2021-10-25, 19:22
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Läs en gång till vad jag skrev.
Missade du ett INTE???

Ja, jag skrev in en ursäkt i mitt inlägg.
Citera
2021-10-25, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Ja, jag skrev in en ursäkt i mitt inlägg.

TACK!
Citera
2021-10-25, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det är inte en diskussion om dig. Skriver du en teori i tråden så får du finna dig i att teorin gillas eller sågas offentligt. Mår du dåligt av kritik - skriv då inte i ett anonymt forum.

Räkna antalet "du" i dina inlägg så ser du tydligare.

Många har mycket svårt att skilja på sak och person.
Om du vet något om var stigen började 1992 så skriv det. Då talar du om sak.
Kan du bekräfta någon uppgift i vittnesmålen som du vet är sanna, så skriv det. Allt annat är antaganden. Du kan också ifrågasätta sakuppgifter, till exempel att "kan det verkligen höras 700 meter?"
Det är en sakuppgift som jag sagt KAN vara sann, eftersom ljud under rätt förutsättningar kan nå ganska långt. Jag tror att man om man står vid coop idag, kan höra höga ljud från andra sidan kohagen, om förutsättningarna är rätt, vindriktning, ljudnivån i övrigt, osv.

Citat:
Man skall hata antaganden eftersom varje antagande är ett potentiellt självbedrägeri.

!
Citera
2021-10-25, 19:42
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag skrev ju precis att det var sportsändningar under kvällen och natten ... Jag till och med fetmarkerade och underströk!

Men vilka sportsändningar gick på natten 14 juni? Sändningar under kvällen 13 juni är ju helt ointressant.
Citera
2021-10-25, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Men vilka sportsändningar gick på natten 14 juni? Sändningar under kvällen 13 juni är ju helt ointressant.
Och vilka klockslag?
Någon föreslog porr. Visst var det kring 1990-92 som den erotiska filmen kom in i folkhemmet via kabelkanalerna? Hypotesen att en person säger sport istället för sex känns ganska naturlig. Men det är ju bara en möjlighet, behöver inte alls vara så. Och innan någon säger att kvinnor inte tittar på sexfilm, så är det väldigt väl undersökt att kvinnor gör det, fast i något mindre grad än män.

I det här fallet spelar det ingen roll. Om vittnet sagt sig ha sett en viss sportsgren och minns hur det gick, då hade tidpunkten kunnat kännas lite säkrare. Nu får vi nöja oss med att vittnet minns att hon tittat på teve och sen gått ut. Polisen sägs ha sagt enligt tråden att tidpunkten och dagen var osäker.
Citera
2021-10-25, 20:33
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Och vilka klockslag?
Någon föreslog porr. Visst var det kring 1990-92 som den erotiska filmen kom in i folkhemmet via kabelkanalerna? Hypotesen att en person säger sport istället för sex känns ganska naturlig. Men det är ju bara en möjlighet, behöver inte alls vara så. Och innan någon säger att kvinnor inte tittar på sexfilm, så är det väldigt väl undersökt att kvinnor gör det, fast i något mindre grad än män.

I det här fallet spelar det ingen roll. Om vittnet sagt sig ha sett en viss sportsgren och minns hur det gick, då hade tidpunkten kunnat kännas lite säkrare. Nu får vi nöja oss med att vittnet minns att hon tittat på teve och sen gått ut. Polisen sägs ha sagt enligt tråden att tidpunkten och dagen var osäker.

Ja, vittnet såg på OS men inte på vilken sportgren. Tyvärr ställde den som pratade med LoVi tydligen ingen följdfråga.
Citera
2021-10-25, 20:41
Medlem
Citat:
Jag vet knappt var jag ska börja ...

farbror_barbro: Om du läser Reimers intervju med Lockerudvittnet flera gånger samt noggrant, ...

Sedan har du en pinsam "talang" för att in absurdum hänga upp dig ....Hur kan du dissa e.... Försök att få in i bollen ...Du gör det enkelt för dig när du drämmer i med "på nätterna", som om det vore något negativt och socialt missanpassat.....För min del får du mer än gärna hålla inne med dina försök att leka psykolog och beteendevetare....Du är rent manisk i din iver att såga både ....Jag hoppas verkligen att du aldrig någonsin har tagit i en utredning, vare sig på Polisen, Skatteverket eller Försäkringskassan.

I övrigt har du en märklig ovana att bara fästa dig vid en utsaga som passar dig (det kallas confirmation bias). ....Din confirmation bias blir tydlig i fallet med vittnet "Hanna", i vilket du direkt slänger dig med sakfel....Kan du inte bara läsa på lite bättre ...Eller vill du medvetet plantera trådsanningar och felaktigheter? Det som du inte förstår ... är det väl fullt begripligt att du agerar som du gör.

Jag föreslår att vi tar alla personangrepp som PM till dem någon vill hoppa på. Om någon har svårt rent praktiskt att skilja på sak och person så skicka PM till mig så har jag en kortkurs jag kan skicka över. I ovanstående text finns över 20 personliga pronomen i andra personer, både subjekts och objektsform. I en sakdiskussion är antalet sådana nära noll.

Citat:
Däremot har jag tack och lov inte drabbats av sjukan att förkasta allt om ett vittne bara för att det kan svaja på något eller några ställen, utan försöker i stället göra en sammanvägning av allt som sammantaget har framkommit och utifrån det plocka fram sannolikheter samt att matcha olika uppgifter mot varandra.

Gäller det här balanserade synsättet också i förhållande till medskribenter i det här forumet?
Citera
2021-10-25, 20:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Ja, vittnet såg på OS men inte på vilken sportgren. Tyvärr ställde den som pratade med LoVi tydligen ingen följdfråga.

Så här svarade jag farbror_barbro tidigare ikväll:

Citat:
Sedan har du en pinsam "talang" för att in absurdum hänga upp dig på detta OS! Har du överhuvudtaget fattat att det är 2021 som Lockerudvittnet råkar nämna "OS" till Reimer? Hur kan du dissa ett helt vittnesmål bara för att vittnet säger "OS" i ett telefonsamtal 29 år efter försvinnandet? Det enda som är relevant är ju vad vittnet sa till polisen - vilket vi inte vad det var - men jag kan omöjligen tro att Lockerudvittnet i juni 1992 skulle ha sagt till polisen att han/hon hade tittat på OS när det inte hade varit ett OS! Försök att få in i bollen att det som Lockerudvittnet sa 2021 till Reimer inte alls måste vara det som vittnet sa 1992 till polisen! Att vittnet nämner OS till Reimer kan enkelt förklaras med att OS faktiskt sändes senare den sommaren och att det är det som vittnet råkar komma ihåg på rak arm när Reimer ringde. När jag pratade med Lockerudvittnet för många år sedan, nämnde han/hon bara att han/hon hade tittat på tv.

Jaha, så sändningar på började sent den 13 juni kunde inte fortsätta in på natten till den 14 juni? Det tänkte jag inte på ...

En person i min periferi åkte till biblioteket i Mariestad och gick igenom den aktuella helgens tv-program på dåliga, inskannade band. Jag fick bilder skickade till min telefon, kvaliteten på dem var dålig men jag kunde med ett falköga läsa i tablån. Den sport som sändes har jag listat tidigare och är korrekt. Jag skrev däremot inte upp på vilka kanaler sändningarna gick, men sändningarna pågick till en bra bit in på natten till den 14 juni. Nu är bilderna raderade, och jag tänker inte be någon åka till biblioteket igen. Du får nöja med det här, för jag sitter inte i tråden och hittar på.

Det är ointressant vad Lockerudvittnet sa till Reimer 2021 - det enda som är intressant är vad vittnet sa till polisen i juni 1992. Häng inte upp dig på just detta med OS!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-25 kl. 20:47.
Citera
2021-10-25, 20:45
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag föreslår att vi tar alla personangrepp som PM till dem någon vill hoppa på. Om någon har svårt rent praktiskt att skilja på sak och person så skicka PM till mig så har jag en kortkurs jag kan skicka över. I ovanstående text finns över 20 personliga pronomen i andra personer, både subjekts och objektsform. I en sakdiskussion är antalet sådana nära noll.

Gäller det här balanserade synsättet också i förhållande till medskribenter i det här forumet?

Men lägg av! Hur ska man kunna svara på någons inlägg utan att använda "du", "dig"? Jag svarar faktiskt en person på det innehåll som denna har skrivit. Sköt ditt så sköter vi andra vårt.

Ett tips: Slå upp ordet personangrepp ...
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-25 kl. 20:48.
Citera
2021-10-25, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
Jag reagerade också på att denna skribent använde uttrycket "återvändsgränd" vid flertal tillfällen i sitt inlägg.
Slump?

Citat:
Det var väl Thordolavsson som skrev så?
Vad skulle ordvalet tyda på menar ni?
Jag tänkte också på det, men det är så lätt att läsa in saker i den här typen av gåtor.

Som jag förstått det skrev PU i tråden med ett nik som var snarlikt ovanstående ordval.

Vet inte om det var jag eller skribenten Thordolavsson som avsågs att använda ordet återvändsgränd istället för vändplats. Artikeln skrev vändplatsen så visst kunde man använt sig av samma ordval dock betyder vägmärket (symbolen) just återvändsgränd och nog det ordval jag skulle föredra. Fanns ingen medveten tanke hos mig iallafall att koppla ihop det med PU som varit misstänkt i tråden och just använt ett snarlikt nick. Vet heller inte hur PU såg ut 1992 så vet inte om beskrivningen stämmer överens på honom? Han var väl typ 19år då?
Senast redigerad av Legooo 2021-10-25 kl. 20:52.
Citera
2021-10-25, 21:01
Medlem
Citat:

Med all respekt Sculley, men vittnet såg inte OS eftersom OS inte var då.
Vittnet KAN ha sett någon form av sport (eller annat), dvs tittat på TV innan hon upplevde det hon beskrev. Det kan också vara en sammanblandning och vittnet uttrycker också osäkerhet kring vad det var på TV. Det som Prinzezzan nämnt är att även polisen var osäker på om vittnet hade kolla på tid och dag i samband med förhöret kring 23/6 1992.
Det vore mycket intressant att få se det protokollet.
Vad jag sa var att OM vittnet mera precist kunnat ange ett program, så hade tidpunkten också känts mera säker i vittnesmålet.
Citera
2021-10-25, 21:14
Medlem
Citat:
Men lägg av! Hur ska man kunna svara på någons inlägg utan att använda "du", "dig"? Jag svarar faktiskt en person på det innehåll som denna har skrivit. Sköt ditt så sköter vi andra vårt.

Ett tips: Slå upp ordet personangrepp ...

Det händer hela tiden att folk svarar på inlägg utan att använda personliga pronomen i andra person.
Personangrepp är när man förolämpar någon. Jag ser att vissa personer här inne har svårt att svara på inlägg utan att ägna sig åt förolämpningar.
Nu har jag svarat på det här inlägget utan att använda något personligt pronomen i andra person, men ett personligt pronomen i första person, subjektiv form.
Det här är kunskap som journalister kan utan och innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in