2021-10-26, 09:30
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Är det inte dags att förnedra sig? Hur ska den svenska herrtruppen se ut i OS?
Redan uttagna är Oskar som fick ett efterlängtat genombrott ifjol och Burman som också lyfte till slut, tack vare att ryggproblemen lösts?
Sen är Frälsarn given om han håller samma nivå som ifjol - då han var den enda förutom Oskar och Jens som ens med god vilja kan anses ha topp åtta kapacitet.
Men sen?
Calle - den mest bortslösade talangen. Men är väl ändå största hoppet, faktiskt mindre än två år sen han var mindre än en sekund från pallen med i stort sett hela världseliten på plats. Men frågan är hur pass fel han tränat i sommar/höst?
Johan Häggström - om han hittar tillbaka till formen från 19/20 så är han ett bra komplement till Oskar i sprintstafetten, göra en habil förstasträckan i stafetten (men kommer inte hänga med i rycket sista kilometern) och fixa en semifinalplats i sprint. Detta är alltså den optimistiska vinklingen.
Grate - med stolpe in går han till semi i sprinten, men finns väl i ärlighetens namn inte så mycket mer att hoppas på. Eller lyckas Emma smitta honom med ett lyft?
Anton Persson - rykten säger att han lyft sig - men han har väl aldrig visat något mer än att han precis tagit sig vidare från kvalet i sprintar - så det är ett gigantiskt kliv som behövs om han ska få åka till OS
Björn Sandström - som Anton fast på distans. Dvs tar poäng i världscupen en bra dag. Kan möjligen ta plats som stafettsegern i OS (stafetten i Lillehammer är väl det bästa han presterat)
Fredrik Andersson - har väl mest visat att han är för långsam - förutom riktigt bra stafettsträcka på U23-VM - men jag har svårt att förstå vad han ska kunna bidra med i OS
Karl-Johan Westberg - en åkare jag inte riktigt blir klok på. Har länge känts som att det bara behövs ett litet lyft så skulle vi ha en pålitlig sprinter - bästa insatserna har väl genomgående kommit i sprintstafetten i fristil. Jag hoppas återigen på ett lyft, men mer än semifinal i OS-sprinten har jag svårt att se att det ska räcka till (och konkurrensen i en fristilssprint är ju extrem på herrsidan)
Summa summarum - tre givna, hoppas Johan Häggström hittar tillbaka till formen från 19/20 och att Calle chockar med att göra allt rätt från nu till VM så kan det bli två kul stafetter. Med tur har vi även två herrar i sprintsemifinal. Men man borde börja om sen och tänka till hur man ska matcha de som är födda 99 och senare (de som bör ta rygg på Frälsarn), för det finns mer hopp där även om jag har svårt att se att nån av dem ska prestera i OS - möjligen kan nån av dem bli den fjärde åkaren som vi behöver till stafetten om inte Johan eller Calle hittar rätt. Suck, det här var deprimerande - vi får hoppas på några under - samt att Oskar och Burman prickar toppformen.

När det gäller herrarna, är det inte bättre att börja med de två stafettlagen och sedan fylla på utöver det?
Citera
2021-10-26, 09:40
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
När det gäller herrarna, är det inte bättre att börja med de två stafettlagen och sedan fylla på utöver det?
Stafettlagen lär vara Svensson, Burman och Poromaa. Och så behövs en startman till riktiga stafetten. Gissningsvis någon som tävlar för Piteå Elit.
Citera
2021-10-26, 09:43
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Stafettlagen lär vara Svensson, Burman och Poromaa. Och så behövs en startman till riktiga stafetten. Gissningsvis någon som tävlar för Piteå Elit.

En variant skulle kunna vara:
sprintstafett: Grate och Svensson
stafett: Calle, Poromaa, Burman, Svensson (obs ej rangordnade efter de olika sträckorna)

Då är fem herrar med i laget, sedan är det bara att fylla på, jag skulle ta de som visar bäst form fram till jul. Häggström ser jag den som är närmast.
Citera
2021-10-26, 09:50
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
En variant skulle kunna vara:
sprintstafett: Grate och Svensson
stafett: Calle, Poromaa, Burman, Svensson (obs ej rangordnade efter de olika sträckorna)

Då är fem herrar med i laget, sedan är det bara att fylla på, jag skulle ta de som visar bäst form fram till jul. Häggström ser jag den som är närmast.
Ja. Sprintstafett tycker jag Burman eller mest troligt Poromaa bör köra med Svensson. Tror inte sprintåkarna orkar och det kommer handla om att ge Svensson en rygg på sista. Några dagars vila till femmilen sedan. Vanliga stafetten.

Sprintåkare tror jag Grate och Persson kan fixa kvalet som. Häggström också som stafettåkare annars.

Sedan har vi ytterligare en eller två platser där åtminstone en ges till en stafettåkare. Sandström eller Andersson kanske. Men finns några kandidater. Calle räknar jag bort, får bli en överraskning om han presterar.
Citera
2021-10-26, 09:55
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ja. Sprintstafett tycker jag Burman eller mest troligt Poromaa bör köra med Svensson. Tror inte sprintåkarna orkar och det kommer handla om att ge Svensson en rygg på sista. Några dagars vila till femmilen sedan. Vanliga stafetten.

Sprintåkare tror jag Grate och Persson kan fixa kvalet som. Häggström också som stafettåkare annars.

Sedan har vi ytterligare en eller två platser där åtminstone en ges till en stafettåkare. Sandström eller Andersson kanske. Men finns några kandidater. Calle räknar jag bort, får bli en överraskning om han presterar.

Jo, det är ju en variant att köra med en distansåkare i sprintstafetten och det är kanske också det bästa. Häggström i toppform ett alternativ.

Men min poäng är att 5-6 namn blir givna/klara bara utifrån stafetterna.
Citera
2021-10-26, 10:01
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Jo, det är ju en variant att köra med en distansåkare i sprintstafetten och det är kanske också det bästa. Häggström i toppform ett alternativ.

Men min poäng är att 5-6 namn blir givna/klara bara utifrån stafetterna.
I praktiken blir det nog snarare 1-3. Varav Häggström förmodligen är en. Poromaa kan visserligen tas ut som stafettåkare men också som toppåkare eller framtid.
Citera
2021-10-26, 10:43
Medlem
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/en-sjukdom-for-manga-ofta-tabu-att-prata-om/
Calle fortsätter sin mediakampanj inför säsongen med att prata om hur planen framåt är att inte träna så mycket och sluta vräka i sig godis och sötsaker och får också in att han inte är någon renlevnadsmänniska. Man får ändå medge att det kommer bli tråkigare när han slutar.
Citera
2021-10-26, 10:48
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
I praktiken blir det nog snarare 1-3. Varav Häggström förmodligen är en. Poromaa kan visserligen tas ut som stafettåkare men också som toppåkare eller framtid.

Beror lite på hur man räknar

Men blir ju onödigt att diskutera huruvida en sådan som Poromaa har topp-8-kapacitet eller inte. Om han inte är helt under isen fram till jul är han given i stafettlaget tycker jag.
Citera
2021-10-26, 11:01
Medlem
Alkibiadess avatar
I Norge har man redan talat om vilka åkare som är förhandsuttagna till Ruka:

Distans: Johannes Høsflot Klæbo, Emil Iversen, Pål Golberg, Hans Christer Holund och Simen Hegstad Krüger
Sprint: Johannes Høsflot Klæbo, Erik Valnes, Håvard Solås Taugbøl, Emil Iversen och Pål Golberg

Det betyder att sådana som Sjur Røthe, Harald Østberg Amundsen, Martin Løwstrøm Nyenget, Mikael Gunnulfsen och Didrik Tønseth slåss om den sjätte platsen på distans och att Sindre Bjørnestad Skar inte ännu är uttagen till sprinten.

På damsidan är hela elitelaget uttaget (Stenseth, Svendsen, Kalvå, H. Weng, Östberg, Fossesholm, Myhrvold, Falla, Johaug samt Tiril och Lotta Weng) men att det finns en plats ledig både i distans och på sprint.
Citera
2021-10-26, 11:03
Medlem
FNLSs avatar
Norge har nästan tagit ut herrlagen till Ruka. 1+1 plats finns att slåss om i Beitosprinten

Sprint. Kläbo valnes iversen taugböl golberg
Distans. Kläbo iversen golberg holund kruger
Citera
2021-10-26, 11:57
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Jo, men frågan är hur vi ska komplettera Oskar, Burman och Frälsarn. Calle och Häggas har kapaciteten men är ju inte direkt stabila. Övriga har ännu inte ens visat kapaciteten för att ens i toppform platsa i ett stafettlag som ska ha medaljchans i OS. Men det är möjligt att någon av dem blommar ut i vinter. Men de fem nämnda plus några åkare födda tidigast -99 på framtidskriteriet är mitt OS-lag just nu. Jag kan gå med på en sprinter till men varför ta med en distansare som kan hänga med klungan så länge det går lugnt men som kommer släppa vid första tempohöjning? Eller är jag överdrivet negativ?
Citera
2021-10-26, 12:45
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
I Norge har man redan talat om vilka åkare som är förhandsuttagna till Ruka:

Distans: Johannes Høsflot Klæbo, Emil Iversen, Pål Golberg, Hans Christer Holund och Simen Hegstad Krüger
Sprint: Johannes Høsflot Klæbo, Erik Valnes, Håvard Solås Taugbøl, Emil Iversen och Pål Golberg

Det betyder att sådana som Sjur Røthe, Harald Østberg Amundsen, Martin Løwstrøm Nyenget, Mikael Gunnulfsen och Didrik Tønseth slåss om den sjätte platsen på distans och att Sindre Bjørnestad Skar inte ännu är uttagen till sprinten.

På damsidan är hela elitelaget uttaget (Stenseth, Svendsen, Kalvå, H. Weng, Östberg, Fossesholm, Myhrvold, Falla, Johaug samt Tiril och Lotta Weng) men att det finns en plats ledig både i distans och på sprint.
Så 13 norskor på tolv startplatser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in