2021-10-26, 13:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
B-12 troligen för att jag dricker för mycket, jag hade dropp och Oxynorm som en liten kapsel att svälja.
Den nämnda B-12 som jag inte fick i rumpan fick jag intravenöst genom den ingång jag hade i armen.

Möjligt att det var en annan B-12:a än de jag fick i rumpan, men sköterskan sa med förvåning att den inte alls behöver injiceras i rumpan.
Fast det var just B-12 du fick intramuskulärt enligt dig själv. Något som är väldigt vanligt om man kommer in efter en rejäl fylla. Varför de satt en venflon på dig är inte konstigt, det brukar man göra i akutfall. Antar att du inte hade något i den, bara själva ingången.

Edit: Såg du skrev att du hade dropp. Då hade du kunnat få B-12 den vägen.

Citat:
I det här fallet handlade det förvisso om vitamin B-12 och den behöver inte injekteras intramuskulärt, ber om ursäkt för gömmandet av den detaljen.

Edit igen: Försöker reda ut vad du fått var, du skriver ganska snurrigt. B-12 fick du alltså via droppet, och Oxynormen per oralt, men vad fick du då intramuskulärt?
Senast redigerad av constant 2021-10-26 kl. 14:04.
Citera
2021-10-26, 14:04
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fast det var just B-12 du fick intramuskulärt enligt dig själv. Något som är väldigt vanligt om man kommer in efter en rejäl fylla. Varför de satt en venflon på dig är inte konstigt, det brukar man göra i akutfall. Antar att du inte hade något i den, bara själva ingången.

Jag har ingen aning om vad en "venflon" är, men jag fick dropp (naturligtvis genom ingången) med glukos när jag tvingades till fasta. För de som inte vet så blir man hungrig om man inte äter även om man får dropp.
Citera
2021-10-26, 14:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag har ingen aning om vad en "venflon" är, men jag fick dropp (naturligtvis genom ingången) med glukos när jag tvingades till fasta. För de som inte vet så blir man hungrig om man inte äter även om man får dropp.
Venflon är en vanlig infart i en ven, men egentligen ett varunamn.

Men vad var det du fick i baken?
Citera
2021-10-26, 14:12
Medlem
Vasterass avatar
Citat:

Edit: Såg du skrev att du hade dropp. Då hade du kunnat få B-12 den vägen.

Edit igen: Försöker reda ut vad du fått var, du skriver ganska snurrigt. B-12 fick du alltså via droppet, och Oxynormen per oralt, men vad fick du då intramuskulärt?

"Men vad fick du då intramuskulärt?" Det är just pudelns kärna i detta, jag tror att jag fick en spruta i rumpan för att en sjuksköterska av någon anledning ville göra det!

Varför? Ja det var just frågan kanske, men det vore så intressant att höra tips på sådant som kan göra det lite lättare att utstå sjukhustiden.
Citera
2021-10-26, 14:15
Medlem
constants avatar
Citat:
"Men vad fick du då intramuskulärt?" Det är just pudelns kärna i detta, jag tror att jag fick en spruta i rumpan för att en sjuksköterska av någon anledning ville göra det!

Varför? Ja det var just frågan kanske, men det vore så intressant att höra tips på sådant som kan göra det lite lättare att utstå sjukhustiden.
Menar du verkligen att en sköterska tänker att, hm, om jag skulle roa mig med lite av min lediga tid och sticka stollen i rum fyra i baken?

Så förbannat kul är det inte att ge sprutor.

Dessutom har massmörderskor och massmördare påkommits med att ge patienter läkemedel de inte ska ha, något de flesta känner till. Att riskera att bli påkommen med att ge något en patient inte ska ha för att man tycker det är kul är otroligt korkat. Men uppenbart så förekommer det. Kanske inte för att det är kul dock.
Citat:
Den tyska sjuksköterskan var sedan tidigare dömd för mord på sex patienter. Som Vårdfokus rapporterat stod han nu åtalad för ytterligare 99 mord. Utredarna trodde att han kunde ha mördat betydligt fler.
https://www.vardfokus.se/rattsligt/t...s-for-85-mord/

Citat:
En dansk sjuksköterska som sedan tidigare är anklagad för mord på tre patienter är nu mordmisstänkt också i ett fjärde fall.
https://www.dagensmedicin.se/alla-ny...for-fyra-mord/
Senast redigerad av constant 2021-10-26 kl. 14:23.
Citera
2021-10-26, 14:25
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Menar du verkligen att en sköterska tänker att, hm, om jag skulle roa mig med lite av min lediga tid och sticka stollen i rum fyra i baken?

I detta fall så låg jag inne nästan en vecka och ja, jag fick dessa förbannade rumpinjiceringarna 3 gånger och den fjärde intravenöst.

Som jag skrev tidigare: "så riktigt slog hon in den där jäkla sprutan och medan hon injicerade så sa hon GODMORGON!".
Det var det som fick mig att fundera på vad fan de håller på med vissa, förvisso hade hon och jag kommit "lite på kant" med varande natten innan. Men de andra sjuksköterskorna gjorde det varsamt och fint, ville de bara se min rumpa eller?
Citera
2021-10-26, 14:26
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Om du ligger inne på sjukan och du redan har en ingång (venkateter) så behöver du inte ta den i rumpan!

Jag tror det är ett sätt för sjuksköterskor att jävlas med patienten eller eventuellt träna på patienten ifråga. Jag har gått på det här ett antal gånger och sista gången så riktigt slog hon in den där jäkla sprutan och medan hon injicerade så sa hon GODMORGON!

Finns det fler tips där ute rörande hur man kan "överleva" bättre inom sjukvården?

Du kan behöva ta en injektion i rumpan, ja. Det är en intramuskulär injektion. Man kan inte göra alla injektioner intravenöst.
Citera
2021-10-26, 14:29
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud.skapar.detta.
Jag har lärt mig 3 trix på sjukan

Trix 1
Om du inte pallar gå på toa så övertala dom om att få kateter. Jag bröt en gång 3 ben samtidigt och då ville de att ja gick på toa men pallade inte så tillslut övertala ja dom till kateter o fyfan va nice de va! Både ångest och smärta sparades.

Trix 2
Ibland får man va ensam i rummet me "morfin-maskinen" och där kan man "pilla" lite på spakarna så att man får mer morfin från maskinen. Dock blir de arga om man gör det och man kan dö.

Trix 3
Fick en gång panik-attack på sjukan pga smärtna av "blåssten" eller va de kallas när man får sten i urinen. Då övertala ja dom att få syrgas för panik-ångest-attacken gjorde att det kändes som att ja inte fick luft. Dock så fick sköterskan skäll av läkaren efteråt. Vet ej om de va farligt men de va nice iallafall!

Jag fick en kateter insatt under en operation och vill inte uppleva det igen. Pissar hellre ner mig eller sätter på mig en vuxenblöja då.
Citera
2021-10-26, 14:29
Medlem
Vasterass avatar
Citat:

Dessutom har massmörderskor och massmördare påkommits med att ge patienter läkemedel de inte ska ha, något de flesta känner till. Att riskera att bli påkommen med att ge något en patient inte ska ha för att man tycker det är kul är otroligt korkat. Men uppenbart så förekommer det. Kanske inte för att det är kul dock.
https://www.vardfokus.se/rattsligt/t...s-for-85-mord/

https://www.dagensmedicin.se/alla-ny...for-fyra-mord/

Vidrigt att höra. Själv är min uppfattning att vårdpersonalen är mestadels helt fantastiska, de arbetar inte bara rent fysiskt, de flesta lägger sin själ i det här och presterar fantastiskt!

Godhet/ Änglar finns!
Citera
2021-10-26, 14:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Godhet/ Änglar finns!
Och så tror du att vissa sticker dig i baken och säger "godmorgon" för att det är kul?
Citera
2021-10-26, 14:32
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag fick en kateter insatt under en operation och vill inte uppleva det igen. Pissar hellre ner mig eller sätter på mig en vuxenblöja då.

Liten snopp eller? Själv kände jag inte ens den där lilla slangen, vad var problemet?
Citera
2021-10-26, 14:44
Medlem
Laureths avatar
Visst kan man säkert få vitaminer injicerade intravenöst, men de preparat sjukhusen tillhandahar är gjorda för intramuskulär injektion. Exempelvis Neurobion, vilket du inte vill ha i armen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in