxxers som inte vill vaccinera någon. Och sen finns det vi som följer vetenskapen och därför förstår att den enda hållbara strategin är att enbart vaccinera riskgrupper.
Du följer ingen vetenskap som inte ens kan ta in enkla observationer utan hamnar i kognitiv dissonans och en massa irrelevant bjäfs.
Citera
2021-10-26, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du följer ingen vetenskap som inte ens kan ta in enkla observationer utan hamnar i kognitiv dissonans och en massa irrelevant bjäfs.

Du stirrar dig blind på smittspridningen. Följer du smittspridningen lika maniskt när det gäller olika förkylningsvirus? Du måste väl ändå inse att din noll-covid-strategi är helt dödfödd?
Citera
2021-10-26, 14:43
Medlem
HitsvilleUKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Från Idaho.
Typ lägre vaccinationsgrad än Bulgarien…
Vad förvånad jag blir att någon skojare sitter och försöker skrämma upp folk..

Han talar om att han hittar x ggr fler fall av ditten och datten. Missade han att folk inte har sökt vård ordentligt på 1,5 år?
Skulle man kolla Sveriges siffror, så skulle man kunna dra samma slutsats (om man är efterbliven)

Typ som att drunkningarna ökar pga glassätande..

År 1: 20 fall av en vanlig cancersort (ett vanligt år)
År 2: inga fall (coronapandemi, ingen söker vård)
År 3: inga fall (coronapandemi, ingen söker vård)

År tre ger då 60 fall då det ackumulerat, istället är det 400 fall, 20 fold increase. Undra vem skojaren är...
Citera
2021-10-26, 14:55
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Idaho har vaccinerat 43,5 % av hela befolkningen och Bulgarien har vaccinerat 21%. Talen avser fullvaccinerade.

Ändå tror du att Idaho har vaccinerat färre en Bulgarien, alvarligt talat kan du inte ens googla?

Men din idiot.

Jag skrev ”typ som Bulgarien”

Bulgarien lägst täckning i Europa, Idaho lägst i USA.

Fattar du?
Citera
2021-10-26, 14:56
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HitsvilleUK
År 1: 20 fall av en vanlig cancersort (ett vanligt år)
År 2: inga fall (coronapandemi, ingen söker vård)
År 3: inga fall (coronapandemi, ingen söker vård)

År tre ger då 60 fall då det ackumulerat, istället är det 400 fall, 20 fold increase. Undra vem skojaren är...

Såg du några fakta i videon? Det gjorde inte jag..

Jag berättade bara hur man skulle kunna missuppfatta siffror medvetet.

Vi får väl se när det kommer officiella siffror.
Citera
2021-10-26, 15:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Du stirrar dig blind på smittspridningen. Följer du smittspridningen lika maniskt när det gäller olika förkylningsvirus? Du måste väl ändå inse att din noll-covid-strategi är helt dödfödd?
Nej, jag tittar på alla siffror men framförallt på konsekvenserna av att man inte vaccinerar tillräckligt. Högt och ihållande antal sjukhusfall och dödstal.

Brasilien är som sagt ett tydligt och uppmuntrande exempel på inbromsning efter vaccinering av befolkning. Anmärkningsvärt snabbt faktiskt. Jag har en teori om det. Många har en tidigare exponering för viruset och får ett mycket starkt skydd redan efter första sprutan s.k. hybridimmunitet.

Samma ska kommer vi att se i Iran förhoppningsvis. Faktiskt redan nu ser jag. Man får ta in att rapportering är högst opålitlig och grovt underskattad framförallt när det gäller döda men glädjande nog ser vi en klar och snabb förbättring även i Iran. Troligtvis som sagt p.g.a. hybridimmunitet:

Vaccinationer:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=People+vaccinated&Interval=New+per +day&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=f alse&country=GBR~RUS~BRA~IRN

Döda:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+deaths&Interval=New+per+ day&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=fa lse&country=GBR~RUS~BRA~IRN
Citera
2021-10-26, 15:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Har jag aldrig hört talas om. Däremot stoppade man AstraZeneca-vaccinet vilket visade sig vara en katastrof. Det var ett politiskt beslut och handlade mer om att Afrikas ledare minsann ville ha samma vaccin som väst nämligen mRNA-vacciner. Men de är betydligt dyrare, svårare att distribuera i vissa delar av landet samt inte tillgängliga i stora mängder då mycket p.g.a. västs upphandling av dem. Man hade dock gott om AZ-vaccinet som man skeppade iväg.

Anledningen var en högst ifrågasättbar studie som visade på lägre effektivitet för den sydafrikanska varianten vilket senare visade sig vara något överdriven och att andra vacciner hade samma problem.

Resultatet blev en stor smittspridning vid den tidpunkten.

Här får du en länk:
https://www.themoscowtimes.com/2021/10/18/safrica-rejects-russian-sputnik-vaccine-over-hiv-fears-a75330

Tilläggas skall att de som litar, minst, på Sputik-vaccinet är ryssarna själva!
Citera
2021-10-26, 15:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Nej, jag tittar på alla siffror men framförallt på konsekvenserna av att man inte vaccinerar tillräckligt. Högt och ihållande antal sjukhusfall och dödstal.

Brasilien är som sagt ett tydligt och uppmuntrande exempel på inbromsning efter vaccinering av befolkning. Anmärkningsvärt snabbt faktiskt. Jag har en teori om det. Många har en tidigare exponering för viruset och får ett mycket starkt skydd redan efter första sprutan s.k. hybridimmunitet.

Samma ska kommer vi att se i Iran förhoppningsvis. Faktiskt redan nu ser jag. Man får ta in att rapportering är högst opålitlig och grovt underskattad framförallt när det gäller döda men glädjande nog ser vi en klar och snabb förbättring även i Iran. Troligtvis som sagt p.g.a. hybridimmunitet:

Vaccinationer:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=People+vaccinated&Interval=New+per +day&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=f alse&country=GBR~RUS~BRA~IRN

Döda:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+deaths&Interval=New+per+ day&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=fa lse&country=GBR~RUS~BRA~IRN

Min gissning är att utbredd hybridimmunitet även finns i Sverige. Det är nog därför vi, nu, har mindre smittspridning per miljon invånare än våra nordiska grannländer.
Citera
2021-10-26, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Min gissning är att utbredd hybridimmunitet även finns i Sverige. Det är nog därför vi, nu, har mindre smittspridning per miljon invånare än våra nordiska grannländer.

Hybridimmunitet är nyord för flockimmunitet?
Citera
2021-10-26, 15:37
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HitsvilleUK
https://mobile.twitter.com/ToTheLifeboats/status/1430589141344034816

Ingen studie men oroande nog enligt mig. Största privata testkliniken i den delstaten. Kan ju vara en kombination av Covid 19 och vaccinet då båda har patogenen spikproteinet.
Nej. Inte det minsta oroande. Presentera någon form av substantiellt bevis för att det den här personen påstår så skall jag titta på uppgifterna, men fram tills dess sorterar jag in detta under "trams genererat av antivaxxare/rättshaverist".
Citera
2021-10-26, 15:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Här får du en länk:
https://www.themoscowtimes.com/2021/10/18/safrica-rejects-russian-sputnik-vaccine-over-hiv-fears-a75330

Tilläggas skall att de som litar, minst, på Sputik-vaccinet är ryssarna själva!
Det handlar inte om det i Ryssland. Det handlar om rent anti-vaxxande mot allt vad vaccin heter. Men det var en nyhet som verkar basera sig på samma som mot AZ-vaccinet . De inkompetenta och korrumperade politikerna i Sydafrika vill ha samma som oss. mRNA-vacciner. Det finns liksom inga seriösa vetenskaplig studier som säger att adenovirusvacciner skulle vara riskfyllt för HIV-smittade.

Sorgligt nog är ryssarnas egna vaccin Sputnik V en mycket bra produkt vilket är synd. Men stora delar av befolkningen speciellt utanför storstäderna i västra Ryssland är på en redneck-nivå när det gäller världsuppfattning.
Citera
2021-10-26, 15:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Funderat över det faktiskt också. Uppenbarligen så bromsar inte smittspridningen in av tidigare ohejdad smittspridning. Någon flockimmunitet existerar inte. Man vet inte riktigt varför men vaccinet verkar vara det enda som får smittan att bromsa in. Någon eller några faktorer är annorlunda helt enkelt som gör vaccinerna mer effektiva.

Då kan man också tänka sig att att man snabbare och mer kraftfullt uppnår en inbromsning när många redan har varit exponerade för COVID19 och det redan efter första sprutan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in