2021-10-25, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Du menar alltså PU?
Ja Pe*r Ullber*g
Citera
2021-10-25, 21:38
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Så här svarade jag farbror_barbro tidigare ikväll:

Jaha, så sändningar på började sent den 13 juni kunde inte fortsätta in på natten till den 14 juni? Det tänkte jag inte på ...

En person i min periferi åkte till biblioteket i Mariestad och gick igenom den aktuella helgens tv-program på dåliga, inskannade band. Jag fick bilder skickade till min telefon, kvaliteten på dem var dålig men jag kunde med ett falköga läsa i tablån. Den sport som sändes har jag listat tidigare och är korrekt. Jag skrev däremot inte upp på vilka kanaler sändningarna gick, men sändningarna pågick till en bra bit in på natten till den 14 juni. Nu är bilderna raderade, och jag tänker inte be någon åka till biblioteket igen. Du får nöja med det här, för jag sitter inte i tråden och hittar på.

Det är ointressant vad Lockerudvittnet sa till Reimer 2021 - det enda som är intressant är vad vittnet sa till polisen i juni 1992. Häng inte upp dig på just detta med OS!

Jo, det kunde det säkert göra. Men varför kan/vill du inte peka på vilket program av dom du listade som fortsatte in på natten?
Citera
2021-10-25, 21:48
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Det händer hela tiden att folk svarar på inlägg utan att använda personliga pronomen i andra person.
Personangrepp är när man förolämpar någon. Jag ser att vissa personer här inne har svårt att svara på inlägg utan att ägna sig åt förolämpningar.
Nu har jag svarat på det här inlägget utan att använda något personligt pronomen i andra person, men ett personligt pronomen i första person, subjektiv form.
Det här är kunskap som journalister kan utan och innan.

Och så avslutade du allt med en kränkande passning - en förolämpning. Bara dra!
Citera
2021-10-25, 21:51
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jo, det kunde det säkert göra. Men varför kan/vill du inte peka på vilket program av dom du listade som fortsatte in på natten?

Men snälla, alla de program som jag listade gick över midnatt eller började strax efter! Jag tog ju alla program som Lockerudvittnet kunde tänkas ha sett på och "kommit ihåg som sportprogram" och listade dem. Kom igen! Hur petnoga måste det vara? Nöj dig någon gång.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-25 kl. 22:14.
Citera
2021-10-25, 22:06
Medlem
Citat:
Och så avslutade du allt med en kränkande passning - en förolämpning. Bara dra!
Ännu ett svar med personligt pronomen i andra person.
Nåja, perspektivmarkörerna är väldigt tydliga.
Har du hört något från Pudelfrillan på sistone? Hon är nog inte avstängd längre.
Citera
2021-10-25, 22:13
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Tänkte då jag läste igenom här och en skribent valde uttrycket "återvändsgränd" istället för att vägen tog slut där. Uttrycket satte sig hos mig. Vet inte om någon annan tänkte på detta men det stör mig att där fanns en återvändsgränd med tanke på val av nick samtidigt som polisen beskriver en man med samma persons frisyr. Är det något du observerat eller är jag överkänslig där tror du? Tänker mig namnet som ett hån av ett mindre begåvat smartass som också är en träffande beskrivning på samma person.
Jag har inte direkt trott på alla historier om denna person, som de som följer tråden vet vem det är, men detta har sått frön hos mig.
Hur tänker du när du hör det?

Citat:
Kanske är man överkänslig men jag är glad att fler är det isåfall.
Kände inte nödvändigtvis att skribenten gör mer än använder ett annat ord för det men att kanske kallade sig någon som var där detta just därför och skrattade gott över att folk inte skulle förstå.
Jag vet att det låter löjligt men känslostörda individer, som det ligger nära till hands att gm är, brukar ha en lika sjuk humor som beteende och tycker om risktagningar, spänning utan att luta sig direkt. Ser sig som smarta. Njuter av att driva med folk på bisarr nivå.
Det gav mig rysningar hur som. Speciellt som beskrivning på honom i den vita bilen ju stämde på just honom.
Blir så tveksam till att jag sett så mycket som jag inte tror på kring honom, tills nu.

Citat:
Du menar alltså PU?

Citat:
Ja Pe*r Ullber*g

I min värld är och förblir PU aktuell. Jag är inte alls främmande för tanken att den bil med tillhörande förare som två vittnen såg på vändplatsen på Runstenvägen i månadsskiftet april/maj 1992 också kan vara inblandade i försvinnandet. Min magkänsla säger att sannolikheten till och med är stor. Vi vet från holmgången mellan PK och PU att PU en gång ska ha sagt till PK när de var ute och åkte bil och såg Helena, att "en sådan tjej skulle man ha" och att PK svarade ungefär att "du har inte chans på henne, hon är alldeles för ordentlig för dig". Det är inte det minsta långsökt att det skulle ha kunnat vara PU som Helena pratade med på vändplatsen den där gången. Att döma av vad som i tråden har skrivits om PU:s utseende, borde kan kunna matcha signalementet bra. Och om det inte vore för snacket att KM ska vara "mannen med pilotglasögon", hade jag kunnat tänka mig PU som "mannen med pilotglasögon". Men oavsett, PU och "mannen med pilotglasögon" har många märkliga utsagor gemensamt, till exempel minnesluckan och att båda ska ha hävdat att de typ "bara morsade på Helena inne på Stadt". Om sedan allt annat stämmer som PK skrev om PU:s rivmärken, PU:s hysteriska tillstånd, PU:s biltvätt med klorin med mera, är det snudd på omöjligt att bortse från PU.

PU i bil på vändplatsen på Runstensvägen pratande med Helena? Möjligt? Absolut. Men självklart passar kanske också CL in. Men att bil och förare på vändplatsen på Runstensvägen fanns med när Helena försvann, känns rätt på något sätt.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-25 kl. 22:15.
Citera
2021-10-25, 22:38
Medlem
Citat:
I min värld är och förblir PU aktuell. Jag är inte alls främmande för tanken att den bil med tillhörande förare som två vittnen såg på vändplatsen på Runstenvägen i månadsskiftet april/maj 1992 också kan vara inblandade i försvinnandet. Min magkänsla säger att sannolikheten till och med är stor. Vi vet från holmgången mellan PK och PU att PU en gång ska ha sagt till PK när de var ute och åkte bil och såg Helena, att "en sådan tjej skulle man ha" och att PK svarade ungefär att "du har inte chans på henne, hon är alldeles för ordentlig för dig". Det är inte det minsta långsökt att det skulle ha kunnat vara PU som Helena pratade med på vändplatsen den där gången. Att döma av vad som i tråden har skrivits om PU:s utseende, borde kan kunna matcha signalementet bra. Och om det inte vore för snacket att KM ska vara "mannen med pilotglasögon", hade jag kunnat tänka mig PU som "mannen med pilotglasögon". Men oavsett, PU och "mannen med pilotglasögon" har många märkliga utsagor gemensamt, till exempel minnesluckan och att båda ska ha hävdat att de typ "bara morsade på Helena inne på Stadt". Om sedan allt annat stämmer som PK skrev om PU:s rivmärken, PU:s hysteriska tillstånd, PU:s biltvätt med klorin med mera, är det snudd på omöjligt att bortse från PU.

PU i bil på vändplatsen på Runstensvägen pratande med Helena? Möjligt? Absolut. Men självklart passar kanske också CL in. Men att bil och förare på vändplatsen på Runstensvägen fanns med när Helena försvann, känns rätt på något sätt.

Du känner inte att du borde se lite mer till fakta än vad du själv känner? Se mina fetmarkeringar i din text.
Citera
2021-10-25, 23:02
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Du känner inte att du borde se lite mer till fakta än vad du själv känner? Se mina fetmarkeringar i din text.

Du vet att ajnoshort kommer att anklaga dig för personangrepp för att du skrev "du" och "din" till mig sammanlagt fyra gånger ...

Som många har konstaterat finns det inte mycket "fakta" att gå på. Detta har bland andra jag skrivit om många gånger. Dock har jag också många gånger försökt beskriva möjligheter i fallet med ledning av de uppgifter som ändå existerar samt försökt beskriva möjligheter med ledning av sådant som vi ändå tror oss ha hygglig koll på. Jag har också många gånger noga beskrivet hur jag tänker om sannolikheter. Men så gjorde jag för ovanlighetens skull det just ovanliga att tillåta mig att uttrycka mig lite "lösare" - och vips kom du och försökte trycka ner mig! Men jag kan omformulera mig: Jag anser att mina resonemang i den text som du nu spyr över är adekvata och fullt kompatibla med just sannolikhet - även det som gäller PU och "mannen med pilotglasögon" utifrån det som vi har på bordet eftersom jag själv ännu inte har fått bekräftat att KM verkligen är "mannen med pilotglasögon".

Så här då:

"Jag är inte alls främmande för tanken att den bil med tillhörande förare som två vittnen såg på vändplatsen på Runstenvägen i månadsskiftet april/maj 1992 också kan vara inblandade i försvinnandet." Det är högst sannolikt att den bil ...

"Min magkänsla säger att sannolikheten till och med är stor." Den meningen kan efter ändringen ovan strykas helt.

"Och om det inte vore för snacket att KM ska vara "mannen med pilotglasögon", hade jag kunnat tänka mig PU som "mannen med pilotglasögon"." Den meningen går inte att skriva om, men här utgår jag från möjligheten att KM inte är "mannen med pilotglasögon". Kan du gå i god för att KM är "mannen med pilotglasögon"? Då skulle du underlätta i fortsättningen!

"Men att bil och förare på vändplatsen på Runstensvägen fanns med när Helena försvann, känns rätt på något sätt." ... är jag övertygad om.

Så, då är jag tillbaka i tydliga ordalag igen!

Men det störde dig kanske att jag gick på PU?
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-25 kl. 23:04.
Citera
2021-10-25, 23:13
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Med all respekt Sculley, men vittnet såg inte OS eftersom OS inte var då.
Vittnet KAN ha sett någon form av sport (eller annat), dvs tittat på TV innan hon upplevde det hon beskrev. Det kan också vara en sammanblandning och vittnet uttrycker också osäkerhet kring vad det var på TV. Det som Prinzezzan nämnt är att även polisen var osäker på om vittnet hade kolla på tid och dag i samband med förhöret kring 23/6 1992.
Det vore mycket intressant att få se det protokollet.
Vad jag sa var att OM vittnet mera precist kunnat ange ett program, så hade tidpunkten också känts mera säker i vittnesmålet.

Nej vittnet såg inte på OS, var kanske lite otydlig i mitt inlägg.
Citera
2021-10-25, 23:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag vet knappt var jag ska börja ...

Du skriver: "Att Hanna skulle känt igen att det var HA som skrek och inte sagt något om detta vid dörrknackning utan väntat till en vecka efter försvinnandet, hur kan någon kritiskt tänkande tro på det?" Nej, "Hanna" väntade inte till en vecka efter försvinnandet. Om man vidgar sin vy en smula och också tar hänsyn till vad som stod i TSL, framgår det att polisen knackade dörr på måndagen och att polisen frågade om "Hanna" hade sett eller hört något. "Hanna" sa att det "klack till" och "Javisst hade jag hört något". Dock bad "Hanna" att först få prata med sin man för att gå igenom helgen. På onsdagen samma vecka (!) återkom "Hanna" till polisen med ett vittnesmål. Kan du inte bara läsa på lite bättre och fatta att "Hanna" inte alls dröjde till "veckan efter"? Eller vill du medvetet plantera trådsanningar och felaktigheter? Det som du inte förstår är att det som sägs av Jenvén i Sveriges radio, motsägs av det som står i TSL. I de två medierna står information mot information! Men eftersom du verkligen vill få bort både "Hanna" och Lockerudvittnet, är det väl fullt begripligt att du agerar som du gör. Jag är den förste att erkänna att det finns tveksamheter i "Hannas" vittnesmål, men jag - och Thord - underkastar oss åtminstone jobbet att kontrollera vad som har sagts i flera olika källor. Och när man har gjort den kontrollen, blir situationen en annan. Dessutom har jag pratat med "Hanna" och har hennes egen, muntliga version.

Och så slutklämmen ... Du skriver: "Med minsta ansats till källkritik inses att inget av Hannas uppgifter kan tas för fakta." Då undrar jag: Vem skulle ha tagit allt för "fakta"? Inte jag, i alla fall. Däremot har jag tack och lov inte drabbats av sjukan att förkasta allt om ett vittne bara för att det kan svaja på något eller några ställen, utan försöker i stället göra en sammanvägning av allt som sammantaget har framkommit och utifrån det plocka fram sannolikheter samt att matcha olika uppgifter mot varandra.

ajnoshort: Thord har helt rätt.
Men det vet jag. Att någon kan tro att Hanna:

a) väl känner igen HAs röst (enligt egen utsago),
b) hör kvinnoskrik 02:30 på natten som hon kan identifiera som HA (enligt egen utsago),
c) minns ingenting till polisen vid dörrknackning efter att HA försvunnit (uppgift från utredaren Jenven),
d) efter att ha pratat med sin man (!) så har hon i förhör en vecka senare kommit på att det faktiskt var HA som grät och skrek natten till söndagen 14/6, och kan fylla på med detaljer om flera röster och bildörrar,

det är obegripligt. Inser du verkligen inte hur skrattretande dumt detta är?

Confirmation bias är alltid riskabelt. Frågan är om min skepsis mot ett uppenbart svajigt vittne (vilket är vad Jenven säger mellan raderna) eller din uppenbara förkärlek för Hannas uppgifter är det bättre exemplet på det. Hon är välvilligt men närmast värdelöst vittne. Sådana finns i många utredningar. Svårare än så är det inte.

Till sist fattar jag inte varför du tar skepsis angående vittnena Hanna och LoVi som en personlig förolämpning. Ingen som inte ställer upp på din värdering av förhållanden i HA-fallet undgår din vrede.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-10-25 kl. 23:48.
Citera
2021-10-25, 23:33
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Men snälla, alla de program som jag listade gick över midnatt eller började strax efter! Jag tog ju alla program som Lockerudvittnet kunde tänkas ha sett på och "kommit ihåg som sportprogram" och listade dem. Kom igen! Hur petnoga måste det vara? Nöj dig någon gång.

Formel 1-loppet från Kanada 1992 kördes dagtid söndagen den 14 juni. Kom med fakta någon gång.
Citera
2021-10-25, 23:35
Medlem
Citat:

Skulle vara bra att få reda på om Pus bil har blivit kollad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in