2021-10-25, 15:48
Medlem
Den listan finns ganska tidigt i tråden.
Citera
2021-10-25, 15:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Den listan finns ganska tidigt i tråden.

Orkar du länka? Jag är en riktig kratta på att leta information.
Citera
2021-10-25, 15:53
Medlem
Den är på samma sätt som ”alibilistan” spekulationer. Antar att den kommer att sågas med motiveringen att bevis saknas…
Senast redigerad av Makarov.24 2021-10-25 kl. 15:57.
Citera
2021-10-25, 15:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Ja, att hamra och knacka på gamla Facit-skrivmaskiner var ingen barnlek. Många av poliserna använde sig även av den gamla traggliga pekfingervalsen, tog en evinnerlig tid för dem att skriva, dessutom skrev många av dem som krattor. Man kan så klart förstå, att många drog sig för att skriva rapporter, och säkert orkade, eller hann, man inte att knacka ner allt på pappren. Inte omöjligt alls, att ord, meningar och värdefulla formuleringar försvann längs vägen, det skedde ju med andra vittnen.

Jag tror på riktigt att det var en anledning att gallra hårt bland vittnena på mordplatsen också något SE återger helt korrekt. Att ta in ett vittne till satte ju en annan kollega i skiten! Dvs med pekfingrarna rakt ned i en gammal Facitskrivmaskin helt utan korrektionsfunktion. Leta gärna överstrykningar och x i protokollen från mordnatten och ni skola finna!

Det är uppenbart att det försvann mycket viktig information på mordnatten. YN förhördes först på söndagen efter att hon kontaktat polisen två gånger på eget initiativ. Hon var en av 9 personer på anmälan från mordnatten som ändå fått lämna kontaktuppgifter.

Svensson från Malmö rönte ett liknande öde. Han finns med, med kontaktuppgifter i anmälan från mordnatten, men förhörs inte på flera månader....

SE som var på platsen beskriver detta "som ett ointresse från polisens sida". Det är en bra beskrivning av hur det var och tyder på att SE var på brottsplatsen som ett vittne.

Edit: Det finns till och med ett förhör, rimligen i modern tid" där en polis på mordplatsen säger till Windén: Stackare är det du som ska skriva! Vilket tyder på att vi resonerar i samma banor...
Senast redigerad av ursprungligen 2021-10-25 kl. 16:05.
Citera
2021-10-25, 16:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Den är på samma sätt som ”alibilistan” spekulationer. Antar att den kommer att sågas med motiveringen att bevis saknas…

Finns det en lista eller finns det ingen lista? Går det att länka till den eller inte? Är den hemligstämplad av Ålandskvinnan själv som har något att dölja?
Citera
2021-10-25, 16:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är bra att du försöker hitta ett "Ålandsalibi", dvs. något som visar att SE inte kan ha varit på Åland den 13/3 el. 14/3 då Ålandskvinnan påstår att hon skall ha träffat honom där. Jag letar också efter ett "Ålandsalibi" för att kunna avfärda Ålandskvinnans uppgifter en gång för alla. Men att Idre-resan skulle vara ett sådant alibi, det håller väl inte. Idre-resan skall ju ha varit under v.10 (dvs. veckan som började med måndagen den 3/3) medan Ålandshändelsen skall ha varit någon gång under v.11 (den 13/3 el. 14/3).

Nja, det där håller väl inte heller som "Ålandsalibi". Gunnar Walls teori om att Fredrik T. skulle ha varit på Skandia och prao:at v.11 (veckan som började med måndagen den 10/3) byggde väl på föreställningen om att han inte skulle ha PRAO:at v.10 (den vecka som börjar med måndagen den 3/3). Efter att Wall hade gjort sin intervju med FT så hörde ju sedan FT av sig med nya uppgifter som talar emot Walls teori. Wall skriver själv:

Jag har tittat på det här (se länk), och jag är ganska säker på att FT prao:ade i två veckor: v.9 (veckan som avslutades med mordfredagen) och v.10 (veckan som börjar med måndagen den 3/3). Det finns inte mycket till stöd för att FT skulle ha varit på Skandia även den där tredje föreslagna veckan, v.11 (veckan som började med måndagen den 10/3):
(FB) Skandiamannen

Tack men datumen har jag redan blivit rättad kring.

F.T. minns SE och minnesstunden v.11.

Men du får gärna fortsätta tro att SE var på Åland den veckan.
Citera
2021-10-25, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tror på riktigt att det var en anledning att gallra hårt bland vittnena på mordplatsen också något SE återger helt korrekt. Att ta in ett vittne till satte ju en annan kollega i skiten! Dvs med pekfingrarna rakt ned i en gammal Facitskrivmaskin helt utan korrektionsfunktion. Leta gärna överstrykningar och x i protokollen från mordnatten och ni skola finna!

Det är uppenbart att det försvann mycket viktig information på mordnatten. YN förhördes först på söndagen efter att hon kontaktat polisen två gånger på eget initiativ. Hon var en av 9 personer på anmälan från mordnatten som ändå fått lämna kontaktuppgifter.

Svensson från Malmö rönte ett liknande öde. Han finns med, med kontaktuppgifter i anmälan från mordnatten, men förhörs inte på flera månader....

SE som var på platsen beskriver detta "som ett ointresse från polisens sida". Det är en bra beskrivning av hur det var och tyder på att SE var på brottsplatsen som ett vittne.

Nog kan man peka på märkligheter och blundrar det första dygnet i polisarbetet. Det kryllade av både arbetsskygga och syltryggar inom polisen då så klart. Dock var det säkert många som gjorde ett bra jobb också, men om dem hör man sällan i debatten tyvärr. Många lydde ju bara order.

Absolut, SE kan vara vittne, han kan ha blivit nekad att lämna uppgifter, han kan ha sprungit in i gränden, han kan ha pratat med Lisbeth, etcetera. Men då lär man ju samtidigt säga att SE drabbats av jordens otur i många led. Är det möjligt verkligen? Ingen minns honom från platsen, trots hans civilkurage. Ingen tog honom på allvar. Till råga på allt elände blir han misstänkt och uthängd i böcker och ansedda tidningar, dessutom utpekad 20 år efter sin död av PU.
Citera
2021-10-25, 16:31
Medlem
ursprungligens avatar
Angående Polisens handstil.

Vi kan läsa i förhör med I Windén sid 6 i förhör 1988-12-05

https://drive.google.com/file/d/1VnkRoDmXwxmUaTyMAgyTwerqzdVq_5lu/view

Detta förhör avser mordnatten, så polisen snabbade sig lite och höll förhöret redan 1988 i december!
"I något läge gick Windén in i en av de till platsen anlända piketbussarna för att där samtala med den polisman som överlämnat vittnesuppgifter till Windén. Windén kunde inte läsa vad polismannen hade nedtecknat."
SE passerar målsnöret lite tidigare:

Tidningarnas Telegrambyrå 1986-04-06 15:57
"Sedan åkte Engström på en veckas semester. När han kommit hem blev han samma dag uppringd av sex olika poliser som ville ha hans uppgifter(...). Han fick dra alltihop om och om igen. - Den sjätte som ringde sade att han inte kunde tyda de föregåendes anteckningar så han ville spela in samtalet på band."
Jag vill påpeka att detta tyder på att polisen hade en mycket svårtydd handstil och att SE blev uppringd sex gånger på en dag! Var är protokollen från detta? Kan man begära ut den otydliga handskrivna versionen som polisman sex inte kunde tyda? Att det finns odokumenterade förhör med SE tycks SE verifiera här. Annars visar SE en rent av övermänskliga förmåga att gissa om polisers handstil också!

Kan man begära ut ljudfilen?

Edit: Att "Polisman sex", låter som titeln på en gladporrfilm från 70-talet är helt oavsiktligt!
Citera
2021-10-25, 16:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tack men datumen har jag redan blivit rättad kring.

F.T. minns SE och minnesstunden v.11.

Men du får gärna fortsätta tro att SE var på Åland den veckan.

Nu såg ju Ålandskvinnan veckor mer som fyrkanter enligt hennes förhör och då är väl den ena veckan (när Palme begravdes) den andra lik. (Pun unintended.)

När Palmerummet konfronterades med de fria fantasierna från Ålandskvinnan förpassades hennes tips om SE och det korthusbygge som stod på det, dit där det hörde hemma. Om jag tolkar deras protokoll rätt.
Citera
2021-10-25, 16:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Nog kan man peka på märkligheter och blundrar det första dygnet i polisarbetet. Det kryllade av både arbetsskygga och syltryggar inom polisen då så klart. Dock var det säkert många som gjorde ett bra jobb också, men om dem hör man sällan i debatten tyvärr. Många lydde ju bara order.

Absolut, SE kan vara vittne, han kan ha blivit nekad att lämna uppgifter, han kan ha sprungit in i gränden, han kan ha pratat med Lisbeth, etcetera. Men då lär man ju samtidigt säga att SE drabbats av jordens otur i många led. Är det möjligt verkligen? Ingen minns honom från platsen, trots hans civilkurage. Ingen tog honom på allvar. Till råga på allt elände blir han misstänkt och uthängd i böcker och ansedda tidningar, dessutom utpekad 20 år efter sin död av PU.

Du kan lista vittnen på platsen och poliser på platsen som sett två ambulanser, så kanske du blir mer ödmjuk till att vittnena missade en grå gubbe i keps i bakgrunden!

Kolla gärna också på att ett fåtal vittnen, ambulansförare och poliser faktiskt kommer ihåg att ambulansen med OP stoppades av ett vittne som fick in LP i passagerarsätet. Få har sett det och ingen av dem kan peka ut vilket vittne som gjorde det. Har det inte hänt då menar du eftersom det bara är vittnet själv som berättar att han stoppar ambulansen och hjälper LP?
Senast redigerad av ursprungligen 2021-10-25 kl. 16:49.
Citera
2021-10-25, 16:48
Bannlyst
Citat:
Angående Polisens handstil.

Vi kan läsa i förhör med I Windén sid 6 i förhör 1988-12-05

https://drive.google.com/file/d/1VnkRoDmXwxmUaTyMAgyTwerqzdVq_5lu/view

Detta förhör avser mordnatten, så polisen snabbade sig lite och höll förhöret redan 1988 i december!
"I något läge gick Windén in i en av de till platsen anlända piketbussarna för att där samtala med den polisman som överlämnat vittnesuppgifter till Windén. Windén kunde inte läsa vad polismannen hade nedtecknat."
SE passerar målsnöret lite tidigare:

Tidningarnas Telegrambyrå 1986-04-06 15:57
"Sedan åkte Engström på en veckas semester. När han kommit hem blev han samma dag uppringd av sex olika poliser som ville ha hans uppgifter(...). Han fick dra alltihop om och om igen. - Den sjätte som ringde sade att han inte kunde tyda de föregåendes anteckningar så han ville spela in samtalet på band."
Jag vill påpeka att detta tyder på att polisen hade en mycket svårtydd handstil och att SE blev uppringd sex gånger på en dag! Var är protokollen från detta? Kan man begära ut den otydliga handskrivna versionen som polisman sex inte kunde tyda? Att det finns odokumenterade förhör med SE tycks SE verifiera här. Annars visar SE en rent av övermänskliga förmåga att gissa om polisers handstil också!

Kan man begära ut ljudfilen?

Edit: Att "Polisman sex", låter som titeln på en gladporrfilm från 70-talet är helt oavsiktligt!

Jag kan minnas fel, men säger inte exfrun i förhör att de kom hem på söndagen 9 mars? Från Kringelfjården till Täby tar det väl iaf sex timmar enkel resa om man åker fort, lägg till avbrott för lunch, fika, toalett, rökpauser, etcetera. Borde SE verkligen vara hemma i Täby före fem sex på eftermiddagen. Skulle sex olika poliser verkligen ha ringt (dessutom ha hunnit prata med) till SE på söndagen mellan (om man ska vara snäll) klockan fem på eftermiddagen fram till (typ) klockan nio? KAN det vara "storfiskaren" SE som möjligen överdrivit (än en gång)? Är det ens troligt att någon från polisen ringde? Det är så klart inte omöjligt. Och hur kommer det sig att de inte ringde stugan i Idre och de prompt ville ha tag på honom (han gav dem ju numret dit)?
Citera
2021-10-25, 16:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
För de som var med på den tiden kan jag upplysa om att det fanns radioapparater också. Ungefär som podcasts, fast i realtid för Millennials som läser här i tråden.

Jag har läst någonstans att anledningen till att man inte tog in fler vittnen från mordplatsen till polishuset på mordnatten var bristen på förhörsrum med skrivmaskiner. En skrivmaskin var som en ordbehandlarapp fast mekanisk för er som aldrig sett en dylik. En del "lite finare vittnen" kunde få bli förhörda till och med i polischefens tjänsterum kan man läsa sig till i protokollen. Så tiderna var annorlunda då.

Att SE kan ha hört ett signalement på mordplatsen som helt enkelt inte hamnade på pränt och diariefördes är mer rimligt än orimligt. Detta har bl.a. TP väldigt svårt att greppa i sin bok.

Edit: Personligen tror jag gnället att det saknades skrivmaskiner i Polishuset var en undanflykt eftersom konstaplarna var lite bekväma av sig. Man ser också att polisen inom bara något budgetår fått nya fina elektriska skrivmaskiner med modernare typsnitt. På det som skrivs ut på mordnatten är anslagskraften så varierande i protokollen att jag drar slutsatsen att det var helmekaniska maskiner som gällde 1986! Så gnället förde ändå något gott med sig!
Jag tror SE lyssnade mycket på radio. Han hörde säkert Delsborn i Morgonekot kl 8 morgonen efter mordet och det fick fart på gubben, det blev ett jävla ringande åt alla håll.

Wow, ett sådant klockrent signalement, jag tar det igen "mörk rock, keps, stålbågade glasögon och handlovsväska, " som inte hamnade på pränt, inte konstigt att det gick åt helvete!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in