2021-10-25, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Svar till Pirigin:

Angående punkt 1, 3, 4, 6 och 10 ska sägas att ingen av dem fick möjlighet att peka ut SE I foto-/vittneskonfrontation. Punkterna gäller alla potentiella GMs (utom CP). Och kan enligt mig inte utgöra ett särskilt starkt argument mot SE-teorin.
Alla dessa matades dagligen med bilder i pressen och även enstaka TV-inslag där SE deltog så nog hade de möjlighet att peka ut SE alltid.

Angående punkt 7 vänder jag mig mot formuleringen: "...YN ser en väska som hon uppfattar som ett hårt fodral..." Det som står i förhöret är: "Hon fick uppfattningen att väskan var stabil - hård i sin form." Det är en markant skillnad.
Jag håller med dig här, det var slarvigt av mig. Poängen är att det är tveksamt om YN ens sett en handledsväska.

Angående punkt 8 är det väl bara förnekare som ställer kravet att revolvern måste få plats i väskan.
Punkten är vad vi till 100% kan konstatera. Inget annat.

Angående punkt 9 så vet vi inte med säkerhet hur SE var klädd. Oavsett vilken GM vi undersöker vet vi inte hur denne var klädd. Och det kommer oavsett vilken klädsel vi utgår från finnas motstridiga vittnesmål vi måste bortse från.
Jag får formulera om punkten och ändra till "vedertaget" signalement. Tack!

I övrigt är det väl just vapenpunkterna som är starka i listan. Det är möjligen den största svagheten i teorin och det stora skälet till varför någon som CA framstår som mer trolig.

Fyll gärna på listan med sånt vi till 100% vet om SE!

Denna andra lista du laborerar med innehåller inte bara sådant du vet till 100%. Det är också något oklart vad punkterna utgör. Några punkter utgör underbyggnad till tolkningar i andra punkter. Några punkter innehåller uppgifter från SE som visat sig stämma. Några punkter utger rena argument mot SE som GM.

Ska den bidra med något av värde behöver det formuleras vad listan listar, med en utrensning av allt annat.

Sen frågar jag mig vad det har för värde att lista sådant vi till 100% vet.

En teori om MOP bygger gärna på sådant vi med stor sannolikhet kan säga stämmer. Alla teorier faller platt om bara 100% säkerställda kan användas för att stödja teorin.
Citera
2021-10-25, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
En förutsättning i sammanhanget är att SE läste och såg allt och pusslade sedan därefter turligt ihop uppgifter utan att fela och avslöjas.
Emedan alla andra varken såg eller läste... och självfallet missade alla SE's framträdanden.

Nja. Du får peka på ett vittne som så GMs ansikte och sen kan vi diskutera om detta vittne borde ha pekat ut SE efter mediaframträdande
Citera
2021-10-25, 14:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Sin fru(Margareta) och en resa till Idre är hans "Ålandsalibi"...
Det är bra att du försöker hitta ett "Ålandsalibi", dvs. något som visar att SE inte kan ha varit på Åland den 13/3 el. 14/3 då Ålandskvinnan påstår att hon skall ha träffat honom där. Jag letar också efter ett "Ålandsalibi" för att kunna avfärda Ålandskvinnans uppgifter en gång för alla. Men att Idre-resan skulle vara ett sådant alibi, det håller väl inte. Idre-resan skall ju ha varit under v.10 (dvs. veckan som började med måndagen den 3/3) medan Ålandshändelsen skall ha varit någon gång under v.11 (den 13/3 el. 14/3).

Citat:
Tack för TT-artikeln! Ny för mig..

Angående vecka 11 så har vi ju praktikanten Fredrik T. som vittnar om att SE var på plats (åtminstone måndagen den 10:e då det var tyst minut/minnesstund)
Vi har sedan inga uppgifter från praktikanten om att SE skulle ha farit iväg på nytt, så Åland med SE är fortfarande mer fantasi än verklighet.
Nja, det där håller väl inte heller som "Ålandsalibi". Gunnar Walls teori om att Fredrik T. skulle ha varit på Skandia och prao:at v.11 (veckan som började med måndagen den 10/3) byggde väl på föreställningen om att han inte skulle ha PRAO:at v.10 (den vecka som börjar med måndagen den 3/3). Efter att Wall hade gjort sin intervju med FT så hörde ju sedan FT av sig med nya uppgifter som talar emot Walls teori. Wall skriver själv:

Jag har tittat på det här (se länk), och jag är ganska säker på att FT prao:ade i två veckor: v.9 (veckan som avslutades med mordfredagen) och v.10 (veckan som börjar med måndagen den 3/3). Det finns inte mycket till stöd för att FT skulle ha varit på Skandia även den där tredje föreslagna veckan, v.11 (veckan som började med måndagen den 10/3):
(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av Draifos 2021-10-25 kl. 15:03.
Citera
2021-10-25, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag läste DN och Aftonbladet vid den här tiden och det enda jag kommer ihåg om det som hade anknytning till SE var att signalementet om "mörk rock" kan ha varit felaktigt då ett vittne iklädd en sådan hade sprungit efter gärningsmannen, nu sökte man en man i blå jacka i stället.Det stod i tidningen den 3 mars, första gången jag såg Rapportinslaget var efter presskonferensen i juni förra året.

Jag och mina föräldrar läste enbart Aftonbladet, minns att många då, ruskade på huvudet åt att man (eventuellt) rört ihop eventuella signalement, att man inte grep någon. Rapportinslaget såg jag (eller min familj aldrig) kvällen det sändes, såg det första gången i skarven mellan LLs bok och Filters reportage.
Citera
2021-10-25, 14:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Denna andra lista du laborerar med innehåller inte bara sådant du vet till 100%. Det är också något oklart vad punkterna utgör. Några punkter utgör underbyggnad till tolkningar i andra punkter. Några punkter innehåller uppgifter från SE som visat sig stämma. Några punkter utger rena argument mot SE som GM.

Ska den bidra med något av värde behöver det formuleras vad listan listar, med en utrensning av allt annat.

Sen frågar jag mig vad det har för värde att lista sådant vi till 100% vet.

En teori om MOP bygger gärna på sådant vi med stor sannolikhet kan säga stämmer. Alla teorier faller platt om bara 100% säkerställda kan användas för att stödja teorin.

Det var inte mitt förslag att göra listan. Det kom ifrån en ivrig påhejare för teorin att SE är GM. Min lista var ett snabbt ihopkastat svar. Jag trodde att jag skulle få en annan lista till svar som mer pekade på SEs skuld än min lista helt objektivt kanske inte gjorde.
Jag väntar fortfarande på en lista på saker vi är 100% säkra på om SE är GM.

Än så länge innehåller den listan noll punkter. Jag har läst hela TPs bok och hittar inte en enda punkt som är 100% säker. Jag har också läst hela Ålandskvinnans Evangelium och inte heller där hittat en punkt som är 100% säker. Listan blir extremt kort.

Så värdet av listan kanske var att just visa att det inte finns en enda detalj vi till 100% kan säga stämmer för att peka ut SE som GM. Allt är bara lösa spekulationer och fria fantasier.

Annars skulle vi väl redan sett en liknande lista i tråden?
Citera
2021-10-25, 14:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Nja. Du får peka på ett vittne som så GMs ansikte och sen kan vi diskutera om detta vittne borde ha pekat ut SE efter mediaframträdande

Tillåt mig peka på LP!
Citera
2021-10-25, 15:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jag och mina föräldrar läste enbart Aftonbladet, minns att många då, ruskade på huvudet åt att man (eventuellt) rört ihop eventuella signalement, att man inte grep någon. Rapportinslaget såg jag (eller min familj aldrig) kvällen det sändes, såg det första gången i skarven mellan LLs bok och Filters reportage.

För de som var med på den tiden kan jag upplysa om att det fanns radioapparater också. Ungefär som podcasts, fast i realtid för Millennials som läser här i tråden.

Jag har läst någonstans att anledningen till att man inte tog in fler vittnen från mordplatsen till polishuset på mordnatten var bristen på förhörsrum med skrivmaskiner. En skrivmaskin var som en ordbehandlarapp fast mekanisk för er som aldrig sett en dylik. En del "lite finare vittnen" kunde få bli förhörda till och med i polischefens tjänsterum kan man läsa sig till i protokollen. Så tiderna var annorlunda då.

Att SE kan ha hört ett signalement på mordplatsen som helt enkelt inte hamnade på pränt och diariefördes är mer rimligt än orimligt. Detta har bl.a. TP väldigt svårt att greppa i sin bok.

Edit: Personligen tror jag gnället att det saknades skrivmaskiner i Polishuset var en undanflykt eftersom konstaplarna var lite bekväma av sig. Man ser också att polisen inom bara något budgetår fått nya fina elektriska skrivmaskiner med modernare typsnitt. På det som skrivs ut på mordnatten är anslagskraften så varierande i protokollen att jag drar slutsatsen att det var helmekaniska maskiner som gällde 1986! Så gnället förde ändå något gott med sig!
Citera
2021-10-25, 15:26
Medlem
Att skriva en lista med saker som 100% pekar på att SE är mördaren är naturligtvis omöjligt. I så fall hade vi inte haft en diskussion. Däremot kan man lägga fram indicier, teorier och spekulationer. Precis som det görs när det handlar om CP, CA eller någon annan.
Citera
2021-10-25, 15:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är bra att du försöker hitta ett "Ålandsalibi", dvs. något som visar att SE inte kan ha varit på Åland den 13/3 el. 14/3 då Ålandskvinnan påstår att hon skall ha träffat honom där. Jag letar också efter ett "Ålandsalibi" för att kunna avfärda Ålandskvinnans uppgifter en gång för alla. Men att Idre-resan skulle vara ett sådant alibi, det håller väl inte. Idre-resan skall ju ha varit under v.10 (dvs. veckan som började med måndagen den 3/3) medan Ålandshändelsen skall ha varit någon gång under v.11 (den 13/3 el. 14/3).

Nja, det där håller väl inte heller som "Ålandsalibi". Gunnar Walls teori om att Fredrik T. skulle ha varit på Skandia och prao:at v.11 (veckan som började med måndagen den 10/3) byggde väl på föreställningen om att han inte skulle ha PRAO:at v.10 (den vecka som börjar med måndagen den 3/3). Efter att Wall hade gjort sin intervju med FT så hörde ju sedan FT av sig med nya uppgifter som talar emot Walls teori. Wall skriver själv:

Jag har tittat på det här (se länk), och jag är ganska säker på att FT prao:ade i två veckor: v.9 (veckan som avslutades med mordfredagen) och v.10 (veckan som börjar med måndagen den 3/3). Det finns inte mycket till stöd för att FT skulle ha varit på Skandia även den där tredje föreslagna veckan, v.11 (veckan som började med måndagen den 10/3):
(FB) Skandiamannen

"Ålandsalibi"
Jag har bara hittat det här protokollet från Palmerummet där Engström nämns:

https://drive.google.com/file/d/1drDEVh9S8T75jnNWMC6ll5_ZxHMwVScs/view

Det är från den 11 juni. I protokollet väntar man på att två utredare ska återkomma till Stockholm dagen efter. Jag kan bara tro att de är på väg hem från Åland natten 11-12 juni 1986.

Tittar man på Förhöret hållit med Ålandskvinnan i Mariehamn står det 1986-06-12 på det och detta datum upprepas i rutan som är märkt "utskriftdatum" på de följande sidorna.

Jag sticker ut hakan och påstår att det är detta förhör som ska diskuteras på mötet 12 juni 1986 kl14.00 enligt protokollet.

I Protokollet 12 juni 1986 finns några få rader i taget maskade, men ändå kom aldrig Ålandskvinnan på tal igen och SE hamnade i skuggan. Jag tror att det fanns halvkompetenta chefer hos polisen redan 1986 som baxnade när de läste Ålandskvinnans trams och förpassade uppslaget dit det hörde hemma!

Men det är tyvärr maskat, så här gissar jag bara. Men 12 juni 1986 gör SE troligen sorti ur mordutredningen och borde aldrig kommit tillbaka.
Senast redigerad av ursprungligen 2021-10-25 kl. 15:38.
Citera
2021-10-25, 15:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Att skriva en lista med saker som 100% pekar på att SE är mördaren är naturligtvis omöjligt. I så fall hade vi inte haft en diskussion. Däremot kan man lägga fram indicier, teorier och spekulationer. Precis som det görs när det handlar om CP, CA eller någon annan.

Det var du själv som bad om listan. Hur ser din lista ut för att SE är GM?

Om den är "omöjlig" så konstaterar jag att inte en enda punkt tyder på att SE var skyldig till 100%.

"Case closed!" som MrBarnaby, lite verklighetsfrånvänt, brukar smaska till med på slutet i vart och vart annat av sina inlägg!
Citera
2021-10-25, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
För de som var med på den tiden kan jag upplysa om att det fanns radioapparater också. Ungefär som podcasts, fast i realtid för Millennials som läser här i tråden.

Jag har läst någonstans att anledningen till att man inte tog in fler vittnen från mordplatsen till polishuset på mordnatten var bristen på förhörsrum med skrivmaskiner. En skrivmaskin var som en ordbehandlarapp fast mekanisk för er som aldrig sett en dylik. En del "lite finare vittnen" kunde få bli förhörda till och med i polischefens tjänsterum kan man läsa sig till i protokollen. Så tiderna var annorlunda då.

Att SE kan ha hört ett signalement på mordplatsen som helt enkelt inte hamnade på pränt och diariefördes är mer rimligt än orimligt. Detta har bl.a. TP väldigt svårt att greppa i sin bok.

Edit: Personligen tror jag gnället att det saknades skrivmaskiner i Polishuset var en undanflykt eftersom konstaplarna var lite bekväma av sig. Man ser också att polisen inom bara något budgetår fått nya fina elektriska skrivmaskiner med modernare typsnitt. På det som skrivs ut på mordnatten är anslagskraften så varierande i protokollen att jag drar slutsatsen att det var helmekaniska maskiner som gällde 1986! Så gnället förde ändå något gott med sig!

Ja, att hamra och knacka på gamla Facit-skrivmaskiner var ingen barnlek. Många av poliserna använde sig även av den gamla traggliga pekfingervalsen, tog en evinnerlig tid för dem att skriva, dessutom skrev många av dem som krattor. Man kan så klart förstå, att många drog sig för att skriva rapporter, och säkert orkade, eller hann, man inte att knacka ner allt på pappren. Inte omöjligt alls, att ord, meningar och värdefulla formuleringar försvann längs vägen, det skedde ju med andra vittnen.
Citera
2021-10-25, 15:48
Medlem
Det finns en lista på ca 30 punkter med indicier som i olika grad pekar på att SE är mördaren. Att det ska vara säkert är ju bara larvigt. Omvänt finns det inte något som till 100% ger SE alibi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in