2021-10-26, 00:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Nej det är ju just detta som är min poäng. Bara för att en uppgift är säker behöver den inte vara betydelsefull. Den som jag personligen har som mest sannolik GM är CA. Han uppfyller väldigt få punkter på din lista också. Ingen har pekat ut honom osv. Men han uppfyller vapenkriteriet i allra högsta grad, varför jag och många med mig ser honom som mycket trolig, trots att hans närvaro inte är bekräftad på brottsplatsen.

Jag tror att man kan visa rent statistiskt att mördare som flytt från en mordplats oftast inte kommer och försöker skriva in sig hos polisen. Så SE som kan redogöra för mer eller mindre allt på brottsplatsen är obegripligt osannolik som GM.

Så länge SE inte kan kopplas till ett vapen räcker inte en karbonkopia till en tafflig bok av vad en stollig kärring i Mariehamn har hallucinerat ihop som bevis. Sedan om hon bara dricker Lapin Kulta eller använder starkare saker är inte mitt problem.

Att ingen kan knyta något skjutvapen av något slag till SE gör nog som du säger CA till en bättre kandidat. Han ser dessutom mer ut som CP än vad SE gör. LP har ju inte direkt pekat ut SEs utseende när hon pekade ut CP.
Citera
2021-10-26, 00:20
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det som slår mig är att det sedan presskonferensen och Palmearkivet öppnades så har den här tråden inte rört sig en meter framåt. Alla andra trådar om MOP har blomstrat men här gäller det att älta Ålandskvinnans påhitt in absurdum.

För att vara ärlig så rörde sig inte den här tråden en millimeter framåt med hjälp av presskonferensen heller.

-Inga tekniska bevis.
-Inget mordvapen.
-Ingen gärningsbeskrivning.
-Inget som ens KP tror skulle leda till en fällande dom.

Men vi fick en död människa utpekad som inte kunde försvara sig. Hur "elegant" var det?

De andra trådarna om MOP har ju genomgått en pånyttfödelse och massor med nya fakta har seglat upp i dem.

Här i tråden om SE seglar det bara upp fakta som talar för SEs oskuld.

-Ålandskvinnans fantasier
-Nils Linders "dokument" som gömdes i PU i över 30 år innan det diariefördes.
-Vittnesmålen från Poliser och ambulanspersonal, varav några också var poliser är också en guldgruva för att på punkt efter punkt ge SE rätt i allt han sagt!

Ju fler dokument som släpps desto säkrare kan vi vara på att SE är helt oskyldig.

Av alla MOP-trådar är detta den enda som gått bakåt efter KPs karriärsjälvmord!

Svaret på frågan varför jag skriver i tråden? Jo Boken "Den osannolika mördaren". Jag blev arg då jag läste den då den inte innehåller en enda verifierbar fakta som till 100% tyder på SE skuld. Däremot är den ett smaklöst exempel på en dåligt genomarbetad, manipulativ bok som kan få aningslösa personer att tro att SE hade med mordet att göra.

Tack och lov utelämnar TP Ålandskvinnan i källförteckningen i boken och då vet vi att TP inte vet något alls om grävande journalistik.

Jag blev vilket som upprörd på TP och skriver här i tråden för att ge TP-förblindade människor en möjlighet att se ljuset. Man måste inte leva i en lögn bara för att TP och filter vill det.

Det finns en sanning även utanför "Den osannolika mördaren" och ju mer dokument som släpps desto tydligare skiner ljuset!

Jag hoppas KP läser här i tråden också!

KP läser nog inte ett skit.

Han skäms och kämpar med sina krämpor.

Det kan ändå vara så att han la ner utredningen för att förundersökningssekretessen skulle hävas och andra - mer intresserade - ska få möjlighet att hitta en mer sannolik mördare.
Citera
2021-10-26, 00:24
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Thomas Pettersson kommenterar Lampers

https://gunnarwall.wordpress.com/2021/10/25/pettersson-om-lampers-bok-garningsman-eller-vittne-en-sekundstrid-utan-slut/

Det var när Ålandskvinnans toyboy trodde att det heter hårddra (och inte hårdra) som jag slutade läsa.
Citera
2021-10-26, 00:26
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Intressant att läsa Thomas Petterssons svar till Lampers. Två så olika tolkningar av samma skeenden.

Noll procent chans att du läst en rad av det svamlet.

Eller, sorry, vad var starkast av Ålandspojkens argument?
Citera
2021-10-26, 00:33
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jag menar att samtliga mordplatsvittnen (förmodligen) inte läste samtliga tidningar dagligen under veckor och månader, samt såg alla tevenyheter och radioprogram i ämnet. Att familjen P skulle ha gjort det, känns än mindre troligt. Men jag kan så klart vara världsfrånvänd.

Om din fru/man/son/dotter/förälder/valfri nära vän/släkting blev mördad så hade du säkert struntat i medias rapportering om utredningen.

Men den inställningen är du nog ganska ensam om.

Beträffande mordplatsvittnen är din hypotes om möjligt än mindre sannolik.
Citera
2021-10-26, 00:57
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jasså, kan du länka så skruvar jag ner SE-sannolikheten tillbaka till 93, från 96.

Läs gärna även vad landets främste SE-expert skriver, vi är alla amatörer jämfört med TP i ämnet SE.

https://gunnarwall.wordpress.com/2021/10/25/pettersson-om-lampers-bok-garningsman-eller-vittne-en-sekundstrid-utan-slut/

Att den jovialiske SE var instämplad på Skandia i Stockholm - observerad av arbetskamrater - när han och två random figuranter samtidigt vimsade runt i en butik på Åland betyder inte att TP - med sin begåvning för att skriva av andra - inte är landets främste SE-expert.

Så kan det vara.

Det tolkar jag mer som att konkurrensen inte imponerar.
Citera
2021-10-26, 01:08
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Vissa verkar VETA att SE inte hade nåt vapen

Det är inte det, mannen.

Tvärtom faktiskt.

Inget pekar på att han hade ett vapen. (Eller motiv, eller inte alibi, eller inte varit på Åland samtidigt som han var på jobbet, eller släckt Palme och kämpat för att synas i media.)

Hans riktiga fru sa att han inte kunde döda en fluga.

(Oklart vad hans andra, smällfeta fru, och utvecklingsstörda ”dotter”, som han turnerade på Åland med hade för åsikt i frågan.)
Citera
2021-10-26, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Det är inte det, mannen.

Tvärtom faktiskt.

Inget pekar på att han hade ett vapen. (Eller motiv, eller inte alibi, eller inte varit på Åland samtidigt som han var på jobbet, eller släckt Palme och kämpat för att synas i media.)

Hans riktiga fru sa att han inte kunde döda en fluga.

(Oklart vad hans andra, smällfeta fru, och utvecklingsstörda ”dotter”, som han turnerade på Åland med hade för åsikt i frågan.)

Hans fru sa att han inte kunde döda en fluga. .!

En sak ska du ha klart för dig att många fler än du tror är kapabla att döda så lägg ner det att just SE inte kan döda...

Sen att inget pekar mot att han har vapen är bara en gissning o hade det kommit fram att SE hade varit GM så hade du alltså bara rykt på axlarna o sagt " ups SE kunde visst döda o hade tydligen ett vapen "

Man kan inte utesluta en GM på det sättet...

Han kunde tydligen ta livet av sig...
Citera
2021-10-26, 07:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Många hånar KP med sitt uttalande i stil med "vad som sedan händer så måste det betyda att SE hade ett vapen". Ni som hånar detta menar att det är ett bakvänt tänk. Men med teorin att SE är GM så måste han ju haft ett vapen. Det är ju NI som tänker bakvänt.

Sorgligt att amatörer (mig inräknat) sitter på nätet och tro sig veta bättre än erfarna, mycket duktiga poliser och åklagare. Dessa utredare fattade att nåt inte stämde med SE's utsagor.

Du har helt rätt men verkar ändå inte förstå.
Dels att KP menat att han inte pekat ut SE som GM, men där detta uttalande just inte kan tolkas på något annat sätt än just ett utpekande. Vilket är precis vad JO också slog KP på fingrarna för.
Sedan tar du upp "erfarna, mycket duktiga poliser och åklagare". KP må vara hur erfaren och duktig som helst, men denna typ av uttalande hör inte hämma i svenskt rättsväsende. Likväl som en del annat luddigt som inte förklarades på ett tillfredsställande sätt.

Även du/ni hade mått bättre av en tydligare presskonferens och det blir rätt talande för er enögdhet när ni inte ens kan se några brister alls.
Citera
2021-10-26, 07:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är två helt olika vittnesuppgifter du tar upp här. Den ena är att en person säger sig ha träffat SE på Skandia den 10/3, och den andra handlar om att en annan person skall ha träffat honom på Åland den 13/3 eller 14/3. Vi får försöka dela upp det:

1. Uppgiften om att Fredrik T skulle ha sett SE på Skandia den 10/3 har jag ju redan förklarat, i ett tidigare inlägg som jag nu länkade till, varför jag inte tror att den stämmer. Den går helt enkelt inte ihop med de andra omständigheterna jag tog upp där, och som väl är allmänt kända. Du får gärna svara på det där inlägget och förklara för mig, om du tror att det kan vara jag som har missförstått någonting där.

2. Uppgiften om den 13/3 el. 14/3, och ett ev. Ålandsbesök någon av de dagarna, har jag inte själv haft möjlighet att bilda mig riktig uppfattning om ännu. Men kKvinnan där säger alltså att hon träffade SE i sin butik på Åland någon av de här två dagarna, och du avfärdar det här som en "fantasi". Visst vore det väl kul om vi kunde antingen bekräfta eller vederlägga kvinnans uppgift, men hittills verkar alltså ingen ha lyckats med det.

1. Dina spekulationer kring detta är inget jag läst om. Du brukar inte ha något trovärdigt att komma med och är ganska lättberäknad kring hur du vänder på resonemang och annat. Du är inte seriös och våra diskussioner brukar slutligen spåra ur.
Det F.T. minns klart är att han var på jobbet med Se då de han bevittnade minnesstunden.

2. Ja visst vore det smaskigt.
Citera
2021-10-26, 08:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Om din fru/man/son/dotter/förälder/valfri nära vän/släkting blev mördad så hade du säkert struntat i medias rapportering om utredningen.

Men den inställningen är du nog ganska ensam om.

Beträffande mordplatsvittnen är din hypotes om möjligt än mindre sannolik.

Att du väljer, att se världen som antingen svart eller vit, är ditt bekymmer. Det ena behöver inte som sagt inte utesluta det andra i fallet, kring att ta del av media. Dessutom glömmer du (eller låtsas glömma), att det under åttiotalet inte fanns internet och samma oceaner av tid att ta del av allt (eller för den delen tid att införskaffa alla tidningar eller pengar att införskaffa dem), det gör det inte ens i dag, trots lättillgängligheten.

Att mordplatsvittnena inte läste landets alla tjugo trettio dagstidningar dagligen och har gjort (inte ens de fyra största dagstidningarna dagligen) säger sig självt, givetvis läste de mer inledningsvis. Dessutom har ju flera av dem sagt, att de inte läste allt, medvetet valde att inte läsa allt. Vad du gör med den informationen, är upp till dig.
Citera
2021-10-26, 09:08
Medlem
MOPspanarens avatar
Är det inte rätt intressant hur TP's svar till Lampers tolkas så olika här?
Att inte fler reagerar på TP's berättelser? Är det så trovärdigt?
Från: https://gunnarwall.wordpress.com/2021/10/25/pettersson-om-lampers-bok-garningsman-eller-vittne-en-sekundstrid-utan-slut/

SE ska nu ha sett ytterligare saker bakom axeln. Att Lisbeth sprang ut i gatan.
Stämmer först och främst illa med Hans J's uppgifter där det är först senare som han ser Lisbeth springa ut i gatan. Under GM's flykt sitter han i bilen och ser honom vända sig om inne på tunnelgatan. Här sitter Lisbeth med stor sannolikhet med sin man.
Både SE och Hans J har Lisbeths gatu-spring senare i kronologin.
En slarvig efterkonstruktion som inte stämmer med de uppgifter vi har.

Det sagolika och ständigt återkommande spinal-chocken som gjorde att Palme såg liten ut.
Ligger på topp-10-listan över TP's SE-uppgifter och lögner.
I denna artikel ägnar TP "litenheten" ett helt kapitel, ca 20st stycken och nästan 800 ord för något som inte har en bäring i skuldfrågan över huvud taget. TP vill ha denna lögn till en "fatalitet" för SE enligt rubriken? Jag måste missa "fataliteten" och TP's poäng här.
(Eller egentligen med alla 3 fataliteter.. ovan om Lisbeth i gatan är den första. Är det inte starkare än så?)

TP tillstår att vittnen kunde lämna mordplatsen utan att blivit tagna på namn.
"Att en dryg handfull kända vittnen kunde lämna platsen utan att ha meddelat kontakt- och vittnesuppgifter är sannerligen ett dåligt betyg åt polisinsatsen."
Samtidigt så vet vi att polisinsatsen (enligt samme TP) inte kan vara så dålig att man "nekade" SE, så klart.

Finns så klart mer att påpeka.
Ser även en del träffande kommentarer i kommentarsfältet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in