• 1
  • 2
2021-10-26, 13:03
Medlem
Vasterass avatar
Om du ligger inne på sjukan och du redan har en ingång (venkateter) så behöver du inte ta den i rumpan!

Jag tror det är ett sätt för sjuksköterskor att jävlas med patienten eller eventuellt träna på patienten ifråga. Jag har gått på det här ett antal gånger och sista gången så riktigt slog hon in den där jäkla sprutan och medan hon injicerade så sa hon GODMORGON!

Finns det fler tips där ute rörande hur man kan "överleva" bättre inom sjukvården?
Citera
2021-10-26, 13:07
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Om du ligger inne på sjukan och du redan har en ingång (venkateter) så behöver du inte ta den i rumpan!

Jag tror det är ett sätt för sjuksköterskor att jävlas med patienten eller eventuellt träna på patienten ifråga. Jag har gått på det här ett antal gånger och sista gången så riktigt slog hon in den där jäkla sprutan och medan hon injicerade så sa hon GODMORGON!

Finns det fler tips där ute rörande hur man kan "överleva" bättre inom sjukvården?

Om ett läkemedel eller liknande ska sättas intramuskulärt har man ingen vidare användning av en venkateter utan då är ex skinkan utmärkt. Eller vad menar du?
Citera
2021-10-26, 13:08
Medlem
Det beror på hur snabb effekt som önskas. Intramuskulärt använder man för att det ska tas upp mindre fort. Intravenöst om man vill ha direkt effekt.
Citera
2021-10-26, 13:10
Medlem
Citat:

Hört talas om intramuskulär injektion?
Citera
2021-10-26, 13:14
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Om ett läkemedel eller liknande ska sättas intramuskulärt har man ingen vidare användning av en venkateter utan då är ex skinkan utmärkt. Eller vad menar du?

I det här fallet handlade det förvisso om vitamin B-12 och den behöver inte injekteras intramuskulärt, ber om ursäkt för gömmandet av den detaljen.

Men det vore intressant att höra tips och anekdoter rörande hur man kan förbättra sin upplevelse under sjukvårdstiden.
Citera
2021-10-26, 13:19
Medlem
Voloteas avatar
Med venkater ger man intravenösa läkemedel. I skinkan ger man intramuskulära läkemedel
Citera
2021-10-26, 13:23
Medlem
constants avatar
Citat:
I det här fallet handlade det förvisso om vitamin B-12 och den behöver inte injekteras intramuskulärt, ber om ursäkt för gömmandet av den detaljen.

Men det vore intressant att höra tips och anekdoter rörande hur man kan förbättra sin upplevelse under sjukvårdstiden.
B-12 intramuskulärt och venkateter lutar åt en rejäl fylla, antagligen i månader.

Ta emot hjälpen. Antagligen får du några Oxascand tills du landar också. Om det inte är beroendekliniken, vilken avdelning är du på?
Senast redigerad av constant 2021-10-26 kl. 13:25.
Citera
2021-10-26, 13:28
Medlem
kajus333s avatar
Citat:

Du får väl formulera om ämnet om du vill ha generella överlevnadstips, såsom anskaffandet av en trevlig medpatient med vilken man kan planera framtiden.
Citera
2021-10-26, 13:41
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
B-12 intramuskulärt och venkateter lutar åt en rejäl fylla, antagligen i månader.

Ta emot hjälpen. Antagligen får du några Oxascand tills du landar också. Om det inte är beroendekliniken, vilken avdelning är du på?

Jag var på Kirurgakuten. Jag känner inte till "Oxascand", men jag fick vid behov Oxynorm ssom är riktigt fina grejer.
En sak som förbryllar mig lite var hur sjuksköterskan tittade mig så stint in i ögonen efteråt, kändes lite knepigt.
Citera
2021-10-26, 13:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag var på Kirurgakuten. Jag känner inte till "Oxascand", men jag fick vid behov Oxynorm ssom är riktigt fina grejer.
En sak som förbryllar mig lite var hur sjuksköterskan tittade mig så stint in i ögonen efteråt, kändes lite knepigt.
Okej, men varför fick du B-12? Oxynormen fick du troligen också intramuskulärt om du inte hade dropp så de gav dig det via det.
Citera
2021-10-26, 13:44
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Du får väl formulera om ämnet om du vill ha generella överlevnadstips, såsom anskaffandet av en trevlig medpatient med vilken man kan planera framtiden.

Har du något förslag på ett bättre namn för tråden?
Citera
2021-10-26, 13:52
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Okej, men varför fick du B-12? Oxynormen fick du troligen också intramuskulärt om du inte hade dropp så de gav dig det via det.

B-12 troligen för att jag dricker för mycket, jag hade dropp och Oxynorm som en liten kapsel att svälja.
Den nämnda B-12 som jag inte fick i rumpan fick jag intravenöst genom den ingång jag hade i armen.

Möjligt att det var en annan B-12:a än de jag fick i rumpan, men sköterskan sa med förvåning att den inte alls behöver injiceras i rumpan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in