2021-10-25, 00:01
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det kan vi inte diskutera i denna trd. Men det finns 1740 Starlinksatelliter uppe och det gr fortfarande inte att g in och kpa i en affr. (Det skulle ha haft funktion inom begrnsade omrden med 400 satelliter.) Det anses bara vara distribuerat till vissa personer som utsetts att prova systemet. I det fallet kan man inte lita p tidningsrubriker. Starship str nedan. Han har alltid problem med FAA. Nu klagar han p att han mste skjuta upp frn andra platser n han planerat, p havet.

Han r knd fr frseningar.
Han skyllde p NASA nr han inte lyckades bygga en rymdkapsel som landade med raketer.Hela systemet fick byggas om till fallskrmar och 3 av stolarna plockas bort.
FAA har han alltid problem med. Just nu str Starship och vntar p ngon miljgranskning psts det och kan inte skjutas upp frrn i mars, tror man.

Han flyttade frn kalifornien efter myndighetsproblem.

Han "jagas" ven fr ett olagligt Tweet dr han hotar fackfreningsanslutna medlemmar med lneavdrag.

Musks verksamhet r en serie av myndighetsproblem. Han klarar inte av verksamheten.

Och han r ju legendarisk fr frseningar.

Han lovade Teslagarna att deras bilar skulle tjna pengar t dem genom att sjlva kra taxikunder! DEt skulle ha funkat frra ret. Det kommer inte att fungera p 10 r.

Han lever helt i det bl med sina prognoser. Han bedrar folk med sina vilda prognoser. Det kommer att komma ifatt bde honom och Tesla till slut, tror jag i alla fall. Han frontar Tesla.
Inget av det du skrev r sant. Varfr mste du g in i en affr och kpa det? Vi lever inte p 90-talet lngre. Som jag sa s finns det redan ver 100.000 kunder, du hittar ju bara p en massa saker.
https://www.cnbc.com/2021/08/03/spac...000-users.html

Jag skulle inte kalla det att ha problem med FAA. Dom vntar p flygtillstnd bara. Vad r problemet?

Musk har jttebra relation till NASA, du verkar inte vara insatt ver huvudtaget.

Men du undviker fortfarande frgan. Hur r Berlin frseningen Musks fel?
Citera
2021-10-25, 00:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Inget av det du skrev r sant. Varfr mste du g in i en affr och kpa det? Vi lever inte p 90-talet lngre. Som jag sa s finns det redan ver 100.000 kunder, du hittar ju bara p en massa saker.

Jag skulle inte kalla det att ha problem med FAA. Dom vntar p flygtillstnd bara. Vad r problemet?

Man mste de Musks verksamhet i ett sammanhang. Det r en rad myndighetsproblem som jag beskriver. Berlin skulle ha varit igng i juli. Andra r ocks beroende av det.

Alla dessa myndigheter kan inte vara ute efter honom.

Resten har jag redan svarat p. Det finns inga kunder till Starlink. Bara vissa personer som psts ha utsetts att prova systemet och betalar fr det. Du kan inte vara sker p att f ngot om du bestller.

FSD r en katastrof. Han har lovat funktion som inte kommer att finnas p 10 r.

Men nu gr diskussionen runt s jag tar en paus. Svar finns i mina 4-5 senaste inlgg.
Citera
2021-10-25, 00:12
Medlem
Det knns mer och mer som att det bara r att kasta in handduken fr Teslas "konkurrenter". Teslas Gigapress i kombination med de nya batterierna kommer att minska tillverkningskostnaderna lngt under motsvarande fossilbilar och nnu lngre under de andra bilfretagens elbilar.

Det r faktiskt helt galet nr man tnker efter. Anledningen till att elbilar hittills varit dyrare n fossilbilar har att gra med batteriet. En elbil utan batteri r mycket billigare n en fossilbil. Fr ett en elbil ska bli billigare n en motsvarande fossilbil mste batteripriset sjunka till cirka $100/kWh. Just nu ligger Tesla en liten bit ovanfr detta. Med deras nya batteriteknik kommer priset att sjunka till cirka $40/kWh. Nr batterikostnaden sjunkit rejlt s r den strsta kostnaden chassit/karossen. Dr har Tesla mjligtvis revolutionerat nnu mer med deras gigapress som kommer att dra ner kostnaden helt vasinnigt mycket samtidigt som kvaliten blir mycket bttre.

I Teslas nya bilfabriker i Austin och Berlin s kommer bda dessa framsteg att introduceras samtidigt. Det finns vldigt lite som konkurrenterna kommer att kunna gra annat n att mta samma de som Nokia. Detta kommer att ske om man bara tar hnsyn till prissnkningen som dessa tekniker kommer att resultera i. Men batterierna har ocks massor med andra frdelar som hgre energidensitet och mycket bttre hllbarhet. Med dessa tekniker s kommer Tesla inte bara att ta ver bilindustrin utan de kommer att ta ver energisektorn och bli lika stora i energisektorn som Standard Oil var i brjan av 1900-talet. Det r inte speciellt orimligt att inom 5 r s kommer Tesla passera $10 Trillion i brsvrde och Elon Musk blir vrldens first trillionaire och sedan vrldens frsta multi-trillionaire.
Citera
2021-10-25, 00:29
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Man mste de Musks verksamhet i ett sammanhang. Det r en rad myndighetsproblem som jag beskriver. Berlin skulle ha varit igng i juli. Andra r ocks beroende av det.

Alla dessa myndigheter kan inte vara ute efter honom.

Resten har jag redan svarat p. Det finns inga kunder till Starlink. Bara vissa personer som psts ha utsetts att prova systemet och betalar fr det. Du kan inte vara sker p att f ngot om du bestller.

FSD r en katastrof. Han har lovat funktion som inte kommer att finnas p 10 r.

Men nu gr diskussionen runt s jag tar en paus. Svar finns i mina 4-5 senaste inlgg.
Starlink har massa kunder, lgg av.
Men du har fortfarande inte svarat p frgan. Jag ger det ett sista frsk, och prata inte om starlink eller fsd.
Jag vet att Berlin r frsenad, men hur r det Musks fel?
Citera
2021-10-25, 00:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Starlink har massa kunder, lgg av.
Men du har fortfarande inte svarat p frgan. Jag ger det ett sista frsk, och prata inte om starlink eller fsd.
Jag vet att Berlin r frsenad, men hur r det Musks fel?
Jag hnvisar till mina tidigare svar. Alla dessa olika frseningar kan inte vara en sammansvrjning mot Musk. "Musk-tid" har blivit ett begrepp.

Berlin lovar han till juli. Sedan blir det oktober. Men d visar det sig att invigningen inte betyder start av produktion. Sedan lovas november men d sker ny miljprvning. Sedan lovas nsta r men d visar det sig att det kommer att ta lngre tid att f igng produktionen n att bygga fabriken. Han har ingen koll p vad som sker.

Det r klassisk frdrjningstaktik. Man mste se misslyckandet i Berlin tillsammans med alla vriga misslyckanden. Allt detta beror inte p andra.

FSD r kanske det tydligaste. Han lovade ngot till frra ret och det kommer inte att finnas p 10 r. Det kan man inte heller ta bort ur bilden. Kunderna grundlurade.

Man mste se allt i ett sammanhang. Han r en bluffmakare som anvnder frdrjningtaktik. Jag hnvisar till mina 5-6 senaste inlgg. Ha en trevlig kvll.
Senast redigerad av wwr 2021-10-25 kl. 00:48.
Citera
2021-10-25, 00:57
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Jag hnvisar till mina tidigare svar. Alla dessa olika frseningar kan inte vara en sammansvrjning mot Musk. "Musk-tid" har blivit ett begrepp.

Berlin lovar han till juli. Sedan blir det oktober. Men d visar det sig att invigningen inte betyder start av produktion. Sedan lovas november men d sker ny miljprvning. Sedan lovas nsta r men d visar det sig att det kommer att ta lngre tid att f igng produktionen n att bygga fabriken. Han har ingen koll p vad som sker.

Det r klassisk frdrjningstaktik. Man mste se misslyckandet i Berlin tillsammans med alla vriga misslyckanden. Allt detta beror inte p andra.

FSD r kanske det tydligaste. Han lovade ngot till frra ret och det kommer inte att finnas p 10 r. Det kan man inte heller ta bort ur bilden. Kunderna grundlurade.

Man mste se allt i ett sammanhang. Han r en bluffmakare som anvnder frdrjningtaktik. Jag hnvisar till mina 5-6 senaste inlgg. Ha en trevlig kvll.
Ja 5-6 inlgg av trams dr du alltid lyckas undvika en enkel frga.
Citera
2021-10-25, 00:59
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Det knns mer och mer som att det bara r att kasta in handduken fr Teslas "konkurrenter". Teslas Gigapress i kombination med de nya batterierna kommer att minska tillverkningskostnaderna lngt under motsvarande fossilbilar och nnu lngre under de andra bilfretagens elbilar.

Det r faktiskt helt galet nr man tnker efter. Anledningen till att elbilar hittills varit dyrare n fossilbilar har att gra med batteriet. En elbil utan batteri r mycket billigare n en fossilbil. Fr ett en elbil ska bli billigare n en motsvarande fossilbil mste batteripriset sjunka till cirka $100/kWh. Just nu ligger Tesla en liten bit ovanfr detta. Med deras nya batteriteknik kommer priset att sjunka till cirka $40/kWh. Nr batterikostnaden sjunkit rejlt s r den strsta kostnaden chassit/karossen. Dr har Tesla mjligtvis revolutionerat nnu mer med deras gigapress som kommer att dra ner kostnaden helt vasinnigt mycket samtidigt som kvaliten blir mycket bttre.

I Teslas nya bilfabriker i Austin och Berlin s kommer bda dessa framsteg att introduceras samtidigt. Det finns vldigt lite som konkurrenterna kommer att kunna gra annat n att mta samma de som Nokia. Detta kommer att ske om man bara tar hnsyn till prissnkningen som dessa tekniker kommer att resultera i. Men batterierna har ocks massor med andra frdelar som hgre energidensitet och mycket bttre hllbarhet. Med dessa tekniker s kommer Tesla inte bara att ta ver bilindustrin utan de kommer att ta ver energisektorn och bli lika stora i energisektorn som Standard Oil var i brjan av 1900-talet. Det r inte speciellt orimligt att inom 5 r s kommer Tesla passera $10 Trillion i brsvrde och Elon Musk blir vrldens first trillionaire och sedan vrldens frsta multi-trillionaire.
Inte mnga som frstr detta 👆
Instmmer p allt!
Citera
2021-10-25, 01:00
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Exakt @raskens.
Kollade p en Tesla Model Y test/review.

Citat:
So what's my summary of the Tesla Model Y? On the whole, it's a good car. But [...] It seems that Tesla has almost fallen behind in a lot of ways, for example the ride and handling.

Should you buy this car? Absolutely, it has a lot going for it. But bear in mind that Teslas rivals are just as good and in a lot of ways, even better

Snart r det brjan p slutet fr Teslaaktiens vrdering. Lite strre elbilsutbud fr Teslas konkurrenter och fler biltester som fredrar andra bilar och vips...
Enjoy while it lasts, Teslabulls. Won't last long.

Car and Driver r mycket positiva till Tesla som biltillverkare.
Trots det, rankas Model Y p plats 8 av 12 testade elbilar.
https://i.ibb.co/4Z2XXrm/Screenshot-...t-00-57-03.png

Teslaaktiens vrdering ska ner. Rejlt.
Inte imorgon, och inte verimorgon.
Men vrderingen ska ner. Rejlt.
Nsta gng hrs vi p 600 USD/aktie.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-10-25 kl. 01:56.
Citera
2021-10-25, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Lite lustigt att du tror att alla som faktiskt frstr ngot om aktie analys och drmed ocks frstr det vansinniga i Teslas brskurs per automatik ligger korta i aktien.
Nej jag har ingen blankning d det r fr svrt att tajma en kort position i Tesla. Speciellt med en massa sna som dig som bara kper och kper oavsett hur framtiden eller vrderingen ser ut. Jag ser det lite som de okunnigas aktie. Det finns mnga sna som du tycker att de tjnat pengar p den. De flesta sljer dock aldrig s med tanke p att Tesla inte ger en spnn i utdelning s har de heller inte tjnat ngot. Nr det sedan blir uppenbart att den stora dominansen aldrig kom och det blir panik och trngt vid utgngen om ett par r s fr du grna terkomma mer dina reflektioner

Ja lustigt! Du verkar vara en av dessa huvudkliande mnniskor som r efter r inte kunnat begripa varfr Teslas kurs r s lukrativ. Lite suris att du inte hoppade p fr r sedan? Och mjligtvis lite ndig ver att du nu sitter och mste bestmma dig fr om du ska missa ytterligare en stor uppgng som pgr i ratal eller ska du vlja att sitta tillbaka IGEN men denna gng hoppas din domedagsanalys stmmer. Vi fr vl se vem av oss som fr rtt. Kan vara du Mackan. Eller s r det vi som inte frstr det vansinniga som fr rtt. Ja jag tycker absolut att vi ses hr igen om 10 r och ser hur det gick. Fan mste svida rejlt i dina kunniga sm gon att se oss "okunniga" tjna mer n ditt plsta arsle?
Citera
2021-10-25, 08:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

100.000 st kunder? Oj ett helt Vsters, eller bara nstan.
Citera
2021-10-25, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Ja lustigt! Du verkar vara en av dessa huvudkliande mnniskor som r efter r inte kunnat begripa varfr Teslas kurs r s lukrativ. Lite suris att du inte hoppade p fr r sedan? Och mjligtvis lite ndig ver att du nu sitter och mste bestmma dig fr om du ska missa ytterligare en stor uppgng som pgr i ratal eller ska du vlja att sitta tillbaka IGEN men denna gng hoppas din domedagsanalys stmmer. Vi fr vl se vem av oss som fr rtt. Kan vara du Mackan. Eller s r det vi som inte frstr det vansinniga som fr rtt. Ja jag tycker absolut att vi ses hr igen om 10 r och ser hur det gick. Fan mste svida rejlt i dina kunniga sm gon att se oss "okunniga" tjna mer n ditt plsta arsle?
Jag har tjnat bra pengar p Tesla ocks men d kpt i dipp och slt av efter rekyl. Jag skulle aldrig sitta och hlla Tesla aktier, knns alldeles fr riskabelt. Sen att de inte ger mig ngon utdelning fr den risken gr att jag definitivt passar.
Citera
2021-10-25, 13:15
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Car and Driver r mycket positiva till Tesla som biltillverkare.
Trots det, rankas Model Y p plats 8 av 12 testade elbilar.
https://i.ibb.co/4Z2XXrm/Screenshot-...t-00-57-03.png

Teslaaktiens vrdering ska ner. Rejlt.
Inte imorgon, och inte verimorgon.
Men vrderingen ska ner. Rejlt.
Nsta gng hrs vi p 600 USD/aktie.
ven om du har rtt s vet man inte nr det sker, drfr r det vldigt riskabelt att g kort. Som tur r s var din position vldigt liten. Kommer du stnga positionen och hoppa in igen senare eller fortstter du ka p din nuvarande position?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in