2021-10-23, 21:59
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Publicerades artikeln drygt ett år INNAN försvinnande, hur går det ihop?
Om händelsen setts som betydelsefull så kan likaväl polisen hållt på detta, eller?

Sorry! "Knappt ett år efter försvinnandet", ska det vara. Inte "drygt", som du skrev, och inte "innan", som jag skrev, utan "knappt" och "efter". Jag skrev: "denna artikel publicerades i maj -93, knappt ett år innan försvinnandet", så det borde ha gått att förstå detta ändå tack vare datumet, men rätt ska vara rätt. Tack för att du påpekade detta!

I inlägg #45434 skrev jag: "Nu kan det vara så att de fått reda på vem han är och har honom som misstänkt eller inblandad på något sätt, men vill hålla det utanför allmänhetens vetskap." Så, svar på din fråga: ja.
Citera
2021-10-23, 22:00
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Vilket nummer bodde helena och föräldrarna på?

Hällristningsvägen 9.
Citera
2021-10-24, 09:57
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
När information saknas är det svårt att göra en ordentlig bedömning. Det fattas en hel del som jag skulle velat vara med i artikeln.

* Satt killen kvar i bilen och Helena stod utanför? Då kan det ha varit som jag skrev ovan, ett "oskyldigt" prat mellan två som kände varandra, som såg varandra och stannade för att byta några ord.

* Stod båda utanför bilen, så lutar det kanske åt att möjligheten finns att de stämt träff - och Helena inte ville "skylta" med det inför familjen.

* Satt båda i bilen, så skulle det ha kunna varit att de varit någonstans tillsammans, de satt och pratade en stund innan Helena gick hem (och ingen i hennes familj - föräldrarna? - fick veta det).

* Som du påpekat, vilken tid på dagen var det? Var det på dagen eller kvällen under en ev. hundpromenad? Var det på natten och hon kanske hade stämt träff med någon?

* Under hur lång tid såg dessa vittnen Helena och killen med bilen?

Osv.

Jag tror så här. Om polisen inte har gått ut och efterlyst denne kille med bilen igen efter -93, så tror jag att att a) de vet vem han är, b) de ser honom inte som intressant i fallet.

Nu kan det vara så att de fått reda på vem han är och har honom som misstänkt eller inblandad på något sätt, men vill hålla det utanför allmänhetens vetskap. Men hade det fortfarande viktigt för polisen, så borde de ha nämnt honom och bilen igen (om de nu inte har gjort det, och jag har missat det. Så reservation för det).

Du kan ha rätt, men tänk på att vi pratar om en Kling och Klang som missade blodspåren på Helenas skor. Det är en sak att granska 1500 bilar inklusive eventuellt bilen på Runstensvägen. En annan sak är att hitta spår.

Dvs om personen hört av sig så kan bilen ändå ha setts som ren.

Dessutom kan polisen helt enkelt ha gett upp försöken att få tag i personen.

Oavsett vad så är det intressant att få veta vilka på namnlistan som hade en liten vit bil...
Citera
2021-10-24, 15:30
Medlem
Väntar fortfarande på ett eller fler scenario, som visar hur och när CL fick Helena i bilen.
Är mkt nyfiken hur KF tänker i just detta.
Är även förvånad av utvecklingen till att CL anses som fortsatt misstänkt...
Undrar om han var så djärv någon gång tidigare och attackerade öppet? Är det sånt KF har?
Vid icke relationsrelaterat våld så är det inte första eller sista gången, kanske finns fler offer?

Eller så vill KF ha arbete, löneförhöjning och kör med en kvick fix. De som satt på nålar får frid...
Citera
2021-10-24, 16:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
De är alla av intresse, självklart. Men det finns också en fallgrop i form av att irrelevanta eller helt påhittade iakttagelser i efterhand pressas in i en känd berättelse från en missriktad vilja att förklara vad som skett.

I HA-fallet har vi dels LoVi som du nämner, där kan vi inte säkert säga att det är rätt dag, vecka, månad eller år med tanke på hennes (mitt ant.) uppgift om sportsändning mitt i natten. Likadant är det med Hanna och hennes uppgift om att det är just HA hon hör skrika. Där skulle jag säga med 99% säkerhet att hon kryddat sin berättelse i efterhand, medvetet eller inte. Samma sak med ljudet av bildörrar och motorljud: växer fram över tid och måste betraktas som oerhört osäkert.

Du har dålig koll. Lockerudvittnet är säker på vilken helg det var, eftersom han/hon på måndagen var ute och pratade med en granne samtidigt som en helikopter flög över området (vilket dessutom var det direkta närområdet). Grannen hade till och med sagt till Lockerudvittnet att polisen letade efter en försvunnen tjej. (När det gäller det där om en sportsändning, skrev jag för ett tag sedan (!) att det gick flera sportsändningar den kvällen/natten på bland annat kabel-tv.) Att Lockerudvittnet har tagit rätt på helg behöver vi inte tveka om.

Angående "Hanna" så har hon i vart fall placerat en bil på Ekuddenvägen redan från dag ett. Dessutom har "Hanna" varit glasklar med att hon hörde minst två upprörda mansröster samt en tjejröst säga ungefär "så här kan/får ni inte göra". Detta ger oss automatiskt att minst två bildörrar måste ha stängts. Vi behöver egentligen inte mer än så om just "bilen". Att bilen också måste ha lämnat platsen är ju liksom självklart. Dessutom har "Hanna" hävdat att hon redan från början sa att hon hörde mer än bildörr, men att de förhörande poliserna inte noterade/fick med det.

Vad du sedan har för belägg för att "Hanna med 99 procents säkerhet har kryddat sin berättelse i efterhand" angående att hon hörde Helenas röst, är omöjligt att veta. Vet du ens själv? Jag tror att du "killgissar".
Citera
2021-10-24, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Du har dålig koll. Lockerudvittnet är säker på vilken helg det var, eftersom han/hon på måndagen var ute och pratade med en granne samtidigt som en helikopter flög över området (vilket dessutom var det direkta närområdet). Grannen hade till och med sagt till Lockerudvittnet att polisen letade efter en försvunnen tjej. (När det gäller det där om en sportsändning, skrev jag för ett tag sedan (!) att det gick flera sportsändningar den kvällen/natten på bland annat kabel-tv.) Att Lockerudvittnet har tagit rätt på helg behöver vi inte tveka om.

Angående "Hanna" så har hon i vart fall placerat en bil på Ekuddenvägen redan från dag ett. Dessutom har "Hanna" varit glasklar med att hon hörde minst två upprörda mansröster samt en tjejröst säga ungefär "så här kan/får ni inte göra". Detta ger oss automatiskt att minst två bildörrar måste ha stängts. Vi behöver egentligen inte mer än så om just "bilen". Att bilen också måste ha lämnat platsen är ju liksom självklart. Dessutom har "Hanna" hävdat att hon redan från början sa att hon hörde mer än bildörr, men att de förhörande poliserna inte noterade/fick med det.

Vad du sedan har för belägg för att "Hanna med 99 procents säkerhet har kryddat sin berättelse i efterhand" angående att hon hörde Helenas röst, är omöjligt att veta. Vet du ens själv? Jag tror att du "killgissar".
Vittnet Hanna är tyvärr inte tillförlitligt...mycket av det hon sagt är helt enkelt inte trovärdigt. Efterkonstruktioner som gör att hennes vittnesmål är fullt av frågetecken. Det verkar som polisen har ”bränt” henne som vittne. Varför?
Hon har ändrat utsaga ett flertal ggr. Det har tillkommit mkt. Det är svårt, nästintill omöjligt, att komma ihåg ordentligt. Speciellt över tid...Farbror Barbro har rätt🤓
Citera
2021-10-24, 19:05
Medlem
Ugglan.s avatar
Ska vi ta det igen? Kärnuppgifterna från "Hanna" om bil-ljud, minst två upprörda mansröster och en tjejröst som sa "så här kan/får ni inte göra". De kärnuppgifterna lämnade "Hanna" redan från början. Ni är ett par, tre stycken som inte vill veta av "Hanna". Kanske finns det en väldigt speciell anledning?

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Vittnet Hanna är tyvärr inte tillförlitligt...mycket av det hon sagt är helt enkelt inte trovärdigt. Efterkonstruktioner som gör att hennes vittnesmål är fullt av frågetecken. Det verkar som polisen har ”bränt” henne som vittne. Varför?
Hon har ändrat utsaga ett flertal ggr. Det har tillkommit mkt. Det är svårt, nästintill omöjligt, att komma ihåg ordentligt. Speciellt över tid...Farbror Barbro har rätt🤓
Citera
2021-10-24, 19:16
Medlem
Ugglan.s avatar
Det börjar bli ganska många iakttagelser av en mindre vit (ljus) bil som alla har de gemensamma nämnarna att de dels passar in till färg och form, dels passar mycket bra in i helhetsbilden. Vi har således:

* Bilen som vittnet på Norra Kolarestigen såg på gång-/cykelvägen runt 23:30.
* Bilen som "Hanna" hörde ljud från (observera att "Hanna" inte såg någon bil).
* Bilen som "Killarna" såg.
* Bilen som Lockerudvittnet säger sig ha sett. (Och vittnet är säker på vilken helg det var.)
* Bilen som Carina såg.
* Bilen som sågs på sjukhusparkeringen.

De här bilarna ("Hannas" bil exkluderad) har i första hand färgen gemensamt, men vad det verkar också formen. Till de här iakttagelserna lägger vi också:

* Bilen som observerades på vändplatsen på Runstensvägen i månadsskiftet april/maj 1992, alltså kanske bara en och en halv månad innan Helena försvann.

I min värld är det för många iakttagelser av en mindre vit (ljus) bil runt det aktuella försvinnandet för att det inte ska vara skäl att misstänka ett samband. Kalla fall är ju inne på att den nu aktuella CL ska ha kört runt i Mariestad före, under och efter försvinnandet och trakasserat unga tjejer. Bilen som vittnet på Norra Kolarestigen samt vittnena vid vändplatsen på Runstensvägen såg, passar onekligen mycket bra in i just den teorin. (Dock behöver det inte ha varit CL som körde, det kan ha varit någon annan. CL behöver inte ens ha varit med.) Och bara det faktum att mannen i bilen på vändplatsen inte hörde av sig till polisen - trots polisens alla uppmaningar - är onekligen väldigt konstigt, och det är inte det minsta "konspiratoriskt" att tänka tanken att han hade något att dölja, särskilt om han den 14 juni 1992 dessutom skulle ha varit inblandad i försvinnandet. Sedan har vi också den där historien om att Helena skulle ha fått ett märkligt telefonsamtal strax före försvinnandet. Är det också en parameter att ta hänsyn till?

Det skulle vara intressant att få veta hur länge det där "samtalet" på vändplatsen ska ha pågått, för med ledning av den informationen skulle man kunna få en hint om huruvida det skulle ha funnits någon form av bekantskap mellan mannen och Helena eller inte. Stod mannen och Helena och pratade i femton minuter? Då var det knappast frågan om att två för varandra helt främmande personer samtalade. Stod mannen och Helena och pratade i en minut? Då är det mest sannolika att mannen och Helena inte var bekanta alls. Det skulle också vara intressant att få veta hur vittnena till konversationen bedömde mötet mellan mannen och Helena. Såg mötet naturligt ut? Såg Helena obekväm ut? Verkade Helena vilja komma därifrån?

När det gäller mannens signalement skrev polisen följande: "Ålder 25-30 år med ljust fylligt hår, eventuellt uppklippt." (Hästsvans?) CL passar åldersmässigt bra in så långt. Hur såg CL ut vid den här tiden? Är det någon som vet, någon som har sett en bild av honom från den tiden? Kan det vara så att Kalla fall har fått fram aktuella foton och kunnat passa in honom på signalementet från vändplatsen? Vilka andra skulle ha kunnat passa in på den aktuella beskrivningen?

Polisen pratade också om att 1 500 bilar av aktuell färg och form skulle kontrolleras. (Hur noga gjordes det, tro?) Men om polisen dessutom hade utgått från signalementet från vändplatsen och matchat det mot hur ägarna till bilarna såg ut - eller hur manliga familjemedlemmar som kunde tänkas ha använt bilarna såg ut - borde polisen lätt ha kunnat begränsa antalet intressanta bilar till kanske bara ett hundratal (kanske bara ett tiotal). Återigen får jag känslan av att polisen inte tänkte tillräckligt smart. Det snabbaste, effektivaste och mest pricksäkra sättet hade varit att polisen först skulle ha tagit in de till färg och form passande bilarna som hade gått att matcha mot en ägare eller manlig familjemedlem som hade överensstämt någorlunda med signalementet från vändplatsen och granskat dem minutiöst. Visst, det hade blivit ett jäkla jobb att först leta reda på alla passande bilar och sedan ta sig en visuell titt på ägarna samt deras söner, men jag är övertygad om att det hade gett resultat.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-24 kl. 19:20.
Citera
2021-10-24, 19:22
Medlem
Jo jag känner till detta och det är mkt intressant info!
Tyvärr så är inte vittnet objektiv i sina utsagor...utan värderar, fabulerar samt kommer ihåg nya saker efterhand.
Exempelvis så är hon säker på att det är Helena som skriker och hon har inte sett något, en gissning alltså!
Ett tveksamt och osäkert vittne, även om hon bara vill försöka hjälpa till.
Om hon bara tagit sig närmare med sin hund då hade vi haft ett ögonvittne.
Yrvakna och/eller trötta öronvittnen är inte så mkt. att hänga i julgran helt enkelt!
Citera
2021-10-24, 19:39
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Det börjar bli ganska många iakttagelser av en mindre vit (ljus) bil som alla har de gemensamma nämnarna att de dels passar in till färg och form, dels passar mycket bra in i helhetsbilden. Vi har således:

* Bilen som vittnet på Norra Kolarestigen såg på gång-/cykelvägen runt 23:30.
* Bilen som "Hanna" hörde ljud från (observera att "Hanna" inte såg någon bil).
* Bilen som "Killarna" såg.
* Bilen som Lockerudvittnet säger sig ha sett. (Och vittnet är säker på vilken helg det var.)
* Bilen som Carina såg.
* Bilen som sågs på sjukhusparkeringen.

De här bilarna ("Hannas" bil exkluderad) har i första hand färgen gemensamt, men vad det verkar också formen. Till de här iakttagelserna lägger vi också:

* Bilen som observerades på vändplatsen på Runstensvägen i månadsskiftet april/maj 1992, alltså kanske bara en och en halv månad innan Helena försvann.

I min värld är det för många iakttagelser av en mindre vit (ljus) bil runt det aktuella försvinnandet för att det inte ska vara skäl att misstänka ett samband. Kalla fall är ju inne på att den nu aktuella CL ska ha kört runt i Mariestad före, under och efter försvinnandet och trakasserat unga tjejer. Bilen som vittnet på Norra Kolarestigen samt vittnena vid vändplatsen på Runstensvägen såg, passar onekligen mycket bra in i just den teorin. (Dock behöver det inte ha varit CL som körde, det kan ha varit någon annan. CL behöver inte ens ha varit med.) Och bara det faktum att mannen i bilen på vändplatsen inte hörde av sig till polisen - trots polisens alla uppmaningar - är onekligen väldigt konstigt, och det är inte det minsta "konspiratoriskt" att tänka tanken att han hade något att dölja, särskilt om han den 14 juni 1992 dessutom skulle ha varit inblandad i försvinnandet. Sedan har vi också den där historien om att Helena skulle ha fått ett märkligt telefonsamtal strax före försvinnandet. Är det också en parameter att ta hänsyn till?

Det skulle vara intressant att få veta hur länge det där "samtalet" på vändplatsen ska ha pågått, för med ledning av den informationen skulle man kunna få en hint om huruvida det skulle ha funnits någon form av bekantskap mellan mannen och Helena eller inte. Stod mannen och Helena och pratade i femton minuter? Då var det knappast frågan om att två för varandra helt främmande personer samtalade. Stod mannen och Helena och pratade i en minut? Då är det mest sannolika att mannen och Helena inte var bekanta alls. Det skulle också vara intressant att få veta hur vittnena till konversationen bedömde mötet mellan mannen och Helena. Såg mötet naturligt ut? Såg Helena obekväm ut? Verkade Helena vilja komma därifrån?

När det gäller mannens signalement skrev polisen följande: "Ålder 25-30 år med ljust fylligt hår, eventuellt uppklippt." (Hästsvans?) CL passar åldersmässigt bra in så långt. Hur såg CL ut vid den här tiden? Är det någon som vet, någon som har sett en bild av honom från den tiden? Kan det vara så att Kalla fall har fått fram aktuella foton och kunnat passa in honom på signalementet från vändplatsen? Vilka andra skulle ha kunnat passa in på den aktuella beskrivningen?

Polisen pratade också om att 1 500 bilar av aktuell färg och form skulle kontrolleras. (Hur noga gjordes det, tro?) Men om polisen dessutom hade utgått från signalementet från vändplatsen och matchat det mot hur ägarna till bilarna såg ut - eller hur manliga familjemedlemmar som kunde tänkas ha använt bilarna såg ut - borde polisen lätt ha kunnat begränsa antalet intressanta bilar till kanske bara ett hundratal (kanske bara ett tiotal). Återigen får jag känslan av att polisen inte tänkte tillräckligt smart. Det snabbaste, effektivaste och mest pricksäkra sättet hade varit att polisen först skulle ha tagit in de till färg och form passande bilarna som hade gått att matcha mot en ägare eller manlig familjemedlem som hade överensstämt någorlunda med signalementet från vändplatsen och granskat dem minutiöst. Visst, det hade blivit ett jäkla jobb att först leta reda på alla passande bilar och sedan ta sig en visuell titt på ägarna samt deras söner, men jag är övertygad om att det hade gett resultat.

Nja, Hannas bil vet vi ju faktiskt inte hur den såg ut, även om det ligger nära till hands att tro att det kan vara samma som killarna såg körandes på cykelvägen och/eller den som LoVi möjligen sett.

Carinas bil har jag förstått det som att det var en kombi med rails, så då är det kanske tveksamt om den skulle kunna beskrivas som liten, även om det finns lite mindre kombis också. Minns inte om hon I sin beskrivning i övrigt anger någon storlek utöver kombi.
Citera
2021-10-24, 19:39
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ska vi ta det igen? Kärnuppgifterna från "Hanna" om bil-ljud, minst två upprörda mansröster och en tjejröst som sa "så här kan/får ni inte göra". De kärnuppgifterna lämnade "Hanna" redan från början. Ni är ett par, tre stycken som inte vill veta av "Hanna". Kanske finns det en väldigt speciell anledning?

Jag tror det är betydligt fler som inte tror på kärnuppgifterna från "Hanna" .
Citera
2021-10-24, 19:45
Avslutad
Hade Helena någon anknytning till Trollhättan ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in