Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
De är alla av intresse, självklart. Men det finns också en fallgrop i form av att irrelevanta eller helt påhittade iakttagelser i efterhand pressas in i en känd berättelse från en missriktad vilja att förklara vad som skett.
I HA-fallet har vi dels LoVi som du nämner, där kan vi inte säkert säga att det är rätt dag, vecka, månad eller år med tanke på hennes (mitt ant.) uppgift om sportsändning mitt i natten. Likadant är det med Hanna och hennes uppgift om att det är just HA hon hör skrika. Där skulle jag säga med 99% säkerhet att hon kryddat sin berättelse i efterhand, medvetet eller inte. Samma sak med ljudet av bildörrar och motorljud: växer fram över tid och måste betraktas som oerhört osäkert.
Du har dålig koll. Lockerudvittnet är säker på vilken helg det var, eftersom han/hon på måndagen var ute och pratade med en granne samtidigt som en helikopter flög över området (vilket dessutom var det direkta närområdet). Grannen hade till och med sagt till Lockerudvittnet att polisen letade efter en försvunnen tjej. (När det gäller det där om en sportsändning,
skrev jag för ett tag sedan (!) att det gick flera sportsändningar den kvällen/natten på bland annat kabel-tv.) Att Lockerudvittnet har tagit rätt på helg behöver vi inte tveka om.
Angående "Hanna" så har hon i vart fall placerat en bil på Ekuddenvägen redan från dag ett. Dessutom har "Hanna" varit glasklar med att hon hörde
minst två upprörda mansröster samt en tjejröst säga ungefär "så här kan/får
ni inte göra". Detta ger oss automatiskt att
minst två bildörrar måste ha stängts. Vi behöver egentligen inte mer än så om just "bilen". Att bilen också måste ha lämnat platsen är ju liksom självklart. Dessutom har "Hanna" hävdat att hon redan från början sa att hon hörde mer än bildörr, men att de förhörande poliserna inte noterade/fick med det.
Vad du sedan har för belägg för att "Hanna med 99 procents säkerhet har kryddat sin berättelse i efterhand" angående att hon hörde Helenas röst, är omöjligt att veta. Vet du ens själv? Jag tror att du "killgissar".