Citat:
Ja, kanske. Frågan är ju om det måste (eller att man kan kräva) att det alltid måste finnas något egentligt motiv. Saker händer. Särskilt under påverkan av alkohol eller annat, eller en kombination, kanske allra helst om det finns någon form av psykisk ohälsa eller frustration över tillvaron/livet i botten. Om han är GM, tror jag han fick en knäpp, antingen att han blev avsnäst eller otrevligt bemött, eller att han "bara" fick en knäpp när han såg LOP (antingen utanför bion, eller utanför jobbet), i kombination med år av irritation över OP, bekantskapens illa prat om honom och socialdemokratin.
SE som skyldig, tror jag inte levde vidare som om ingenting hade hänt. Flera vittnar ju om att hans liv gick utför efter MOP, om än det inte gick i ett rasande tempo. Ville han inte bli avslöjad, hade han ju inget alternativ, än att försöka hålla fast vid en fasad. Och lite som TP skriver, kunde han ju de sociala koderna, var medveten om sin borgerliga bakgrund och klasstillhörighet, ålderns pondus, etcetera.
Personligen tror jag att det är en mental låsning, att MOP kräver en viss sorts typ av GM eller bakomliggande kraft. Är MOP ett "vanligt" dråp, krävs det ju lite? I våra fängelser sitter ju hela skalan av människor för dråp/mord, från alla samhällsklasser. Om SE är GM, tror jag även att man lär tänka på, att han inte var en trasig Roger Östlund/CP-figur som sköt en statsminister. Klassmässigt (eller hur man ska säga) stod de på ungefärlig samma nivå, det innebär ju att steget blir mindre. Det är heller inte omöjligt, att SE hade en väldigt grandios självbild, ansåg att han var (eller borde vara) en lika stor stjärna som OP, blev kränkt, att OP inte kände igen honom, han hade ju trots allt själv en politisk "karriär" bakom sig, blivit omnämnd i tidningen, tagit strid för en skola, osv. OP kan ju även på omvägar ha hört saker om SE, gett honom ett tjyvnyp. Tänker man vem personen SE (eventuellt) var, blir det ju en än mindre främmande tanke, att han sena kvällar ställde sig över lagen (eftersom han var en unik person) och hade ett vapen med sig.
Men som sagt, SE som oskyldig (vilket jag vacklar kring) kan han stått (rejält) i bakgrunden på mordkvällen, och tiden efter MOP tog han till alla medel för att få kliva upp "på scenen" och sola sig i rampljuset, både i media, bland bekanta och på jobbet. Och när polisen inte ville inkludera honom på rekonstruktionen, triggades rättshaveristen i honom ända in i kaklet. Han läste sig till vad som hänt på platsen, i kombination med de få detaljer han faktiskt såg, pusslade ihop en story. Och nu är han i stället utpekad som misstänkt. Så kan det gå.