2021-10-25, 17:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Har du varit vid Nordpolen, eller har sett det på teve?
Näe, har du?

Jag frågade om du har belägg för att Nordpolen är som du tror.
Citera
2021-10-25, 17:35
Medlem
Citat:
Det betyder ju att man inte kan, eller kunde, navigera till sjöss förr i tiden, eftersom längden på sjömilen varierade. Inte ens sex tantens tjänster var till nån hjälp!
Men oroa dig inte Prudent dom rätta koordinaterna är sparade.
* Uppsala - Skinskatteberg - 2 longitudgrader - 110 km = 60 nautiska mil -> 30 nautiska mil/longitudgrad

* Jokkmokk - Torne Älv - 3 longitudgrader - 130 km = 70,2 nautiska mil -> 23,4 nautiska mil/longitudgrad

Hur går det ihop med ditt påstående att varje "longitudgrad motsvarar 60 nautiska mil oavsett om du befinner dig norr eller söder om ekvatorn"?
Citera
2021-10-25, 17:43
Medlem
Citat:
Har förklarat för dig längre bak i tråden

Perths longitudposition på Gleasonkartan 116° öster om meridianen och Brisbanes longitudposition är 153° öster om meridianen, avståndet mellan de två orterna är alltså 37 longitudgrader. Vilket motsvarar 4107 km eller 410,7 mil.

Och det stämmer med Indian Pacifics avståndsangivelse med "mellanlandning" i Adelaide,
The journey from Sydney to Perth covers 4352kms and in either direction

https://www.australian-trains.com/indian-pacific

Men eftersom avståndet i verkligheten bara är 360 mil så vet vi att jorden inte är platt.
https://www.distancecalculator.net/from-perth-to-brisbane
https://uk.flightaware.com/live/flight/VOZ464/history/20211023/2255Z/YBBN/YPPH

Ovan flight flög 359 mil (2230 miles) på sin resa från Brisbane till Perth. Tänk vad lätt det är att bevisa att du har fel, jorden ser inte ut som du tror.
Citera
2021-10-25, 17:44
Medlem
KingHisss avatar
Varför är jordens form viktig?
Citera
2021-10-25, 17:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Varför är jordens form viktig?
Varför är blyets smätpunkt viktig? För att allt runt blyets smältpunkt och jordens form pekar på precis allt vi vet om världen och universum.

Om vi inte känner till det så känner vi inte till någonting. Vetenskapen har tagit oss ur träsket, och vetenskapen gör att du kan sitta med din dator.

Alternativet vågar du inte ens drömma om.
Senast redigerad av constant 2021-10-25 kl. 17:47.
Citera
2021-10-25, 17:54
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Perths longitudposition på Gleasonkartan 116° öster om meridianen och Brisbanes longitudposition är 153° öster om meridianen, avståndet mellan de två orterna är alltså 37 longitudgrader. Vilket motsvarar 4107 km eller 410,7 mil.

Och det stämmer med Indian Pacifics avståndsangivelse med "mellanlandning" i Adelaide,

Det är ungefär 3600km fågelvägen mellan Brisbane och Perth. Tar du järnvägen görs en avstickare söderut mot Adelade och tillbaka norrut innan det fortsättet västerut mot Perth.

Tänk vad en enkel research på nätet kan ge. Ska du ljuga så gör det inte så lätt att genomskåda det.
Citera
2021-10-25, 18:14
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
De så kallade forskningsstationerna är militära anläggningar och de så kallade vetenskapsmännen som bemannar anläggningarna är militärer bundna av ed. Därmed är det inte sagt att dom inte kan ha så kallad vetenskaplig utbildning, t ex genusvetenskap och liknande banbrytande vetenskapliga ämnen. De sköter sina uppgifter utan att ställa frågor och jag tror inte att särskilt många av dom funderar över frågor som diskuteras här.
Varför skulle ”Antarktiska” kryssningar vara en lögn. Kryssningsfartygen rör sig kring 60:e breddgraden söder om ekvatorn i vattnen mellan Larsen Ice Shelf och ön Anvers Island.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:-61.9/centery:-64.8/zoom:8

Som du kan se på länken ovan, så har Antarktis turisterna ganska långt kvar till den antarktiska ringen. Nu finns det inga kryssningsfartyg där på grund av plandemin så du kan
lugnt hävda att jag ljuger om kryssningsfartygens rutt.

Varken du eller jag vet vad som finns vid det vi kallar Nordpolen Du har valt att tro den officiella versionen. I min värld är Nordpolen, eller snarare Nordpolens yta, betydligt större än den officiella. Gamla antika kartor visar Nordpolen som fyra öar. Kanske jordens fyra hörn. Jag påstår inte att jag har alla svaren framför mig, det är en lång resa och det saknas fortfarande många pusselbitar.

Södra korset ligger inte rakt söderut om du just nu tittar från t.ex. Kapstaden så har du Södra Korset i sydväst, tittar du från Sydamerikas spets så har du Södra korset i Sydöst.

Det är samma på din glob, söderut är i alla möjliga riktningar.
Jaha. Och jag känner fysiker som inte är militärer som har varit på sydpolen och jobbat med den forskningsanläggning som finns där -- IceCube.

https://icecube.wisc.edu/
Citera
2021-10-25, 18:21
Medlem
Citat:

För övrigt begriper jag inte hur du kommer fram till 4107 kilometer?

Hur långt anser du att det är från nordpolen till Perth? Hur lång är en grad utefter en longitud i din värld?

I min värld är en grad utefter en longitud 111km.
Vilket gör att S30 ligger (90+30)*111 = 13320 km från nordpolen. Vilket i sin tur innebär att S30 är en cirkel med radien 13320 och omkretsen 83650. Och 37 grader av en cirkel med omkretsen 83650 blir 8597 kilometer.

Enligt "flat earth map" så ska det typ 800 mil mellan Brisbane och Perth. Inte 410 mil.

Edit
845 mil för att vara exakt:
https://www.calculator.net/triangle-calculator.html?vc=37&vx=13320&vy=13320&va=&vz=&vb =&angleunits=d&x=41&y=23
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-10-25 kl. 18:26.
Citera
2021-10-25, 18:47
Medlem
Citat:
... Kryssningsfartygen rör sig kring 60:e breddgraden söder om ekvatorn i vattnen mellan Larsen Ice Shelf och ön Anvers Island....

Den 22 december är det vid S60 dagsljus i 20 timmar och solen går upp i sydöst och ned i sydväst.

Ovan falsifierar en platt jord.
Citera
2021-10-25, 18:50
Medlem
Citat:
De så kallade forskningsstationerna är militära anläggningar och de så kallade vetenskapsmännen som bemannar anläggningarna är militärer bundna av ed. Därmed är det inte sagt att dom inte kan ha så kallad vetenskaplig utbildning, t ex genusvetenskap och liknande banbrytande vetenskapliga ämnen. De sköter sina uppgifter utan att ställa frågor och jag tror inte att särskilt många av dom funderar över frågor som diskuteras här.
Varför skulle ”Antarktiska” kryssningar vara en lögn. Kryssningsfartygen rör sig kring 60:e breddgraden söder om ekvatorn i vattnen mellan Larsen Ice Shelf och ön Anvers Island.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:-61.9/centery:-64.8/zoom:8

Som du kan se på länken ovan, så har Antarktis turisterna ganska långt kvar till den antarktiska ringen. Nu finns det inga kryssningsfartyg där på grund av plandemin så du kan
lugnt hävda att jag ljuger om kryssningsfartygens rutt.
Du har läst Jeranism och Eric Dubay, förstår jag. Det är sant att kryssningsfartyg inte riktigt når det du kallar Antarctic Ring, men på Anvers Island är det soligt 21 timmar om dagen på nyårsafton och ljust dygnet runt. Hur stämmer det överens med vad Eric Dubay och de andra plattjordguruerna hävdar om solens gång? Hur förklarar du att det kan vara sol i 21 timmar sammanhängande på Anvers Island när solen står på motsatt sida av den platta jorden det mesta av dagen?

Citat:
Varken du eller jag vet vad som finns vid det vi kallar Nordpolen Du har valt att tro den officiella versionen. I min värld är Nordpolen, eller snarare Nordpolens yta, betydligt större än den officiella. Gamla antika kartor visar Nordpolen som fyra öar. Kanske jordens fyra hörn. Jag påstår inte att jag har alla svaren framför mig, det är en lång resa och det saknas fortfarande många pusselbitar.
Flat earth -eliten säger att nordpolen är den platta jordens centrum, och alla längdgrader strålar ut därifrån och får ett större avstånd ju längre söderut du kommer. Om longituderna är parallella får ni härmed i uppdrag att rita upp det på en karta, för det hade varit kul att se. Gamla antika kartor ritade av människor som av goda skäl aldrig varit nära nordpolen, är alltså mer pålitliga än vad vi känner till
idag. Men jag förstår det, det är ju Eric Dubay som har gjort dessa påståenden, och då måste det vara sant.
Stämmer dina påståenden om cirka 60 sjömil mellan longituder, eller är Gleason-kartan rätt som de flesta flattisar svär vid? Om det är Gleason så betyder det att planen måste flyga i 2800 km/h för att hålla rutten. Om du har rätt, måste du förklara hur du får avstånden att stämma Australien-Sydamerika, Afrika-Australien och Afrika-Sydamerika. Lycka till.

Citat:
Södra korset ligger inte rakt söderut om du just nu tittar från t.ex. Kapstaden så har du Södra Korset i sydväst, tittar du från Sydamerikas spets så har du Södra korset i Sydöst.

Det är samma på din glob, söderut är i alla möjliga riktningar.
Södra korset står direkt söderut oavsett vad du påstår. Jag har själv sett södra korset från två platser långt ifrån varandra på södra halvklotet, och det stod direkt söderut. Söder är alltid motsatt riktning af norr. Det är lite frestande att fråga åt vilket håll du tror att Södra korset står när du ser det från Australien?

Kanske är det dags att sluta låta Eric Dubay och Jeranism tänka för dig
Citera
2021-10-25, 19:02
Medlem
Finns det nån realistisk avbildning av jorden ? Alla glober jag sett har varit boll runda men Neil DeGrasse Tyson har själv sagt att den är päronformad.

Finns det nån fysiker , astronom eller annan som avbildat jorden såsom den med kontinenternas storlek , bergskedjornas höjder etc ?
Citera
2021-10-25, 19:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testaros
Finns det nån realistisk avbildning av jorden ? Alla glober jag sett har varit boll runda men Neil DeGrasse Tyson har själv sagt att den är päronformad.

Finns det nån fysiker , astronom eller annan som avbildat jorden såsom den med kontinenternas storlek , bergskedjornas höjder etc ?
Skillnaden mellan absolut rund och den lite ovala formen som jorden har är för liten för att man skulle kunna se det på en jordglob. Är 4000 mil runt längs med polerna och typ 4006 mil runt längs med ekvatorn. Du skulle behöva en gigantisk jordglob för att få en millimeter skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in