2021-10-26, 14:46
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och så tror du att vissa sticker dig i baken och säger "godmorgon" för att det är kul?

I det här fallet så blev det så tydligt! Det hårda snabba sticket och tillägget GODMORGON vid injiceringen. Jag svarade tillbaka godmorgon (med humor i rösten) och jag kan i efterhand känna att hon kanske ville visa "var skåpet ska stå" och därmed var vi överens.

Jag har detta som ett av mina starkaste minnen ifrån tiden på sjukan och något jag skrattat åt många gånger.
Citera
2021-10-26, 15:06
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
B-12 troligen för att jag dricker för mycket, jag hade dropp och Oxynorm som en liten kapsel att svälja.
Den nämnda B-12 som jag inte fick i rumpan fick jag intravenöst genom den ingång jag hade i armen.

Möjligt att det var en annan B-12:a än de jag fick i rumpan, men sköterskan sa med förvåning att den inte alls behöver injiceras i rumpan.
När var det du fick sprutorna? Det är inte omöjligt att det var Neurobion (eller liknande komvinationspreparat) du fick i röven och den kan inte ges intravenöst.

Angående hur man får bättre upplevelser i vården:
Var medveten om var gränserna för din integritet går
Vet dina rättigheter
Bete dig som folk
Beskriv dina behov när det kommer till bemötande

Det kan vara svårt att bli bemött bra, speciellt om det föreligger missbruk eller psykisk ohälsa i botten. Det är proppfullt av vårdpersonal med fördomar, och de jobbar under jävligt tråkiga arbetsförhållanden nästan överallt. Som bäddat för kassa upplevelser för patienterna. Jag lyckas inte bli bemött som folk så ofta, det är väldigt påfrestande.
Citera
2021-10-26, 15:26
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
När var det du fick sprutorna? Det är inte omöjligt att det var Neurobion (eller liknande komvinationspreparat) du fick i röven och den kan inte ges intravenöst.

Angående hur man får bättre upplevelser i vården:
Var medveten om var gränserna för din integritet går
Vet dina rättigheter
Bete dig som folk
Beskriv dina behov när det kommer till bemötande

Det kan vara svårt att bli bemött bra, speciellt om det föreligger missbruk eller psykisk ohälsa i botten. Det är proppfullt av vårdpersonal med fördomar, och de jobbar under jävligt tråkiga arbetsförhållanden nästan överallt. Som bäddat för kassa upplevelser för patienterna. Jag lyckas inte bli bemött som folk så ofta, det är väldigt påfrestande.

Jag fick den senaste "rumpinjektionen" för någon dag sedan, "Neurobion" känner jag inte till och jag förstår inte skillnaden mellan olika preparat. Nu börjar det kännas som att man borde bekräfta varenda preparat de försöker peta i en.
Citera
2021-10-26, 15:28
Medlem
rtyuios avatar
Hej TS.

Det finns 3 sätt att ge dig läkemedel via injektion/spruta och de har olika effekt beroende på hur snabbt man vill läkemedlet ska verka.

Intravenöst = Rätt i venen. Därför använder man en venflon.

Intramuskulärt = Sättes oftast i skinkan därför att där är mest "kött". Enda risken är att man träffar ichiasnerven. Annars går det att sätta i armen biceps el liknande men risken finns att man skadar dig/muskeln

Subkutant = Direkt under huden.

Ta nu din rövspruta och lita på att de vet vad de sysslar med.
Citera
2021-10-26, 15:34
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Och så tror du att vissa sticker dig i baken och säger "godmorgon" för att det är kul?

"Allting måste inte vara kul", hon kanske bara ville avreagera sig eller kanske det kan vara frågan om en fetischm.

Jag brukar säga att det finns folk till allt (och sent skall syndaren vakna).
Citera
2021-10-26, 15:44
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Hej TS.

Det finns 3 sätt att ge dig läkemedel via injektion/spruta och de har olika effekt beroende på hur snabbt man vill läkemedlet ska verka.

Intravenöst = Rätt i venen. Därför använder man en venflon.

Intramuskulärt = Sättes oftast i skinkan därför att där är mest "kött". Enda risken är att man träffar ichiasnerven. Annars går det att sätta i armen biceps el liknande men risken finns att man skadar dig/muskeln

Subkutant = Direkt under huden.

Ta nu din rövspruta och lita på att de vet vad de sysslar med.

"Ta nu din rövspruta och lita på att de vet vad de sysslar med." Klart som fasen att de vet vad de pysslar med. Jag tror fortfarande att vissa av dem samarbetar med Satan, skojar lite där, men ändå?
Citera
2021-10-26, 16:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Du glömde intrakardiell och sedan ger man ryggmärgsbedövning, inte så ovanligt. Och pudendusblockad och paracervikalblockad inte att förglömma.

De sistnämnda handlar om var man vill att det ska verka, så det handlar inte alltid om hur snabbt det ska verka.

Akupunktur räknar jag bort för det är inte injektioner, men kvaddlar finns, kanske räknas som subkutant, även om jag inte tror det.
Citera
2021-10-26, 16:57
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Du glömde intrakardiell och sedan ger man ryggmärgsbedövning, inte så ovanligt. Och pudendusblockad och paracervikalblockad inte att förglömma.

De sistnämnda handlar om var man vill att det ska verka, så det handlar inte alltid om hur snabbt det ska verka.

Akupunktur räknar jag bort för det är inte injektioner, men kvaddlar finns, kanske räknas som subkutant, även om jag inte tror det.
Nu tror jag inte de metoderna är aktuella i TS fall just nu iaf. TS hade varit en aning mer panikslagen och i chocktillstånd om sköterskan sagt "GODMORGON" samtidigt som hon körde in en spruta rakt i hjärtat på TS. Då tror jag TS föredrar sin rövspruta trots att sjuksystrarna som behandlar tycks vara Satans lakejer.
Citera
2021-10-26, 17:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Nu tror jag inte de metoderna är aktuella i TS fall just nu iaf. TS hade varit en aning mer panikslagen och i chocktillstånd om sköterskan sagt "GODMORGON" samtidigt som hon körde in en spruta rakt i hjärtat på TS. Då tror jag TS föredrar sin rövspruta trots att sjuksystrarna som behandlar tycks vara Satans lakejer.
Och ingen på sjukhus tror att hjärtat sitter i skinkan, bara tog upp andra exempel på injektioner.

Med tanke på vad TS skriver:
Citat:
I det här fallet handlade det förvisso om vitamin B-12 och den behöver inte injekteras intramuskulärt, ber om ursäkt för gömmandet av den detaljen.
Så verkar det handla om som jag skrev, en rejäl fylla. Antagligen kombinerat med förvirringstillstånd. Tycker allt lutar åt det.
Citera
2021-10-26, 17:26
Medlem
Vasterass avatar
Citat:

Om man håller på att dö eller bara behöver ge en patient en medicin är stor skillnad.
Dom kan sticka i mig hur mycket som helst om jag är döende, men om det inte är akut så behöver man inte plåga patienten mer än nödvändigt.

Poängen här är att jag förstått att sjuksköterskorna kan ha vissa "knep", som att kankse lite "hämmnas" på patienter.

Nu talar jag förhoppningsvis om minsta möjliga minoritet inom nämnda område.
Citera
2021-10-26, 17:33
Medlem
Vasterass avatar
Citat:

Jag var inte döende när jag åkte in, jag ville inte hamna där men jag hade så förbannat ont så jag stod inte ut längre.
Jag tog Alvedon, Ipren och till och med Lepheton (hostmedicin som innehåller morfin) för att stå ut med smärtan.
Citera
2021-10-26, 17:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Poängen här är att jag förstått att sjuksköterskorna kan ha vissa "knep", som att kankse lite "hämmnas" på patienter.

Nu talar jag förhoppningsvis om minsta möjliga minoritet inom nämnda område.
Du har fått ett par exempel på sköterskor som inte bara vill "hämnas" lite utan som verkligen dödar.

Jag tror dock fortfarande att du kommit in med delirium på beroendekliniken eller mer troligt akuten, och fått en B-12-injektion intramuskulärt, ett vanligt förfarande även om du fått en ven-infart vid ankomsten.
Senast redigerad av constant 2021-10-26 kl. 18:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in